hulp Skyfox Cub

Ik heb onlangs een Vario Skyfox Cub weten te bemachtigen , nieuw weliswaar maar ooit hebben ze 'm getracht te starten.
Je raad het al ze hebben 'm nooit leegezogen met de inwendige brandstof.
Roest op de lagers koppeling en in de motor (Webra 50)
Na wat zoeken in bakken kwam ik voor de motor gunstig uit met lagers.

Het Skyfoxje heeft een 8,5cc motortje wat bij de kit geleverd zat .
Met een plastieke koppeling.
Ik ben als een kind zo blij want dit is de heli die vroeger voor me onbereikbaar was ,financieel misschien..:( Ik moest het doen met een Concept 30 , zo'n gele tolgyro en een Quartonic zender.:Fade-color

Ik zit met 2 dingen , ik herriner mijn vliegmaten toen dat er in de Skyfox verschillende motoriseringen en verhoudingen konden/kunnen.
Met in oogschouw dat er moeilijk motoren (lange krukas) op de markt zijn of onbetaalbaar er misschien mede Vario vliegers die ombouwen naar electro ,voor mij misschien een 11/12cc setje nog hebben.Dit omdat ik denk aan de 50er er wat zwak uit zal komen.
Dus ik denk aan motor ,staalkoppeling, bijhorende tandwiel,uitlaatbocht en motorsteunen kortom de nitroset.
Mijn motor is nog perfect maar met alle onderdelen die ik nodig heb denk ik of hoop ik op een Vario man/vrouw die een compleet motorsetje voor me hebben voor een leuke prijs.

Nu wil ik graag het Skyfoxje ''electronisch'' uitstallen zoals 15 jaar gelden
Ik ben de laatste tijd zoals velen van de HH gyro's en ik heb nog een splinternieuw Futaba rate gyro ,weetje met zo'n apart kastje en 2 stelschroefjes.
Ik heb het vroeger gedaan met tolgyro's en oude act ''koelkasten'' maar ik ben het kwijt hoe je revo mix moest instellen, ook op een moderne zender.
En wie weet nog een beetje de richtlijnen want ik las ooit van Brutus dat een HH gyro niet nodig was op een Vario.
En welke servo ,want de servo die Futaba adviseerde toen is niet leverbaar meer.

Ik hoop dat iemand me blij kan maken met een compleet motorsetje .
Evt heb ik een splinternieuwe Futaba 6EX fasst zenderset voor je t.w.v 200 euro
Iedergeval alle Vario Skyfox tips zouden onschatbare waarde hebben voor me.
Dank voor het lezen en evt willende hulp.

Ik heb een Cub draaien waar ooit een Webra in zat. Die liep binnen 20 uur in elkaar en daarna hebben we er gewoon de van Vario geleverde Rossi in gehangen. Die motor zit er nu, kleine 8 jaar later, nog steeds in.

Da's je beste keus voor die heli, uiteraard kun je er een OS in hangen, maar wil je probleemloos en goedkoop draaien (de Rossi heeft genoeg aan nul% nitro en 15% olie) dan kan ik je die Rossi R53 van harte aanbevelen. Zijn super makkelijk in te stellen en lopen absoluut betrouwbaar (de vliegschool heeft met nu in totaal 7 Rossi's en ontelbare lesuren exact NUL keer een in de lucht afslaande motor gehad). Dat was destijds mijn eerste kennismaking met het merk Rossi: was altijd absolute OS-fanaat, maar daar heeft die Rossi me helemaal van bekeerd. Als je eenmaal Rossi, het gemak waarmee je die afstelt en de goedkope brandstof die het ding nodig heeft gewend bent, is een OS maar behelpen... (3 naalden en nog niet af te stellen, brandstof die twee keer zo duur is....)

Die motor kost los rond de 200 Euro, in de Vario motorset meen ik dat ie rond de 280 Euro zit, maar da's met fan, motordragers, uitlaat en de hele rambam. Staat opgegeven voor 1.9 pk, en is RUIM sterk genoeg, tenzij je wilt gaan 3D vliegen, maar daar is die heli gewoon niet geschikt voor

Ik zou niet naar 11.5 cc gaan, da's veel te veel, dat vermogen krijg je op die rotor niet kwijt, en je zult sowieso de hele aandrijflijn moeten vervangen (metalen koppeling, metalen binnentandwiel, en het EVO hekrotorhuis is dan ook niet onverstandig).
De Cub is wat dat betreft een fijn vliegende trainer, maar zoals ik al zei, niet geschikt voor hoge vermogens, of 3D o.i.d.
Overigens moeten er plenty 10 en 11.5 cc Rossi's op de diverse hobbykamers liggen, ik heb er laatstelijk een paar gekocht voor een paar tientjes per stuk. Nogmaals, ik zou géén zwaardere motor plaatsen....
Wil je dat toch, dan moet je een langere staartboom+as (alles bij elkaar 4 of 5 tientjes) en een setje grote rotorbladen (meen 85 Euro) en eventueel een andere paddelstang plaatsen. Dan heb je een gewone SkyFox en die kan het vermogen beter op de rotor kwijt, als je tenminste de aandrijflijn aanpast op het vermogen.

Je hebt overigens geen motor met lange krukas nodig, in principe moet iedere heli motor met 8 mm krukas passen, alleen zul je dan zelf de motordragers moeten pas maken, Vario levert die voor de Cub alleen voor de Rossi en Webra voorgeboord.

Vario is een van de weinigen die nog vaste prik van resonantie uitlaten gebruik maakt. Daardoor moet je het toerental niet zozeer met de gascurve instellen: de resonantie uitlaat maakt dat de motor uit zichzelf de neiging heeft in een bepaald toerental te blijven hangen. Is dit te hoog, uitlaat verlengen, is het je te laag, uitlaat verkorten. De meeste afstel problemen en koelproblemen worden veroorzaakt doordat men niet op de uitlaatlengte let en de motor via het gas dwingt een toerental te draaien wat niet bij de uitlaatlengte past.

Plastieken koppeling gaat normaal gesproken ongeveer 2 seizoenen mee. Daarna vervang je hem voor een metalen, en dan hoef je nooit weer.
Het plastic binnentandwiel op de hoofdas gaat normaal gesproken alleen bij een crash kapot, verder niet. Wij vliegen nog met die originele binnentandwielen, nu al acht jaar.

Naar mijn ervaring vliegt een Cubje prima met een G300 gyro en een S3001 op de staart, maar een HH gyro en bijbehorende digi-servo kan gewoon probleemloos. S9202 onder de swash, en je hebt een heli die gewoon net als de onze, domweg minimaal 5 jaar storingsvrij vliegt (met gewoon regulier onderhoud: smeren, controleren, iedere twee jaar de kegeltandwielen in hekrotor en gearbox vervangen, verder niet)

Als je de heli op -10 tot +10 instelt met gewone gyro, moet je een V-vormige revo-curve hebben: Vouw de hekrotorblaadjes naar elkaar toe, en dan moet bij midstick ongeveer 5 mm tussen de tipjes zitten, bij 5 graden ongeveer 4 cm, en bij vol pitch ongeveer 6 cm.
Stel je -2 tot +10 in met hoover op midstick, dan moet je bij minimum pitch de hekrotor op nul hebben, bij midstick 4 cm en bij vol pitch ongeveer 6 cm. Dat zijn de grove instellingen, de rest moet je tijdens het vliegen finetunen.
Het maxmum toegestane toerental is maar 1700 RPM, maar ik heb een seizoen met plm 1900 RPM gevlogen, en dat leverde geen problemen op, maakte de heli een stuk feller, maar ik haalde geen kwartier op een tank (onze standaard lestijd) dus teruggenomen naar 1600 RPM, beetje tammer maar moeiteloos 20 minuten op een tank.

De bladmixer armen en de hekrotorhevel van de Cub zijn standaard van kunststof lagerbusjes voorzien. Werkt prima maar gaat wel speling vertonen na verloop van tijd. Voor 15 Euro heb je bij de Conrad 6 passende flenslagertjes, en dan is dat ook weer blijvend spelingvrij.

Voor verdere vragen, schroom niet...

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Dank je wel :worship: Brutus.

Jouw advies neem ik graag aan , ben al zoekende naar een Rossi 8,5cc .
Vario levert de motor zo te zien niet los - en ja de kit compleet is 265 euro.
Kijken of ik 'm los kan kopen die motor ,maar uitzoeken waar.
En wat de juiste typeaanduiding is.
Dat van die flenslagers ;)heb ik al liggen ,dat advies gaf je al bij de skyfox blue Conrad topic ,dus die heb ik gekontroleerd en gekocht.
Ja ik luister wel:p
Ja de gyro uitleg komt mij super bekent voor- en ga ik uitvoeren, dank je.
Servo's heb ik uit een andere gehaald 3 keer S9202, gas 3001 staart 9303 0,09sec/45* en analooge .En ik wil het veranderen in HE3 ipv de H4 aansturing , maar dat staat in de tekeningen en bouwplan.
Dank je Brutus en als jij nog zo'n motortje weet....

Ach... was jij dat met die Blue Fox.... tsja... ik word ouder... ;) EDIT: nee, dat was tdmr-nogwat....

Tsja, die Rossi R53, ik heb hem een paar jaar geleden op een duitse website gezien voor net geen 200 Euro nieuw. Weet alleen die site niet meer.
Wat dat betreft kun je denk ik net zo goed de Vario kit kopen, want je hebt motordragers nodig en een uitlaatbocht (die passen niet van de Webra op de Rossi), en ik denk dat die spullen los al net zo duur zijn als het prijsverschil tussen de kit en de losse motor. En dan heb je tenminste alles in één keer in plaats van alles los te moeten kopen. Voor hooguit dat tientje verschil zou ik persoonlijk de moeite niet doen, en die heli is het waard: bij ons overleefden ze 8 jaar lesgebruik zonder noemenswaardige problemen: Cubjes zijn érg degelijk....

Rossi's moet je overigens een beetje vreemd in laten lopen: Idle up instellen zoals gebruikelijk (gas voorkeuze op plm 40%) en dan tandje voor tandje afmageren tot hij normaal hoovert met een goed toerental, dan héél korte hopjes (15 sec, max 30) afwisselen met 30 seconden in vette stationair loop. En dat minstens vier tankjes lang. Iedere keer als hij tijdens hoover terugvalt in viertakt, weer een beetje magerder zetten. Hij moet absoluut in tweetakt loop draaien (maar wel zo vet als lukt) anders blijft hij te koud. Daarna de hoofdnaald nogmaals nastellen door middel van climb-outs (geen topvermogen zoeken maar gewoon krachtig doortrekken aan de vette kant) en middennaald optimeren, en daarna hoef je eigenlijk nooit meer alleen aan de sproeiers te komen. Het kan aan te bevelen zijn, om de eerste vijf liter brandstof een paar procenten wonderolie mee te geven, maar nadat het inloop proces voorbij is zou ik gewoon volsyntheet gebruiken.

H4 aansturing is inderdaad pure overkill op een Cub.... Ik vlieg de grote Cobra met H4 en S9202, de Cub heeft aan HR3 met 9202 al meer dan voldoende....

Wij gebruiken overigens simpele Conrad Off-Road luchtfilters (bestelnummer 223364 - 89) op de Rossi's. Stukje gewapende tuinslang 13 mm op de carb wurmen, gat in het voorste schot van de koeltunnel en het filter onder de tank plaatsen. Filter element in olieën met echte luchtfilter olie zoals bij crossmotoren gebruikt word, en die motor verslijt letterlijk nooit weer (en word nog een paar procenten zuiniger ook: de bij deellast uit de carb spetterende brandstof word weer teruggezogen in plaats van in de koeltunnel uitgesmeerd)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Dank je Ronald:D

Misschien een hele domme vraag maar ik heb de Webra moeiteloos aan de praat gekregen ,erg stil met zo'n resorohr:cool: Maar ik start 'm linksom ....:confused: maar hoe werkt de koeling??? :confused: hij blaast naar benden of is het met alle koelkappen gemonteerd een stofzuiger die lucht van boven erin zuigt. en dan langs de motor?
Sorry ,maar ben gewend dat de fin blaast over de motor..:oops:

Ja dat klopt de koelvin zuigt de lucht( die mede door de rotorbladen naar beneden wordt geblazen ) door de koeltunnel heen langs de motor. Daarom met ook de extra koelkop op de cilinderkop geschroefd heb je meer dan voldoende koeling.

Laatst bewerkt:
De fan blaast lucht naar beneden uit, en zuigt de lucht van bovenaf langs de motor.
Je mag de heli dan ook absoluut NIET vliegen zonder dat de volledige koeltunnel gemonteerd is. Let vooral op dat het plaatje wat voor de domplaat tussen de framehelften geschoven word (boven/achter de motor dus) aanwezig is, die is met name voor de 8.5 cc motoren dringend noodzakelijk, want de 10 en 11.5 cc motoren sluiten het frame redelijk af, maar de 8,5 cc motoren zijn nogal smal, waardoor er zonder dat plaatje veel te veel lucht langs de motor lekt en de motor dus niet effectief gekoeld word.

Denk er ook om, dat je de gaten voor de carburateurbediening (sproeiers en stuurstang) zo klein mogelijkhoud.

Als de koeltunnel goed is gemonteerd is het een van de effectievere koelsystemen die er zijn in heli's, de fan neemt relatief weinig vermogen op, de luchtverplaatsing is absoluut aanzienlijk, en de volledige motor hangt in de luchtstroom, in plaats van alleen de kop, zoals bij 99% van de overige modellen.

Groet, Bert

Zo ben bezig geweest en met een ellendig einde voor de webra.
Had al problemen met de abc motor om te starten ,elke keer die bronzen konus slippen op de koppeling.
Het kapje wat achter de motor zit is volgens mij niet het originele...
Het is nu rondgefraised door de drijfstangas ,en ik had het gecontroleerd op ''op en neer '' speling die er nauwelijks was.
Maar nu ook een uitgeblust gevoel over het gehele vlak.
Naarmate kom ik erachter dat het ondanks het uiterlijk weergeeft ,het allemaal weer toch gebruikt is ipv nieuw en ik voor 450 euro en zinkend schip heb gekocht.
Ik zie zo de motoren aanbod en door een andere motor te kopen denk ik dat ik het niet waard vind om 275 voor een motorset moet uitgeven om het weer vliegvaardig te krijgen.
Toch wil ik het wel ,dat klinkt raar maar ik ga opzoek naar een vervanger en ben erachter dat een webra speed 50 aero hetzelfde is alleen de cilinder kop is anders .
Als ik voor een voordelig gebruikt motortje een goed vliegende heli kan krijgen vind ik het ondanks het goed loopt hierna geld uit te geven voor zo'n nieuwe set een investering.

Wie kan me aan een Webra helpen een 50 motor met lange krukas?
Staat er 1 bij 2 brothers rc ,nieuw voor 100 euro maar een gebruikte is ook goed...
Ben er ziek van , heb mooie vliegklare heli's staan maar wilde om nostalgica altijd een Vario vliegen ...

Tsja, het is je eigen keuze, maar ik kan je uit ervaring verzekeren, dat zo'n Cubje, als het je gewoon om relaxt rondcrossen gaat en je van plan bent de heli lang te houden, echt zo'n nieuwe Rossi dubbel en dwars waard is hoor.

Het is wel balen van die Webra natuurlijk, maar ja, zoals ik al zei, wij hebben er ook ooit een gekocht met een Webra er in, en die was ook binnen 20 draaiuren om zeep. Het kan heel goed zijn dat die heli maar heel weinig gedraaid heeft, maar gewoon die Webra een K-ding is.
Lang niet iedereen weet hoe je een ABC in een heli fatsoenlijk in laat lopen, en dan kun je dit soort gevalletjes krijgen.

Moed niet opgeven, motor kopen, in laten lopen zoals ik beschreef, en jáááren probleemloos vliegen!

Groet, Bert

PS: oh ja, denk er even om, een Viltclunk te gebruiken. Komt de motorloop ten goede (ongeacht het motor merk of type)

Hallo,

Balen dat die webra niet wil lopen, maar heb geduld je komt vanzelf voor weinig een geschikte motor tegen op marktplaats. (volgens mij heb ik de heli die jij gekocht hebt daar ook zien staan) er staat zeer regelmatig variospul te koop.

Ben het met Brutus eens dat een nieuwe motor het dubbel en dwars waard is, vergeet niet dat het een vario is en dat de heli heerlijk zal vliegen.

veel succes!

Wat je ook doet, zet er een NIEUWE motor in.... het is letterlijk doodzonde om een dusdanig lekker ontspannen vliegend machientje te verpesten door een onwillige motor.

Groet, Bert

Dank allen , heb bij Flycam een Rossi motorset gezien en gevraagd of er wat met de prijs geregeld kan worden, hoop het

@ tmdrtn: hoe is het met jouw Blue fox eigenlijk. Vliegt die goed?

Groet, BBert

@ Bert

De BlueFox vliegt uitstekend, ik heb de kogellagers ingebouwd zoals je adviseerde en nu vliegt hij lekkerder.

ik vindt het een fijne heli en heb nog geen problemen ondervonden.

Tom

Helemaal top!

Gewoon lekker genieten van een fijn vliegende heli!

Er zijn HEEL VEEL heli's die hogere prestaties vertonen, maar er zijn GEEN heli's die lekkerder vliegen dan een goede SkyFox.... :D

Groet Bert

Back