Hulp reparatie twister 2, laatste tips???

Hallo allemaal,

Ik heb een maand geleden van een mede forum lid een twister 2 over genomen,

De romp is perfect, echter de vleugel vertoont wat ouderdom verschijnselen.
De neuslijst heeft hier en daar wat haarscheurtjes, ik begreep dat ik dit met dunne ca kan oplossen.

Echter heeft de vleugel hier en daar ook wat zachte plekken.
Wat is jullie advies? Lekker laten zitten en gewoon mee vliegen, of een gaatje prikken en er wat ca in druppelen? En als ik dit doe moet ik de huid dan iets aandrukken of krijg je dan juist deuken?

Je ziet het nu niet aan de huid, je kan het alleen voelen

Alvast bedankt voor de tips

Groet

Niels
 
Laatst bewerkt:
Hallo Niels,

Wat ik in zo'n geval doe is over de beschadigde gedeelte breed helder plakband plakken. Probeer dat te doen zonder luchtbellen. Vervolgens prik ik met een hele scherpe naald een klein gaatje in het plakband, door de glashuid heen. Prik niet ook nog door de binneste glashuid heen. Dit is heel belangrijk. Doe vervolgens een druppel cyano op het gaatje. Als het gaatje goed is loopt de cyano vanzelf naar binnen. Je kan tevens de rohacel geimpregneerd zien worden, zeker bij wat groffer rohacel. Prik vervolgens een nieuw gaatje 1 tot 2 cm verderop en breng opnieuw voldoende cyano aan. Doe dit net zolang tot je het hele oppervlak wat zacht is voldoende cyano heeft gehad. Je hoeft de boel niet volledig te verzadigen met cyano anders wordt het te zwaar. Mocht het zo zijn dat het spreadtow gedeelte beschadigd is indien aanwezig, is het verstandig de gaatjes te maken in de kruispuntjes van de weefselbanen.
Wat belangrijk is om het geheel nu minstens 24 uur te laten drogen. Cyano droogt niet zo snel als het in de rohacel opgesloten is. Het kan zijn dat er nog wat plekjes zacht blijken te zijn. die moet je nog een keer meenemen.
Als alles droog is de plakband verwijderen. Dit is een rotklus waar ik nog geen echte goede oplossing heb. Bij elk gaatje scheurt het plakband en moet stukje voor stukje er afgehaald. Ook nooit met je nagels proberen het tape weg te peuteren want dit geeft altijd afdrukken. Beter is om met een scherp mesje het tape van het oppervlak te wippen en dan los te halen.
Vervolgens zal er nog al wat plaksel van de tape achterblijven. Dit haal je weg met wasbenzine. Ook hier moet je geduld hebben tot het geheel is opgelost. je zal hele kleine gaatjes blijven zien maar dat is beter dan wanneer je de cyano direkt op de vleugel aanbrengt.
Succes en groet,
Arjen
 
Laatst bewerkt:
Hoi Arjan,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga er mee aan de slag.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je zegt dat ik alleen door de eerste glas laag moet met het gaatje.

Verwacht je dan dat de twee glaslagen van elkaar gescheiden zijn? Dus de onderste nog vast op de rohacel en de bovenste met de spreadtow los er boven?

Ik zal voorzichtig een gaatje maken, waarschijnlijk begrijp ik je dan vanzelf!

Ik laat horen of het gelukt is,

Groet

Niels
 
Hoi Arjan,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga er mee aan de slag.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je zegt dat ik alleen door de eerste glas laag moet met het gaatje.

Verwacht je dan dat de twee glaslagen van elkaar gescheiden zijn? Dus de onderste nog vast op de rohacel en de bovenste met de spreadtow los er boven?

Ik zal voorzichtig een gaatje maken, waarschijnlijk begrijp ik je dan vanzelf!

Ik laat horen of het gelukt is,

Groet

Niels

Het Rohacell zit opgesloten tussen 2 glaslagen. Prik je door beide glaslagen heen dan zit je in de holle ruimte. Daar gaat heel veel CA in;)
 
Bedankt voor de reacties!!

Het deel waar alleen glas zit gaat goed, ik zie het mooi weg vloeien en de behandelde plekken voelen nu hard aan.
full


Bij het deel waar de carbon d box zit is het lastiger, er lijkt geen glas onder te zitten, als ik heel voorzichtig met een 0,75mm boortje met de hand een gaatje maak, dan schiet hij op eens zonder waarschuwing door, er gaat dan veel CA in inderdaad.
full

Ik heb nu een paar plekjes gedaan voordat het boortje doorschiet, dus alleen een kuiltje maken, en dan neemt het wat CA op maar niet veel.

