HV servo's

Discussie in 'Model elektronica' gestart door benovitch, 1 jul 2014.

  1. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Hallo,

    Kunnen HV servo's rechtstreeks op een 2S lipo aangesloten worden of dient er een regelaar voor te staan die de spanning naar 7,4V omzet. Op de spec's van de servo's staat meestal 7,4V. Iemand hier ervaring mee.

    Ben
     
  2. andre wels

    andre wels

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    77
    Locatie:
    marum
    Als je een regelaar hebt zit er vaak een ubec in welke een spanning van 6 volt geeft naar je ontvanger, deze stuurt hiermee je servo's ook aan ( verbeter me als het niet klopt). Mischien kun je vertellen wat je verder voor setup hebt?
     
  3. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Het is voor in een fly eagle F15 van 2m. De bedoeling is dat de servo's rechtstreeks op de 2s lipo werken. Geen U of S bec. De spektrum ontvanger kan de 2s ook aan.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Als je dat wilt weten moet je kijken bij de specificaties van de servo die jij wilt gebruiken. Ik durf niet te garanderen dat alle HV servo's met een 2S LiPo accu gevoed kunnen worden. Een 2S LiPo kan maximaal 8,4V zijn. Als je daar servo's op wilt aansluiten moeten die dus minimaal die 8,4V aan kunnen.
    Er zijn HV servo's die tot 7,4V gebruikt mogen worden maar ook die tot 8,5V gebruikt mogen worden. Kijken bij de specificaties dus.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    De Savöx HV servo`s kunnen het aan volgens Savöx zelf en de gebruikers.
    En ik vraag me af waarom andere merken dat niet zouden kunnen.

    Vroeger vlogen we met 4,8V servo`s maar een 4 cellen pakket kwam vers geladen makkelijk uit op 5,5 volt.

    Dat werkte toch ook?

    6V servo`s idem, een vers geladen 5cellen pakket zat op 7V, dat draaide de servo`s en ontvanger ook niet in de soep.
     
  6. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Zal morgen eens zien naar het juiste type dat ik heb liggen.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn ervaring is dat HV servo's toch wel sneller stuk gaan als je ze direct op 2S lipo aansluit.
    Hitec raadt ook aan om er een diode tussen te zetten zodat de spanning ongeveer 0,7V lager wordt.
    Mijn HV servo's zijn nooit stuk gegaan terwijl andere piloten die geen diode ertussen hadden regelmatig een servo hadden die niet meer werkten.
    De diode kan je gewoon in de voedingslijn opnemen.
    Ik zou voor grote servo's per servo er een BY550.50 tussen zetten.

    GJ
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer je een servo op een hogere spanning laat werken zal de motor sneller draaien dus is die servo sneller. Dat is simpel.
    De servo's die "vroeger" voor 4,8V waren gemaakt konden inderdaad tot wel 6V veilig gebruikt worden. Dat was noodzakelijk omdat de fabrikanten heel goed wisten en nog steeds weten dat die 4,8V de nominale spanning van de accu is. De maximale spanning kan tot wel 5,5V oplopen! Natuurlijk werd daar toen, en wordt er nu nog, rekening mee gehouden.

    Wanneer een fabrikant een servo een HV servo noemt mag je er van uitgaan dat hij ook met hogere spanning gebruikt kan worden. Het vervelende is alleen dat "HV" geen standaard waarde is. Wat voor de ene fabrikant een HV servo is zal dat voor een andere (nog) niet zijn. Daar wil ik dus voor waarschuwen en daarom verwijs ik naar de specificaties die de fabrikant opgeeft.
    Je hebt er toch niets aan als je en HV servo van fabrikant A neemt die maar tot 6V gebruikt mag worden en je sluit hem op een 2S LiPo aan. Die accu levert maximaal 8,4V dus kan dat het einde van de servo betekenen.
    Een HV servo van merk B kan tot 8,5V gebruikt worden dus daar zal je geen problemen mee krijgen.

