Human Drone

Discussie in 'Multicopters' gestart door Erwinachel, 31 jul 2019.

  1. Erwinachel

    Erwinachel

    Lid geworden:
    31 jul 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    achel
    Beste leden.
    Mijn naam is Erwin.
    Ik loop met de plan een drone te bouwen waarmee ik als passagier kan vliegen.
    Het is te doen volgens wat ik tot dusver gezien heb.
    Nou vraag ik me af of ik ipv m,n dx6i te gebruiken, het mogelijk is om de besturing niet via een zend frequentie, maar direct via kabel verbindingen te realiseren. Dus met behulp van een joystick ingebouwd in de constructie.
    mvgr Erwin.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Het zal je niet verbazen dat het als passagier meevliegen met een zelfgebouwde drone niet is toegestaan. Je kan jezelf en ook anderen met zulke aktiviteiten ernstig verwonden, mogelijk nog erger. Misschien moet je je vrije tijd aan andere dingen besteden...
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2019
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
     
    Erwinachel vindt dit leuk.
  4. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Leuk Erwin..als ik in de gegenheid was, zou ik er ook een willen bouwen.
    Er zijn genoeg mogelijkheden om met een bedrade aansluiting de flight controller aan te sturen.
    Ik zou echter in eerste instantie met een normale ..goede..afstandsbesturing werken.
    Immers je gaat uiteraard eerst (wat je ook brouwt) op afstand testen.
    Pas als je brouwsel het dummie gewicht aankan en de nodige uren probleemloos en gecontroleerd kan blijven hangen/vliegen.
    Zou je zelf een huppeltje kunnen maken.
    Later pas gaan nadenken om je afstand besturing te elimineren.
    Je snapt zelf wel waar de gevaren om de hoek komen kijken.
    Zoniet, dan loop je daar zelf wel tegen aan tijdens het proces van het geheel.
    Maak eerst eens een kleiner model van wat je wil maken en maak dat vliegbaar.
    Eerst leren lopen en dan pas rennen !
     
    Erwinachel vindt dit leuk.
  5. Erwinachel

    Erwinachel

    Lid geworden:
    31 jul 2019
    Berichten:
    2
    Locatie:
    achel
    kijk, dit is nou gewoon een leuke reactie.
    Ja het eerst testen met zender en een dummyload komt natuurlijk eerst voordat je zelf in zo,n project stapt. Het direct aansturen van de controller is hoofdzakelijk voor de veiligheid, je wil geen storing of uitval hebben als je van de grond bent. levensgevaarlijk!!! (is het zowiezo) maar goed. we leven maar 1 keer, en met een beetje risico voel je ook dat je leeft. de wright brothers zullen ook wel commentaar gehad hebben toen ze hun ideeën uitvoerde.
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Heel leuk datje dit wil doen. maar kijk eerst naar de regelgeving en zoek uit aan eelke eisen je moet voldoen. Voor mandragende toestellen staan eisen en regels vast, en ze moeten gekeurd worden. Zelfs tussentijds komen ze de spullen bekijken en keuren.
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Mijn reactie mag dan niet leuk zijn geweest, maar wel heel erg serieus. Je lijkt de risico's nogal te onderschatten. Niet allen de gezondheidsrisico's maar ook de risico's al wetshandhavers je experimenten zien. Reken alvast op inbeslagname en vervolging. Bij schade aan derden ben je ook niet verzekerd. Een dergelijk apparaat valt niet onder "modelvliegtuig". Je loop dus ook nog eens enorme financiële risico's.
     
  8. KevinG

    KevinG

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    En waarop baseer je dat? Die man heeft net zn 2 bericht gepost, je weet net als mij niet eens wat ie doet of heeft gedaan in z’n leven....
     
    Erwinachel vindt dit leuk.
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De tweede reactie vond de TS een leuke reactie. De eerste, die van mij blijkbaar niet. Het is totaal niet van belang wat je in je leven hebt gedaan of doet. Dit soort plannen uitvoeren is dom en onverantwoord en bovendien slecht voor het modelvliegen in Nederland. Bij voorbeeld, allerlei lieden die op plaatsen waar dat niet mocht met drones gingen vliegen hebben al genoeg verpest...
     
  10. KevinG

    KevinG

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    Misschien heeft deze persoon het toevallig wel in z’n mars om een dergelijk project van de grond te krijgen.

    Het heeft geen kut te maken met modelvliegen, dat zegt ie toch zelf, het idee om hier als eerst te zoeken komt alleen maar van het feit dat hier genoeg te lezen valt van de kleinere rc varianten..

    Waar was je toen ze de eerste boeing gingen bouwen, ook vooraan in de rij om dat plan tegen te houden zeker?

    Altijd dat gejank, zonder iets zinnigs te vertellen behalve eeuwig en altijd t zelfde waarover je t niet eens bent.

    Het lijkt me hier zo zachtjes aan zowiezo een beter idee om het multirotor gedeelte te schrappen aangezien het HIER redelijk dood is door iedere keer de ellenlange zelfde kansloze discussie als altijd.
     
    Erwinachel vindt dit leuk.
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik ben het met je eens Kevin, die regels weet hij best wel. Ik heb vroegah een skelter met Puch motor gebouwd met vrienden en dat was leuk. Dit is wel een trap hoger maar ik zie niet waarom wij niet zouden meedenken behalve de regeltjes. Hoe bereken je de motoren, de props en de accu ? ik vind het zeer interessant en jammer als dit draadje zo eindigt , Een paar jaar terug bouwde iemand zijn eigen helikopter op Lelystad. Daar hebben modelvliegers toch ook geen last van. Uit dit soort projekten komt altijd iets goeds.
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2019
    Erwinachel en KevinG vinden dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het lijkt me hartstikke leuk als het je lukt, dus ga vooral door.
    Maar ik denk dat je niet manueel moet gaan sturen maar het sturen door een flightcontroller over moet laten.
    Waarom?
    Omdat die sneller zijn dan mensenhanden.
    Er zijn tegenwoordig ook al speciale protocollen, ipv pwm, wat in "ouderwetse" zenders gebruikt wordt, gebruiken ze nu Dshot2500 of Proshot3000.
    Er kan dan veel meer data en ook veel sneller naar de regelaars gestuurd worden.
    Ik ben toevallig met die regelaars aan het experimenteren
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/apd-regelaars-500w-tot-20kw-750k-tot-2m-e-rpm-32bit.262746/
    en de reactie op het gas (ik heb er firmware ingeschoten voor ouderwetse pwm) is zo vreselijk snel en met die nieuwe protocollen nog vele malen sneller dus fouten (rollen, nicken) worden veel sneller gecorrigeerd.
    Het schijnt met Arduino's te kunnen.
    Waarschijnlijk kan je dan ook wel iets maken om het te overrulen, dus dat je hem over kan nemen.
    Ik ben niet zo thuis in dat soort dingen.

    En regeltjes... als ik zo kijk waar jij woont dan zijn er genoeg open stukken, ver bij bewoning vandaan.
    Gewoon even een boer vragen of je het op zijn land uit mag proberen, volgens mij mag je opstijgen als je toestemming hebt van de landeigenaar.
    En als je op zijn terrein blijft is er denk ik niks aan de hand.

    Succes!

    GJ
     
    Erwinachel vindt dit leuk.
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Het is een geinig plan en zeker te doen. Of het mag? Waarschijnlijk niet. Maar als je op een weiland tussen Niemandsgat en Niksum 30cm boven de grond zweeft in je zelfgebouwde drone, is dat vast een kick! Succes!
     
    Erwinachel vindt dit leuk.
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Volgens mij is het allemaal best te doen en ook binnen de regels.

    Volgens mij als je ergens een grote hoge hal kan vinden mag je daarbinnen best experimenteren. Ik neem aan dat je niet direkt vam plan was je dagelijkse transport van je huis naar je werk te gaan doen met je mandragende multicopter.

    De grootste beperkende factor zal denk ik het budget zijn, maar je hebt geen budget aangegeven dus dat is slecht te beoordelen.

    Technisch gezien is het niet zo'n uitdaging om een mandragende multicopter te bouwen. Je bouwt een multicopter alleen zodanig gedimensioneerd dat hij voldoende draagvermogen heeft om eens mens mee te nemen.

    Voor wat betreft het vervangen van je handzender door een vaste aansturing op je Multicopter. Veel flightcontrollers kunnen overweg met een PPM signaal. Dat houdt in dat tussen je ontvanger en je flightcontroller 1 enkele signaalkabel gebruikt wordt die alle kanaal informatie van je ontvanger doorgeeft aan je flightcontroller. Nu heb ik de afgelopen tijd al eens wat computer joysticks ongebouwd naar ditzelfde signaal om via de trainerpoort op een zender aan te sluiten om op deze manier modelvliegtuigen te kunnen besturen met een joystick. Ik weet zeker dat dezelfde joystick ook rechtstreeks aangesloten kan worden om een flightcontroller om rechtstreeks de flightcontroller te bedienen.

    Maar nogmaals, grootste vraag is, wat is je budget?
     
    Erwinachel vindt dit leuk.
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dit is echt niet van belang.
    Je hebt met veel of met weinig budget hetzelfde vermogen nodig om een massa de lucht in te tillen.
     
    Erwinachel vindt dit leuk.
  16. KevinG

    KevinG

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    De aansturing van een flight controller naar hand besturing is naar mijn idee het grootste obstakel maar zoals oostbeek aangeeft is dit dus ook te doen, je zult nu goed moeten gaan bekijken naar wat het AUW gaat worden, en adhv die schatting zul je je aandrijfset moeten samenstellen
     
    Erwinachel vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar je kan natuurlijk 4 of 8 grote dure motoren nemen of meer kleinere goedkopere.
    En het rendement van bijvoorbeeld een Plettenberg ligt hoger dan dat van een Turnigy.
    Dan ook de regelaars, ga je voor goedkope modelbouw regelaars of pak je semi industriele, die dus veel sneller reageren en hogere voltages aankunnen.
    Dat is allemaal van belang voor je budget.

    GJ
     
    Erwinachel vindt dit leuk.
  18. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    Er zijn zat voorbeelden te vinden op You-Tube van zelfbouwers met quad/octacopters & helicopters voor personen.
    Als niemand ooit eens iets anders probeert hadden we nu nog in het stenen tijdperk geleefd , en iedereen zal snappen dat je dit soort dingen niet in een drukke woonwijk gaat doen .
    Kijk is naar dit kanaal , deze gast maakt mandragende quads en vliegtuigen van modelbouw artikelen , in Amerika is natuurlijk meer ruimte en als je jezelf iets aandoet is dat je eigen verantwoording
    >>

    of wat dacht je van dit project >>>

    en deze handige Harry uit Zweden heeft ook wat moois gemaakt van redelijk goedkope HK onderdelen >>

    Jammer dat zoiets niet in ons "geregeld" landje mag , blijft wel leuk natuurlijk .

    Succes er mee :thumbsup:
     
    Erwinachel vindt dit leuk.
  19. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Die handige Harry heeft zelfs een multicopter gebouwd met 8 boxer benzine motoren!

     
    Erwinachel vindt dit leuk.
  20. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    als je er een bouw mag je bij mij in de tuin komen testen. we hebben ongeveer 100 Ha .
     

Deel Deze Pagina