Hydro&Marine T5 HydroPlane 1/10

Discussie in 'Speedboten' gestart door Tamiya1970, 23 jul 2022.

  1. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.007
    Ja dat klopt Jan.
    Dus dit is niet helemaal goed zo?
    Als ik het goed begrijp gaat door de buiging van het verenstaal niet slingeren?
     
  2. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.007
    De goede hoek van de strut is ook een lastig gegeven natuurlijk.
    Hoe vaart de boot optimaal? Vaak door de strut te stellen.
    Dan heb je ook al vlug dat de hoek van de as veranderd.
    Nu heb je dat ook wel natuurlijk.
    Lastig
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.629
    Locatie:
    Sneek
    Yep.

    Dat is ook de reden dat een verenstalen as met een lichte buiging over de hele lengte wordt ingebouwd.

    Ik zou het eerst zo proberen, krijg je last van whipping in de romp, dan hoor je dat snel genoeg.
    Met de kleine afstand tot de rompdoorvoer zal het hopelijk zo'n vaart niet lopen.

    Echter, als ik lees wat voor problemen je al hebt gehad, zou ik er bijzonder attent op zijn tijdens de eerste testruns.

    Ingebouwd op de manier die ik beschrijf, zou je de rompdoorvoer alleen met tape kunnen vastzetten tot je de goede hoek en hoogte van de strut proefondervindelijk hebt vastgesteld.
    Dán pas de rompdoorvoer vastlijmen.

    Deugdelijk getaped zal de lekkage wel meevallen tijdens de testruns.

    Groeten, Jan.
     
    Unusual RC en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  4. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.007
    Helaas zit de doorvoer al gelijmd.
    Maar misschien kan ik nog wat met de motorsteun spelen straks.
    En nog eens kijken hoe een en ander er dan in zit.
    Bedankt in ieder geval voor de info Jan.
     
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.872
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik bouw mijn verenstalen assen volgens deze handleiding in: https://www.modellbau-dortmund.de/federstahlwelleeinbauanleitung.html
    Vooral het iets doorduwen in stap 8 is belangrijk. In plaats van een messing buis van veel cm, lijm ik enkel een stukje teflon buis van een cm of 5 in. Dat volgt de buiging van de as en is als het versleten is (en dat duurt héél lang) makkelijk te vervangen. Voordeel is ook dat je de strut dan ruim kunt verstellen zonder dat er iets kapot gaat of verbuigt. Ik zet geen steun onder de romp, maar gebruik enkel de strut aan het roer.
     
    Dim L en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  6. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.007
    Duidelijk zo,ik heb wel het geluk dat de messing buis doorvoer 8mm is en heb ongeveer 6mm binnen maat.
    Dus met een beetje mazzel kan ik het nog zo voor elkaar krijgen.
    Desnoods trek ik de boel er weer uit en begin opnieuw.
    Het moet nu gewoon goed .
    Ik had de bocht genomen die in de messing buis zat.
    Zoals ik de as had gekocht.
    Denkende dat ik dan goed zou zitten.
    Maar als ik het voorbeeld goed bekijk heb ik de plank mis geslagen.
    Ik ga gewoon weer opnieuw beginnen.
    Heel erg bedankt voor dit artikel @HeliKoper
    Lessen learned !
    Gr,Alex
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.872
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Geen dank. Ook ik wil jouw boot over het water zien vliegen. :)
    Zoals @pompebled ook vermeldde: de buiging moet over de hele as zitten. Een recht stuk kan gaan klapperen. En bij 30-40K toeren slaat de as dan met wat pech echt alles aan gort. Weliswaar spectaculair, maar geen aanrader.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  8. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.007
    Binnen as er uit gehaald .
    En het lijkt er op dat de buiging in de gehele as, met de huidige doorvoer gemaakt kan worden.
    Zeker als ik deze nog wat inkort.
    Dus dat is weer een meevaller.
     
    pompebled vindt dit leuk.
  9. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.007
    Eindelijk de motor steun binnen en de as in een vloeiende bocht gekregen.
    Nu moet de boel goed drogen en dan maar weer eens testen.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Dirk Jan, Dim L en Unusual RC vinden dit leuk.
  10. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Athens, Greece
    The toothbrush is to apply some pressure I guess... ;)
     
    Unusual RC, Tamiya1970 en G Dokter vinden dit leuk.
  11. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.007
    Indeed
     
  12. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Athens, Greece
    Nice clean job by the way. Well done Alex:thumbsup:.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  13. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.524
    Locatie:
    Veenendaal
    Ziet er netjes uit weer. Kom je toevallig ook naar het vaarevenement bij Kurenpolder volgende week?
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  14. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.007
    Nee dat niet
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.629
    Locatie:
    Sneek
    Dat ziet er netjes uit, al had ik persoonlijk minder hars met vulmiddel gebruikt en in plaats daarvan met stroken glasweefsel en epoxy de steun 'Bombenfest' in de romp gezet.

    Groeten, Jan.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  16. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.007
    Dat idee had ik ook zeker.
    Maar als dit nu weer niet lijkt te werken.(zit nu eenmaal in mijn achterhoofd met deze boot)
    Kan ik het er nu nog relatief makkelijk uit halen.
    Mocht het wel werken kan ik er een strook weefsel op plakken.
    Beetje lijm weg dremelen en en dan ben ik er.
    Gr,Alex
     
  17. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.007
    Weer wat stapjes verder ,dubbele koeling gemaakt voor de zekerheid.
    Met 4mm water doorlaat alle nippels uitgeboord dus maximale flow .
    Ook kunnen nu de 2 pakketten 4S accu's voor de motor in de neus.
    Dat had iemand hier al eerder geopperd.
    Dus dat komt het zwaarte punt ook ten goede.
    Nu alles maar weer goed inbouwen en dan weer testen.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Dim L en Unusual RC vinden dit leuk.
  18. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.007
    Vandaag ook nog een uitlaatpijp getekend. En meteen even geprint in aluminium mix filament.
    Staat wel weer even een stukje leuker vind ik zelf.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Dim L, Dirk Jan en Unusual RC vinden dit leuk.
  19. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.740
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Mooi!
    Maar zal dit niet de topsnelheid beïnvloeden?
    Kan de lucht via de inlaat vrij stromen naar de uitlaat bij dit model?
     
    Dim L vindt dit leuk.
  20. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.524
    Locatie:
    Veenendaal
    Ziet er zeker beter uit. Hij had misschien iets vlakker naar achteren gekund? Het echte model zou nu de achtervleugel BBQ-en zo lijkt het Mooie 3D printer ook. Steken je waterkoeling uitgang pijpjes nu recht omhoog uit het achterdek? Dat zal een mooie straal geven op snelheid
     
    Dim L en Unusual RC vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina