Hulp voor accuvoeding van project.

Hallo,

Voor een project moet ik een robot maken die door accu's gevoed word waardoor hij dadelijk volledig draadloos aangestuurd kan worden.

hierbij zat ik te denken om 2 lipo 4s accupacks in serie te plaatsen om de motoren te voeden, en een aftakking pakken van 1 van de accu's voor de processor( gevoed met max 16V).

om lang te kunnen blijven werken wil ik accu's met een hoge capacitieve waarde, iemand een idee welke? ze hoeven geen hoge ont- en oplaadstroom te hebben.

en hoe kan ik er het beste voor zorgen dat de accu's geballanceerd blijven tijdens het ontladen en dat ik ze niet te ver ontlaad? is daar gewoon een module voor te koop? of iemand een schema hoe je zelf zn printje in elkaar soldeert?

alvast bedankt
Rabbit276

Aftakkingen op accupakketten zijn hét recept voor onbalans tijdens het ontladen. Oplossingen zijn een aparte Li-Po voor de processor of een apparaat dat de spanning van het volledige pakket verlaagt tot een spanning die voor de processor geschikt is.

Acculaders voor Li-Po paketten hebben balanceraansluitingen en zorgen voor het balanceren tijdens het laden.

In modelvliegtoepassingen worden tijdens het gebruik (ontladen) de individuele cellen over het algemeen niet bewaakt. De totale spanning wordt wel bewaakt om diepontlading te voorkomen. Daarvoor zijn in de de regelaar voor de motor voorzieningen ingebouwd.

Maar voor een robot met meerdere motoren zal dat lastiger zijn. Er zijn ook "piepers" te koop die pakketten bewaken. Als de spanning te laag wordt gaat het ding met licht- en akoestische signalen waarschuwen.

Meestal worden de cellen dan individueel bewaakt. Maar denk niet dat deze bestaan voor 8 cellige pakketten. Maar je kan er ook twee voor vier cellen gebruiken. Zie bij voorbeeld deze: LIPO Buzzer - LED Spannings bewaker voor 2-3-4 cellen Wordt aangesloten op de balancer-aansluiting van de Li-Po.

Werkt vanzelfsprekend alleen op korte afstand. In een vliegtuig heb je hier niets aan.

Back