:!: Hummingbird Elite CP verslag voor beginners (2 Video's)

Tadango zei:
...Toch is bij de "normale" staart aandrijving de kans dat de staart uitvalt kleiner.
Dan moet je eens met een Zoom gaan vliegen :wink:

MaartenR zei:
haha maar wel super, zie ik het nou goed dat je de hat motor op de standaard staartvertraging hebt? :?
Ja, maar die is dus vertraagt, dat gaat prima. Jij hebt een grote prop direct aangedreven. Wat resulteerd in een oververhitte motor.
Je kan er echt beter een klein 3x2h oranje GWS propje op monteren hoor Maarten.
GW-EDP-50XC-L01.jpg

Tadango zei:
Toch is bij de "normale" staart aandrijving de kans dat de staart uitvalt kleiner. En Ik vindt het mooier :) Vandaar mijn keus voor de lipoly ;)

Als bij de Lipoly de staart-aandrijving uitvalt heb je hoogstwaarschijnllijk ook geen aandrijving van de hoofdrotor (zelfde snaar), waardoor het tegenkoppel van de staart ook niet meer benodigd is. Maar ja die deed het toch al niet meer. 2 vliegen in een klap :lol:

Op de EK vloog Andreas Rummer de Lipoly voor bij nagenoeg nul wind, zag er strak uit.

Rick

Heel mooi en duidelijk verslag, Michel!!! Chapeau :D

wordt een goede handreiking voor de mijne :wink:
Vraagje (jaja, heb je m weer)
De upgrades die je al gekocht hebt, danwel die er nog staan aan te komen, waar ben je van plan die te gaan bestellen als ik vragen mag??

Wachten is nu nog op een filmpje met wat truukjes van jouw!

Indoor natuurlijk :wink:

Martin

Voor een filmpje met tuckjes moet je nog maar even wachten, aangezien ik zelfs nog niet eens een looping heb gemaakt.

Gister gevlogen in windkracht 5… oei, dat was geen succes :oops: door de wind slingerde de staart alle kanten op. Het is ook geen vliegen met een gewone gyro, dus heb ik inmiddels een Heading hold gyro besteld bij Remco ( www.4rc.nl ).
Vandaag nog eens gevlogen met minder wind. Nog steeds staart problemen (komt door de cheapo gyro in combinatie met het niet goed af kunnen stellen van revomix) daarbij ook nog eens een glitch in m’n ontvanger (moet die antenne toch maar verplaatsen) wat resulteerde in een flinke smakker. Bladen nog steeds heel (Die Like 90 zijn flink stevig).

Schade:
-Paddle stang gebroken
-Bladas verbogen
-hoofdas verbogen

Deze heli kan dus duidelijk minder hebben dan z’n FP variant :(

Inmiddels alles (+ veel spares en weer wat upgrades (autorotatiehub) :mrgreen: ) rechtstreeks besteld bij Century, gezien Nederlandse shops nog niets op voorraat hebben. Het is dus weer een weekje wachten.

Goed, waar ik alles vandaan heb (of vandaan kan halen):

Hummingbird CP: www.helihobby.com (krijg je extra bladen bij) of www.Hobbydeals.nl of www.Homeflyer.be
Bluebird servos: www.helihobby.com of www.hobbydeals.nl
Like 90 bladen: www.like90.com
Carbon frame: www.Helihobby.com
Razor 350 brushless motor: www.Allerrc.com of www.b-p-p.com
Feigao brushless: www.Helihobby.com
Phoenix 10 controller: www.Allerrc.com of www.b-p-p.com of http://www.rc.jepe.biz/
Phoenix 25 controller: www.Allerrc.com of www.b-p-p.com of http://www.rc.jepe.biz/
Aluminium kop: www.helihobby.com of www.centuryheli.com
CSM LW200 HH gyro: www.4rc.nl
Autorotatie hub: www.centuryheli.com of www.helihobby.com
Ontvanger MK MZK micro 6 35 Mhz: http://www.rc.jepe.biz/
Korte azzar antenne: http://www.rc.jepe.biz/
Staartpropjes: www.aircraft-world.com of www.helihoby.com
3s lipo kokam www.hangar.nl

Zo, dat was het dan wel ;)

Maar zoals ik zei in mijn verslag... standaard met een hat motor vliegt hij ook al leuk hoor :oops:

Ik moet ook altijd vechten met de staart als er wind staat. En dat met windkracht 3 max :) Jij vliegt (probeert ;)) het nog met 4 - 5 :worship: ik ben benieuwd hoe die HH gyro helpt. Zat er zelf ook aan te denken....

Met een CP is het nog lastiger de gyro goed te configureren. Ben echt uren bezig geweest met extra mixers in mijn zender om hem een beetje goed te krijgen. ach, en dan met die wind 8O hij slingert alle kanten op. Nope voor mij alleen nog maar Heading hold gyros in een CP. voor een FP deed hij het op zich prima, maar dan is de accelaratie ook niet zo groot.

met CP heb je toch minder koppel verschil? Dus meer toeren is meer staart? Dan is het toch een kwestie van revo....

Je koppel wordt toch groter op het moment dat je je bladen kantelt?

Stel je zit in de auto met je hand plat uit het raam (rotorblad) ineens draai je je hand 180 graden (CP). dan heb je toch veel meer weerstand en slaat je arm naar achter, tenzij jij dus meer kracht gaat zetten (staartmotor).

Aangezien de revo op mijn zender gedreven wordt door de trottle en niet de pitch, moest ik aparte mixers gebruiken om de staart van de pitch afhankelijk te maken. Lang verhaal en lang geknoei... en nog steeds niet goed.

