hydraulische schijfremmen of .......?

• Topicstarter Topicstarter punisher
  • Startdatum Startdatum
P

punisher

Guest
Jo mensen ffe een vraagje.
Ik heb een fg monster gekocht, maar die dingen remmen nog al slecht,
Kun je er dan het best kabel schijfremmen of hydraulische remmen er op plaatsen?
En hoe gaat het in zijn werk :confused:
Gr punisher.

maakt denk ik niet veel uit voor het remmen opzich, kabel en hydro hebben allebij hun voor en nadelen.
denk dat bij hoop mensen de prijs het verschil maakt.
maar met één setje kabel remmen op de voorkant kom je al een heel eind, qua remmen dan.
stukken beter dan die enkele schijfje achter.

Hydraulisch kijkt mooi, maar zijn veel problemen mee (lucht in de leiding enzo).
Kabel werkt veel simpeler, veel (off-road) wedstrijdrijders zijn terug gegaan naar de kabelremmen ;).

Ik heb mechanische op mijn MT en hydrau op mijn Marder. Het grote verschil vind ik zelf dat hydrau makkelijk is af te stellen. Daarnaast heb ik persoonlijk een nog sterkere servo nodig voor de mechanische remmen. Ik ben ff vergeten welke ik gebruik, maar het is nu iets van Hitec mg6454 ofzo. Die kosten rond de € 50,-. Voor mijn mechanische remmen zijn ze niet sterk genoeg (of er is iets anders mis, moet ik nog eens goed nakijken). Ik moet dus een sterkere, waarschijnlijk duurdere, servo kopen om de mechanische remmen te bedienen. Voor die sterkere servo kun je dan net zo goed een hydrau setje nemen denk ik dan.

Hydrau remmen:
+ Geen gezeik met rechts beter remmen dan links, hoogstens schroefjes aandraaien
+ Meestal wel te bedienen met een simpele servo
- Wilt idd wel eens lekken (om de zoveel tijd knikjes en rubbers vervangen en je bent er van af)
- Ontluchten kan een crime zijn

Mecha remmen:
- Remkabels regelmatig vervangen
- Verschil tussen remkracht links en rechts afstellen kost meer moeite
- Vereist wel een sterkere servo als je wilt dat de wielen echt blokkeren no matter what

Ik noem nu twee voordelen op voor de hydrau remmen, maar dat maakt ze niet echt beter. Je moet de eigenschappen bekijken en toetsen op waar jij ze voor gaat gebruiken. Ik ga bv echt geen duurdere remmen voor mijn MT kopen. Misschien verkoop ik wel mijn remmen voor en koop ik een superservo die de achterste as wel kan blokkeren. Dit had ik vroeger op mijn Marder ook. Werkte echt perfect. Zeker aangezien een MT nogal vaak op de achterwielen rijdt :)

En anders ga je toch lekker voor remmen op luchtdruk ;)

Hydraulisch kijkt mooi, maar zijn veel problemen mee (lucht in de leiding enzo).
Kabel werkt veel simpeler, veel (off-road) wedstrijdrijders zijn terug gegaan naar de kabelremmen ;).

tsja als je de remmen op de juiste manier vult en afsteld heb je er geen omkijken naar, zelf rij ik met de magura's zo'n 6 jaar elk jaar nieuw pakkingen in de remcilinder, oude vloeistof eruit nieuwe erin , en je hebt 1 jaar geen omkijken,(ben geen wedstrijd rijder:cool:)de mechanische remmen moet je regelmatig bijstellen zodat beide remmen gelijktijdig en gelijkmatig remmen, vooral met wat stoffige ondergronden of vochtige ondergronden zijn de mechanisch in het nadeel, Hydraulische remmen worden veel gebruikt in de on-road racerij e.d
:cool:

Er zit een mini compressor bij. Vrijwel hetzelfde als hydrau. Alleen is het reservoir wat groter en er staat denk ik ook wel meer druk op. Enige voordeel wat ik me kan bedenken is dat je geen olie lekkages meer hebt. Ik heb wel gelezen dat je de remmen beter kunt doseren. Ach ja, ik geef vrijwel altijd vol gas of ik rem vol. Doseren, zeker rem doseren, niet echt iets voor moi ;)

Om in te haken op de Luchtremmen van Elcon... de lucht zit niet onder druk in de cilinder, de druk wordt pas opgewekt zodra je gaat remmen en de cilinder wordt ingedrukt!

Lucht is samendrukbaar, maar op zo'n klein volume als dit merk je daar weinig van...

... Voor het gemak zijn we het "tunen" van de centrale rem maar vergeten... wanneer je 2 kleine expoxy-schijfjes hebt, kan je deze ook vervangen door 1 grote... de volgende stap die je kan maken is een stalen schijf met remblokken...

Kan zijn dat je epoxy schijven vuil zijn, maak ze eens schoon met remmenreiniger en ruw ze met een stukje schuurpapier een beetje op...

Ook zijn de Elcon remmen alleen leverbaar op Cleon fusees of op Hormann Excentrische fusees. Dus zul je wat moeten verbouwen wil je het passend maken.
De remmen koop je dus inclusief fusees, ze kunnen niet op FG fusees gemonteerd worden.

Back