Hydro&Marine T5 HydroPlane 1/10

Discussie in 'Speedboten' gestart door Tamiya1970, 23 jul 2022.

  1. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Top, dat is wat ik zoek.
    Die ik gekocht heb is 2.5mm volgens de verkoper.
    Dus die zou goed geschikt zijn voor de hydroplane.
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2022
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  2. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Een goed bericht uit China.
    ZTW aangeschreven met de vraag ,waarom een temperatuur en overbelasting beveiligde regelaar kapot kan gaan.
    En ook de foto's bijgevoegd van de regelaar die ik open heb gemaakt.
    Ik mag de regelaar naar de fabrikant op sturen.
    En hun repareren hem en sturen de ESC terug.
    Kost mij dus alleen de verzend kosten naar China.
    €25,- ongeveer.
    Lijkt mij een goede deal.
    Ik ben benieuwd hoe lang dat gaat duren.
    Aan de andere kant is het wel fijn dat ik dan weer een goede regelaar terug krijg.
     
    Dirk Jan, Carbohans en Unusual RC vinden dit leuk.
  3. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    In mijn jetboat liggen zowel een ZTW motor als 160A Esc.
    Die worden/werden ook onder de merknamen Seal en Gool verkocht.
    Nog te weinig mee gevaren, en maximaal 125A kortstondig aangetikt om er iets van te zeggen.

    Maar dit is zeker netjes!
    Bespaart je een hoop geld.

    En als je hem terugkrijgt...voorkomen is beter dan genezen ;)
     
    Dim L en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  4. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Tja het blijft een Chinese afspraak.
    Maar er is een behoorlijk mail verkeer aan vooraf gegaan.
    En kreeg steeds heel snel en netjes antwoord.
    Dus fingers crossed.
     
    Dim L, gerjanmonohull74 en Unusual RC vinden dit leuk.
  5. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Meestal gaat dat wel goed. Het zijn de posterijen die ik minder vertrouw. Echter voor €25,- het risico meer dan waard lijkt me. Nu is het een nutteloze "presse papier" ;)
     
    Dim L en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  6. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    As eindelijk binnen verkoper had er niet al te veel haast mee,net als DHL Duitsland.
    Gelukkig kwam hij wel binnen.
    Nu nog eens kijken hoe de boel zonder al te veel spanning ingebouwd kan worden.
    Ik zit er nog over te denken.
    Om de as in Pom/Kunststof lagers te laten lopen in een messing buis.
    De vorige eigenaar had de assen altijd zoals afgebeeld op de foto's.
    Misschien iemand hier die ervaring heeft met dit soort assen?.
    Wordt vervolgd.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Dim L en Dirk Jan vinden dit leuk.
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Indien mogelijk, de buiging over de hele as laten lopen, dat verkleint de weerstand (en warmte ontwikkeling) en voorkomt de mogelijkheid van whipping in het (nu nog) rechte stuk direct na de motor.

    Kan dat niet, dan een steunlager, zodat de kans op whipping zoveel mogelijk gereduceerd wordt.

    Whipping bij dit toerental en vermogen rukt je hele aandrijving uit de boot...

    Groeten, Jan.
     
    HeliKoper, Unusual RC en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  8. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Dank, je wel Jan, daar kan ik mee verder .
    Gr,Alex
     
  9. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Kleine stapjes verder.
    Doorvoer buisje ingelijmd voor de as.
    Motor mount inmiddels veranderd,motor zo laag mogelijk.
    Zodat de as nog korter kon.
    Op de foto met de motor er in ,is dat nog niet uitgevoerd.
    Maar inmiddels is de as zo'n 5cm korter,dus is de afstand tussen motor en schroefas is kleiner.
    Dit ivm het verhaal wat Jan(pompebied) al aan gaf.
    Ook doe ik er nu
    een wat lichtere motor in.
    Een 4082 1520 kv op 6s .
    Hopelijk blijft de boel dan heel.
    En kan ik er nadien weer de Leopard 4092 in hangen op 8s.
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    M.l.v.Doesburg en Unusual RC vinden dit leuk.
  10. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Goed bezig en met deze aanpassingen blijft de boel vast wel heel
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  11. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Ben benieuwd op 6s. Het is een flinke boot voor 6s, dat hoekbeugeltje om de as te fixeren zal ook flink remmen voor de romp in planee is.
    Misschien kun je de voorzijdes van dat beugeltje nog aanschuinen?
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  12. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Ik denk zelfs dat dat beugeltje weg kan blijven.
    Had het nu min of meer er onder om de buis in de goede hoek in de romp te verlijmen.
    Er is een Duitse rc collega die hem op 6s vaart.
    Die gaat nog best lekker vooruit.
    Is ook min of meer om te kijken of alles heel blijft.
    Ik moet ook eerst nog wachten wat er met de opgestuurde regelaar gebeurt.
    En tot die tijd moet ik het even met een 150A regelaar doen.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  13. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Dat hoop ik wel idd
     
