Hydroliek vraagje -7-ton graafmachine

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 3 jun 2013.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo allemaal,

    Omdat hierop het forum zo enorm veel kennis is....eerst maar de vraag hier stellen.

    Ik heb een Schaeff HR 70, een 7 Ton graafmachine:
    [​IMG]

    Dingetje heb ik nu een jaar of 3 en doet goed zijn werk,maar omdat ik in Oostenrijk woont en het hier nogal heuvelachtig is mis ik een kantelbare graafbak.... Dus ben ik zelf maar aan de slag gegaan:

    Onderdelen laten laseren uit 20 mm staal:
    [​IMG]

    En flink gaan lassen, het resultaat ben ik erg tevreden mee (inmiddels heb ik overal nog een hoop verbindings stukken eraan gelast):
    [​IMG]

    [​IMG]


    Ja... waarvoor ik nu een het tiepen ben.... Ik heb gene flauw idee wat ik met de hydroliek moet doen. Ik heb een hydrolische cilinder met 2 aansluitingen , op de graafmachine heb ik nog 1 aansluiting op het hydrolische stuur-ding.

    Dit is dat hydrolische stuur ding:
    [​IMG]

    Daar zitten er dus 2 van in, de meest rechte kant is helemaal vol en de linkerkant (het beeld hierboven) heb ik nog 1 funktie over (blauw omcirkeld), die wil ik gebruiken.

    Ik dacht dat het erg simpel zou zijn , 2 dunnere slangen op de meest boven en onderste aansluiting , deze gaan naar een hevel die geveerd teruggaat in het midden. En de 2 middelste aansluitingen gaan rechtstreeks naar de cilinder.

    Maar ik heb vandaag nog eens goed bekeken (voordat ik de slangen zou bestellen) en zag dat het wellicht toch niet zo eenvoudig is. Ik zie bijvoorbeeld dat de 2 dunnere slangen die naar de stuurcabine gaan ( van elke stuurfunktie) een T-stuk hebben , en de slang van op het T-stuk wordt weer ergens anders aan gesloten.

    Ook op 1 hydrolische cilinder zit zo'n T-stuk .... maar ook niet op alle.

    De vragen waar ik mee zit:
    Hoe wordt deze vrije funktie aangesloten op de hydrolische cilinder.
    Zelf heb ik een vermoeden:
    -de 2 middelste (grote) aansluitingen gaan rechtstreeks on-onderbroken naar de cilinder.
    -2 andere (meest boven en meest onder) die gaan naar de stuurhevel waar ik denk 3 -aansluitingen op zit, 2- van die aansluitingen komen op dat stuur-aparaat wat op de foto te zien is, en de 3e is een aanvoer, dat is dus die T-splitsing .

    Hier een foto waardoor ik aan het twijfelen bent:
    [​IMG]
    Dit is de aansluiting voor het zwenken van de giek, kleinere hydrolische cilinder en ook dunnere slangen. Blauw omcirkeld is een T-stuk tussen de slang die naar de stuurcabine gaat. Waar de afsplitsing naartoe gaat is me niet duidelijk (aanvoer of afvoer). Maar ook in de stuurcabine van die slangen zie ik een T-splitsing zitten....... Vaag hoor.:confused:

    Ik hoop dat iemand me kan helpen , want met alle overstromingen van de afgelopen dagen heb ik volgende week m'n graafmachine hard nodig ... .... hij gaat een hoop werk hebben :-s

    bedankt,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.626
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben absoluut geen hydrauliek expert, maar als ik het goed begrijp, worden de hoofdstuurventielen aangestuurd door kleinere pilotplunjertjes (die dunne slangaansluitingen).

    Wat ik regelmatig tegen kom, is dat het stuurleidinkje inderdaad een T-aansluiting heeft, waarbij de aftakking naar een beveiligingsventiel loopt, die de stuurdruk af laat vloeien als je een bepaalde beweging overschrijdt.

    Dus bijvoorbeeld je zwenkbeweging is mechanisch gelimiteerd tot, zeg 90 graden. Dan tikt vlak voordat de arm zijn mechanische aanslag bereikt, een aflaat-klepje open die de stuurdruk doet wegvallen, waardoor de olietoevoer naar de pilot wegvalt, het hoofdventiel dichtloopt en de beweging van de hydraulische cylinder of motor stopt voordat er wat kapot gaat.

    Zelf zie ik dit hoofdzakelijk bij "high-hook" beveiligingen van hydraulische dekkranen bij schepen.

    Da's maar een lichte gok, maar dat denk ik....

    Groet, Bert
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.036
    Locatie:
    Baarn
    Geen werkplaats handboek van dat "ding" ... ik ken dat probleem, wij hebben een (13 tons) Case 9013 (gestikkerd als CX130) voor tuinonderhoud) "ooit" een knijperbak voor gekocht ... maar die heeft twee hydraulische functies (knijpen en draaien) ... knijpen is geen probleem (daar kan je de slangen van de bakcilinder voor gebruiken) maar draaien ??? ook hier ongebruikte aansluitingen op het ventielenblok ...
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.352
    Ik vind het wel stoer dat je gewoon zelf dat soort apparatuur hebt staan (en gebruikt en eraan sleutelt)
    Hoort dat gewoon bij het leven in Oostenrijk, of ben je een uitzondering?
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Brutus: Wellicht is het idd iets in die geest , alhoewel ik nergens een terugkoppeling kan vinden als hij een maximale uitslag heeft. Als ik een maximale uitslag doe en ik blijf een hendel doorduwen... dan hoor ik ik de machine tegen pruttelen, dus ik denk niet dat er ergens zo'n "aflaat-klepje" zit.... ik zit eigenlijk automatisch niet in de maximale bereiken te werken. Die T-aansluitingen zitten rechtstreeks op een andere stuurleidinkje...

    @ Baggeraar: ik heb wel eens wat gepost op dat forum toen ik de machine net had..... toen ik hem als eerste een flinke onderhoudsbuurt wilde geven. Ik zal het daar ook eens plaatsen ... goed idee.

    @ Dirk: ik heb met moeite een kopietje van de handleiding kunnen krijgen bij een bedrijf dat graafmachines verkocht.... dit model is net effies wat te oud :-s

    @ Micropuller: ben in alles wel een uitzondering :rolleyes: Ik vind machines een prachtig iets , hoe je met een mensenhand wat in vergelijk bijna geen kracht heeft toch duizenden kilo's kan laten bewegen,of kan laten vliegen of ... of .... kortom een machine iets laten doen wat een mens niet kan ..... dat vind ik iets prachtigs.
    Ik heb een kleine boerderij in Oostenrijk en hoe meer machines hoe beter, een graafmachine komt echt bij alles te pas.

    Cor
     
  7. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    @ Corvl.... Het betreft hier servobestuurde hydrauliek. Dat wil dus zeggen dat je met je joysticks met servodruk (lage druk) je ventielen bedient. De eindaanslagen met servodruk waar Brutus over spreekt betwijfel ik of deze machine daarvan voorzien is. Is eigenlijk nooit het geval bij dit soort Midi gravers, maar over de stuurdruk zat Brutus goed.

    Je ziet op jouw foto 1 ventiel welke afgedopt is. Dit is een af fabriek ingebouwd ventiel voor een extra functie. Voor een knijper of iets dergelijks. Hierop kun jij je kantelstuk aansluiten. Meestal wordt dit ventiel bedient door een pedaal op de vloer van de cabine naast je hendels van je rijwerk, soms zit er een aparte hendel voor deze extra functie rechts naast je joystick of rechts naast je stoel.
    In ieder geval worden deze kranen af fabriek zo gebouwd dat een dealer naar wens van een klant heel snel een extra functie op kan bouwen zonder zelf allemaal ventielen op te moeten bouwen. Hiermee voorkomt een fabrikant ook dat er verkeerde aansluitingen gehobbied worden door onkundigen.
    Maar goed, die extra functie was je zelf al achter ;)

    Ik vermoed dat je ventielen proportioneel servo bestuurd worden. Je zult dus voor het bedienen van het ventiel een bedieningsorgaan moeten hebben, want ik vermoed dat deze op jouw kraan nog niet standaard zit ingebouwd. Het is voor mij vanaf hier lastig te beoordelen zonder een hydraulisch schema......maar zoals met je maaier toen kunnen we vanuit holland achter de computer een heel eind komen ;)

    Heb je toevallig nog een hydraulisch schema van de machine?

    Overigens: Wat je op de laatste foto blauw hebt omcirkeld lijkt mij meer op de aanvoer (P) naar het ventielenblok, welke vanaf een stroomregelventiel komt....

    Ik zou eerst even in de cabine zoeken naar een hendel of een pedaal zonder aanwijsbare functie zoals ik eerder beschreef. Grote kans dat die een servoventiel bedient waarop je de boven en onderzijde van het extra ventiel op het ventielenblok moet aansluiten...
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2013
  8. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Veldmuis: Met de mahtrac (maaier) is dat idd toen heel goed opgelost ... waar het MBF toch al niet goed voor is :)

    Zojuist nog even de gebruiksaanwijzing erbij gehaald,maar helaas. Er zit een prachtig electrisch schema in , maar natuurlijk geen hydraulisch schema...... het zou natuurlijk wel eens te gemakkelijk kunnen zijn :mad:

    Dus maar op dezelfde manier als toen met de mahtrac (als je het niet erg vind :) )

    Er is geen extra bedienings-pedaal of hevel ingebouwd, wel naast de 2 pedalen voor de rupsen heb ik 2 plaatjes die ik eraf kan schroeven om een extra pedaal erbij te zetten , maar geen aansluitingen daar.

    Ik wil een simpele hevel naast m'n stoel aan de wand schroeven ... dat gaat voldoende zijn.

    Ik ben niet zeker of ik weet wat dat inhoud. Ik heb joysticks aan de zijkanten van m'n stoel, vanaf die joysticks gaan hydrolische (dunne) kabels naar dat hydraulisch ventielenblok, en die bedienen dan (denk ik) een zuiger dat ervoor zorgt dat er hydraulische vloeistof naar de hydraulische cilinder gaat.

    Wat is dat? ....stroom in het gezegde als elektriciteit? in dat geval nee, dat gedeelte is geheel hydraulisch , er komt geen elektriciteit aan te pas. het enige waar een ventiel tussen zit die elektrisch bediend wordt is voor de giek , en dat is als ik het contact uit draaid , dat de giek in de stand blijft staan en als de joysticks bewegen er geen hydraulische vloeistof meer kan vloeien.



    Hoe werkt een hydraulisch systeem normaal?

    -hydraulische cilinder heeft 2 aansluitingen,1voor in en 1 voor uit.
    -die gaan naar het ventielenblok ( 2 middelste aansluitingen bij mij), eventueel nog met een overdruk regelaar ertussen ( maar dat gaat niet nodig zijn in mijn geval).

    -Dan moet dat ventielenblok aangestuurd worden door de 2 "dunnere" slangen (meest onder en boven aansluiting).

    * eerst dacht ik ,een simpele hevel , geveerd naar het midden met 2 aansluitingen. Maar ik denk dat dat niet juist is , want als ik de hevel bedien vloeit er denk ik geen vloeistof , het geheel wordt alleen maar kort gesloten. Zoiets als onderstaande foto (maar dan 1 die automatisch terugveert naar de midden.)
    [​IMG]

    *Dan denk ik; wellicht moet er ergens nog een aanvoer op komen ( op de hevel) die ervoor zorgt dat er meer druk wordt opgebouwd in de richting waar ik op dat moment het ventiel openhoud met de hevel.

    * dan denk ik dat ik meer zoiets als dit nodig gaat hebben:
    [​IMG]
    Dat heeft dit schema:
    [​IMG]
    Ik heb van jouw vorige bericht begrepen dat P staat voor aanvoer, dan neem ik aan dat de T terugvoer is , en A & B de aansluiting is voor naar het ventielenblok. Zouden P & T dan de die T-splitsingen zijn waar ik zo m'n hoofd over breekt?

    Bedankt,
    Cor
     
  9. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Okee....

    Het ventielenblok heeft een aanvoer en retour, aanvoer = P, retour = T. A en B zijn inderdaad de aansluitingen voor je dubbelwerkende cilinder. Met P en T heb je dus niks te maken want deze worden voor het gehele ventielenblok gebruikt en jouw extra ventiel op het blok wat je wilt gaan gebruiken voor je kantelstuk wordt dus reeds gevoed en heeft een retour. A en B moet je dus aansluiten op de cilinder van je kantelstuk, zover was je ook al. Dat hebben we dan gehad.

    Servobediening betekent niets meer dan dat je ventielenblok niet mechanisch bedient wordt vanaf je joysticks maar met een servodruk. Dit systeem zorgt ervoor dat je met heel weinig kracht uit te oefenen op je joystick je ventielen kan bedienen. In de tijd dat jouw kraan werd gebouwd state of the art ;). Je hydraulisch systeem bestaat dus kort gezegd uit 2 drukcircuits, nml: werkdruk (ca 180 tot 240 Bar) en servodruk(meestal ca 15 tot 40 bar). Op de dunne leidingen welke vanaf je joystick naar het ventielenblok lopen staat dus servodruk.

    Welnu, ook je joystick heeft dus een P aansluiting waarmee servodruk wordt aangevoerd naar je joystick. Met elke joystickbeweging stuur je dus servodruk naar het ventiel van de functie welke je wilt bedienen.

