Hydrauliek & Elektronica

Discussie in 'Model truckers' gestart door Cheeta, 9 nov 2010.

1. Tjalldeboer

Tjalldeboer

Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Een interne groef steken zie ik niet zo zitten op dat formaat. Een o-ring om de as zou kunnen, maar dan moeten de gaatjes van de poorten weer van binnenuit glad gemaakt. Ook niet makkelijk. Of heeft iemand daar een manier voor?
    Ik weet dat chof wel zulke stuurventielenen heeft gemaakt. Ook met o-ringen.
    Ik heb gezien dat ze bij de full scale kleppen bewust groeven maken om wervelingen in de olie te veroorzaken, waardoor de stroming nog meer geremd wordt.

2. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Een o-ring aan de buitenzijde kan je ook in de spoel maken, en dan kan je het huis zo breed maken, dat de 0-ring niet buiten het huis, of in de retour poort valt.
    Alleen wordt je huis dan wat breder. Maar dat lost de interne lekkage natuurlijk niet op, alleen de externe.

Cor

3. Tjalldeboer

Tjalldeboer

Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Het gaat me juist om de interne lek. Ik ben bang dat het hele spul wegzakt op het moment dat de servo's niet bediend worden.. Of dat de cilinders dan uit worden gestuurd door de lek.
    In ieder geval bedankt voor het meedenken

4. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Ik heb schuifventielen in mijn kranen zitten, met als reden dat deze lichter lopen bij 60bar dan draaiventielen.
    Het gat waar de plunjer in gaat heb ik 3,8mm geboord en dan 4mm geruimd. De schuif heb ik van een geharde paspen gemaakt, dit werkt al 15jaar feilloos.

kaapstander vindt dit leuk.
  5. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    De poorten afdichten met oringen werkt niet, omdat de oliedruk de oring in de poort drukt. Alleen de stang naar buiten wordt afgedicht.

6. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Hier nog een foto van mijn ventielen. Deze werken op 60bar en de servo's zijn Hitec HS81 Pict0323.jpg

7. Tjalldeboer

Tjalldeboer

Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Bedankt voor je reactie StefanF. Dat is precies wat ik bedoel. Ik had een as van 6mm, maar jij gebruikt dus 4mm. Ik ga hier dan toch eens mee verder, blijkbaar toch de moeite waard. Je hebt dus geen last dat de kraan in elkaar zakt als de ventielen in ruststand staan begrijp ik?

8. chof

chof

Lid geworden:
    30 dec 2002
    Dat ligt niet aan de diameter as maar aan de nauwkeurigheid van de as en het gat.
    Ik gebruik een as van 6 mm.
    De tolerantie tussen as en gat is minder dan 0,015 mm.
    Als je dat hebt dan zakt de kraan niet of heel langzaam.

9. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Zakken doet hij natuurlijk altijd wel iets, want een metallische afdichting lekt altijd iets. Maar dan heb je het wel over een half uur of zo. Als je dat niet wilt, zul je gestuurde terugslagkleppen tussen de ventielen en de cilinders moeten zetten.
    Het is idd wel zaak dat de as (schuif) precies in het gat past. Omdat ik de gaten ruim met een ruimer voor doorlopende gaten, is de hoek van de snijkant heel klein en worden de gaten heel erg glad. Daarnaast gebruik ik geharde paspennen, die standaard 4,01 mm, waardoor die strak in het gat past. Met olie en schuurpasta korrel 1200 laat ik de pennen inlopen in de gaten.

10. Tjalldeboer

Tjalldeboer

Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Een half uur is geen punt, het gaat er meer om dat het niet in een paar seconden is gebeurd. Ik zal het eens proberen. Ik heb dacht ik ook paspennen die iets overmaats zijn. Ik zal eens kijken hoe die in een geruimd gat passen. Anders zal ik dat schuren met schuurpasta eens proberen.
    Bedankt!

11. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Het inschuren moet je met een niet te hoog toerental doen, anders loopt de pen vast omdat deze warm wordt en uitzet. Geduld is hier een schone zaak. Ik ben volgens mij per pen een uurtje bezig geweest.

kaapstander en Tjalldeboer vinden dit leuk.
  12. r.driesse

r.driesse

Lid geworden:
    1 jan 2008
    Hallo allemaal ik heb een vraagje, ik ben bezig met een kraan te bouwen voor mijn Sleepboot, en ik wil kijken of ik deze op hydrauliek kan laten werken, ik heb al de nodige onderdelen gemaakt en gebouwd, zo heb ik de gearmotor, de 3 weg valve blok gemaakt, en nu ben ik met een telescoop cilinder bezig om de giek uit te laten schuiven. alleen ik loop nu tegen een klein probleempje op. Het uitschuiven van de cilinder werkt wel, maar het inschuiven van de cilinder werkt niet.
    Zie een aantal foto´s en filmpje. )ook foto van de echte kraan

Wie kan of heb een idee hoe ik dit probleem kan oplossen? is het op te lossen?.

2018-04-22 20.59.11.jpg

IMG_6130.JPG

ISA (106).JPG

2018-04-22 13.58.25.jpg

2018-04-22 16.47.42.jpg

Ik hoor het graag van jullie.

Bericht van het Forumbeheer :

Foto's vergroot naar de volledige afbeelding

13. Tjalldeboer

Tjalldeboer

Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Om ze actief in te sturen moet je ook vanaf de andere kant olie in de cilinder kunnen pompen. Dat kan bij jouw cilinder zo te zien niet. Ik weet ook zo niet hoe ze dat op een echte kraan doen. Gebruiken ze daar niet vaak losse dubbelwerkende cilinders?
    Op kiepwagens zakt zover ik weet de telescoopcilinder weer terug door het gewicht van de bak.
    Wel mooi werk trouwens!

14. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Ik zie ook niet in hoe de cilinder ingetrokken zou moeten worden, je toont niet hoe en waar die aansluitingen dan zitten.
    Als het een gewone hydraulische cilinder is (een dubbelwerkende dus) met een aansluiting aan de zuigerkant, èn aan de stang kant, en die cilinder gaat alleen maar uit, dus OOK als je druk zet op de stangkant, dan is gegarandeerd zuigerpakking lek, want in beide gevallen zal de olie de stang doen uitschuiven, de kracht van de cilinder is dan ook duidelijk minder, want effectief is de diameter van de stang maatgevend, omdat de stang werkt als zuigeroppervlak.

15. zeagle

zeagle

Lid geworden:
    5 apr 2008
    Op de originele foto's van de kraan is te zien dat de cilinders dubbelwerkend zijn. En de zelfgebouwde cilinders zijn dat niet.
    Om het werkend te krijgen zullen de zelfgemaakte cilinders dubbelwerkend gemaakt moeten worden volgens mij.

16. c500

c500

Lid geworden:
    22 feb 2013
    wellicht kun je als optie een iets met een veer(of meerdere) in de giek gaan werken.
    op oliedruk uitschuiven en houden.
    en op veerdruk inschuiven door de olie langzaam retour te laten lopen.
    hoef je geen hele nieuwe cilinders enzo te maken.

17. Tjalldeboer

Tjalldeboer

Lid geworden:
    22 mrt 2016
    Er zijn wel dubbelwerkende telescoopcilinders. Ik weet niet of het te doen is om die van u om te bouwen..

18. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Je heb inderdaad een dubbelwerkende telescoopcilinder nodig. Echter deze zijn niet eenvoudig te maken, omdat je olie aan de stangzijde van elke sectie moet zien te krijgen. Bij de echte is een olie kanaal in de lengte van de cilindewand van de cilinder geboord die de olie van de 1e sectie naar de 2e sectie stuurt ect. Je kan de wand evt wel dubbel maken door 2 buizen in elkaar te doen, waartussen de olie naar de stang kan stromen.

VOLVO FH 16 750, kaapstander en Helicor vinden dit leuk.
  19. ozy

ozy

Lid geworden:
    9 sep 2010
    Even een dom vraag maar is het niet te doen door de cilinder weer leeg te zuigen? Veel kracht hoef het niet te hebben denk ik.

20. StefanF

StefanF

Lid geworden:
    6 mei 2007
    Dat gaat niet lukken ben ik bang, want de wrijving van de afdichting is meestal groter dan de kracht die je met vavuum kan bereiken. Daarnaast heb je dan een apparte pomp nodig als je meerdere cilinders gebruikt. Wat je wel kan doen is aan alle zuigerstangzijden een aansluiting te maken die je met slangen met elkaar verbind. Dan heb je een dubbelwerkende telescoop cilinder zonder dat je de boring in de cilinderwand nodig hebt.

Deel Deze Pagina