Ik heb mechanische op mijn MT en hydrau op mijn Marder. Het grote verschil vind ik zelf dat hydrau makkelijk is af te stellen. Daarnaast heb ik persoonlijk een nog sterkere servo nodig voor de mechanische remmen. Ik ben ff vergeten welke ik gebruik, maar het is nu iets van Hitec mg6454 ofzo. Die kosten rond de € 50,-. Voor mijn mechanische remmen zijn ze niet sterk genoeg (of er is iets anders mis, moet ik nog eens goed nakijken). Ik moet dus een sterkere, waarschijnlijk duurdere, servo kopen om de mechanische remmen te bedienen. Voor die sterkere servo kun je dan net zo goed een hydrau setje nemen denk ik dan.
Hydrau remmen:
+ Geen gezeik met rechts beter remmen dan links, hoogstens schroefjes aandraaien
+ Meestal wel te bedienen met een simpele servo
- Wilt idd wel eens lekken (om de zoveel tijd knikjes en rubbers vervangen en je bent er van af)
- Ontluchten kan een crime zijn
Mecha remmen:
- Remkabels regelmatig vervangen
- Verschil tussen remkracht links en rechts afstellen kost meer moeite
- Vereist wel een sterkere servo als je wilt dat de wielen echt blokkeren no matter what
Ik noem nu twee voordelen op voor de hydrau remmen, maar dat maakt ze niet echt beter. Je moet de eigenschappen bekijken en toetsen op waar jij ze voor gaat gebruiken. Ik ga bv echt geen duurdere remmen voor mijn MT kopen. Misschien verkoop ik wel mijn remmen voor en koop ik een superservo die de achterste as wel kan blokkeren. Dit had ik vroeger op mijn Marder ook. Werkte echt perfect. Zeker aangezien een MT nogal vaak op de achterwielen rijdt
En anders ga je toch lekker voor remmen op luchtdruk