    Je kan dus heel simpel problemen voorkomen door even de moeite te nemen de specificaties op te zoeken of op te vragen. Van heel veel servo's zijn die specificaties vrij makkelijk te vinden door alleen maar het type in te typen in je zoekprogramma. Natuurlijk kan het zo zijn dat je die gegevens niet (helemaal) begrijpt. We hebben tenslotte niet allemaal "professionele" kennis van de elektronica. Gelukkig maar, zo heeft iedereen werk.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het probleem is dat je de servo wel even kan gebruiken maar op den duur branden ze gewoon door.
    Dat was ook zo met de ouderwetse servo's op 5 cellen (daar kan Corrien misschien nog wel wat over vertellen).
    Hitec zegt (in mijn geval) 2S lipo, 7,4 Volt.
    Maar als je dat doet is de kans op uitval erg groot (van de 12 stuks die iemand gekocht had gingen er 4 stuk).
    Ik heb toen Hitec Duitsland gemaild, geen antwoord, Hitec USA, geen antwoord en toen maar de fabriek.
    Die vertelden mij dat de servo kortstondig 8,4 Volt kan hebben en de spanning onder belasting toch wat zakt maar het veiliger was om niet hoger te gaan dan die 7,4 Volt.
    Hij vliegt nu met de diode ertussen en dan blijven ze heel, dus geen uitval meer.
    In een duur model zou ik dus voor zekerheid kiezen, dus gewoon die diode van een paar cent ertussen.

    GJ
     
  10. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    De bedoeling is dat er ook een batterij monitor op komt te staan. Ofwel de DPSI BIC van 7,4v ofwel een DPSI BMS van Emcotec. De BIC regelt de spanning van de 2S naar 7,4V terwijl de BMS uitgeeft wat je er in steekt. Als ik de BMS zou gebruiken dan kan er inderdaad 8,4v op komen te staan in het begin. Als je de diode gebruikt dan zakt de spanning steeds meer en meer met het verbruik van je lipo. Dus mss toch maar op safe spelen en de BIC gebruiken op 7,4v, zo blijft de spanning altijd constant.
     
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Een diode in de voeding opnemen is elektronisch gezien een uiterst onelegante oplossing. De spanningsval over een diode is namelijk belastingsafhankelijk, waardoor er een minder stabiele spanning bij de servo terechtkomt. Zo'n servo is dan neveuzer en bromt en/of trilt dan eerder, wat uiteraard niet bevorderlijk is voor de levensduur.

    Een Volt limiter of spanningsregelaar, zoals de DPSI BIC blijkbaar heeft, is een veel betere keuze (maar ook een veel duurdere). Daarbij heb je ook het bijkomende voordeel, dat de servo continu dezelfde snelheid en stelkracht heeft.

    Overigens worden de HV servo's van Hitec gespecificeerd op 7,4 Volt met daarbij de vermelding: 7.4v 2-Cell LiPo Capability.

    Het is trouwens niet de spanning, die de servo om zeep helpt, maar de (over)belasting. Rechtstreeks op een 2s LiPo aangesloten is de kans op overbelasting zeker een factor 10 hoger dan wanneer de spanning op 7,4 Volt wordt begrensd. Bij dat extra Voltje meer, dat een LiPo even kan leveren, zul je nauwelijks merken dat de servo nóg sneller en krachtiger is, maar het motortje kan dan wel op of over z'n toppen worden belast.
    Een goed (of eigenlijk slecht) voorbeeld hierbij zijn de (MPX-Hitec) stuurservo's in bigscale auto's, die gespecificeerd zijn voor 4,8 - 6 Volt en die bij bosjes sneuvelen. Iedereen moet die servo's per sé op een 6 Volt accu laten werken, waarbij ze soms na een minuut of 10 al de geest geven. Het scheelt daarbij al enorm als er een 6 Volt limiter wordt gebruikt, maar ook dan blijven ze niet allemaal heel.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Ja dat probleem heb je natuurlijk ook nog. De fabrikanten zullen de hoogste cijfers opgeven want dat staat mooi en verkoopt beter. Daar zal je dus ook doorheen moeten lezen en dat is best moeilijk, zeker voor iemand die weinig of niets van de elektronica af weet.
    Toch zullen de fabrikanten op den duur wel naar 8,5V toe moeten want de LiPo's zijn niet meer weg te denken. De NiCad en NiMH accu's zullen langzaam maar wel heel zeker gaan verdwijnen.

    Je kan het een beetje vergelijken met een auto. Van de motor wordt opgegeven dat hij bijvoorbeeld een vermogen van 90kW (121pk) heeft. Dat zal best, misschien dat je dat heel zelden eens een keer zal gebruiken maar meestal zal je nauwelijks de helft nodig hebben. De moderne auto's kunnen veelal probleemloos wel 200.000km meegaan.
    Maar ga er nu een mee op een circuit rijden en ga constant met maximaal vermogen rijden. De levensduur van de motor zal dan dramatisch minder worden. Je zal waarschijnlijk niet eens de 100.000km halen. Je moet dan overigens wel een hele boel geduld en zitvlees hebben. ;) Stel je kan aan een gemiddelde van 200km per uur komen, dan zit je wel 500 uur achter het stuur. 8O
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nou, ik denk ook dat het een stuk gemak is..

    Nu moet je met diodes, BEC's, spanningsregelaars en nog meer proberen je servo's heel te houden als je een lipo gebruikt.
    hoeveel ampere gebruikt die servo, hoeveel verbruikt jouw vlieg/vaar/rijstijl?
    Daar moet alles weer op gedimensioneerd worden.. servostekkers naar de ontvanger gedubbeld.. Of de voeding niet over de ontvanger laten lopen..
    De oude rcman krijg je dit erg lastig uitgelegd, als hij geen electronica knobbel heeft.
    maar iedereen heeft tegenwoordig lipo, nimh komt wat minder voor, dus hij wil ook een lipo.

    Kortweg, gebruik van lipo vereist op dit moment stiekem nog best wel wat kennis van de materie om je setup betrouwbaar te krijgen.

    Op nimh/nicd had men daar geen last van.. dat is natuurlijk een stuk makkelijker, alles recht op elkaar en gaan..
    Als men de servo's op de lipo's aan zou passen, scheelt dat veel kopzorgen voor de minder geinformeerde medemens ;-)
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan ook LiFePo4 cellen nemen.
    Dan kan je wel gewoon 2S eraan knopen.
    Cellen zijn nog wat beter geschikt ook als ontvangeraccu.

    Je kan ze zonder balanceren laden (1x in de 20 gebalanceerd laden is genoeg) en ze kunnen tegen een stootje, lees crash.

    De goedkoopste cellen koop je bij Staufenbiel.
    Ik heb nu alleen nog maar LiFePo in mijn zwevers zitten, 1600, 2100, 3200 of 4000 mAh is prima betaalbaar.

    GJ
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Je was me voor.....
    Met "beter tegen een stoorje kunnen", bedoel je dan da "can"uitvoering, of gewoon de platte, die er uit zien als LiPo's?
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik bedoel de platte.
    Die kan je ook behoorlijk mishandelen.
    De ronde zijn een beetje onhandig als ontvangeraccu en als daar de soldeerlip per ongeluk van verdraaid maakt ie sluiting.

    Dus de platte:

    LiFePo4 Akkus | Akkus

    Ik ga morgen weer wat bestellen bij Stauf, mocht iemand wat nodig hebben kan dat eventueel meekomen.

    GJ
     
  17. EJJK

    EJJK

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    197
    Locatie:
    stedum
    Ik gebruik Hitec servo type: HS5495BH bedrijfsspanning 6-8,4V.
    Ontvanger Futaba 7008SB 3,7-7,4V.
    Ontvanger accu 2x 2-lipo.
    Mijn vraag is, kan dit ook problemen op leveren i.v.m spanning op de ontvanger!

    gr EJJK
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Dit staat in de beschrijving van de ontvanger:
     
  19. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Deze servo's worden in de Fly Eagle F-15 gestoken: HS-5496MH en HS-5585MH. Ik kan niet direct vinden wat de max input spanning van deze servo's is, dus spelen we maar op safe en gaan we voor de setup met de DPSI BIC 7,4V. Zo hebben we een constante snelheid en kracht.
     
  20. EJJK

    EJJK

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    197
    Locatie:
    stedum
    Hitec geeft voor beide servo's bedrijfsspanning van 4,8-8,4v op.

    gr EJJK.
     

Deel Deze Pagina