Hulp voor Align 3G icm HK450GT

Wie, in de buurt van Wuustwezel BE, heeft het geduld om mij te helpen met de setup van een Align 3G icm een HK450GT?

Ben imiddels een half jaar bezig om een heli de lucht in te krijgen maar het vlot maar niet.
Omdat er wat problemen waren met de gyro en ik een nieuwe wilde aanschaffen ben ik maar over gegaan op flybarless.
Met een andere Hobbyking kop en andere servo's (DS410) ben ik aan de slag gegaan.
Ik heb alles gelezen en ingesteld volgens het boekje, in mijn beleving toch. De swash beweegt mooi recht 3x.
Echter bij het proberen van een eerste maiden is de heli nogal onstabiel en dreigt met omkantelen.
Ik kan niet eens beoordelen of het hier oscillatie, drift of iets anders betreft.

Hieronder nog een foto van mijn setup:

 
Wat ik wel als tip kan geven, probeer de heli eens zonder hoofdbladen. Optoeren naar voluit en kijken of de swash mooi recht blijft. Misschien veroorzaakt trilling wel de afwijking. Heb zelf ook diverse problemen van dien aard gehad op mijn T-REX 600 en kwam er na lang zoeken en diverse schades achter dat kleine trillingen al voldoende zijn. Bladspoor en bladen balanceren zal ongetwijfeld goed zijn?
 
wat je kan helpen:
- zet de balls op je servo hevel wat verder naar binnen. anders gebruik je te weinig servoweg, slijt je potmeter op een erg klein stukje en geven ze eerder de geest. Daarnaast word de heli er erg twitchy van, immers een mm servoweg is opeens bv 5 cm verstelling in de kop.
Zo te zien van de foto af kunnen de balls zo 1 a 2 gaten dichter naar de servo as

- heb je het instelmenu van de 3g volledig doorlopen? (batterij los, knop induwen en ingedrukt houden, batterij erop..)
Als dit niet goed doorlopen wordt, weet de 3g niet goed waar zijn eindpunten liggen, en gaat hij gek doen. Ook als je daarna nog eens graden verstelt, even weer opnieuw het menu doorlopen.

- wat zijn je graden? Origineel hoort de 3g met 12 graden pitch te werken, en 10 graden cyclic.

- welke versie software staat erop? in oude software versies kunnen lage toerentallen voor spannende situaties zorgen

- welk toerental draai je?

- misschien een heeel stomme vraag, wat voor bladen heb je erop? die zijn nl ook best erg belangrijk voor stabiliteit etc.
de align bladen bv (de originele carbon, de 3g heb ik nooit geprobeert) vliegen goed, maar maken hem best gevoelig. de edge fbl versie is een stuk zwaarder, zwaartepunt ligt anders, deze maken hem wat rustiger.
Stel je hebt relatief lichte bladen, misschien wat flexibel, gaat de 3g dit niet grappig vinden.
verschil tussen dure en goedkope bladen merk je echt met vliegen..

- misschien overbodig, maar de 3g is ernstig gevoelig voor hoogfrequente trillingen. zijn je staartbladen/hoofdbladen niet goed gebalanceerd, kun je ook gekke dingen krijgen ("ongevoelig" vlieggedrag kan daar ook uit voortkomen). Daaruit volgend zijn de schuimpjes onder de sensor extreem belangrijk. Sommigen plakken er maar wat onder, en alles gaat geweldig, ikzelf heb al een keer echt moeten experimenteren. Ook zorgen dat de kabel naar de sensor niet onder spanning staat, cq geen trillingen uit het frame de sensor in kunnen helpen. sensor mag dus ook nergens iets raken.
(bij jou dus niet van toepassing)
je kan wel eens proberen een dunner schuimpje te pakken, die van jou is voor een 450 redelijk dik. Maar probeer eerst de andere zaken, misschien ligt het punt helemaal niet aan het schuimpje

- niet nuttig voor je afstelling, wel voor je vliegavonturen: zet je bedrading een beetje vast vanaf de 3g..
als er nu een draadje een beetje naar boven trilt heb je draad sishkebab in je hoofdtandwiel
 
Waarom dit topic kapen?
de 3gx is totaal anders, je probleem is totaal anders..

Het is dan handiger zelf een topic aan te maken

Daarnaast is een klein poosje terug iemand geweest met bijna dezelfde vraag als ik mij niet vergis..
 
Back
Top