:!: Hummingbird Elite CP verslag voor beginners (2 Video's)

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Satoer, 12 sep 2004.

  1. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    [​IMG]
    Na al de mishandelingen, vernederingen en martelingen is m’n fp Hummingbirdje is nu echt tot z’n einde gekomen, dus tijd om te upgraden.

    Omdat de laatste tijd nogal wat nieuwelingen met veel helivragen zitten spits ik dit verslag nogal op de beginner.

    :arrow: Inleiding:
    De elite serie kent 2 typen Hummingbirds. De Elite FP en de CP. De FP (fixed pitch) heli heeft rotorbladen met een vaste stijgingshoek. De heli gaat omhoog en omlaag door het toerental van de motor te versnellen of te verlagen.

    Voordelen van fixed pitch:
    -Ontzettend crashbestendig.
    -Minder elektronica nodig
    -Met een simple 4 kanaals zender te besturen.

    Nadelen Fixed Pitch:
    - Moeilijker te besturen.
    - Geen 3D mogelijk (op de kop vliegen, loopings, rolls) (Herman, ik heb het over fatsoenlijke loopings ;) )
    - minder stabiel
    - lastig te besturen met afdalen.

    De CP (Collective pitch) heli heeft een vast (hoog) rotor toerental. De heli gaat omhoog door de bladen te kantelen.

    Voordelen Collective pitch:
    - Erg reactie gevoelig.
    - 3D vliegen mogelijk (De Hummingbird elite heeft wel enige extra upgrades nodig)
    - Stabieler als FP

    Nadelen Collective pitch:
    - Meer energie verslindend
    - Door hoge toerental veel minder crashbestendig. Crash = (meestal) stuk
    - Meer elektronica nodig
    - Je hebt een computer zender nodig om hem te kunnen besturen.

    :idea: Voor een beginner is het dus heel erg aan te raden om met een FP heli te beginnen. Voordeel van de Hummingbird Elite FP is dat deze naar een CP te converteren is. Geloof mij, uiteindelijk ben je echt goedkoper uit. ;)

    :?: Wat moet ik minimaal aanschaffen om met een Hummingbird Elite FP te kunnen vliegen:
    - Hummingbird Elite FP
    - Gyro (liefst een Heading hold, deze houdt de staart beter op z’n plaats)
    - 2 micro servo’s
    - Hat (high authority motor)
    - 4 kanaals mini ontvanger + kristallen
    - Hummingboard
    - 3s lipo accu
    - Lipo lader voor 3s lipo accus
    - 4 kanaals zender.

    :?: Wat moet ik minimaal aanschaffen om met een Hummingbird Elite CP te kunnen vliegen:
    - Hummingbird Elite CP
    - Gyro (liefst een Heading hold, deze houdt de staart beter op z’n plaats)
    - 3 micro servo’s
    - Hat (high authority motor)
    - 6 kanaals mini ontvanger + kristallen (kanaal 5 wordt door sommige zenders voor de gyro gebruikt vandaar)
    - Hummingboard
    - 3s lipo accu
    - Lipo lader voor 3s lipo accus
    - Computer zender met 120 graden swashplate mixing.

    [​IMG]Voor een verslag over een Hummingbird (II) FP: Hummingbird beginnersverslag van/voor een helikopter newbee
    [​IMG]Voor een verslag van de Hornet CP II: Hornet CP II
    [​IMG]We gaan hier weer verder met het verslag van de Hummingbird CP:

    De Humingbird Elite CP is wel collective pitch maar is er standaard niet op gebouwd om 3D te vliegen. Ten eerste is het pitch bereik niet toereikend om genoeg negatieve pitch te geven. En zijn de standaard meegeleverde houten bladen niet symmetrisch:
    [​IMG]
    :!: Wat ik zelf een ernstige fout vond is dat het kripfolie niet goed vast gelijmd zat tegen het hout. Er zit namelijk lood in de tips van het blad verwerkt en dit zou in een ongunstige situatie er uit kunnen schieten. Let dus op of dit los zit, en lijm het goed dicht allemaal!! Je zal niet de eerste zijn die een oog verliest door zo’n grap.

