hydroprop of niet

• Topicstarter Topicstarter wortel
  • Startdatum Startdatum
W

wortel

Guest
nog even een vraag,

Wie kan mij zeggen wat het voordeel is van een hydroprop. (half in het water draaiende schroef als ik het goed heb??) ten opzichte van een schroef gemonteerd onder de boot en dus vol water pakt. ik heb beide geprobeerd maar bij de hydroprop kwam de boot niet op gang, net een staafmixer in een bakje.

groet Wilfred

Een hydroprop heeft steeds één blad in het water. dus half zoveel stuwdruk bij een hoog toerental.
Als beide bladen onder water zitten, heeft de schroef dubbel zoveel weerstand en komt (met gelijke motor) niet op de meest optimale snelheid.
Schroef heeft een extreem hoge spoed (bladverdraaiing) geoptimaliseerd op het oppervlakte-effect.

wat voor een boot

wat voor een propje heb je nu.

wat voor een motor.
op hoeveel cellen draait die motor.

evetueel foto's.

kom daar eerst mee
anders moeten wij gissen naar een probleem.
en als wij fout gissen dan word het probleem misschien alleem maar groter .

greetz jaimy

Ik begrijp uit het eerste antwoord een beetje dat een boot met een hydro aandrijv. dus eigenlijk pas op toeren echt functioneert, ik zal inderdaad tzt eens een paar fotoos maken en plaatsen (als ik ontdekt heb hoe dat moet).
Houd er rekening mee dat je met een hobbyist te maken hebt en beginneling op het gebied van RC, zeker wat kosten betreft heb ik gepoogd dit zo laag mogelijk te houden om eens te zien of mijn zoontje en ik het echt wel zo grappig vonden.
Ik heb een polyesterbody van een brandstofboot gebruikt ong. 60 cm lang, als motor een bosch blauwe lijn accuboor (9.4 v) en ik gebruik 10 cellen 2400 mah.
Ik heb div. props gebruikt met zeer uiteenlopende maat en spoed (max 45 mm) ik denk dat een speedschroef 30, 35, of 37 ideaal zal zijn maar deze heb ik nog niet rechtsdraaiend.
Momenteel heb ik de schroefas weer met een hoek (zo horizontaal mogelijk) onder de romp gemonteerd en steekt er ong. 2 cm achteruit.

ik zou zeggen wat kan ik verder optimaliseren? (fotoos volgen.......)

alvast dank van een lekker knutselende hobbyist
groet Wilfred

dank Jaimy, ik zal eerdaags de fotoos maken, zal eens proberen ze zelf on line te zetten (aldoende leert men ) en als ik er niet uit kom mail ik je!

gr. Wilfred

Back