  14. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Hier bij de foto's van hoe de motor dichter op de as doorvoer staat.n
    Rest mij nog het overtollig aluminium te verwijderen van de motorsteun.
    De steun is nog al lomp ,en ik wil dus de ronding van de motor er in maken.
    Zodat het allemaal wat netter wordt.
    Maar nu is de as kaarsrecht en precies op hoogte van de koppeling.
    Dus echt goed uitgelijnd,was nog een heel lastig/tijd rovend klusje.
    Maar daar ben ik echt blij mee want daar kan dus in principe nu niks fout gaan.[​IMG][​IMG]
     
    Dim L, Carbohans en Dirk Jan vinden dit leuk.
  15. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    ik was even aan het proberen de steun wat te modelleren.
    Maar de alu steun verboog wel heel makkelijk.
    Dus heb ik dan toch maar ,een mooie verstelbare motor steun besteld bij Maik Fischer van TFL .
    Nu maar weer wachten tot de nieuwe steun hier is vanuit Duitsland.
    En dan weer lekker verder bouwen.
    [​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Dim L, Carbohans en Unusual RC vinden dit leuk.
  16. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Lekker bezig! Ik heb wat problemen gehad met de koppelingen op de starre as met name die met 1 Made schroefje vast gezet worden die slipte iedere keer met een beetje vermogen er op. Boor nu extra gaatje tapie er door en zit dan met 2 Made (4) schroefjes vast dat gaat een stuk beter. Klemkoppeling werkt ook goed.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  17. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Deze heeft er aan beide zijde eentje dus twee per as.
    Ook een heel zuivere passing op de assen.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    De meeste boten met een verenstalen as hebben niks onder de romp uitsteken, precies met dat doel; geen extra weerstand.
    Dus een rompdoorvoer, die niet (of amper) uitsteekt en alleen de strut aan de propzijde.

    Hopelijk valt het mee met de extra weerstand, we zullen het zien...

    Groeten, Jan.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  19. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Maar gaat de as dan niet slingeren?
    Er draaid dan een kleine 20 cm as in het lucht ledige .
    De boel inkorten tot vlak onder de romp is een fluitje van een cent.
    Maar ik ben bang dat dat de boel misschien weer gaat stuk maken.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    De truc is, om de verenstalen as zó in te bouwen, dat de geringe buiging over de volledige lengte loopt, van koppeling tot strut. Dan verhindert de buiging (en het steunlager van de doorvoer) het opslingeren.

    Een manier om dat te doen, is de strut vast te zetten onder de goede hoek en de as met steunlager in een te ruime sleuf door de romp naar de motorkoppeling te voeren. De motor zet je ook aan de koppeling en dan buig je de as zó, dat de buiging over de hele lengte loopt.
    Dan zet je de motorsteun vast en laat de boel uitharden.

    Pas als dat gebeurd is, zet je de rompdoorvoer spanningsloos op z'n plek in de bodem, dek de ruimte rondom aan de buitenzijde af met tape (zodat er geen hars doorheen morst) en zet de boel vast met epoxy en een paar strookjes glasweefsel. Na het uitharden werk je de bodem bij.

    Als ik het goed zie, zit nu de buiging alleen in het deel dat onder de romp uit steekt en is het deel in de romp recht. Klopt dat?

    Groeten, Jan.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina