Hydrauliek & Elektronica

Discussie in 'Model truckers' gestart door Cheeta, 9 nov 2010.

1. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    Laatst bewerkt: 28 nov 2010
  2. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Ventielen kun je het beste bij Ulrich Meinard kopen, je weet wel die van modell-baustelle.de. Die zijn waarschijnlijk ook goedkoper. Of Stef moet zijn serie al klaar hebben...

3. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    weet jij tot hoeveel bar meinhardt gaat en of heb je hier meer info over.
    de naam hoor ik erg vaak alleen weinig specificaties of gegevens over zijn spullen.

4. rc modelbouwer 1\50 1\16

rc modelbouwer 1\50 1\16

Lid geworden:
    13 apr 2009
    hoi alwin

toevallig heb ik van de week nog met stef gemaild.
    en de cillinder serie gaat deze maand van start dacht ik.
    deze maand begint hij ook met de ventielen en pompjes.
    mail hem anders even.

gr patrick

5. Vlamhapper

Vlamhapper

Lid geworden:
    10 jun 2010
    Hallo allemaal, mag ik hier een vraagje aan toevoegen? Ik zou ook heel graag willen weten over hoeveel bar men praat bij een dergelijke installatie? Ik zie vaker in topics dat men spreekt over 50 tot 100 bar! Is dit nu nonsens of reeel? Als deze cijfers kloppen dan vraag ik me af of deze installaties niet voorzien hoeven te zijn van een keurings certificaat? Hoezo dit nou? Dank alvast voor jullie antwoorden.

6. rc modelbouwer 1\50 1\16

rc modelbouwer 1\50 1\16

Lid geworden:
    13 apr 2009
    meeste hydrauliek voor modelbouw zit tussen de 15 en 40 bar.
    bij ons op school zijn ze bezig met een 1:4 graafmachine die heeft 50 bar.
    dus ligt er net aan wat je bouwd.

gr

7. Vlamhapper

Vlamhapper

Lid geworden:
    10 jun 2010
    Dácord Patrick dus de cijfers zijn geen nonsens. Maar dan m'n volgende vraag? Ben bekend in het wereldje van live-steam. Als daar een ketel gebouwd wordt en je wil boven de 3 bar werken dan moet ten eerste je tekening van de ketel gekeurd zijn of worden gekeurd. Dan mag jejje ketel gaan bouwen zonder appendages. Hiermee klaar moet je ketel gekeurd worden goed gekeurd krijg je keuringsrapport met nummer, nummer wordt ook in de ketel geslagen. Het maximale in dit wereldje is werken met 8-10 bar en gekeurd zijn tot 12 bar werkdruk. Het zijn namelijk bommen als er iets misgaat. Dus mijn vraag weer moet die installatie niet gekeurd zijn hoe klein ze ook is. Als iets misgaat het zijn ....

8. rc modelbouwer 1\50 1\16

rc modelbouwer 1\50 1\16

Lid geworden:
    13 apr 2009
    dat zou je eens aan de makers van de cillinders moeten vragen.
    stef of leimbach weet dit wel.

gr

9. Tanker

Tanker

Lid geworden:
    26 jan 2006
    Hoi,

Een exploderende stoomketel(kokend water)is heeeeel wat gevaarlijker dan een open gescheurde slang of cilinder (tenzij er een mega pomp achterstaat.....)

M.vr.gr.

Jan

10. Vlamhapper

Vlamhapper

Lid geworden:
    10 jun 2010
    Patrick, ik wil nou niet doorrammen hierover, maar het gaat om de gebruikers die deze installaties toepassen in hun modellen. Door wie wordt er dan gecontroleerd of de instal. wel deugdelijk is gemonteerd?

11. rc modelbouwer 1\50 1\16

rc modelbouwer 1\50 1\16

Lid geworden:
    13 apr 2009
    denk dat de echte hydrauliek mannen hier op het forum dat wel weten.
    vraag het is aan stefan of stef.

gr

12. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    Stel deze vraag aan een ervaren iemand,maar niet aan iemand van 17

13. Vlamhapper

Vlamhapper

Lid geworden:
    10 jun 2010
    Hallo Adrie, ik wil Patrick niet in de maling nemen. Maar de heren die over deze vraag kunnen antwoorden diemellen zich niet. Deze vraag houdt me alle lange tijd bezig, en ik hoop er toch antwoord op te krijgen. We willen per slot toch allemaal van leren. By the way Adrie, er zijn heeeeel veel jongeren waar wij ietsiepietsie ouderen nog wat van kunnen leren

Laatst bewerkt: 9 nov 2010
  14. rc modelbouwer 1\50 1\16

rc modelbouwer 1\50 1\16

Lid geworden:
    13 apr 2009
    hoi adrie en vlamhapper.
    ik geef alleen even een tip aan wie je de vraag van vlamhapper kan stellen.
    en bijna ook zeker weten goed antwoord van krijgt.
    succes vlamhapper!!

gr

15. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Je moet je niet te veel voorstellen bij druk van vloeistof.
    Aangezien vloeistof niet samendrukbaar is is de druk weg zodra je een lek hebt .
    Of je moet er echt een dikke pomp achter hebben staan .
    Een stoomketel werkt op stoom en dat is wel samendrukbaar,dus veel gevaarlijker.

Wel moet je uitkijken bij vloeistof dat je niet hele kleine lekken krijgt ,dan kan de straal door je huid heen komen dacht ik .

Als dit niet klopt kan iemand die er echt mee werkt een betere uitleg geven .

Groeten Wiebe.

16. Vlamhapper

Vlamhapper

Lid geworden:
    10 jun 2010
    Hoi Patrick, ik wist wat de bedoeling van je antwoord was, maar je ziet de builders die er meer van weten zijn helaas niet online. De bedoeling van mij met deze discussie is de vraag hoe het is gesteld met de veiligheid in deze materie. Ben een keer getuige geweest van een klein keteltje op gas gestookt max 3 bar werkdruk inhoud +/- halve liter wat deed ontploffen. Ik kan je vertellen het was alsof een handgranaat door de vijand werd geworpen van het gehele lokje was niet veel meer van over, vandaar mijn zorg over de veiligheid.

17. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    zie bovenstaand ;).. stoom = gas dit is samendrukbaar. en zet extreem uit op het moment dat de druk wegvalt.

vloeistoffen zetten niet extreem uit.

18. Vlamhapper

Vlamhapper

Lid geworden:
    10 jun 2010
    Dank je Alwin voor je antwoord hier kan ik al wat mee. Inderdaad bij hydrauliek moet je oppassen met miniscule lekkages daar de olie je lichaam perforeert waardoor je lichaamsdruk afneemt. Is n.l. een collega gebeurt bij de reparatie van een profiel-pers.

19. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Vlamhapper,

Tja, een CAT 385CL rupskraan werkt met de werkdruk van 350 bar en een barstdruk van de hydraulische slangen van 850 bar.
    Alle Caterpillar producten zijn DIN en ISO gecertificeerd met div. keurmerken.

Ik ga zelf een Caterpillar 385CL RE bouwen in de schaal 1:14 met een hydraulische werkdruk van 50 bar en een barstdruk van de hydraulische slangen van tenminste150 tot 300 bar., dit is een beetje afhankelijk welk type slang ik kan kopen in de goede maat, daar ben ik nog niet helemaal uit.
    Ik hoef volgens mij hier geen type goedkeuring voor dit hydraulische systeem te hebben, omdat dit vrij is.
    Hydroliek-olie is niet samenpersbaar, (geen expolsiegevaar), dus niet zo gevaarlijk als samengeperste lucht/zuurstof/gassen of stoom.(explosiegevaar)

Als je een klein lekje hebt in een slang kan dit wel dwars door je huid snijden, zeker bij 350 bar, dat is best gevaarlijk, maar als de druk wegvalt is het gevaar geweken.
    Wat je wel hebt bij een lekkage, is een vieze smeerboel van de hydrauliekolie !!

20. rc modelbouwer 1\50 1\16

rc modelbouwer 1\50 1\16

Lid geworden:
    13 apr 2009
    hallo

geld dit ook bij 20 bar??
    wil zelf een hydrauliek cillinder bij stef bestellen,
    alleen deze is 20 bar.
    bij 350 bar kan ik het voorstellen dat het erg gevaarlijk is maar geld dat ook voor de modelbouw waar veel 20 bar word gebruikt?

gr

Deel Deze Pagina