HV servo op BEC?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door datavark, 2 jul 2019.

  1. datavark

    datavark

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    15
    High Voltage servo's mogen een spanning tot 8.4 V hebben.
    Bij sommige van deze servo's staat in de specificatie dat indien aangesloten op een BEC (of Akkuweiche cq Powerbox) de spanning in dat geval maximaal 5.5V mag zijn.
    Wat is daar de reden voor?
    Bij veel HV servo's wordt deze waarschuwing niet vermeld. Mogen die dan via de BEC wel 8.4V krijgen of geldt bovenstaand voor alle HV servo's?

    Henk
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom zou je überhaupt een HV servo op een BEC aan willen sluiten? Die dingen zijn toch juist gemaakt zodat je geen BEC hoeft te gebruiken?
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Is dat niet minimaal 5.5V? Dat lijkt me logischer. Ik heb een paar HV servo's die onder de 6V niet veel meer doen. Alles is ontworpen rond de 7-8V en op 6V is de kracht al een stuk minder. Onder de 6V had ik problemen met een toestel zelfs.
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee, je moet goed in de specificaties kijken wat het maximum is en het minimum.
    Ik heb hier HV servo's liggen met een spanningsbereik van 4.8 tot 7.4 V.
    Dat gaat met 2 lipo's roken.
    Met 2 LiFePo4 cellen blijft het wel heel.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar geloof ik geen steek van, dat dat gaat roken: 7,4V is de nominale spanning van een 2S LiPo pakket, net zoals 4,8V de nominale spanning van een 4 cellen NiMH dat is. servo's die gespecificeerd zijn voor 4,8 volt, kunnen minimaal 5,5V (en meestal ook wel 6V) verdragen, wat ongeveer de "versgeladen" celspanning is voor 4 cellen NiMH/NiCd
    Een dergelijke specificatie houd gewoon in dat die servo's de volle spanning van een versgeladen 2S LiPo aan zouden moeten kunnen, want zo worden die dingen gespecificeerd: aan de nomimale celspanning, niet aan de absolute piekspanning.
    Kijk maar op je 2S LiPo pakketje, daar staat gewoon 7,4V. Een stukje consumer-electronics waar 7,4V op staat, moet kunnen werken met een accu waar 7,4V op staat, zonder dat de consument hoeft na te denken over "ja maar wacht eens even, dat zeggen ze nu wel, maar...." anders levert dat gigantische garantieclaims op.

    Als die dingen voor LiFePo4 cellen bedoeld waren, had er 6,6V gestaan (de nominale spanning van LiFePo4).
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Klopt, en de Lipo spanning zakt ook snel bij belasting. 7.4V servos zijn 2S Lipo servos normaal.
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee dat is de spanning als de Lipo nagenoeg leeg is.
    Ik ga hier altijd voor save i.p.v. sorry.
    Als de fabrikant er als maximum 7.4V op zet dan is dat een lege 2S lipo als voedingsbron.
    En voor mij wordt het dan een 2S LiFePo4 pakketje of een max 5 cellen NiMh pakketje.
    Of een bec.

    Hetzelfde merk verkoopt ook HV servo's met een maximum spanning van 8.4V
    En ja daar kan als voedingsbron een volle 2S lipo aan gehangen worden.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb ooit eens contact gehad met MKS over dit.
    Eerst over de normale servo's, want die deden gek en gingen stuk op 6 Volt.
    Die mogen niet meer dan 5,7 Volt hebben.
    Toen over de HV servo's.
    Ze schreven in de specs van de HV servo's 7,4 Volt.
    Dit bleek bij navragen 8,4 Volt te zijn.
    Inmiddels hebben ze dit ook aangepast.
    Ik heb het ook aan Futaba gevraagd en die zeiden ook dat een 2S lipo geen probleem was.
    Ik denk dat elke fabrikant wel 2S lipo aankan, waarom zouden ze anders HV servo's maken als die geen 2S aankunnen?
    En Lifepo's zijn niet wijd verbreid verkrijgbaar.

    GJ
     
  9. datavark

    datavark

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    15
    dat was niet de vraag. De servo kan gewoon 8,4 V aan. Het gaat om het volgende.

    servo.PNG

    DIt is een voorbeeld. Deze servo mag dus rechtstreeks vanuit een 2s lipo 8,4 volt hebben, maar via een geregelde spanning zoals bijvoorbeeld een powerbox mag het maximaal 5,5 V zijn.

    Weet iemand daar de reden voor.
    Ik zou graag de uitgangsspanning van de powerbox op 8,4V zetten om de maximale torque van de servo te benutten, maar dat mag dus niet.
    Iemand die weet wat hier de reden van is?
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    @datavark,
    Ik kan me niet anders voorstellen dat dit een foute cut and paste is uit andere datsheets.
    Even een analyse van de zin met de omcirkeling:
    Arbeitsspannung: 6,0 - 8.4 Volt Gleichspannung für 4 zellige NiMH/NiCd Akkus bei BEC Nutzung max 5.5V z.B. MAX-BEC oder Powerbox
    Het groene en het blauwe zinsdeelpast wel bij elkaar en zie je vaak bij LV servo's zowek bij MKS als KST.
    Het rode zinsdeel komt voor bij echte HV Servo's zoals de MS589 en past niet bij de volgende zinsdelen.
    In geen van de officiële datasheets van deze servo (Bv bij de Duitse importeur en de Taiwanese producent) komt de mbeperking bij BEC of Powerbox voor.
    https://www.kst-servos.com/datenblätter/
    https://www.kstsz.com/threestyle/kstsz/datadownloadcatalog/3664651.html

    Gewoon op 8.4 volt bruikbaar, wanneer je ze constant zwaar belast zou het verstandig kunnen zijn de spanning van een BEC of Powerbox op 7.4 Volt in te stellen.
    Instellen op 5.5 Volt zou ik absoluut niet aanraden.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat Rick schrijft, gewoon een foutje van Herr Einck van EMC.
    Als het in de databladen staat dan moet je er vanuit gaan dat het klopt maar dit is gewoon een opsomming en waarschijnlijk was hij in de war met normale servo's want die mogen niet hoger dan 5,7 Volt.

    GJ
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Tenzij het met back-EMF te maken heeft. Een BEC zal de spanningspiek niet dempen die bij afremmen van de motor kan ontstaan. Bij direct aansluiting op een 2S lipo zal dat wel het geval zijn. Mogelijk dat men daarvoor een marge aanhoudt.
    Maar een tikfout lijkt me inderdaad waarschijnlijker.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bevestiging van de eerdere vermoedens.
    Antwoord van KST Duitsland importeur.


    Hallo Gert, wie gehts dir?




    Das ist wohl ein Fehler auf der Webseite von EMC Vega.


    Das Servo kann von 6 bis 8,4 Volt eingesetzt werden.


    5,5 Volt würden wir nicht empfehlen da unter 6 Volt.


    Dus niet onder 6 Volt gebruiken.

    GJ
     
    easy vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... dat is de NOMINALE spanning... de spanning die op het pakket vermeld staat, net zoals er 1,2V op een NiXX staat, of 2V op een loodcel, of 1,5V op een droge cel.

    Sorry Leon.... dat je het zekere voor het onzekere kiest, kan ik ergens inkomen, maar dat neemt niet weg: onzin is onzin!
    Een apparaat wat voor een gegeven NOMINALE batterijspanning gespecificeerd is, kan het volledige spanningsbereik van vol tot leeg aan. Punt... niet eens een komma, of een mits, gewoon punt!

    WANT: De spanning van een NiXX cel is in volgeladen toestand bijna 17% hoger dan nominaal.
    De spanning van een volgeladen LiPo is slechts ongeveer 13,5% hoger dan nominaal....

    Dus waar lul je in godsnaam over? Je doet krampachtig over Oehlala die hoge spanning van een volle LiPo, terwijl ik 100% zeker ben dat jij vroeger ook gewoon 4,8V NiMH pakketjes aan je ontvanger had, en 9,6V pakketjes in je zender, die met hun respectievelijk 5,6 en 11,2V volgeladen, nog nooit een servo of zender beschadigd hebben.

    Geloof me nu gerust dat je op dit moment jezelf best wel een beetje voor schut aan het zetten bent, want je hebt datzelfde "liever safe dan sorry" nog nooit voor je NiXX batterijen toegepast, laat staan er over nagedacht, terwijl de "overspanning" voor NiXX hoger ligt dan voor LiPo....
     
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Je bent goed bezig op de belerende toer.

    In de modelbouw worden terminologieën door elkaar gebruikt.
    En velen kopiëren van elkaar de teksten zonder er bij stil te staan wat het betekend.

    De nominale spanning van een accu is een struikelblok.
    De nominale spanning in de eerste quote heeft geen enkele betekenis, is dat bij een volle / lege een belaste / onbelaste toestand van een accu?
    (het antwoord staat verderop in mijn reactie/verweer)

    Zoals ik al eerder heb aangegeven, een accu kent geen nominale spanning.
    Een accu kent wel een nominale capaciteit (dat is iets heel anders).
    En een minimum en maximum spanning.

    Zoals je al enkele keren hebt kunnen lezen, kennen we bij een accu, geen nominale spanning.
    Wel een minimum en maximum.

    Met de nominale spanning in de eerste quote wordt de spanning bedoeld in een ongeladen en onbelaste toestand van de accu.
    (ik kan daar niet iets anders van maken)

    Slechte nachtrust gehad?

    De spullen van vroeger, in de tijd dat ik kennis maakte met de modelbouw.
    Daar waren de meeste servo’s geconstrueerd voor 4.8V NiCd (4 cellen) en enkele exemplaren mochten of konden zelfs 5 cellen NiCd of NiMh aan.

    Hoe je er bij komt dat mijn zender een pakketje van 8 cellen 9,6V…11,2V aan boord had, is door jezelf compleet verzonnen.

    Multiplex had in de tijd dat ik begon 6 cellen 7,2…8,4V, als voedingsaccu in de zenders.
    En ja in de vorige eeuw was al rekening gehouden met wat de toekomst met Lipo ging brengen.
    Daarna was het ook wel over met de vooruitziende blik.

    Tegenwoordig werken ze op één LifePo cel.

    Waar ben je mee bezig?
    Je verveelt je natuurlijk weer stierlijk aan boord.

    De overspanning in procenten van een accu heeft niets te maken met de toelaatbare overspanning van een gebruiker (servo).
    Het eerste heb je zelf bedacht en het tweede ook.

    Bij een toelaatbare overspanning van b.v. een servo (gebruiker), behoort ook een tijdslimiet te staan, anders is het de nominale spanning, die er onbeperkt lang op mag staan.

    Als een fabrikant van een Servo aangeeft, 4-5 NiXX cellen.
    Dan zal het mij min of meer een rotzorg zijn wat de maximale toegelaten spanning is.
    Het is dan alleen nog maar de vraag of de rest van de elektronica het aan kan.
    Dus ja de accu spanning bij 5 cellen, is wel iets waar rekening mee wordt gehouden.
    Vroeger en nu nog steeds.

    Ik heb nog nooit in de technische gegevens van een modelbouw servo Futaba, Hitec enz.
    Iets zien staan met een nominale spanning en een tolerantie.
    Wel minimum en maximum en het aantal cellen en chemische samenstelling, zoals NiCd, NiMh, LifePo, Lipo.

    Maar ik snap het wel, ik kan mijn teksten nooit zo mooi schrijven als dat jij dat kunt, dus per definitie heb ik wat ik ook aandraag in de discussie die door jou behoorlijk op de persoon wordt gespeeld.
    Ongelijk.
    Terrwijl ik niets uit de duim heb gezogen en er bij verzonnen heb.
    Een goede nachtrust heb gehad en ja ik heb heel echt gewoon heel echt gelijk.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Hoe dan ook, 7.4V servos ZIJN 2S Lipo servos. Het moet matchen met de aangeduide spanning op het pakket, of dat klopt of niet ;)
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vanuit accu oogpunt, dus niet in modelbouwtermen.
    De nominale spanning van een accu is de spanning die je meet als hij 50% ontladen is.
    Om die spanning te kunnen weten zou je dus eerst een accutest moeten doen.
    Voor het gemak neemt men de hoogste spanning na het laden en de laagste spanning bij ontladen.
    Dat heet in goed nederlands Midpoint Voltage.
    Daar werden bij ons ook de systemen op afregereld en dat varieert per fabrikant.
    Het ene merk loodaccu had een ander midpointvoltage dan de andere.
    Scheelde hondersten van volts maar er zit verschil.
    Industrieel heb ik nooit met lipo's gewerkt maar ik kan me zomaar voorstellen dat daar nog veel meer verschil in zit en je dus absoluut niet kan spreken van een nominale spanning en zal iedereen maar die 3,7 Volt aanhouden.
    Bij LiFePo's kan er heel veel verschil in zitten, soms wordt als waarde 3,5 en soms 3,7 Volt opgegeven.
    Je mag er vanuit gaan dat servofabrikanten die 7,4 Volt opgeven dan ook bedoelen dat het 2 lipo's zijn, of ze nou vol of leeg zijn, op 2S zouden de spullen dan moeten werken.
    Hoe het dan met de zogenaamde HV-lipo's zit is me onduidelijk, je hebt kans dat je dan net weer een grens over gaat.

    GJ
     
  18. datavark

    datavark

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    15
    OK mensen.
    Los van de discussie over nominale spanning etc is mijn oorspronkelijke vraag wel beantwoord.
    Een HV servo mag tot 8.4 Volt hebben of dat voltage nu rechtstreeks uit de 2s lipo komt of uit een geregelde spanning vanuit een powerbox, akkuweiche of BEC, dat maakt niet uit.
    Dank voor het meedenken.

    @Rick. Klinkt logisch inderdaad dank.

    Henk
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2019
    Rick NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina