Hulp rc aansluiten> omgeving Groesbeek

Hallo iedereen,
ik denk dat jullie deze vraag vaker krijgen, ik heb de topics al doorgezocht maar ik kom er echt niet uit.
Ik ben bezig met het rc maken van mijn viskotter. Het probleem is dat helemaal niks werkt! Ik heb de zender gekoppeld via een filmpje op YouTube: [media=youtube]z_-ruNd1FcU[/media]. Ik heb wel zelf een ontvanger accu gemaakt maar deze werkt. De eerste stappen gaan allemaal goed, het lampje knippert na het binden niet meer dus de zender zou gekoppeld moeten zijn!!? Maar als ik dan een servo aansluit werkt deze niet, ik heb het met verschillende servo's geprobeerd maar geen van alle werkt.
Ook mijn regelaar doet helemaal niks, maar ik denk dat de regelaar een probleem apart is, de voeding slaat af als ik hem aansluit

componenten:
zender: turnigy 9x v2
servo: Towerpro MG90S
regelaar: graupner v15r
motor: Motraxx Elektromotor met 5-delig anker 12 V/DC stationair toerental 5700 omw/min in de Conrad online shop

Ik hoop dat iemand wil en kan helpen

gr Mike

Laatst bewerkt door een moderator:
Plaats een paar foto's. Dan is te zien hoe alles is aangesloten. Je regelaar heeft een ingebouwde BEC. Dan is een ontvangeraccu niet nodig. Als je een regelaar met BEC en een ontvangeraccu aansluit kan de BEC in de regelaar defect raken.

Ook mijn regelaar doet helemaal niks, maar ik denk dat de regelaar een probleem apart is, de voeding slaat af als ik hem aansluit

Even voor de duidelijkheid; Je gebruikt een voeding i.p.v. accu dus?

Verwenden Sie nur Hochleistungsakkus von GM-Racing oder Graupner. Akkus mit einem zu hohen
Innenwiderstand können zur Zerstörung des Reglers führen! Benutzen Sie auf keinen Fall ein Netzteil für die
Stromversorgung!

^^ Noemen ze "Gebruiksaanwijzing"

Verder zou ik zeggen:
Als je zender en ontvanger echt gebonden zijn is het een kwestie van accu aan de regelaar, regelaar in de ontvanger, schakelaar omzetten (dus stroom op de ontvanger)....en eigenlijk zou je dan toch een werkende ontvanger c.q. servo moeten hebben.

Meten is weten en zoals N.P.S. schreef is het op deze manier een beetje gissen in het duister.

full
Bedankt voor uw snelle
full
antwoord. Ik wist dat de regelaar BEC had, maar omdat er nergens een lampje ging branden zoals in het filmpje, heb ik een ontvangeraccu gemaakt. Het lampje ging to
full
en wel gewoon branden dus heb ik de regelaar verder niet meer aangesloten.

Ik heb
full
wat aansluiting betreft precies de stappen uit het filmpje gevolgd, dus eerst k
full
oppelen (dat werkte nog wel) maar daarna de test met de servo werkt gewoon niet.

f1wtc7.jpg

309prif.jpg

full

full

full

Het lampje brand na het binden inderdaad constant, maar als ik de bindplug er daarna opnieuw in doe gaat het lampje weer knipperen, ik weet niet of dat zo hoort, het is de 1e keer voor mij.

Het ontvangerpakketje zijn 3 AA batterijen van elk 1.5 V

Als er in de houder gewone batterijen zitten, dan zijn deze eigenlijk ongeschikt. Deze kunnen de gevraagde stroom niet leveren.

Als je oplaadbare cellen gebruikt dan moet het met 4 cellen werken. Drie gewone cellen is te weinig. Dit moeten er ook minimaal vier zijn om het een beetje te laten werken.

Het snoertje van de batterij naar de ontvanger bestaat uit drie draden. Aan welke kleur draden heb je de plus en min van het batterijpakket aangesloten?

Even een paar andere zaken tussendoor doen. real life gaat ook gewoon door.

Maar eenmaal gebonden is gebonden en dan hoef je niet meer met dat lusje aan de slag te gaan.
Hooguit een keer een 'quick bind' maar dat gaat geloof ik via het menu van de zender.

als hij echt 4,5 volt geeft (nagemeten?) zou het in principe niet per se een probleem hoeven zijn.
Een servo loopt ook nog wel op 4,5V, hij is enkel minder krachtig. Zodra er echt geen voldoende spanning meer is om de ontvanger te laten pulsen zou het dus iets moeten doen.
(Daarbij is een niet oplaadbare alkaline penlite inderdaad 1,5V en een NimH 1,2V)

- zenderinstelling zijn ook gewoon goed?
- zit je op het juiste kanaal/ontvangeruitgang?
- geen storingsmeldingen op de zender?
- probeer toch je spul op orde te hebben. Goed ontvangerpakketje van 4 cellen.
- meten is weten, meet eens wat spanningen.
- Heb je nu een 12V voeding op je regelaar gezet of een 12V accu?

Ik heb zo'n zendertje (weliswaar eentje uit de eerste serie en alweer een tijd geleden) wel eens in mijn handen gehad. Werkt het vanaf de eerste keer is het een grappig ding, werkt het niet dan is het echt een draak van een ding.
(persoonlijk vind ik het gewoon brol maar allez, voor het geld best grappig voor inderdaad bootjes en autootjes en zo)

Ik denk eerder dat het best werkt maar dat je toch iets niet goed hebt gedaan of wellicht al iets om zeep hebt geholpen (maar buiten de regelaar zal dat wel meevallen denk ik).

Loop alles eens na, zorg dat al je spul op orde is (fatsoenlijke accu's) en meet alles eens na.

Deze kunnen de gevraagde stroom niet leveren.

Meten is weten.

Daarbij..."vroegâh" toen ik leerde modelvliegen...waren er eigenlijk geeneens Nimh batterijen, enkel alkalines die je in zo'n vierkante houder propte en waarvan je hoopte dat ze niet eruit schoven :-)
Maar, dat waren er in ieder geval wel 4

Het lampje brand na het binden inderdaad constant, maar als ik de bindplug er daarna opnieuw in doe gaat het lampje weer knipperen, ik weet niet of dat zo hoort, het is de 1e keer voor mij.

Het ontvangerpakketje zijn 3 AA batterijen van elk 1.5 V

binden doe je alleen de eeste keer,
daarna berg je de bindplug op.
je ontvanger werk nu elke keer wanneer jij de zender en ontvanger aan zet,..
als je wel de bindplug gebruikt "reset" je de ontvanger en moet je weer binden.

Meten is weten.

Daarbij..."vroegâh" toen ik leerde modelvliegen...waren er eigenlijk geeneens Nimh batterijen, enkel alkalines die je in zo'n vierkante houder propte en waarvan je hoopte dat ze niet eruit schoven :-)
Maar, dat waren er in ieder geval wel 4

Zo'n 40 jaar geleden gebruikte je voor de stroomvoorziening "Deac's". Een soort overmaatse knoopcel. Gewone batterijen heb ik nooit gebruikt. Die waren het toppunt van onbetrouwbaarheid...

Is het zo of lijkt het zo dat bij de ontvanger de bruine draad boven zit? :confused:

Je hebt 3 kleuren:
* Bruin = -
* Rood = +
* Oranje = puls

Het lijkt er nu op dat je bruin en rood goed aan de accu hebt zitten maar dat het verkeerd aan de ontvanger zit.
Maar dat kan ook de wazige foto zijn (kan de kleuren zo in het klein niet helemaal goed beoordelen) en dan zou hij helemaal niets moeten doen.

Zo'n 40 jaar geleden gebruikte je voor de stroomvoorziening "Deac's". Een soort overmaatse knoopcel. Gewone batterijen heb ik nooit gebruikt. Die waren het toppunt van onbetrouwbaarheid...

Yup, maar toen was geluk in ieder geval nog gewoon :-)
De eerste oplaadbare batterijen waren ook dolle pret, 400 of 500 mAh geloof ik.

1 van de twee servo stekkers zit verkeerd om, ik vermoed de servo aangezien hij aangeeft dat de ontvanger wel bind proces doorloopt.

Draai de stekker van de servo eens om ;). (oranje onder, bruin boven)

Bedankt voor jullie moeite allemaal.
Ik heb de servokabel nog omgedraaid maar nog steeds niks, ik denk dat de stroom te laag is om de servo aan te sturen, ik heb helaas geen houdertje voor 4 baterijen. Ik heb nog wel getest met nieuwe batterijen maar dat helpt helaas ook niet. Ik ga vanavond een regelaar met bec bestellen en een 12v loodaccu.

Ik kan de stroom uit de ontvangerpak niet meten, de multimeter is kapot. maar het zou toch maar een tijdelijke oplossing zijn. Dus ga zorgen dat ik goed materiaal heb.

Jullie horen nog wel van mij;)

Dat klopt inderdaad maar deze blijkt dus kapot te zijn, ik had hem aangesloten volgens de gebruiksaanwijzing, ik heb alleen nergens gezien dat ze niet op een voeding mochten. Ik weet, het is dom, volgende keer beter lezen.

Kan iemand mij dan uitleggen wat het verschil is tussen een accu of een voeding, mijn voeding is gewoon 12v dus ik snap niet waarom het kwaad kan.

gr Mike

Back