hulp Skyfox Cub

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door leuering, 1 jun 2012.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep... en het grootste verschil: als die Rossi rookt, loopt ie goed. Als ie niet rookt. loopt ie niet


    Met die scorpion kun je aan de rook niet zien of hij wel of niet loopt, alleen dat ie dan stuk is....

    Maar het doet er helemaal niet toe wat "beter" is.... het is een hobby, en een hobby doe je voor je lol.

    Elec is makkelijk, maar Brandstof véél leuker.... (niet uit te leggen, en als je er "niks mee hebt", dan heb je er niks mee).

    En wat je kiest, zegt niks over "beter" of "slechter" maar alleen wat over je persoonlijke voorkeur en eventueel (hoeft niet) over je technisch inzicht. Dat laatste ook niet als "beter" of "slechter", uitsluitend over de richting waarin je denkt.

    Groet, Bert
     
  2. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
    bedankt hoor meneer de filosoof:p aan de scorpion kun je ook een logger of telemetry hangen.
    het is beter als in dat het meer performance heeft met minder poespas. dat jullie het minder leuk vinden oke, dat kan.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Niet zo serieus opvatten.... :D

    Jij komt met je post:

    Of niet dan....

    Groet, Bert
     
  4. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Ben benieuwd of deze heli inmiddels een nieuwe motor heeft en vliegt?
     
  5. leuering

    leuering

    Lid geworden:
    27 mei 2009
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Leiden
    Nee, nog niet ,had op markplaats een motor gezien maar met korte krukas.
    Had bij Lexmond gevraagd mar die wou niet korten met de prijs ivm leeftijd en geschiktheid. Was wel een Rossi.
    Zou het graag willen dus als iemand nog een complete set heeft?
    Electro? ,dan pak ik wel een E550 ofzo.
     
  6. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    er staan er momenteel een paar te koop hier op het forum!
     
  7. leuering

    leuering

    Lid geworden:
    27 mei 2009
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Leiden
    Ben er weer mee bezig:rolling:

    Was bij Q in mijn regio en daar hielp men zoals gewoonlijk weer super!
    Heb een nieuwe regelaar en motor voor mijn Raptor E550 gekocht (de nieuwe versie) en vroeg aan Hans "" heb je nog toevallig een oude Webra voor een Skyfox Cub of SkyDragon liggen???
    Toen zei Hans en David: He Leienaar , heb hier nog een oude doos liggen...
    Ik vroeg of mijn schoonmoeder er was maar ze doelden op de 808 motorset ''webra'' voor de Cub !! joepie!!:D

    Ik weet het is geen Rossi ,wilde ik graag ,maar die is 309 euro8O
    En nu een webraset voor de helft:cool:
    Dank Q en consorten.

    Nu met de adviezen van Brutus kan ik eindelijk een Vario vliegen.(en raptorE weer)
    Super!!
    Foto's volgen ...
     
  8. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Hallo,

    dat is erg goed nieuws, ik heb ook een webra en deze loopt prima, heb er inmiddels 15 liter 15% nitro doorheen gevlogen en start snel en slaat niet af, lekker vliegen hoor zo'n skyfox, ga morgen weer vliegen!

    veel succes, en ben benieuwd naar je foto's!

    Groeten,

    Tom
     
  9. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Zeg,

    zit die webra eral in?
     
  10. leuering

    leuering

    Lid geworden:
    27 mei 2009
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Leiden
    Nou ,na lang zoeken en veel hulp van Brutus is de tijd voor de maiden aangebroken:)
    [​IMG]

    Bij mijn plaatselijke modelbouw zaak vroeg ik voor kogellinkjes van Vario daar ik dit na 20 jaar ook vers wilde hebben.
    Hij gaf me een bak vol Vario spul alles Skyfox dus HOPPA ,voor 50 euro !!!
    Omgerekend in guldens zat er meer als 1100 gulden aan tandwielen ,hoofdassen,linkjes optionparts etc...
    [​IMG]

    Doordat Brutus mij aan een motorset kon helpen heb ik deze helemaal gereinigd,voorzien van nieuwe lagers (was niet nodig) en heb ik deze in de Cub gezet.
    Speciaal brandstof gehaald bij Quartel van 5% nitro en de Rossi eerst gespoeld en toen met 1 keer lopen als een duivel!!!
    DANK JE BRUTUS!!!
    Toen alle RC ingebouwd en dat is anders als een Raptor hahah
    Tegen mijn gewoonte in een 2 de hands gyro (Spartan) en had nog een Ace 0606 staartservo liggen.

    Helaas nog heden 3001 servo's op de swash maar wil graag 5 kilo analoog erop hebben ,maar voor de maiden moeten ze het maar doen.

    Afgelopen maandag een mijn eerste mini stommiteit annex ongeluk ooit met een heli gehad....
    Na de eerste loop van de motor heb ik de bedrading netjes gelegd en niet gekeken /nagedacht over het volgende...
    Ik starte de heli met zender/ontvanger aan en de heli sloeg gelijk aan maar op kwart gas !!! ik schrok me de tandjes want de koppeling sloeg gelijk aan ..
    Door direct te reageren greep ik in 1 keer de rotorkop die begon opte toeren.
    Een kromme flybar en een jaap in me onderarm het gevolg...
    Was vergeten met bedrading ,kanaal 3 aan te sluiten .
    Wat een suffe..
    Na een bestelling bij rcheliparts een iets grotere flybar en tevens een vers ventilatortje staat ie nu weer te pronken.
    Over 2 dagen loop ik 'm weer helemaal na op vergeten dingen en dan de lucht in en invliegen!
    Eindelijk een Vario...

    Maakt het voor de links draaiende rotor uit hoe de gyro staat?
    Heb 'm nu in HH staan 90 graden servohevel en de bladen nul pitch ...
    Video volgt .
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hey Barry,

    Geen dank hoor... je hebt er gewoon voor betaald, toch? ;)

    Je moet NIET met servohevel op 90 graden de hekrotorbladen op nul hebben, maar je moet, met de servohevel op 90 graden, het knieheveltje achterop de staart OOK haaks hebben: dan heb je automatisch de juiste voorloop om naar beide zijden evenveel "stuur" te hebben...

    Je moet even een beetje opletten met het afstellen van het gas.
    De motor geeft vanwege de resonantie uitlaat helemaal zelf aan welk toerental hij het liefste wil draaien.

    Als dat toerental je niet naar het zin is, MOET je de lengte verstellen.
    Wij draaiden ergens tegen de 15000~16000 toeren, met ongeveer 4~5 cm tussen de bochtstuk en de uitlaat. Als je 1 cm tussen zet, ga je richting 18000 toeren, en dan begint die motor zich happy te voelen.
    Bij 19000 toeren is het een klein kanon, maar officiëel mag die Cub niet zo hard draaien (hij verdraagt het wel hoor, die rotorkop kan ook 80 cm bladen aan....).
    Maar er komt dan serieus vermogen uit.... Echter, de heli is relatief zwaar, dus het zal niet zo hard gaan als een goed afgestelde Raptor....

    Luister goed naar je motor, en forceer hem niet naar en toerental wat hij eigenlijk niet wil lopen, maar pas de uitlaatlengte aan (en vergeet niet om de sproeier ook aan te passen, meer toeren heb je ook meer brandstof nodig).

    Heel veel plezier met het machientje, hij ziet er uitstekend uit!

    Groet, Bert
     
  12. leuering

    leuering

    Lid geworden:
    27 mei 2009
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Leiden
    Dank Brutus.

    Heb de bladen erop zitten en vroeg me af daar dit half symetrische bladen zijn (plat onder) een soort 'trainer'bladen zijn ?
    Kan ik hiermee ook autoroteren ? want mijn gevoel zegt van wel.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn gevoel zegt zelfs, dat je daarmee véél beter kunt autoroteren, en de heli wordt (zolang je geen al te gekke negatief-G figuren vliegt) er een stuk levendiger van: veel scherpere reactie op collective pitch, en heel erg veel lift.

    Het zijn geen trainerbladen, ze waren oorspronkelijk bedoeld als conventionele aerobatic bladen zelfs, bij mijn weten: de heli zou er strakker mee moeten sturen en vliegen.

    Moet je zuinig mee zijn, die bladen zijn niet meer te krijgen....

    Groet, Bert
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb ook nog een set half symmetrische bladen van aluminium liggen. Mijn SkyFox vliegt daar op zich prima mee alleen is de heli haast niet naar beneden te krijgen. Met een bladhoek van 0° blijft hij nog hangen. Ik moet daarmee echt een graad of anderhalf tot twee negatief pitch geven wil de heli zakken en kunnen landen. Bij overgang naar horizontale vlucht is de translational lift zo groot dat je ook naar ongeveer een graad negatief terug moet om te zorgen dat de heli niet gaat stijgen.
    Persoonlijk vind ik het niet zo lekker vliegen en ik gebruik ze nog maar zelden.
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Je minimum pitch zul je dan toch moeten verlagen naar minimaal -5 graden, en dan zal de heli prima vliegen op die bladen.

    Ik heb er ook jaren mee gevlogen en het enige nadeel was dat hij met veel wind erg op en neer ging dansen, met wedstrijden was dat wat lastig.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt maar het probleem is dat ik gewent ben om te hooveren met de stik ongeveer in het midden. Met die half symmetrische bladen moet ik dan plotseling de knuppel een stuk naar beneden houden. Ook reageert de heli duidelijk trager op minder pitch geven. Ik moet de pitch ook veel verder verkleinen dan ik gewent ben. Dat maakt het vliegen dus wat lastiger en minder intuïtief dus minder plezierig.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is gewoon de verkeerde vliegtechniek, Ernst: als je pitch terugneemt, hebben deze bladen iets sterker dan normaal de neiging de heli wat achterover te trekken, en dat zie je bijna niet, maar houdt de afdaling behoorlijk tegen. Leg er een heel klein beetje cyclisch voorover tegenaan (echt maar een heel klein beetje), en je heli komt mooi strak&vlak naar beneden.
    Die klacht hoor je heel vaak, dat je (met name bij kleinere heli's) veel negatief nodig zou hebben, maar ik kan je verzekeren, dat je met bovenstaande stuurtechniek IEDERE heli beneden krijgt, zelfs een oude Bell 212 TwinJet die niet lager mocht gaan dan +1 graden.

    Overigens is het "transitie-lift" (overgang), geen "translational" (vertaling).

    Want het is heel simpel: geen enkele heli vliegt bij 0 graden, dus ook jouw skyfox niet.
    Een autogyro, daar zegt men van, dat die wel vliegt met negatieve invalshoek, maar als je die nader beschouwt, is die eigenlijk continue met een verticale afdaling bezig, en door de rotor achterover te hangen en hem met een dikke motor dwars tegen alles in vooruit te duwen, blijft hij op hoogte, en daarmee is die autogyro de beste illustratie van wat ik bedoel: duw de neus wat naar beneden, en jouw heli komt ook naar beneden.

    Dat beloof ik je: Alle Vario schaalbladen hebben namelijk exact hetzelfde bladprofiel, en geen van mijn heli's heeft meer dan -2 graden....

    Dat is precies wat ik bedoelde: als je heli extreem zuiver vlak ligt valt het wel mee, maar iedere onnauwkeurigheid daarin straft zichzelf meteen af...

    Groet, Bert
     
  18. leuering

    leuering

    Lid geworden:
    27 mei 2009
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Leiden
    Door de hanleiding ben ik confuus wat de waarden zijn voor de pitchweg.
    Is - 4 ,hoover + 5 en +8 rondvlucht goed ?
    Dit met het halfsymetrische bladen verhaal..
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.935
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De handleiding is wat vreemd, want ze zeggen een lineaire pitchcurve, en vervolgens geven ze waardes op die niet lineair verlopen... :pim:

    Als je gewone toerentallen draait (15000~16000 RPM), zijn die waardes OK, al zou ik zelf -2 aanhouden. Maar dat is een kwestie van kijken wat het beste bij jouw vliegstijl past.

    Als je de pijp kort zet en in de buurt van 18000 (of liever nog 19000, dan word het een racemonster) gaat draaien, trekt hij vermoedelijk de 9 a 10 graden max ook wel, en hoovert hij goed bij 4 graden.
    Het zal nooit een 3D monster worden, maar ik kan je verzekeren dat hij dan "erg levendig" wordt.

    Maar die hoge toerentallen gaan wel (zwaar) ten koste van het brandstofverbruik, en ook wel een beetje ten koste van de levensduur van tandwielen etc.... die motor heeft ook al de nodige draaiuren, dus ik zou hem lekker op 15~16 kRPM houden, met een wat langer afgestemde pijp.

    Groet, Bert
     
  20. leuering

    leuering

    Lid geworden:
    27 mei 2009
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Leiden
    Voor gewoon rondvliegen en autorotatie ,meer niet .
    wij vliegen met z'n 4-ren en houden veel autorotatie wedstrijdjes.
    En de Cub lijkt me daar geschikt voor.
    De rest en ik vliegen 50er raptors ,moskito,caliber s
    Rolls loops en turns zijn van de orde ,ik 3D niet , daar ben ik te oud en dus te sloom voor ,geen simulator generatie ben ik dus ,tevens onnatuurlijk.(mijn mening) Is al niet zeldzaam dat de meeste nooit een flybar of brandstofheli hebben gezien:p
    Maar we hebben de stip.. een 2m2 ronde plaat die autorotatie magneet moet zijn .
    bedankt voor de info
     

Deel Deze Pagina