    Nu zijn er enkele manieren om dit servosysteem uit te voeren. 1 systeem werkt met het principe Delta P, dus druk verschil. Dit werkt als volgt: Wanneer het ventiel in middenstand staat heerst er aan beide zijden van het ventiel een gelijke servodruk waardoor er een druk-evenwicht heerst welke het ventiel in middenstand houd. Wanneer je de joystick bedient laat je aan 1 zijde van het ventiel de druk weglopen waardoor het ventiel bedient word. In dat geval zul je dus in je servoleiding een T-stuk hebben welke dus een aanvoer is van constante servodruk. Je joystick fungeert in dat geval simpelweg als een kraan welke je open draait waardoor je de servodruk weg laat lopen naar je tank waardoor de servodruk dus niet meer tegen het ventiel aandrukt maar wegloopt naar je tank.

    Het andere systeem werkt op veerdruk, waarbij je ventiel dmv veerdruk in middenstand wordt gehouden en je met de joystick servodruk op danwel de ene zijde van het ventiel zet, danwel op de andere zijde waardoor je het ventiel bedient. In dat geval stuurt je joystick vanaf 1 P-aansluiting op je joystick de servodruk naar de verschillende ventielen. De leidingen van jouw ventielen naar de joystick hebben dan dus ook geen t-stuk.

    Wanneer je dus een Delta P systeem hebt zullen de leidingen vanaf de T-stukken in je servoleidingen allemaal uitkomen op 1 ventiel waarop dus een constante servodruk staat. Hoogst waarschijnlijk zit in dit servoventiel een drukregelaar welke de servodruk op een constante druk houdt en een stroomregelventiel. Een stroomregelventiel doet niets anders dan de oliestroom afregelen op een constant aantal liters per minuut.

    Het ventiel wat je onderaan laat zien is eigenlijk al overdone voor jouw toepassing. Dat is een handbediend 6/3 ventiel met een ingebouwde instelbare overdruk van 180 bar en deze heb je niet nodig. Voor jouw toepassing zou je voldoende hebben aan een 3/3 ventiel met handbediening en veerbediende middenstand, zonder overdrukventiel. Dit ventiel zou werken voor zowel het delta P systeem als het systeem met veerdruk.

    Maar eerst is het dus even van belang om te weten hoe jouw servosysteem werkt , dan kunnen we aan de hand daarvan kijken hoe het aangesloten moet worden....

    Dit is op de richting van de pijlen na (hangt dus af van welk servoprincipe) het ventiel wat je nodig hebt. Op dit schema mist alleen de veer maar die moet je er zelf even bij denken ;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.036
    Locatie:
    Baarn
    Cor, met dat getoonde ventiel kan je de kantel cilinder ook rechtstreeks aansturen ... op "P" (pomp) komt een slang/pijp die naar de hydrauliekpomp loopt ... "T" (tank) gaat op de retour, die de olie terug laat lopen in de hydrauliekolietank ... A gaat naar het ene eind van de kantelcilinder en B naar de andere zijde ... het enige wat lastig is dat (in het schema) de P en T kortgesloten zijn in de middenstand (dan valt de druk weg in het hydraulisch systeem) ... en echt proportioneel (snelheid van bediening afhankelijk van de stand van de "knuppel") mee werken lukt ook niet het enige wat dit ventiel doet is de T en P of naar A-B sturen of naar B-A ...
     
  11. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Dat zou wel een mogelijkheid zijn Dirk, echter loop je dan weer het gevaar dat je de overdruk van het ventielenblok niet gebruikt en de kans op schade aanzienlijk is aangezien je niet weet op welke druk de overdruk van het ventielenblok staat ingesteld. Het door Cor getoonde ventiel heeft weliswaar een eigen overdrukventiel op 180 bar, maar als de overdruk van het ventielenblok van de kraan bijvoorbeeld op 170 bar max staat ga je dus 10 bar te hoog met het risico op pompschade. Veiligste manier is de extra functie op het ventielenblok te gebruiken zoals Cor van plan is.
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2013
  12. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.036
    Locatie:
    Baarn
    @veldmuis De kans op overdruk is niet zo heel groot (dan moet je de bak de grond in "rammen" terwijl je aan het kantelen bent) ... overigens als de pompdruk hoger is gaat het ook mis valt de druk weg in het gehele systeem ... (toen ik die "dingen" nog verkocht zo'n 35 jaar geleden was de werkdruk al beduiden hoger bij de meeste machines ... 350 bar was toen standaard bij Liebherr) ... gewoon een los "Bosch" pompje bijplaatsen, deden we "vroeger" ook voor "lage" en of afwijkende druk accessoires ...
     
  13. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Snap ik Dirk. Ik weet wel dat Liebherr inderdaad met hogere drukken werkte toen al maar zeker niet alle fabrikanten. Wat ik wil zeggen is dat je het niet gecompliceerder moet maken dan het is. Het extra ventiel is bedoeld voor een knijperfunctie of in dit geval een kantelstuk. Het veiligste en meest logische is dan ook het extra ventiel te gebruiken.
    De servoaansturing van het ventiel daar gaan we wel uitkomen, dat is makkelijker aan te sluiten en te realiseren dan een compleet extra circuit vanaf de pomp voor het kantelstuk ...

    En je zegt het zelf al.....als de overdruk op het ventielenblok hoger staat afgesteld werkt straks met een extra overdrukventiel in een circuit wat rechtstreeks vanaf de pomp wordt gevoed de hele kraan niet meer maar alleen nog je kantelstuk.... Ook niet echt handig ;)

    Maar ik vermoed dat Cor op dit moment met een zaklamp op de cabinevloer ligt om te kijken hoe de servoleidingen lopen ;). We lezen het straks weer met ik vermoed, enkele fotos erbij ;)
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik was bezig alle modder uit m'n stal te scheppen van de overstroming... maar ben ook inmiddels naar de graafmachine gegaan om te kijken hoe het nu allemaal in elkaar zit ..... Met alle info van de vorige berichten ben ik er uit :)


    Nee, geen foto's , zo'n weerwar van slangen ... dat is niet weer te geven op een foto.


    Ik heb alleen nog maar even in m'n stuurcabine gekeken en toen ging het licht branden.

    -linker joystick werkt voor 2 hydraulische cilinders en heeft dus 4 aansluitingen. Op dat joystick blok zitten nog 2 extra slangen..... de P en de T blijkbaar (T-ank - P-omp ... dank Dirk ...logisch eigenlijk:) )

    -rechter joystick : precies hetzelfde .. MAAR hier zitten dus die T-stukken op. Dat T-stuk ( wat aan de linkerkant blijkbaar de P en T is) gaan naar de hevel voor het zwenken van de giek. Op die hevel zitten dan nog de 2 servoslangen A en B.


    Als ik het goed heb ,dan moet ik dus deze bestellen :
    Handhebelventil Steuerventil 50L mit Druckweiterführung - Hydraulikzylinder - Ihr Fachhandel fr Hydraulikzylinder, Zapfwellengetriebe und Hydraulikschluche

    2 extra T-stukken bestellen die ik op de linker joystick ga schroeven op de P en T.

    (Bij dat bedrijf wil ik trouwens alles bestellen ... 20 meter slang alle koppelingen e.d.)

    Of heb ik het bij het verkeerde eind?

    Als ik het bij het goede eind heb, is er een makkelijke manier om erachter te komen wat de P en T is , ik kan op de joystick geen aanduiding vinden zonder hem ervan af te schroeven. Ook is het niet te doen om na te gaan waar de 4 van de 14 slangen die allemaal identiek zijn heengaan:)
    Of maakt het niet zozeer uit of de T en P worden omgedraaid.

    Bedankt,
    Cor
     
  15. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.036
    Locatie:
    Baarn
    Hydrauliekslangen moet je altijd op lengte laten maken (koppelingen kan je er zelf er niet aanzetten, daar heb je speciaal persgereedschap voor nodig) ... voor je eigen veiligheid ... een hydrauliekslang moet minstens 4x de werkdruk kunnen hebben ...
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Dirk; Uiteraard ik bedoel de opschroef stukken voor de snelkoppelingen e.d. :)
     
  17. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Daar heb je ook schroefkoppelingen voor dirk, maar perskoppelingen zijn beter inderdaad.

    Ik teken even je aansluitschema cor...;)

    Het 3/3 ventiel wat ik eerder liet zien ff vergeten....dat werkt niet. Juiste ventiel teken ik in het schema....
     
  18. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Bijgaand schema ;)[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.511
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
  20. veldmuis

    veldmuis

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    1.298
    Locatie:
    wormerveer
    Cor, gewoon het schema laten zien. Dit is de officiële schematische tekening van het ventiel wat je nodig hebt. Dit symbool moet een hydraulik techniker herkennen.....

    Oh en in principe maakt het niet zoveel uit als je P en T omdraait .....kijk maar goed naar het schema ;)
     

Deel Deze Pagina