Hydrauliek & Elektronica

Discussie in 'Model truckers' gestart door Cheeta, 9 nov 2010.

1. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Hallo,
    In de ruimte tussen het huis en de tandwielen wordt de olie verplaatst. Dus een grote module verplaatst meer olie dan een kleine module. Je kan ook voor bredere tandwielen kiezen, maar dan komen er meer krachten op je lagers, want bij een groter module kun je een dikkere as gebruiken. Ik gebruik meestal 10,11 of 12 tanden, mede afhankelijk van de asdiameter en dat ik voldoende vlees overhoud om de pers passing goed te kunnen maken, want het wandje van het tandwiel moet nog wel minimaal 0,7mm dik zijn. Ik kies niet voor bijv 20tanden, want dan is je opbrengst in verhouding tot je diameter van je tandwielen vrij laag, en dan zijn de lekverliezen verhoudingsgewijs weer vrij groot. Bijv. 10 tanden mod1 heeft net zoveel lekverlies (ml/min) als een 20tanden mod0,5, maar heeft per omwenteling de dubbele opbrengst.
    Het maakt niet uit of je een motorrondsel neemt of een stalen tandwiel. Het rondsel moet alleen niet gehard zijn, want dan kun je hem bijna niet meer bewerken. Ik heb gekozen om alleen het aangedreven tandwiel op een as te persen en de andere vrij om een asje te laten draaien. Dit omdat anders beide huisdelen 2 as gaten moeten hebben en het lastig is om de steek hiervan exact gelijk te krijgen. In het asje van het meedraaiende tandwiel heb ik in de lengte een gleuf geslepen zodat hier olie kan worden afgevoerd t.b.v. de smering. Voor de assen gebruik ik geharde paspennen. In het pompje op de foto is dit 4mm. Het tandwiel 12tanden mod 0,6 geloof ik. Maar ik heb ook een pompje gemaakt met 10tanden mod 0,8 met een asje van 4mm.

2. Tjalldeboer

Tjalldeboer

Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Oke, bedankt voor de info. Ik ga ermee aan de slag. Ik laat wel horen of het gelukt is
    Mvg

3. clipper

clipper

Lid geworden:
    27 aug 2012
    Dag , ik heb al 2 van de 3 cilinders gemaakt, intussen heb ik een hydraulische brushless m3 pomp en ventielen gekocht. Nu wil ik die cilinders en de rest uitproberen voor ik die in de afrolkipper monteer. Moet ik nu alles ontluchten, waar lucht is kan geen olie zijn, maar hoe moet ik dat doen en hoe worden de ventielen gecommandeerd, ik weet met een servo, maar hoe word die servo aangestuurd, ik gebruik een Robbe terra top zender 8 kanalen?
    Groetjes Richard.

4. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Ontluchten doet het systeem vanzelf. De pomp moet je wel even laten aanzuigen zonder aangesloten ventielen. Dus het pers slangetje (P) in een bakje doen, en de pomp even kort aanzetten totdat er olie uit komt. Daarna weer aansluiten op de ventielen. Vervolgens de cilinders 1 voor een helemaal uit en weer in sturen. Let hierbij wel op het oliepeil en vul deze geregeld bij.

Qua servo's deze op de ontvanger aansluiten. De zender en ontvanger aanzetten zodat de servo's op de nul stand staan en de servo's vervolgens op de ventielen zetten die van te voren ook in het midden zijn gezet. Evt met de trim op de zender nog iets bijstellen, zodat alles mooi stil blijft staan als alleen de pomp draait.

Vonk vindt dit leuk.
  5. Tjalldeboer

Tjalldeboer

Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Ik heb een vraagje. Ik was van plan om de gaten voor de asjes met 3.9 te boren, dan te ruimen (H7), en dan een paspen er in. Dit lijkt echter niet te werken. De paspen gaat er niet in (of in ieder geval veel te strak).
    Heeft er iemand een idee hoe ik dit oplos? Misschien boren met 4.1? Ik ben eigenlijk bang dat het gat dan weer te ruim is...
    Anders stukje scotch bright/schuurpapier erdoor met de dremel?
    Mvg

6. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Je zal moeten weten wat de maat van je paspen is; een H7 passing geeft een 4,012 mm gat en je zult een glijdende passing nodig hebben.
    Die paspen is dus kennelijk te dik
    Hier staan wat aanbevelingen voor een schuivende passing
    http://werktuigbouw.info/passingen_toleranties.html
    Let wel, de genoemde getallen zijn in mu, dus 0,001mm
    Een glijdende passing zal, uitgaande van een H7 gat dus H7/g6 kunnen zijn
    Een g6 pen is dus 0,004 tot 0,012 mm onder de maat, dus 3,996 tot 3,988

Hoop dat je hier iets aan hebt?
    Cor

7. Tjalldeboer

Tjalldeboer

Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Ja, ik had het nog even nagekeken, maar standaard zijn paspennen m6 tolerantie. Dat is een plus maat (klempassing). Moet ik eens kijken of ik andere paspennen kan vinden. Ik ga eerst kijken of ik het gat iets groter kan krijgen zodat een standaard paspen goed zit

8. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Waarvoor ga je dit gebruiken? Je kan ook in een paspen in de lengte wat gleuven slijpen met een dremel, en dan de pen als ruimer gebruiken om die 0,01mm eruit te krijgen. Het moet dan wel een geharde paspen zijn.