Ik voel het oppervlak ook niet veel stijver worden.... Zal hem even een uurtje laten rusten om te kijken of ik dan wel verschil voel

Meer tips zijn natuurlijk welkom

Groet

Niels
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niels,

zoals Arjen beschreef kun je de gaatjes t.p.v. het spreadtow het beste boren bij de kruispunten van de weefselbanen, omdat hier minder koolstof zit geeft dit de minste kans op doorschieten van de boor.
Overtollig dunne cyano bij het gat laten lopen en meerdere malen lichtjes duwen op de beurse plek bevordert de opname van de cyano.

P.s. Ik boor alle gaatjes voordat ik met de cyano begin.

Bas
 
Ah wacht... Spreadtow is de zwarte voorkant.... Ik dacht dat dit de roofing was die je door het glas heen ziet..... Dit is dan disser zeker..... Doh!!!

Bij de mimi's had ik dit gedonder nog niet dus moet nog even inkomen wat jargon betreft ;-)

Ik ga nog een paar plekjes proberen

Bedankt bas!
 
Zo een aantal gaatjes gedaan,
Nu maar eens een nachtje laten liggen om te kijken wat er gebeurd.
Zeker onder de spread tow merk ik nog niet veel verschil
 
Geduld is een schone zaak. Je zal zien dat het een dag later ineens wel hard is.
Wat ik vergeten was is dat je de allerdunste cyano moet gebruiken die je kan krijgen!
 
Na twee dagen is het behoorlijk beter, sommige plekken zijn mooi hard!

Kijk, gelijk hebben is een, geliijk krijgen is weer wat anders..... Dus bij deze..... Jullie hadden gelijk!!! ;)

Ik heb hier en daar nog wat extra gaatjes gemaakt en deze behandeld met CA, ik denk dat het wel goed komt!!

Meteen even een volgende vraag.

Ik heb de behuizing van mijn ontvanger gehaald en heb nu plaats voor 2 cellen van 400mah en een booster, als ik ze er in leg is mijn zwaartepunt nogsteeds te ver naar achter dus dat wordt lood toevoegen, zonde dan liever meer accu capaciteit

Vraag

Kan ik deze twee cellen paralel zetten?? En ook zo laden, dus rood aan rood en zwart aan zwart solderen?

Wat voor vliegtijd kan ik verwachten? Ik kan de twee cellen er niet makkelijk uithalen , dus als het maar een uurtje is dan kan ik beter andere cellen kopen die ik dan makkelijker kan wisselen.

Welke worden veel gebruikt in dergelijke rompjes?

Bedankt voor jullie hulp!

Groet

Niels
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Cellen parallel aan elkaar, geen probleem.
Beste is om voor het solderen beide cellen vol te laden.
Lopen ze gelijk bij het laden ontladen.
Ik gebruik 2x 350mAh zippy,s, normaal makkelijk 2 uur vliegen on een lading.
Wel afhankelijk van de gebruikte servo,s (stroom verbruik servo)

Frans

O ja, het kabeltje aan de booster wil na een tijdje wel eens loskomen.
Kabel zit direct op de print zonder trekontlasting, ook zorgt bewegen dat het kabeltje kan breken net na de soldering.
 
Hoi Frans,

Ok, dan gaan ze samen in de neus, bedankt voor de tip!

Eventueel lood in de neus, sluit je dat op in wat schuim, of lijm je dat vast?

Groetjes

Niels
 
Ha Niels,
Plak het meestal aan de ontvanger vast als die tenminste helemaal voorin zit. Ontvanger blijft meestal samen met de kist. Accu wil ik nog wel eens wisselen. Op deze manier kan je eenvoudig iets meer of minder toevoegen als je het zwaartepunt wil veranderen. Vastlijmen is definitief
 
Betere manier van afstellen dyneema stuurlijnen?

Na een boel geprutst met dyneema lijnen door een twister 1 romp te krijgen ( waar ook een balans box in de weg zit ) heb ik gisteravond een testvlucht gemaakt. Ronduit k*t de roeren hebben veels te weinig uitslag hoeveel ik op m'n zend ook bij stel.

Ik vroeg mij af of er niet een betere manier is om dyneema lijnen aan te leggen en deze verstelbaar te maken. Heb dus gebruik gemaakt van het om de servo stuurboom wikkelen en dan met een drup CA vastzetten, hierna kan je er FF niks meer mee, de dyneema lijn rekt vervolgens in een aantal dagen alsnog op ( ook met voor rekken aan een hamer gehangen) dus kortom een boel tijd om e.a weer voor elkaar te krijgen met nog steeds een kut oplossing die niet werkt en het model nog onvliegbaar is.

