Hydrofoil exact bereken

Hallo,

Al lange tijd ben ik op zoek naar informatie voor het berekenen van hydrofoils.
Alleen nergens staat duidelijk beschreven hoe exact te werk gegaan moet worden.

Ik heb met wat andere mensen een boot van 6 meter lang, ongeveer 300kg zwaar inclusief bestuurder, en we willen dat de boot zo min mogelijk weerstand heeft bij een bepaalde snelheid.

Op andere plekken kwam ik al wel wat informatie tegen over wat voor foils het best te gebruiken zijn en welke profielen. Maar graag hoor ik van jullie wat jullie zouden adviseren.

Ik hoop dat ik hiermee geholpen kan worden.

Met vriendelijke groeten
Wouter

Hallo, bedankt voor de reactie.

Ik was er inderdaad al achter dat er op dat forum erg veel kennis is over hydrofoils.

Ik ga daar verder vragen waar ik moet beginnen met onderzoeken (want na 30 topics gelezen te hebben ben ik er nog niet helemaal uit)

ik had ergens een duitse site gevonden met allerlij formules.. ging over foils onder een trimaran. zan nog wel ff rondneuzen of ik m nog kan vinden

Typisch TU-delft vraagje. En... eenvoudig is het niet.
Je kan ook Marin benaderen? Je zult de boeken moeten induiken.

Ga er van uit dat het een bijzonder complexe berekening is.
Niet alleen de lift bij een gegeven snelheid (vaak een economische), voorstuwing, en stabiliteit.
Heel erg efficient is de Hydrofoil onder bepaalde omstandigheden ook niet.
Verder zeer onderhoudsgevoelig op propellers en draagvleugels (cavitatie), hoog brandstofverbruik. De twin-hulls hebben het daarin onder andere gewonnen, een grotere stabiliteit in slecht weer.

Zoeken op:
calculating Hydrofoils, Supramar, PT20, PT50 (ontwerpen van Supramar), Rodrigues (Italië), Hydrofoil Society.
http://www.foils.org
http://www.foils.org/papers.htm
Zoek ook op VS8 een WO II draagvleugel-schnellboot. Bijzonder stukje historie.

Bij het vinden van literatuur eventueel TU bibliotheek in duiken...

En een goede conditie...
[media=youtube]U95UReP4mdo[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Back