Hydro&Marine T5 HydroPlane 1/10

Discussie in 'Speedboten' gestart door Tamiya1970, 23 jul 2022.

  1. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Een 4216
     
  2. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Dank je de wsb loopt als een trein.
    Flexas wel gesneuveld helaas.
    Was een dure ochtend
     
    Dim L vindt dit leuk.
  3. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Meer als 200A denk ik zo
    Ik ga sparen voor een 300A .
    En ga een kleinere schroef proberen.
     
    Unusual RC en Dim L vinden dit leuk.
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dat dus. Kleinere schroef. Het kan het geluid van de camera zijn (en de takkeherrie-muziek op de achtergrond), maar komt de motor wel lekker op toeren?

    Wat komt er uit als je de motorgegevens e.d. hier invult? https://www.offshoreelectrics.com/conversion.php
     
    Unusual RC en Dim L vinden dit leuk.
  5. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Nice videos and photos indeed! What esc do similar set ups use for this boat?

    The f1 hull is truly superb Alex :thumbsup:! Any f1 races in the Netherlands? You and Dirk Jan would have good chances ;)!
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  6. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Klopt aardig met wat ik ervaar ,alleen trekt die van mij toch veel meer ampère,anders zouden die 200A regelaars niet kapot gaan.
    Bij H&M hadden ze een iets andere uit komst betreft belast toerental.
    Daar zeggen ze rond de 34000 belast.
    Ook lag de hoogst gemeten GPS snelheid bij mij op 93 km.
    De laatste keer niet gemeten (GPS app weigerde),maar lag beduidend lager.
    Ik had ook een nieuwe strut en aandrijving in gezet.
    Maar helaas geen tijd gehad om 1 en ander af te stellen.
    Voordat de boel ermee stopte.
    Heb ook een Duitser gesproken met dezelfde boot ,die is terug gegaan naar een 6S setup en een 300A regelaar
    De 200A ging bij hem ook kapot.
    Ik ga maar eens kijken naar zijn setup en die overnemen.tzt.
    Er zit nu al veel te veel geld in deze boot.(en dat kan ik niet meer verkopen bij moeders de vrouw)
    Dus voorlopig even op de kast.
    Wordt vervolgd.[​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2022
    Unusual RC, Dirk Jan en Carbohans vinden dit leuk.
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Inkoppertje nu, maar een apparaat om - desnoods - aan de kant de maximale spanning te kunnen aflezen kan je veel geld besparen!
    Op het waterjet forum van RCG zijn er ook genoeg die "empirisch" bepalen of de set-up wel gaat werken.

    Bij een verbrandingsmotor zoals het vroeger ging kwam die gewoon niet op toeren.
    Dan wist je genoeg!
    Brushless probeert gewoon koste wat het kost het maximaal mogelijke toerental onder last te bewerkstelligen.
    Er zit nooit een goede beveiligingen ingebouwd in de zwaardere Esc.
    Tot 60A Esc. voor boten heb ik gemerkt dat de cut-off al na een paar seconde ingrijpt, als je veel teveel vermogen trekt.
    Naar wat ik begrijp is die thermisch, en meet niet zozeer de maximale stroomsterkte.
    Wellicht dat de waterkoeling ervoor zorgt dat die beveiliging nooit ingrijpt?

    Mijn schade is een Hifei Swordfish 220A, dus ik voel je "pijn" en ik ken de reactie daarop van het huiselijke ministerie van economische zaken ;)
     
  8. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Als je een beetje handig bent (en dat zijn we) en de printplaten zijn niet al teveel overgoten met epoxy en de esc is te openen, dan kan je de kapotte feds lossolderen en nieuwe plaatsen meestal zie je gelijk welke kapot zijn (zijn ontploft of verbrand) Type nummer staat op de fed bestellen kan bv op alie kost maar een paar euro. Wat ook nog kan en bij mij vaak gebeurd is dat de soldeer verbinding van de lipo op de prinplaat van de esc zichzelf lossoldeert dan kan je de draad weer vastsolderen ik zou die kapotte esc’s niet zomaar weggooien eerst effe kijken of het te repareren valt.
     
  9. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Is de accu leeg na 3 minuten? Zo nee, moet je de verbruikte hoeveelheid mAh invullen ipv 5000. Dan vliegt je gemiddelde stroom omhoog.
    En verder: boot een beginzetje geven, rustig snelheid maken en vooral blijven varen, desnoods een heel grote cirkel
    En zit de koeling goed? Eerst ESC, dan motor. Heb je voldoende doorstroming?
     
    gerjanmonohull74, Tamiya1970 en Unusual RC vinden dit leuk.
  10. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Daar had ik ook op gehoopt.
    Mijn Swordfish is eenvoudig te openen, en de koelingsplaat was er betrekkelijk eenvoudig af.
    Helaas niets te zien, deze Esc doet het ook nog gewoon. Maar er valt niet meer mee te varen helaas.
    Deze is zo zwaar belast, dat de accustekkers "losgesoldeerd" waren binnen een minuut!

    Als je een FET opblaast is er idd. wellicht nog wel hoop!
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  11. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    37k toeren onder last icm een 42/1.6 is niet weinig qua belasting...
    Als de boot dan te nat loopt vliegt de stroom inderdaad lekker snel omhoog.

    Denk dat je een beetje te optimistisch bent geweest met de prop icm te nat lopen.

    Jammer dat ze regelaar omzeep is.
     
    gerjanmonohull74, Unusual RC en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  12. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Te nat ben het niet mee eens ,dan zou die gaan stuiteren als een malle.
    Prop hart staat net boven de twee achterste drijvers.
    De setup is de aanbevolen setup van de fabrikant.
    Kleinere prop ga ik zeker proberen als ik er weer zin in krijg.
     
  13. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Net ff filmpje gekeken , maar je turnfin gooit ook een partij water op waar je eng van wordt terwijl die door het water hoort te snijden....
    Das bijna een 2de roostertail , das allemaal extra werk wat de setup moet verzetten.
     
  14. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    @pompebled : Als je uitgezweefd bent, kun je dan even meedenken? Dank je!
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  15. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Oren van het propje halen scheelt flink wat stroom met wegvaren. Vergelijk maar eens X met M type Octura propjes. De M is speciaal voor elektro aandrijving bedoeld.
    Zowiezo is een lagere spoed voor elektro fijner als je toeren wil draaien.

    Hart propas hoort eigenlijk onder de achterste drijvers te staan, alleen in de bochten komen de drijvers op het water om hem door de bocht te helpen.

    Spray van de turnfin zou je inderdaad alleen in de bocht moeten zien, op het rechte stuk niet. Als je wat filmpjes van hydro's op youtube bekijkt zie je dat erg goed.
     
    Tamiya1970 en Unusual RC vinden dit leuk.
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Zoals Lex al aanhaalde hoort ie aan de achterkant eigenlijk op de prop te lopen zodra je rechtuit vaart.

    De drijvers houden hem in de bocht rechtop.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  17. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Een klein defect met grote gevolgen kennelijk.
    De fets zien er heel goed uit en ook super netjes met een koperen plaat ,die op zijn beurt de waterkoeling raakt.
    Wel met een seal er tussen.
    Met heel veel voorzichtig gepeuter ,de ESC uit het rubber gehaald.
    En wat schetst mijn verbazing ,geen doorgebrande fets oid.
    Maar een chip of hoe je dat apparaat mag noemen,is een onderdeeltje van 4x4 mm
    Die is doorgebrand op 1 plek.
    Ik ga ZTW eens aanschrijven hoe dit kan gebeuren.
    Dan lijkt overbelasting toch niet aan de orde.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    gerjanmonohull74 en Dim L vinden dit leuk.
  18. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Zo staat die ook afgesteld .
    Het prop hart staat net boven deze twee punten(drijvers) zie onderstaande foto's.
    Dus het uiteinde ,achterste raak(water) punt van de drijvers.
    Dus ik begrijp niet helemaal wat jullie bedoelen[​IMG][​IMG][​IMG]
     
    gerjanmonohull74 en Dim L vinden dit leuk.
  19. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Oke dus de prop as net onder de twee drijvers ,duidelijk!
    Dan zal de achterkant dus ook nog verder omhoog komen.
    Turnfin ,geen idee wat ik daar aan moet doen.
    Ik zie eigenlijk die dingen altijd wel een flinke spray geven .
    Misschien als de achterkant omhoog komt dat de spray rechtuit ook minder word.
    Allemaal puntjes voor de volgende testvaart.
     
    gerjanmonohull74 en G Dokter vinden dit leuk.
  20. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Inderdaad, de propas moet onder de drijvers uit steken. Een oppervlakte prop wil met het hart zijn naaf op het wateroppervlak liggen. De drijvers komen op het rechte stuk los, minder weerstand.

    Als de turnfin op het rechte stuk waterspray geeft, is die verkeerd afgesteld. Kijk maar eens goed naar de roostertail/spray van de turnfin van de schaalhydro in dit filmpje:


    Je ziet die als het ware inschakelen in de bocht, en na de bocht weer uitschakelen.
     
    HeliKoper, gerjanmonohull74, Dim L en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina