Hydroplane project

hallo varende vrinden,

Ik ben thuis al een tijdje een hydroplane aan het maken, en heb wat hulp nodig bij het maken van de romp.
Ik heb een romp gemaakt van balsa hout, en wil dit gaan "coaten" met epoxy en glasweefsel.
kijk onderstaande foto's:

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

zoals je op fot 5 kijkt zie je dat ik nog een middel nodig wat ik in een model van een cabine kan maken en lamineren.
en als je op foto 2 kijkt heb ik nog datzelfdespul nodigwat ik in dat gat voor kan doen en af kan schuren, en vervolgens ook kan lamineren met hars.

het moet er ongeveer zo uit komen zien:

6.jpg

7.gif

hebben jullie enig idee wat ik hiervoor kan gebruiken?

alvast bedankt,

Gr. Rik

leuk project!

voor het vormen van een cockpit etc kan je gebruik maken van 'Roofmate'. Dat is van dat blauwe isolatieschuim
Dit is dicht van structuur en goed met een scherpmes, vijlen en schuurpapier in vorm te brengen
(Het schuim kan tegen epoxy, maar NIET tegen polyesterhars)

zo zit het bij mijn cat, dit word de mal voor de kap, maar toch:
IMG_1183.jpg

IMG_1180.jpg

succes

hallo,

k heb dit weekend weer een beetje verder gewerkt, k had thuis nog een soort isolatiemateriaal liggen wat ook een grote dichtheid heeft. Dis is vergelijkbaar met roofmate denk ik. Het kan wel tegen lijm(technicol), maar niet tegen aceton (testje gedaan). Denken jullie dat dit problemengaat geven i.v.m de epoxy? Ook een vraag of iemand weet (kan berekenen) hoeveel spul(epoxy, glasweefsel) ik nodig heb voor dit project, en waarmee ik het t beste kan verwerken. Uiteraard heb ik ook nog wat "kijkvoer". Nieuwe picas dus...

De blokjes moeten nog opgeschuurd worden, dat ga ik volgend weekend doen.
06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

Dit is een blok van 3 plaatjes die ik aan elkaar gelijmd heb waar ik de cockpit van ga maken.
010.jpg

Gr. Rik :D

Je kan gewoon 1 liter (epoxy + harder in totaal) halen bij bv 2brothers of polyservice, altijd makkelijk om wat extra over te hebben..
Glasvezelweefsel hangt af van de grote van je boot en hoeveel lagen je erop gaat doen, maar met 1 a 1,5m2 zal het lukken. Koop nooit te krap in, want er is niks ergers dan lekker aan het bouwen te zijn en je materiaal is op

zit trouwens je spoiler vast op de romp gelijmd? als dit zo is ben je die de eerste de beste flip kwijt.. Wil je hem erop hebben, maak heb dan demontabel met breekboutjes
de boutjes zullen breken bij een flip en zo ervoor zorgen dat je dek niet mee eraf/kapot getrokken word

grtz 8)

bedankt jurriaan,
ik zal je tip van die spoiler opvolgen.
denk je bovendien dat het leuker/nodig zal zijn om de spoiler regelbaar te maken, dit om de boot wat meer te kunnen regelen over het water?
mijn boot is trouwens +-60 cm lang, en ik wil er denk ik 2 a 3 lagen op doen (of is dit te weinig?)

edit:
zit ik in de goede richting?:
polyservice.nl:

Poly-Pox GT 600

Thixotrope oplosmiddelvrije epoxyhars. Toe te passen als enigszins vullende lijm bij het lamineren van hout; het coaten van polystyreenschuim, hout, glasvezellaminaten en beton. Bovendien kan GT 600 worden gebruikt om dunnere epoxyharsen een beetje te verdikken. Voor gebruik aanmaken met Poly-Pox Harder 355, 455 of 255. De mengverhouding en minimale verwerkingstemperatuur is afhankelijk van het gebruikte type Poly-Pox Harder.

Verpakking: 200 gr, 1 kg, 5 kg, 20 kg
ik neem dus 1kg

Poly-Pox Harder 255

Langzame harder voor Poly-Pox THV 500, GT 600 en Lijm 700. Deze enigszins elastische harder wordt toegepast als er gelijmd moet worden op niet poreuze ondergronden zoals metaal of glasvezelversterkte polyester. De mengverhouding hars/harder in gewichtsdelen is 100 : 75. De potlife bij 20º C is ca 40 minuten. De minimale verwerkingtemperatuur is 15ºC.

Verpakking: 150 gr, 750 gr, 3,75 kg

hiervan heb ik dus 750gr nodig

Oppervlaktemat

Vlies van zeer dunne glasvezels. Toe te passen als eerste laag glasvezel na de gelcoat om aftekening van de dikkere glasmat in de gelcoatlaag te voorkomen. Oppervlaktemat is verkrijgbaar in 25 g/m² en wordt geleverd op een breedte van 91 cm.

Verpakking: 1, 5, 20, 50, 100 m²
hiervan 1 m2?

Glasweefsel

Van glasgarens kunnen –net zoals van andere garens- weefsels worden gemaakt. Glasweefsels hebben in vergelijking met glasmat een hogere treksterkte. Bij vierkantweefsel gaat iedere inslagdraad over en onder de volgende kettingdraad door. Hierdoor ontstaat een schuifvast weefsel, maar het is bij vormen die in meer richtingen zijn gekromd, moeilijker aan te brengen. Vierkantweefsel is verkrijgbaar in 25, 80, 160 en 280 g/m² en wordt geleverd op een breedte van 100 cm.

Verpakking: 1, 5, 20, 50, 100 m²
hiervan 1x 1 m2 25g, 1x 1m2 80g?
heb ik zo de juiste hoeveelheden en stoffen?
op welke prijs ik kom weet ik nog niet. Dit staat niet vermeld op de website. ik stuur ze hier nog een mailtje over als ik de juiste stoffen heb uitgezocht.
Gr. Rik

Geloof niet dat jouw gele schuim tegen epoxy kan !

Wat je wel kunt doen : smeer het schuim, als je de definitieve vorm hebt, in met
gewone witte houtlijm. Daarna kun je er wel met epoxy overheen.

Gerwin

Ps : die oppervlaktemat hoef je niet te kopen. De andere 2 glasweefsels zijn prima !

Ik zou eigenlijk niet weten wat die met matten/weefsel moet.
Je moet het houtwerk verduurzamen/waterdicht maken ,
dat doe je met harstype 500 en dan alléén soppen.
Soppen ... 10 minuten in laten trekken .... afvegen met keukenrol-papier.
Volgende dag houtwerk "ontharen" met 'n scotchbrite schuurlap ,
opnieuw soppen ...enz .......3 tot 5 x , je ziet het vanzelf wanneer het houtwerk verzadigd is.
Succes ermee.

heej bedankt voor de goede tips,

@solex:
Toe te passen als enigszins vullende lijm bij het lamineren van hout; het coaten van polystyreenschuim, hout, glasvezellaminaten en beton.
dit staat onder de polypox GT 600, maar is mijn gele schuim geen polystyreen?

is verder de keuze voor het soort epoxy en de hoeveelheid ok?

@Hendricx

ik had de matten/weefsel bedacht om de boot steviger te maken, omdat ik geen vuren maar balsa gebruik. ik dacht dat het hierdoor ook waterdicht werd. of is dat niet zo?
met harstype 500 bedoult u dan Poly-Pox THV 500?
is scrotchbrite ook in een bouwmarkt te koop?
als het houtwerk verzadigd is, is het dan ook erg sterk?

bedankt (alvast )voor de reacties,

Gr. Rik

ik had de matten/weefsel bedacht om de boot steviger te maken, omdat ik geen vuren maar balsa gebruik.
ik dacht dat het hierdoor ook waterdicht werd. of is dat niet zo?

Matjes aan de buitenkant schuur je je een ongeluk , en het wordt zelden strak en mooi ... vandaar alléén soppen.
Matjes kunnen wel aan de binnenkant en leveren een iets stijvere romp op .

met harstype 500 bedoult u dan Poly-Pox THV 500?
Yup
is scrotchbrite ook in een bouwmarkt te koop?
Yup ... althans ... hier wel ... ik gebruik zelf de groene.
als het houtwerk verzadigd is, is het dan ook erg sterk?
In ieder geval sterker dan zonder , maar 'n pantser boot wordt 't natuurlijk nooit.

Hallo,

meneer Hendricx, Als ik de boot zou soppen, wordt hij dan echt zo sterk? Want ik krijg de twijfels door het feit dat ik mijn vinger al zo door het balsa kan duwen en een gat veroorzaakt.
Als ik de boot met matjes zou bekleden heb ik extra stevigheid, en dat schuren kan me niet schelen, dan blijf ik tenminste bezig. Kunt u eens uitleggen hoe dat werkt en waarmee ik de stevigheid kan vergelijken?

Hier heb ik in ieder geval een aantal foto's van de vorderingen, de spoiler heb ik losgehaald en zit er dus ook los op:
011.jpg

012.jpg

013.jpg

014.jpg

015.jpg

016.jpg

017.jpg

018.jpg

019.jpg

020.jpg

Gr. Rik

Hoi Rik,

Je boot ziet er leuk uit,
Als je de romp wilt verstevigen (wat me verstandig lijkt) dan is het inderdaad verstandig om hem te bekleden met glasmat, alleen het balsa doordrenken met epoxy lijkt me absoluut niet sterk genoeg
Het hout word door het impregneren wel harder maar voor extra sterkte is het verstandig om hem te bekleden.
Het lijkt mij het beste om de gehele romp eerst strak te plamuren met balsaplamuur, vervolgens het hout 1 keer te impregneren met epoxy zoals Hendrix al uitlegde, als de epoxy uitgehard is schuur je hem licht met korrel 180 of 220 zodat de romp weer mooi glad is.
Het beste kun je een vrij licht glasweefsel gebruiken, bv. 160 gr/m keperweefsel, keperweefsel (ook wel Twill-weave genaamd) laat zich het beste om de rondingen vormen.
als hars zou ik niet de GT600 gebruiken maar THV500 met poly-pox 255 harder, deze harder geeft een potlife van 45 minuten, zo heb je ruim de tijd om alles netjes te lamineren.
Zorg dat je voordat je begint alle matrialen klaar en binnen handbereik hebt liggen, en werk deel voor deel af.
als je verder nog vragen hebt of info wilt dan stuur je maar een PB.

Gr.Richard (composietbewerker)

Back