:!: Hummingbird Elite CP verslag voor beginners (2 Video's)

is wel een erg zware gyro voor zon miniding, moet je weer allemaal mee omhoog torsen.
stekker van de tail motor esc gaat in de rudder uitgang van de gyro.

Gerard_nl zei:
is ook gewoon bell-hiller.

denk dat michel in de war is met zijn moving flybar.

Nee ik ben niet in de war Gerard. Ben er zeker van dat ik het goed heb.

Het Hiller systeem werkt volgens de flybar: De flybar stuurt de cyclic (nick & roll) van de helikopter aan.
Het Bell systeem werkt direct. De cyclic systeem systeem wordt direct van de swashplate aangestuurd.

Bell: Zeer stabiel, maar indirecte sturing.
Hiller: Onstabiel maar zeer directe sturing.

Om nu het beste van beide werelden te krijgen hebben ze dus het Bell hiller mix systeem uitgevonden.

Rotorkop van de Hummingbird CP:

afb8329.jpg

1 deel wordt dus direct aangestuurd vanaf de swashplate; Het “Bell” systeem, rood aangegeven.
1 deel wordt via de flybar aangestuurd; Het Hiller systeem, groen aangegeven.

Rotorkop van de Hornet / Carbooon:
hornet_cp_head.jpg

De Hornet/Carbooon 2/CP heeft deze mix niet. Dit is sowieso al te zien dat er maar 2 punten van de swashplate de rotorkop aansturen ipv 4.
Er zijn overigens wel setjes te koop om de Hornet te upgraden met een Bell – hiller systeem.

javan zei:
nu een vraag,kan je op zo een humm of carbooon een 401 gyro zetten,
ik zie niet hoe ?waar moet de stekket in van tail motor?

Als je een 6 kanaals ontvanger hebt kan dat prima. Ik heb met mijn hummingbird FP gevlogen met een GY240. net zo zwaar (behalve dan het extra stekkertje) gaat prima.

ik snap er even geen biet meer van :D :?:
wat wil je ook met bovenliggend, onderliggend, enkel en dubbelaangestuurde bell hiller mixen ? :wink:

volgens meneer bell, is zijn manier als de bladegrips RECHTSTREEKS aangestuurd worden door de swash, dus niet via een mixarm als op jouw foto hierboven.

i lost it, en eigenlijk........dont care. :D
vliegt toch allemaal.

we zijn nu een paar dagen verder,en ik heb de ene batterij na de andere gevlogen.
mijn bevindingen zijn dat de carbooon cp super te besturen is ,en op lipo zeker genoeg power heeft.
de motor word niet heet (handwarm)en de staart doet het ook nog perfect.
op de bijgeleverde gyro zeker niets op aan te merken,wilde eerst een hh ,nu niet meer.
dit is een kant en klare heli zonder fouten, :P
moet zeggen dat ik al veel plezier beleefd heb aan deze ,probeer zelf nose in,en nog maar 1 setje pallen verknald.(was al in de eerste 2 minuten van lipo gebruik.)
ik vind toch info dat de carbooon gecorrigeerd is door zeer ervaren piloten,en kan dit geloven.
dit is een onpartijdig veslagje,nu maar weer langzaam de zoom heropbouwen,wacht even op de bruschless van protech.
of mischien komt er iets anders uit de lucht gevallen,..nog even afwachten wat de t-rex bevindingen zijn..

filmpje van de carbooon,enige optie is lipo
http://www.fxmodelrc.com/comptelech/download.php3?id=3

nog even tussendoor,een flinke crasch gehad,ik had de antenne gelaten zoals in de bouwdoos,dus gewikeld rond het landingsgestel,stom :evil:
schade viel mee.
de pallen lichtjes beschadigd,en de hoofdrotoras krom.
natuurlijk niet voorradig in de winkel :(
dus,de pallen gerestaureerd met zap en de as :!: :!: zelf gerecht met een tang :!: :!:
een test toont nog een lichte trilling op de as;maar ongelooflijk;de carboon cp vlieft zeer goed.
ik vind deze echt aan te bevelen..iedereen spreekt over een hummingbird,dure stukken oa gyro 401 erop,enz..
de carbooon cp vliegt standaard beter dan dat mijn zoom ooit gevlogen heeft..crasch is ook minder geld uitgeven aan stukken£..
nu probeer ik zelf(welliswaar zeer laag boven de grond de heli rond zijn as te laten draaien,lukt zeer goed;al 3x gelukt..pure fun..en goed voor de bankrekening..zo omschrijf ik de carbooon.
:lol:

zou bijna geloven dat je ze verkocht ;)

Een 401 gyro is helemaal geen noodzaak hoor. Maar als je echt een beetje meer wilt dan wat hoveren heb je toch echt veel baat aan een Heading hold gyro. Dus ook de Carbooon CP.

Ga voor de grap eens met een beetje wind buiten vliegen? en daarna een keertje met een gyro met HH. kijken of je nog terug wilt ;)

Wacht maar tot je wat meer bedreven ben in het vliegen van je Carbooon. Ik ben er zeker van dat je ook de nodige dingen wilt verbeteren.

javan zei:
geloof me,je zal even verwonderd zijn als ik..en en ben nogal critisch..
Als je dat ding nog lekker vind vliegen met een kromme as dan maak je die uitspraak al wat minder waardevol ;)

welja,de as is niet meer zo krom;en ik bedoel wel voor binnen.
alhoewel dat ik ooit een gehoord heb..
leer vliegen zonder HH,en dan leer je het echt,dan leer je vliegen..
een HH gyro is uiteraard veiliger voor buiten..maar ik zou apetrots zijn om deze te kunnen buiten vliegen zonder HH,dat is pas een overwinning..
trouwens,nog geen gekocht om uit te testen??

@javan
het rare is juist dat ik het weer kompleet anders hoor
namelijk leeren sturen doe je met hh en met rate leer je de heli alleen maar met de staart in een richting te houden voor de rest doet de heli het allemaal want als je met rate vliegt en je gaat naar links in een rechte lijn gaat de neus in de vlieg richting tenzij je tegen stuurd en met hh heb je dit niet maar als je een gewoone bocht wilt vliegen met hh er op dan moet je de staart mee sturen

javan zei:
leer vliegen zonder HH,en dan leer je het echt,dan leer je vliegen..
Ben ik het niet zo mee eens. Als beginner heb je je handen vol aan het besturen van de cyclics, dan is het wel fijn dat je voorlopig nog niet aan de rudder hoeft te denken om het staartje constant naar je toe te sturen.

Ik was ook begonnen (hummingbird fp) met een gyro zonder hh. Omdat ik meteen met seperates was gestart (dus zonder mixerboard), moest ik ook de revo afstellen op m'n zender... drama was dat. na veel ge eikel heb ik er gewoon een HH ingeknalt. Nu kan ik ook prima vliegen met een gewone gyro.

Mijn mening. leer eerst maar eens nose-in voor je gaat expirimenteren met de gyro. Dan raak je ook niet in paniek als de staart per ongeluk wegdraait.

Volgens mij is het zoiezo beter om met een HH gyro te vliegen, dan leer je tenminste echt door de bochten te sturen in plaats van dat de staart er achteraan zwalkt.

javan zei:
trouwens,nog geen gekocht om uit te testen??
Nee hoor, ben ik ook zeker niet van plan. Ben heel erg tevreden met de Hummingbird CP. waarom nog een micro CP?
Die Carbooon is gewoon een Hornet, maar dan met motor aangedreven staart.

Denk dat ik eerder nog een Hummingbird FP bij koop. Dan kan ik tenminste weer lekker binnenshuis vliegen zonder bang te zijn de muur open te zagen met 2500 toeren 8O

@highflyer,
hh is gewoon de staart die meer onder controle is als er een windstoot op komt,zodat je heli niet ineens nose in staat :wink:
dit kost je alleen maar geld en frustraties.
ik had deze ook op mijn zoom wanneer ik leerde vliegen,dan moet je je alleen maar aantrekken en concentreren op de ander dingen.
maar ik ben nu een tijdje bezig,en wanneer de start wegdraait is het voor mij geen ramp niet meer...corrigeren is nu een automatisme,en ik hoef er niet meer bij na te denken..
zoals auto rijden of fietsen..
moet nu wel zeggen dat ik zeer tevreden ben over de standaard gyro van de carbooon.
ik wil geen campagne voeren,want ik ben de eerste om iets af te breken 8) maar ik wil hier wel vrij zijn op dit forum om mijn ervaringen te delen met anderen.trouwens,iemand die deze heli nog niet gehad heeft moet er ook geen oordeel over vellen.
ik kan ook al vergelijken met 3 heli's,al een robbe eolo gehad,2 zoom's en nu een carboon..
mijn top 3 namelijk kosten tegen plezier..
1/carbooon
2/robbe eolo
3/zoom

Wel Javan,

Belgie ligt op 45 minuten van Rotterdam.
(Voor mij ligt Rotterdam op 75 minuten)
Dus eerdaags kom je ons overtuigen?

:music:

ja;de rand van belgie,ik woon dus in west vlaanderen ,tegen de zee..is 1,5h van rotterdam
anders met plezier..

net nog even geoefend met de carbooon en kan u perfect stilhangend de heli rond zijn as laten draaien.(de staart vlug rond)
gaat perfect.. :P .geeft wel een kick.
prachtige heli om te oefenen;en ik begin het nu beet te hebben..
buiten tegen een takje van de boom gezeten,de pal beschadigd,lijm aan en verder vliegen..
zo ben je ook niet bang om iets te beschadigen. :roll: :wink:

Michel,

Heb jij al eens gemeten hoeveel stroom jouw setup totaal trekt?
Dan bedoel met je Razor (350V2???) en brushless heck??

Ik vraag dit omdat ik een idee wil hebben wat voor akku's eronder moeten.
Ik heb nog 3S 1200 ETEC liggen, of is dat aan de lichte kant (qua capaciteit dan :wink: )

Groetjes
Martin

Zijn er trouwens al nieuwe ervaringen/tekortkomingen suggesties??

De mijne is onderweg................................................al even.

Michel, kom je trouwens de 24e ook nog??

Martin

Back