Dus gewoon een HH erin. dan ben je van al de problemen af.

afb8718.gif

ik heb mijn carbooon cp binnen.
uit de doos 312 € met zender batt en lader.;gewoon vliegklaar.
Eerst op de tail rotor een batt van 1,5 volt laten leeglopen zoals eerder vermeld door satoer.
Tijd om uit te testen: :arrow:
Bij een eerste lift off zag ik direkt dat de standaard batterij van 9,6 vol zeker niet voldoende is om er mee te kunnen vliegen ;ging moeizaam 30 cm van de grond.
:idea: tijd om mijn lipo 11,1 v 1500mha op te zetten.
Wat een geweld;omhoog als een beest, corrigeren omlaag en krak.
Stukje van de pallen.
Een kleine tip:vlieg nooit met beschadigde pallen.
Mijn ene pal was beschadigd,ik doe er tape rond en probeer nog eens..
ineens hoor ik poef achter me.
in een stuk isemo was er een stukje lood ingeslagen(zat er heel in)uit de pal. :roll:
met nieuwe pallen opnieuw geprobeerd,en dit ding vliegt fantastisch mooi..
Helemaal standaard,enkel de lipo.(koelvin)
Het is wel een kunst om deze te beheersen,het geringste kleine bewegingske met je stick kan de carboooon drastisch doen veranderen van richting.heeft ook geen HH;maar de staart vormde geen echt probleem..
des te meer de vreugde als j e dit kleine geweld kan beheersen.
nu een 4 tal vluchten gedaan en laten we hopen dat de tial motor het enige tijd volhoud.
heb ik wel een koelvin opgezet. :)
als beginner zou ik zeer de fp aanraden.
ik had gehoord dat een carbooon de verbeterde versie(cloon) was van een Hummingbird,dat bmi deze gecloond heeft en enkele goede aanpassingen gedaan heeft.

hahaha, ze hebben gewoon een standaard FP op z'n kop gesoept :hammer:

Die CP tjes zijn niet echt huiskamer helis heb ik al gemerkt. Zit er zelfs aan te denken m'n hummingbird CP binnen als FP te gaan vliegen (met FP bladen).

Waar heb je dat vandaan dat de Carbooon CP beter zou zijn dan de Hummingbird?
Heb je een linkje of meer informatie met de verschillen?
Ik zou eigenlijk niet weten wat ze aan een hummingbird kunnen verbeteren. Behalve dan een hat motor in de staart dan.

Heb je foto's Jan?

de foto is niet helemaal juist :wink:
ik vind het een degelijke cp rotorkop..raar,is bijna zo groot als deze van de zoom; :lol:

ARF 95% Ready build in kit
Weight w/NiMH 8.4V- 600mAh :280g= 7~8" flying time.
Weight w/LiPo 7.1V-1200mAh: 240g= 15" flying time.
- The swashplate can be either controlled by:
- 3 points at 120° CCPM
- 4 points at 90°
Radioplate with different slots to fix the servos.
Main and rear rotorblades are flexible.
Double ballbearing : Rotorhead
Double ballbearing : Main Axle
Double ballbearing : Tailrotor
Ballraced swashplate
Carbon: Rotorhead
Carbon: Main chassis
Carbon: Hiller bar system w/2mmaxle
Carbon: Tailboom
Carbon: Landing skids
Double controlled Bell/Hiller system
More responsive underlaying Hillerbar
Anti-rotation pin on the swashplate
Extra large crown gear
Powerful 380 motor with filters & leads
Chassis with integrated radioplate
Chassis with integrated receiverbox
Sliding battery support, for adjusting CG
Tailcontrol with gear reduction, for better control.
Canopy and windshield already glued

de motor lijkt voorzien voor een lipo;staat in de handleiding:
gewoon vliegen:9.6 volt
3-d vliegen:11.1 volt lipo.
moet zeggen,nu enkele malen gevlogen en vliegt gewoon super goed :!:
had ik ook niet echt verwacht voor dit geld...
ik ben nu ook geen supervlieger maar ik heb het gevoel dat ik al serieuze controle heb over de carbooon.
het was de winkelier(een vriend van me)die zei dat dit een vernbeterde versie was van de humm.
de vertegenwoordiger van bmi vliegt ook met deze en haalt er standaard ongelooflijke toeren mee uit.
foto's komen later.
satoer,test deze eens uit..aan 312€ zal het niet liggen..als je de kosten van andere heli's bekijkt aan de upgrade alleen...
geloof me,je zal even verwonderd zijn als ik..en en ben nogal critisch..

Ik heb wat foto's gevonden van de Carbooon CP:
acm.jpg

acl.jpg

ack.jpg

acj.jpg

Om eerlijk te zijn vind ik de hummingbird CP met z'n aluminium frameplaat er een stuk beter uit zien. Met het cabon frame eronder is hij helemaal top (koste 30€)

Ik zie overigens helemaal geen Bell-hiller mixing in de kop Jan. (of heb jij een andere kop?) Dit is exact hetzelfde systeem (misschien wel dezelfde kop) als de Hornet CP / 2

Dan vind ik 312€

Hmmm is ook gewoon een Hornet kop hoor Jan. Zonder Bell hiller mixing. Ik weet zeker dat de hummingbird CP directer stuurt.

er staat op de verpakking;bovenliggend bell-hiller .
ik weet niet,heb nog nooit met een hummingbird gevlogen.
is gewoon een leuke heli die voor zijn lage pijs zonder opties leuk vliegt..

is ook gewoon bell-hiller.

denk dat michel in de war is met zijn moving flybar.

nu een vraag,kan je op zo een humm of carbooon een 401 gyro zetten,
ik zie niet hoe ?waar moet de stekket in van tail motor?

Back