IS er geen betere manier om dit verstelbaar te doen met dyneema? Zit er aan te denken om er wat dunne stuurkabels van dun ijzerdraad of kunstof in te gooien want de dynema is gewoon niet te doen.

Wat je nodig bent is een mechanisme om de draad te kunnen verplaatsen.
Wie heeft een tip hoe ik dit op de juiste manier kan oplossen?
 
Ik ken je frustratie, ik heb dat ook zo meegemaakt. Maar kalmte kan u redden!
Dus... Ik maakte de dyneema met een sliplusje vast bijhet roerhoorntje op het stuurvlak. Druppeltje ca erop en klaar. Dan stak ikde dyneema draad in de staartboom. Ik vis dan de draad uit de staartboom met een langecarbonstaaf met plakband binnenstebuiten om het eind gedraaid. Dan komt de truc: zet je vliegtuig aan, servo in de nulstand, trim op neutraal. Dan haal je het roerhoorntje van de servo af en rijgt die door de gaatjes, een keer van de bivenkant naar de onderkant en dan door het binnestegaatje weer terug naar boven. Dan zet je het servohoorntje weer op de servo, 90graden op de struulijn natuurlijk. Je draait het schroefje een paar slage in het servohoorntje en dan sla je het stuurlijntje, met de klok mee, 2 slagen om het schroefje heen. Vervolgens trek je destuurlijn wat aan totdat je op de gwenste spanning staat en schroef je het servohoorntje aan. Waarschijnlijk moet je nog even finetunen, maar dat kan dan ook.

Succes!
 
Ja dat werkt zo perfect....en het dyeema blijft idd een tijdje rekken...dat kan je dan steeds mooi mbv schroefje los weer aantrekken, schroefje vast, klaar.
 
Bijna klaar

Hallo, mijn twister is bijna klaar,
Vleugel is nu nagenoeg overal mooi hard, apparatuur zit er in en zwaartepunt op het juiste punt.

Even de laatste vragen,

De linker vleugel met peg is 2 gram zwaarder dan de rechter vleugel....
Lekker laten zo of compenseren, en zo ja hoe??
(Gaatje maken en een pijker er in, of iets lood er op plakken)???

Dan voor de eerste vluchten:

Hij weegt nu 278 gram, zonder balast, is het voor de eerste vluchten beter om iets balast toe te voegen? Ik kan per 20 gram toevoegen! Of is dit voor lichte wind prima zo?

Dan de eerste starts:

Mijn Dlg ervaring is alleen met de MIMI, daar naast kan ik goed overweg met een cularis, en een hots etc, dus ik verwacht dat het vliegen zelf gaat lukken.

Ik was van plan om de eerste starts met de flap op cruise, dus 2mm naar beneden, dan zorgen dat hij in ieder geval getrimd vliegt. Geen dlg start maar een gewone handstart.

Dan in deze instelling ook de eerste dlg starts te doen, op wat googte kijken of de speed/start stand een vlakke vlucht geeft, en dat de start knop zorgt dat hij rustig de neus om hoog gooit.

Pas dan gaan starten in de speedstand met de knop ingedrukt.

...... Lekker bezig zo?? Of hebben jullie andere tips???


Laatste reparatie dingetje.....

Het viel me op dat met flaps volledig naar beneden, het glas/keflar bij de romp iets los laat van het schuim, ook hier wat ca op doen? of blokkeerd het schanier dan?? Het glas komt over ongeveer 7mm los en alleen tussen de rds en de romp.

Groet

Niels
 
de manier van maidenen is prima zo :)

probeer de vleugel wel uit te balanceren, anders moet je trimmen waardoor het profiel toch net weer verandert.

gewoon dun bladloodje van 2gr knippen en een de boven of onderzijde van de desbetreffende tip plakken. gewoon met een ductapeje tot je zeker bent dat je het juiste gewicht er op hebt... dan een dun laagje epoxy er onder of CA....

want voor wedstrijden te vliegen mag er geen los onderdeel op je toestel hangen, en zolang er geen lijm tussen zit maar tape is het een los onderdeel.


wat het maidenen met ballast betreft, niet doen.
gewoon een rustige avond uitpikken als het windstil is... zo kan je je toestel ook het beste uittrimmen en zoeken naar een goed zwaartepunt.
wanneer er wind is, liegt het toch allemaal een beetje...
 
Back
Top