Hulp nodig voor bouwproject.

Hallo heren,

Sinds kort ben ik weer geïnfecteerd met het modelbouw virus. Een aantal jaren geleden ben ik eigenlijk van de een op andere dag gestopt en heeft mijn hobbyhok sindsdien een mooi laagje stof ontwikkeld.
Deze stofdeken is inmiddels verwijderd, de werkbank is weer helemaal strak en voorzien van een nieuwe laag lak.
Inmiddels zijn een paar zwevers gereanimeerd, maar ik heb erg veel zin en inspiratie om een nieuw bouwproject te starten.

Mijn voorkeur gaat uit naar een volledig houtbouw project, liefst in kit vorm.
Nu heb ik al het een en ander bekeken, maar kan niet echt een leuke uitdaging vinden die aan mijn eisen voldoet.

Hieronder een overzicht van mijn voorkeuren;
- sport/prestatie zwever van max 3mtr span
Of
- oldtimer schaal bak van max 3,5mtr
- X of T stabilo (geen V dus)
- besturing minimaal hoogte, rudder, aileron (spoilers en flaps geen probleem)
- motorisering maakt niet uit, uiteraard bij een schaalbak niet
- goede thermiek eigenschappen
- liefst kit vorm (eventueel scratch build is wel een mogelijkheid)

Ik heb redelijk wat ervaring met bouwen, mag best wel een uitdaging zijn.
In verband met mijn gebrekkige kennis van de huidige beschikbare mogelijkheden bij de verschillende shops, heb ik hulp nodig bij mijn keuze.

Als de keuze gemaakt is, dan is een bouwverslag uiteraard een van de mogelijkheden :D

Eric

Laatst bewerkt:
Bird of time.
Mogelijkheden:
-tekeningbouw (tekening FMT)
-bouwdoos (Dynaflite) volledig houtbouw
-bouwdoos (Dynaflite) met kunststof romp.
Ooit zijn leven begonnen als F3B-zwever. Goede vliegeigenschappen, ook voor de minder ervaren vlieger. Mogelijkheid tot ballasten bij meer wind door zijn F3B achtergrond.

Zie onderstaand linkje:
Bouw Bird of Time

Heren dank voor de snelle reacties!

@ Dirk,
Thanks deze site kende ik nog niet.
Ik ga dadelijk ff al de files in mijn eigen database opslaan.
Mijn voorkeur oldtimers ligt meer in de ASK en K series, maar deze is bouwtechnisch een echte uitdaging.

@ Roger
De schaal zwevertjes van Decker vindt ik eigenlijk iets te klein, jammer want de Sperber Junior lijkt me een leuk project.
Ik heb al ff kort de Climaxx Evo en de Thermal Instinct bekeken en dit zijn 2 serieuze kandidaten. Hier zal ik vanavond me eens flink op inlezen.

Ook ben ik aan het puzzelen met de tekeningen van de Inspira om deze te verkleinen tot ongeveer 2,8mtr.
Eigenlijk hoop ik op meer opties, zodat ik ruime keuze heb

Groet
Eric

Paul,

Bird of time ken ik nog wel, deze heeft helaas geen ailerons en is een echte floater.
Persoonlijk vindt ik het geen mooie zwever, wel vindt ik de romp van deze zwever schitterend.

mss toch maar eerst eens goed lezen wat men wil voor men in het wilde weg wat neerplant?

eric, wat dacht je hiervan?

Google Afbeeldingen resultaat voor http://scalesoaring.co.uk/yabbfiles/Attachments/sperber_029.jpg

een sperber junior... geloof dat ze deze ook nog in kits verkopen.
is veruit mijn favoriet uit die tijd

die van op de foto is nu wel te groot, maar met wat zoekwerk ben ik er van overtuigd dat ie onder de 3.5m te vinden is in kit, of een plan.

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Dirk,
Thanks deze site kende ik nog niet.
Ik ga dadelijk ff al de files in mijn eigen database opslaan.
Mijn voorkeur oldtimers ligt meer in de ASK en K series, maar deze is bouwtechnisch een echte uitdaging.
Het is mijn site :-) en mijn vliegtuig.

Mocht je besluiten die te gaan bouwen, dan even contact opnemen!

Eric, ik heb vorig jaar een Schleicher Ka-7 afgemaakt, schaal 1:4 en spanwijdte 4 meter. Net wat te groot voor jouw eisen, maar dezelfde fabrikant heeft ook een 1:4 Ka-8 van 3,75 meter. Hier mijn bouwdraadje (onder aan deze pagina staan de ruwbouw foto's, verder in het draadje heel veel bouwfoto's).
Dit model was zeker een uitdaging om te bouwen. Je hebt wel even de tijd nodig, deze zit niet in een maand in elkaar. Het resultaat is schitterend.
Een paar filmpjes van het model
[URL="
vluchten[/URL]
[URL="
Maasvlakte[/URL]
[URL="
sleepstarts[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hier was ik al bang voor :D
Meer opties meer (moeilijke) keuzes.

@ Fotor,
Mooie website, die kon ik ook nog niet.
Er staat een mooi filmpje en bouwverslag, die vent heeft precies dezelfde Ka-7 als die jij hebt. :cool:

Ik denk dat ik voorlopig ga kiezen voor een sport/prestatie zwever met electro aandrijving.
Met een schaalbak kan ik nog beter ff wachten, totdat ik het bouwen en vliegen weer een beetje op niveau heb.
Dan wordt tie wel iets groter, meteen ook meer aanbod.

Momenteel ben ik aan het kijken naar het verschil tussen de Climaxx Evolution van Hoellein en de Just Friendly van Schuster.
En mij lijkt dat de Just Friendly de beste keus is qua prestatie.

Mochten er nog andere soortgelijke modellen op de markt zijn, dan hoor ik dat graag uiteraard.

Eric

Just Friendly

Na veel overwegingen en veel verschillende bouwverslagen gelezen te hebben.
Heb ik gekozen voor de Just Friendly van Modellbauservice Schuster.

Het wordt de electro versie met spoilers.
Motor setup; Poly tec 480-27S met 4,4:1 vertraging met een 16x8 camprop
Hij is vanochtend besteld en nu afwachten tot de postbode aan de deur komt.

Zijn er mensen die geïnteresseerd zijn in een bouwverslag???

Hahahaha,

Ik had wel wat reacties verwacht, maar zo snel:rolling:

Omdat er blijkbaar voldoende animo is zal ik, wanneer het pakket binnen is, dit draadje upgraden tot bouwverslag.

Is het trouwens mogelijk om de titel van het draadje aan te passen??
Anders moet ik een nieuw topic starten

Nagekomen reactie: natuurlijk verwachten we een bouwverslag. Tssss, je bent er al even uit zeker!

De titel van het draadje kan je als het goed is nog aanpassen (na een bepaalde periode, ik geloof een maand, kan je het niet meer zelf en moet het via een moderator). Ga naar de eerste post, 'edit', dan iets van 'meer opties' en dan kun je de titel aanpassen.

Back