    :arrow: Balanceren van de houten bladen:
    Houten bladen zijn zelden gebalanceerd, hoogstens gematcht. Om trillingen te voorkomen moet je de bladen dus uitbalanceren.
    Omdat niet iedereen een speciale rotorblad uitbalanceer weegschaal heeft is hier de El cheapo manier ;)
    [​IMG]
    Naast dat beide bladen in balans moeten zijn moet het balanspunt op de bladen ook gelijk zijn.
    Als eerste zoeken we dus het balanspunt op. Dit doen we met de rand van een lineaal. Dit markeren we op beide bladen.
    [​IMG]
    Je ziet dat het balanspunt iets verschilt tussen de bladen. Het lijkt weinig, maar het resulteerde toch in flinke trillingen in de heli.
    [​IMG]
    Vervolgens schroeven we de bladen tegen elkaar en bepalen wat het lichtste blad is.

    Teken het balanspunt van het zwaarste blad op het lichtste blad.

    Nu moet het balanspunt van het lichtste blad op het zelfde punt gebracht worden als het zware blad.
    [​IMG]
    Dit doen we door met plakband extra gewicht op het rotorblad te plakken.
    Gewoon net zoveel aanbrengen tot het zwaartepunt op exact de zelfde plek zit al het zware blad.
    [​IMG]
    Nu moeten de bladen weer aan elkaar geschroefd worden. Nu gaan we het andere blad op gewicht brengen zodat beide bladen in balans zijn.
    [​IMG]
    Dit doen we door plakban precies op het balanspunt van het lichtste blad te plakken. Op deze manier blijven de balanspunten van de bladen onderling gelijk.
    [​IMG]
    Als de bladen netjes balanceren zijn de bladen uitgebalanceerd, en kunnen gebruikt worden.


    :arrow: Motor in laten lopen:
    [​IMG]
    Om het meeste rendement en levensduur uit de geborstelde motor te halen moet je deze in laten lopen. Ik heb het gewoon even in een glas kraanwater gedaan.5 minuten vol gas. Het beste is om dit in gedestilleerd water te doen, maar dan moet je dat wel hebben ;)
    Hierna heb ik de motor goed droog geblazen en ingespoten met WD40 (Dit trekt vocht er uit en smeert)

    De staartmotor dient ook ingelopen te worden. Dit kan je echter niet in het water doen omdat de motor helemaal dicht zit. Gewoon een 1,5V batterij op leeg laten lopen is het beste. (Ik heb het overigens niet gedaan, omdat ik te lui was :oops: )
    Zie voor meer info: FAQ: Inlopen van een electromotor

    :arrow: De Rotorkop:
    [​IMG]
    Ik was aangenaam verast door het nieuwe ontwerp van de rotorkop. De constructie heb ik op deze manier nog nooit gezien. Het werkt met een soort van zwevende flybar. (Blauwe pijl). Waar ik nog vrolijker van werd (wat ik dus niet had verwacht) is dat er (in tegenstelling met een Hornet CP kop) zelfs Bell hiller mixing in verwerkt is. Een deel van de swashplate wordt rechtstreeks doorgegeven aan de bladen, en een deel wordt gestuurd door de paddles (Rood en groen aangegeven)
    Het werkt erg goed. En ondanks het er vrij ingewikkeld uit ziet loopt alles netjes langs elkaar. Ik heb wel een paar druppeltjes kunstof olie gebruilkt om de boel wat losser te maken.
    [​IMG]
    Voordeel ook van deze constructie is dat in tegenstelling met de Zoom 400 met een massieve rotoras gewerkt kan worden. De Zoom heeft namelijk de pitch stang in de rotoras lopen.

    :arrow: Het frame:
    Het frame bestaat voornamelijk uit een plaat stevig aluminium en de welbekende koolstof staafjes. Naast dat de aluminium plaat veel stevigheid geeft heeft het ook de functie als koelplaat voor de hoofdmotor.

    :arrow: Vliegimpressie:
    Goed, tijd om de Hummingbird eens volledig standaard te vliegen.
    [​IMG]
    Er zit een 2s2p Etec accu onder met het standaard Hummingboard en een Hitec DS ontvanger waar ik de behuizing van af heb geschroefd om gewicht te besparen. Ik heb namelijk nog geen kristal voor mijn micro ontvanger.
    Beetje slordig zo, maar het is toch voor het even.

    [​IMG]
    Goed, dit gaat dus niet. 2s (7,4 V) is dus duidelijk veel te weinig om de standaard Hummingbird omhoog te krijgen. Ik geef nu vol gas en vol collective. Maar meer dan een beetje glijden doet hij niet. Nu is mijn accu wel wat aan de zware kant, maar hoe dan ook, zou je hier nooit fatsoenlijk mee kunnen vliegen.

    Volgende test. 3s lipo accu (11,1 V)
    [​IMG]
    Ja, het is duidelijk dat de Hummingbird minimaal 3s lipo moet hebben om goed te vliegen. Met de 3s accu heeft hij een redelijke headspeed om echt lekker te kunnen vliegen met dat ding.

    … voor 50 seconde… ineens begon hij te tollen. Gelukkig heb ik hem heel neer kunnen zetten. Bij nader inspectie bleek de standaard staartmotor volledig uitgebrand, de as zat helemaal vast. :evil: Nu heb ik de motor niet in laten lopen, maar het is duidelijk dat deze motor ingelopen of niet, absoluut niet tegen het hoge voltage kan wat nodig is om de heli goed te laten vliegen.

    Dus, HAT motor erop gemonteerd. Op dezelfde manier zoals het orgineel zat. Dus niet met een DD propje maar gewoon vertraagt.
    De HAT motor kan dus duidelijk de voltage wel verdragen.

    Na 10 minuten vliegen is de hoofdmotor gewoon handwarm, de warmte die hij kwijt kan aan het frameplaat werkt dus erg goed.
    Ik ben erg te spreken over de vliegeigenschappen en de stabiliteit van de heli.


    :arrow: Crashbestendigheid:

    Tja, om m’n reputatie hoog te houden moet ik natuurlijk wel even de crashbestendigheid van de heli testen.
    [​IMG]
    Eigenlijk ging het ook per ongeluk. Ik probeerde op een tafeltje te landen. Helaas bleef een pootje van de skid steken onder de rand. Crlaastchh!! 1 houten rotor blad totaal verbrijzelt. Verder geen schade. Naar mijn mening duidelijk een stuk fragieler als een FP heli. M’n FP Hummingbird had dit zeker weten zonder schade overleeft.
    Ik ben ook een beetje huiverig voor het stuk lood wat verwerkt is in de bladen. Het lood is er namelijk uit geschoten bij de crash, en konden het niet meer terug vinden.
    :idea: Advies: Als je binnen vliegt, doe een bril op.

    :arrow: Upgrades:
    Nu weten we hoe hij standaard vliegt. Tijd om te upgraden [​IMG]
    Wat ga ik toevoegen:
    [​IMG]
    De iebele koolstofstaafjes frame vervangen door een carbon frame.
    De bladen vervangen voor Like90 symmetrische bladen
    De hoofdmotor vervangen voor een Razor 350 met een Phoenix 10 controller.
    De Staartmotor vervangen door een feigao brushless motor met een Phoenix 10 controller
    En een metalen kop om het pitch bereik te vergroten, zodat 3D vliegen mogelijk is.

    Vliegimpressie met deze setup gaat nog volgen ;)


    :arrow: Conclusie:
    Ik ben heel erg tevreden over de Hummingbird CP. Hij stuurt heerlijk direct en is in eerste opzicht een heli zonder ziekte’s. De staartmotor is een lachertje, en dient meteen vervangen te worden met een HAT of iets ander dergelijks.
    Let verder goed op of de bladen veilig zijn en geen stuk lood uit kan schieten.

    :idea: Als iemand nog andere tips heeft of aanmerkingen op dit verslag, laat het mij vooral weten. Ik zal heb dan aanpassen en in het FAQ gedeelte van het forum posten.

    zoooww.. 5:30 tijd om te :sleepy:
     
  2. xanderdude

    xanderdude Guest

    ziet er goed uit en vliegt hij goed 3d?
    groeten Xander
     
  3. Guest

    Guest Guest

    Ik kan je alleen maar aanraden deze zo snel mogelijk weg te gooien en te vervangen voor glas/epoxy of koolstof bladen. Lood in de rotorbladen is niet meer van deze tijd, ook niet in een micro. Veel te gevaarlijk zoals je inmiddels het gemerkt.

    Mooi verslag overigens. Als ik je verhaal zo lees krijg ik wel het gevoel dat je misschien eens 100 Euri meer uit zou kunnen geven aan een Hornet CPII. Hoewel deze iets duurder is, kun je weer veel besparen aan upgrades, omdat deze uit de doos heel goed vliegt. Scheelt weer veel problemen.

    Maar goed, het is erg leuk om te lezen.
    :D
     
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Je hebt niet alleen je reputatie hoog gehouden met "sloopwerk", maar ook met het maken van een knap verslag. :thumbsup:

    Veel plezier er mee. :D
     
  5. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Michel! Topstukje werk, bedankt voor deze "review" !

    Robert
     
  6. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    michel bedankt voor dit verslag
    (maar waren die 2s lipo's ook standaard bij geleverd)
     
  7. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    He leuk een micro met een MFS-kop zoals op de NT, MP, Joker, Acrobat.

    @Eelco, in GFK en Carbon bladen is ook lood verwerkt in de tip. Als men dat niet zou doen ligt het zwaartepunt van de bladen niet goed en heb je absoluut geen stabiliteit. Kunststof bladen zullen wel iets meer kunnen hebben, maar kunnen nog wel degelijk kapot. Prestaties liggen ook wat hoger, alleen voor die Micro bladen vraagt men nog steeds de hoofdprijs.

    Rick
     
  8. hallo Michel en andere forumpiloten,

    Michel een mooi verslag.
    Ik ben beniewd naar de brushless motoren en ook naar het adres waar je die vandaan haalt.

    Ik ben zo vrij geweest dit mooie verslag in ongewijzigde vorm om te zetten in pdf en dat is voor een ieder te downloaden van www.service.helifun.info

    Als je dit niet wilt, dan haal ik dat direct weer weg.

    vr.gr.

    Henk-Joyce
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Hoi Henk-Joce,

    Zou je niet beter van je site naar dit draadje kunnen linken?
    Hier blijft het verslag up-to-date en iedereen die op jouw site uit de voeten kan, kan dat hier ook.
     
  10. hallo Erwin,

    ook dat is een idee, maar ik heb geen idee wat je met draadje bedoelt en die site is uitsluitend een subdomein voor extra download servicedoeleinden .
    Meer staat er niet op. Gewoon een voorraadbusje, zeg maar.

    vr.gr.

    Henk-Joyce
     
  11. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Bedankt allemaal!

    Dan moet je er dus wel wat aan tunnen. Zoals een brushless motor en een aluminium kop.
    Ik ben zelf (nog) geen 3D vlieger maar heb wel een 3D filmpje van de CP hummingbird
    http://www.users.on.net/~hyadsl1/rc/hummercp1.mpeg
    Dit is wel het bewijs dat 3D vliegen prima mogelijk is met een motor aangedreven staart.

    Setup:
    Aluminium kop
    Autorotatie hub.
    3 x HS55
    DD tail
    Axi 2208/20 with 21 tooth pinion
    CC Pixie7p
    CC phoenix10
    Apogee 3S 830s
    JR 610m Rx
    GY401
    Hornet 2 blades

    Tja, die bladen kosten een vermogen. Dat gaan mensen dus toch niet doen. Ik denk dat het slim is het krimpfolie er af te halen, het lood goed met epoxy oid vast te zetten (want het zit er gewoon los tussen) en dan opnieuw te folien.

    Ik begrijp je niet zo goed. Ik vind de Hummingbird CP heel goed vliegen standaard. Enige puntje is dat de staartmotor vervangen moet worden.
    Daarnaast is hij al volledig gebouwd en heeft bell hiller mixing in de CP kop en is ook nog eens 2x zo goedkoop als een Hornet.
    De eventuele aluminium kop om 3D te kunnen vliegen kost niet eens zo duur. ($17,50)

    Nee. Maar de staart kan niet meer voltage dan 2s aan lipo. Dus hebben ze de Hummingbird bedoeld voor 2s?? Maar dan komt hij niet eens van de grond. Bij 3s verbrand de motor.
    Misschien dat ermee te vliegen is op een birdseed NiMh pack van 9,6V dan zal die staart het iets langer uithouden dan 50 sec gok ik.

    Oh… dus het was nog niet zo nieuw als ik dacht.

    De razor 350 had ik nog van m’n ondertussen overleden Hummingbird FP, toendertijd gekocht bij http://www.b-p-p.com/ en feigao brushless heb ik bij Helihobby vandaan.

    Ik vind het prima, misschien zou je er wel een bron bij zetten dmv een linkje naar dit forum?
     
  12. als dat lukt, dan maak ik een linkie

    vr.gr.

    Henk-Joyce
     
  13. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    michel bedankt voor je antwoord en
    allemachtig jij was nog langer wakker dan ik
    heb je geen gigantische hoofdpijn er aan over gehouden
     
  14. xanderdude

    xanderdude Guest

    even of-topicje www.satoer.com ziet er cool uit:p met adobe? maakte het vroeger ook wel eens

    groete xander
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Je had toch ook niet echt verwacht dat die bladen ook maar 1 klap zouden overleven :) Simpel hout frame met folie....

    Ik zou graag eens een review zien van een micro cp heli zonder aparte staart motor :) De staart blijft een groot probleem bij die dingen....

    Verder netjes :) en bedankt voor de vermelding van mijn naam in het begin ;)
     
  16. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    De staartaandrijving van de Hornet is desondanks er gebruik van conische tandwielen net zo'n grote elende als de Zoom.

    Eelco had een verslag gemaakt over de Horner CP II: Hornet CP II (ook even toegevoegd bij het verslag. is handig voor beginners om meteen een lijst met goede links te hebben :D)

    Had je dat filmpje gezien Herman? is toch wel het bewijs dat er met een Hat aangedreven staart prima te vliegen valt :D
     
  17. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Even over de bladen.

    Bij mijn twee "grote" heli's moest de folie van de houten bladen eerst nog worden gekrompen. Als je dat niet weet, valt het niet eens zo op.
    Ook moest het hout bij de verbinding met de bladhouders worden geimpregneerd met secondenlijm(CA).
    Moest dat niet bij deze bladen ook nog gebeuren?

    (Hout en Heli vind ik trouwens nog steeds geen combinatie.)
     
  18. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Nee, het krimpfolie was goed gekrompen. er was alleen een beetje te weinig lijm gebruikt in de tip, om te voorkomen dat het lood zou kunnen wegschieten.

    De bladhouder verbindingen hoeven niet geimpregneerd te worden. Deze zijn met plastic kapjes op 2 plekken gezekerd. Kans dat een blad los schiet lijkt mij erg klein.

    Verder dan blade tracking wordt er in de handleiding eigenlijk niet gesproken over de bladen.
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Filmpjes heb ik genoeg gezien. Ik bedoel dat de standaard staart motoren een ramp zijn, net als de tandwielen :) Met een HAT DD met goede gyro vliegt het super strak :) Toch is bij de "normale" staart aandrijving de kans dat de staart uitvalt kleiner. En Ik vindt het mooier :) Vandaar mijn keus voor de lipoly ;) Ik ben ook benieuwd naar de Maxir die ik laatst in mijn hande heb gehad. Van horen zeggen zou deze ook erg lekker vliegen.
     
  20. MaartenR

    MaartenR

    Lid geworden:
    29 apr 2003
    Berichten:
    850
    Locatie:
    Oldenzaal
    Woww satoer
    flex verslag, ik dacht dat ik er om 4.30 am laat weer was van uitgaan maar jij zit gewoon een verslag te typen en te plaatsen om half 6 's morgens!!!

    MAFKEES :hammer: :hammer: :hammer:

    haha maar wel super, zie ik het nou goed dat je de hat motor op de standaard staartvertraging hebt? :?
     

Deel Deze Pagina