9. Tjalldeboer

Tjalldeboer

Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Om de asjes komen de tandwielen voor het pompje. Ik heb met een stukje schuurpapier de beetje bij beetje wat weggehaald, totdat de paspen er netjes in gleed. Nu zit de paspen er netjes in met een mooie passing.
    Bedankt voor de tip om een paspen als ruimer te gebruiken.
    Andere vraag:
    Ik wil een gat voor het tandwiel maken tussen 9.5 en 9.6 mm diameter. Hoe krijg ik dit gat netjes met een rechte bodem? Dit is een blind gat. Diameter komt niet zo heel precies, omdat ik de tandwielen netjes op maat wil maken. Ik heb al geprobeerd om zelf een oude boor te slijpen, maar dat werkte niet..

10. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Ik denk niet dat dat zo gaat werken.
    Ik heb de gaten voor de assen en tandwielen in 1 opspanning op de draaibank (in de vierklauw) gedraaid. Van te voren heb ik eerst de steek van de tandwielen op de freesbank met een centerboor uitgezet en deze vervolgens op de draaibank uitgedraaid naar exact de juiste waarde.

11. Tjalldeboer

Tjalldeboer

Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Ik heb nu eerst op de freesbank de twee gaten gemaakt waar de assen door komen. Toen heb ik in met de draaibank een gat gemaakt in een stukje materiaal, en daar een paspen in gezet. Hierop heb ik het tandwielhuisje gezet, en vast geklemd. Toen heb ik het gat voor het tandwiel gedraaid. Het eerste gat zit er nu in, en dat lijkt goed. Vanavond zal ik het tweede gat maken. Daarna de tandwielen netjes aan de maat maken. Ik zal wat foto's toevoegen aan mijn bouwverslag.
    Dank voor de info!

12. Tjalldeboer

Tjalldeboer

Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Even een vraagje: Ik wilde tandwielen gebruiken van 5mm dik. Is dat een beetje een normale maat, of misschien veel te dik? Tandwielen zijn 10t, M=0.8
    Mvg

13. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    hangt er vanaf wat de opbrengt moet zijn, bij 5mm tandbreedte zit je rond 0,11cm3/omw. dit is bij 3000RPM 330ml/min.

14. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Hoe is het nu met het pompje, draait hij al?

15. Tjalldeboer

Tjalldeboer

Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Nee, nog niet. Ik heb helaas weinig tijd om ermee bezig te zijn. 1e tandwiel zit erin, nu het tweede nog. Dan nog een 'deksel' en motor- bracket, overbrenging en koppeling. Via mijn bouwverslag kun je op de hoogte blijven:)
    Mvg

16. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Als keerring kun je het beste een 4x8x2 Rzv nemen (keerring zonder veer). boor dan een klein gaatje (ca.1mm) van de kamer van de keerring naar de aanzuigpoort van de pomp, zodat je geen druk opbouw op de keerring krijgt en je wat oliecirculatie langs de as kan krijgen voor de smering. in het vaste asje waar het andere tandwiel over draait heb ik een groef geslepen zodat ook hier de olie kan circuleren. Hiervoor nog een kanaaltje van de keerring naar de onderkant van dit asje geboord. Hier een plaatje van een ander pompje. Je ziet hier ook goed dat aanzuig en perspoorten dieper zijn uitgefreesd dan de gaten van de tandwielen. Dit dient ervoor zodat de olie bij het in elkaar grijpen van de tanden aan de zijkant weg kan, te voorkoming van drukpieken, met verhoogde slijtage tot gevolg. IMG_0951.jpg

VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  17. Tjalldeboer

Tjalldeboer

Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Bedankt voor de tips. Ik wilde eigenlijk een gewone o-ring gebruiken om de motoras als afdichting. Wat is het voordeel van een keerring?
    Ook bedankt voor de tip over het dieper frezen van de poorten.
    Mvg

18. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    een keerring draait veel lichter dan een Oring, dus minder verliezen en gaat ook langer mee.

19. Tjalldeboer

Tjalldeboer

Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Heeft er iemand ervaring met schuifventielen?
    Het lijkt me vrij makkelijk te maken..
    Ik heb even een proefstukje gemaakt van messing, maar als ik blaas op in één van de gaatjes, voel ik dat er lucht weg stroomt. Bij hogere druk zal dit erger zijn. Natuurlijk is het een oplossing om o-ringen te plaatsen, maar ik ben bang dat die beschadigen als deze langs de gaten schuiven.
    Is het de moeite om eens een ventiel te maken, of is dit al vaker geprobeerd, en gaat dat minder goed dan het andere ontwerp van ventielen met een draaiende schijf?
    Ben benieuwd..
    Misschien verduidelijkt dit plaatje wat ik bedoel
    IMG-20180328-WA0022.jpg

kaapstander vindt dit leuk.
  20. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Ik heb wel ervaring met de Commercial en Vickers schuif kleppen, en die plunjers zijn centerloos geslepen, en in een gehoond gat gemonteerd; daarbij worden er tussen de poorten geen O-ringen gebruikt, alleen aan de beide uiteinden; die uiteinden hebben dan de tankpoort als naastliggende , om externe lekkage te voorkomen;
    er is natuurlijk altijd een heel geringe inwendige lekkage, maar dat is voor de toepassing verwaarloosbaar.
    Het lijkt me niet haalbaar om dergelijke zuigerkleppen hobby-matig te maken; je zou het met o-ringen tussen de poorten kunnen proberen, maar dan natuurlijk wel met mooie gladde afrondingen.
    Succes!

kaapstander vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina