Hygrothermograaf.

Jullie zullen wel denken, wat is dit nu weer. Dat dacht ik ook. Enige tijd geleden kocht ik in een kringloopwinkel een schrijvende meter voor luchtvochtigheid en temperatuur. Dit soort instrumenten hebben een grote aantrekkingskracht op mij. Thuis gekeken of alles werkte. Het zag er goed uit. Netjes opgeborgen tot ik er wat meer tijd voor had. In die tijd was ik bezig met houten romp van de sleepboot Zwarte Zee. (Ik ben er nog mee bezig).Het viel mij op dat de huidplanken krompen. Ze waren goed tegen elkaar aangelegd. Het was te koud om de romp te behandelen met epoxy, daarom er niets mee gedaan. Later toen het warmer was, heb ik de eerste laag epoxy aangebracht. Het bleek dat er ruimte tussen de huidplanken was gekomen door het krimpen van het hout. hoe kon dat? er liggen hier in huis wel 6 of 6 hygrometers die allemaal wat anders aangeven. De schrijvende meter opgesteld en bleek dat in de huiskamer, waar de romp stond, de luchtvochtigheid onder 40 % was. Ik denk dat hierdoor de huidplanken verder krompen. Ik heb nog geen opstelling met huidplanken gemaakt om te kijken wat de invloed is van de luchtvochtigheid. Nu ik toch bezig was, heb ik de schrijver op verschillende plaatsen in huis gezet en gekeken hoe vochtig het was. ik kwam een plek tegen waar het meer dan 90% was. Dat is niet gezond, ook niet voor het hout. Ik ben blij met het instrument. Ik denk dat er nog wel meer te vinden zijn. Voor de liefhebbers. Het is een Lambrecht 252 en alle verbruiksmaterialen zijn nog te krijgen bij Van Renesse Supplies. Dit is degene die ik heb, maar er zullen vast nog wel andere modellen te vinden zijn. Groet, Gerrit

Bijlagen

• Hygrothermograaf.jpg
    Hygrothermograaf.jpg
    167,1 KB · Weergaven: 58
  • Huidplanken.jpg
    Huidplanken.jpg
    889,1 KB · Weergaven: 54
  • Grafiek.jpg
    Grafiek.jpg
    367 KB · Weergaven: 52
Back