HV servo's

Discussie in 'Model elektronica' gestart door benovitch, 1 jul 2014.

  1. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    EJJK waar heb je dat gevonden?
     
  2. EJJK

    EJJK

    Lid geworden:
    9 feb 2012
    Berichten:
    197
    Locatie:
    stedum
    Dit is te vinden op de site van Hitecrc.de (servo).
     
  3. MaartenKoersel

    MaartenKoersel

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Peer - Belgium
    Ik ben al lang aant uitzoeken of ik zo'n step-down naar 7,4V kan gebruiken om uit 2S lipo een vaste 7,4 volt te krijgen.
    Maar volgens een bepaalde tutorial op YouTube vraagt zo'n step-down een spanningsval van zo'n 2V.
    8,4V - 2V = max 6,4 V
     
  4. MaartenKoersel

    MaartenKoersel

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Peer - Belgium
    Ik heb 4 kleine HV servo's ( JR DS319 HV )
    in gebruik, op een mpx extra 330sc indoor.
    Mijn ontvanger is HV compatible.
    Maar ik kan er niet mee vliegen want de servo's trekken mijn 2S 450 lipo zeer snel leeg.
    Ze werken dus nu rechtstreeks op 2S dus op 8,4V.
    Ik dacht dat dan de stroom door de servo's lager zou liggen
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt, maar toch ook niet! Vervelend antwoord ;) maar ik zal het uitleggen.

    Bij gelijkblijvend vermogen zal de stroom lager worden als de spanning omhoog gaat. Het vermogen is immers de spanning x de stroom, gaat de eerste omhoog dan gaat de tweede omlaag.
    Het probleem is alleen dat het bij servo's niet helemaal op gaat omdat het benodigde vermogen namelijk niet gelijk blijft. :eek:
    Het gaat om het benodigde vermogen, dat is het "gewicht" maal (x) de afstand delen (/) door de tijd. De oude definitie van 1pk was een gewicht van 150kg 30 meter optillen in 1 minuut.
    Wat heeft dit met servo's te maken?

    De kracht benodigd om de roeren te bedienen zal niet veranderen, dat is alleen afhankelijk van de vliegsnelheid. Maar wat wel veranderd is de tijd! Hoezo? Wel als jij een servo aansluit op een hogere spanning zal hij sneller bewegen! Je zal dus de zelfde kracht met de zelfde uitslag binnen een kortere tijd moeten leveren. Daar is dus meer vermogen voor nodig wat dus ook uit de accu zal moeten komen.

    Daar komt bij dat veel servo's bij een hogere voedingsspanning een beetje nerveus worden. Ze blijven een beetje brommen rond de middenstand wat veel meer stroom gebruikt dan de meeste mensen denken.
    Als je servo's dan ook nog eens van "mindere kwaliteit" zijn heb je een probleem, je accu is zo leeg. Of dat ook voor jouw servo's geldt weet ik niet, ik ken ze niet maar dit kan zeer zeker ook een rol spelen.
    Alleen servo's die van het begin af aan ontworpen zijn om met een hogere voedingsspanning te werken zullen de laatste problemen veel minder hebben. Helaas zijn veel, vooral goedkope servo's "oude ontwerpen" die wat aangepast zijn om met een hogere spanning overweg te kunnen.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ken meerdere wedstrijdvliegers die zonder enig probleem die 3 diodes gebruiken.
    Waaronder mijzelf.
     

Deel Deze Pagina