Hype Cessna 182

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Richard Branderhorst, 27 mrt 2011.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Op Karlsruhe toch weer zwakke knieën gehad en dit leuke kistje gekocht:

    [​IMG]
    Ik weet niet of er al een draadje over was, ik kon het in ieder geval niet vinden.

    Echt bijna niks aan te doen, een 1,5 uurtje werk en het was gepiept, ik heb gelijk de andere van een kennis ook maar in elkaar gezet, toch ff niks te doen daar in Z-Dld.

    Regelaar is een waterdichte versie!

    Alleen nog Lipo erin hangen en een ontvanger en hij kan het water op.
    Las heel toevallig in MFI, of was het Modell, op de terugweg, een bouwverslag ervan. Toch kennelijk wat versterkingen nodig van het erg licht uitgevoerde stangen stelsel van de floats.

    Vliegt er al iemand mee?
     
  2. Quinn

    Quinn

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    40
    Hallo Richard,

    We vliegen er al een tijdje mee (3 stuks)
    Hij vliegt zeer goed.
    Denk aan de spandraden die geven de drijvers meer stevigheid.
    De stangen van de floats zijn niet zo stevig,maar als je normaal op het water land is er niets aan de hand.
    Mijn vlieg vriend had een keer een harde landing en de stangen waren iets verbogen.
    De stangen terug gebogen en weer gaan vliegen.
    Ik heb nu een cessna 182 gekocht met drijvers met een spanwijte van 1500 mm (E-domodel)
    De stangen van de floats zijn plat en zien er stevig uit.
    Dinsdag ga ik er voor eerst mee vliegen op het water.

    Groet Quinn
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb op de vorige watervliegmeeting dit type model ook mogen maidenen voor iemadn die het had gekocht op de beurs.

    Moet zeggen dat het wel errug lekker vloog :yes:

    Zie jullie de 16e er wel mee verschijnen ;-)
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Quinn, welke Lipo hadden jullie er in? Heb nog een 3S/1000 rond slingeren... nog ff een Spektrum ontvanger er in plempen..

    Jaja, Seumeren staat in de agenda maar pas als alles OK is schrijf ik me in.
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Jij krijgt zo,n schuimpje toch wel vliegend ?
    Is een ARF Richard .:D

    Mvg Johan
     
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Johan,
    Ja, is gelukt, zelfs die 3W 157 heb ik er aan kunnen hangen!

    Zonder dollen, een wonder hoe ze zoiets kunnen maken voor dat geld, zó ver "vorgefertigt".... motor, steller, lampen en lampenunit, servo's....
     
  7. Quinn

    Quinn

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    40
    Richard,

    Wij gebruiken 3S1P 2600 mAh.
    We vliegen met de akku's ongeveer 17 min.
    Ik ben alles in orde maken om morgen te kunnen water vliegen.(mooi weer morgen)
    Ik heb afgelopen winter op sneeuw gevlogen met de cessna, dat was wel kikken.
    Veel succes met je eerste vlucht.

    Groet Quinn
     
  8. scoobysport

    scoobysport

    Lid geworden:
    11 nov 2009
    Berichten:
    245
    Vlieg zelf met de gewone uitvoering, erg STEVIGE kist haha :D Vlieg met de 1800 mah en een 2200 mah, gaat probleemloos, toestel heeft enorm veel lift!

    Veel plezier ermee!
     
  9. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Motorsteun

    Ik heb ook een Hype Cessna 182 en heb een vraag daarover, waarom moet er bij het ombouwen van land-naar watervliegtuig er een andere motorsteun in? Heeft dit te maken met het zwaartepunt(CG)? Als dat zo is, dan kan men toch ook wat ballast verschuiven of eventueel toevoegen?

    Groeten,
    Willie
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Willie,
    Nee, dat is omdat die steun gelijk een mogelijkheid heeft om het neuswiel aan vast te maken, iets wat je bij de watervlieg versie natuurlijk niet nodig hebt.
     
  11. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    motorsteun(2)

    De motorsteun moet ik aan een "stalen" brandschot schroeven, aan de motorsteun kan enkel en alleen de brushless motor gemonteerd worden, voor het landingsgestel is alles al in de romp gemonteerd af fabrikant. De montagesteun(stuurhevel) voor de neuspoot is hetzelfde als voor de aansturing van de drijvers roeren. In de motorsteun zitten 6 gaten, 3x voor de motormontage en 3x voor montage tegen het brandschot. Dus mijn vraag is nog niet beantwoord.:confused::confused::confused:

    groeten,
    Willie
     
  12. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ik heb m net vandaag binnen gekregen en vroeg mij ook af waarom die andere motorsteun erop zou moeten. Nu hebben ze het in de beschrijving over een motorsturz ... volgens mij gaat dit dus om de bevestiging onder een andere hoek dus extra motordomping als ik het zo lees.
    Wilde m namelijk eerst even testen met landingsgestel maar als dat zo'n werk is dat de neus eraf moet doe ik dat liever niet.
    Dan maar gelijk floats eronder.
     
  13. scalebilder

    scalebilder Guest

    Dat is inderdaat een leuke vlieger daar was mijn oog ook al op gevallen dus zit ik nu met 1 oog te zoeken waar ik dat kissie kan kopen en bestellen, dat watervliegen lijkt me leuk.

    Zitten er drijvers standaart bij ??

    Gr

    SC
     
  14. scalebilder

    scalebilder Guest

    Joehoeeeeeeeeeeeeeee is daar iemand ???????

    Waar kan ik dat leuke kissie bestellen/kopen ???


    Gr SC
     
  15. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Bij de kist zitten ook alle drijvers. Even googlen en je hebt m voor 120 euro.
     
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    doorknikken gear

    Een oplossing bedacht voor het doorknikken van de voorste schuine steunen, dit heb ik al bij twee C182's gezien. Het is een ontwerpfout, de constructie had een soort (sterke) driehoek moeten worden, maar de hoeken hebben ze te vlak genomen, er is niet veel voor nodig om het in te drukken en dan knikt alles door.

    Volgende modificatie bedacht:

    Ik gebruik het gaatje wat in het midden zit van de roerhevel, waarmee de waterrudders bediend worden, dat is 4mm.
    Daar past mooi een koolstof (of iets anders van 4mm) in.
    Vervolgens een stukje staaldraad van 2,5mm dik genomen en dat een knikje gegeven omdat het anders niet boven de dwarssteun uitkomt.
    Om dit stangetje heen heb ik dat stukkie koolstof gelijmd. Het past mooi, dwz, de hevel kan gewoon heen en weer bewegen zonder dat het koolstof meegaat.

    [​IMG]

    Vervolgens een messing buis genomen met een binnendiameter van 5mm. Dat over een paar cm tegen een schuurschijf gehouden zodat de helft er af ging. Daarna pas afzagen.
    Op de halve buis weer een 4mm buis op gesoldeerd, waar dat 2,5mm stangetje precies in past.

    [​IMG]

    Beide zaken in elkaar schuiven (solderen hoeft niet) en dan passen of het stangetje iets ingekort moet worden, een beetje spanning is prima!

    Ik had geluk met dat slijpen, had er precies zóveel afgeschuurd dat het buisje met een mooie klik om de onderste dwarssteun klikte!

    [​IMG]

    Nu voelt het allemaal beresterk aan!



    nog even wit aantippen en het valt niet eens meer op.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2011
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Zal die modificatie ook eens doorvoeren bij de Cessna van Matthijs.
    Die hield ook al zo van "buiginkjes".

    Grt,
    Berto.
     
  18. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Weer wat meer modjes gedaan, tussendoor :)

    De "instelhoek" van de hele kist op de drijvers is te laag, ik meen neutraal. Een beetje achterover hangend vergemakkelijkt het loskomen enorm.
    Dus de voorste steunen wat verhoogd, vrij simpel.
    De schuine steunen heb ik doorgezaagd en er een 4mm koolstofbuis in gelijmd (122mm lengte) zodat ze plm 10mm langer zijn geworden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het uiteindelijk resultaat is dat de neus een 2cm hoger is komen te staan op de drijvers, ziet er beter uit:

    [​IMG]

    Bijkomend effect is dat het allemaal weer veel steviger is geworden, met weinig gewichtstoename.

    Het "knikpootje" wat ik hiervoor gemaakt had was nu uiteraard te kort en gauw even een langere gemaakt volgens hetzelfde principe, makkelijk dat dit steuntje nu nergens aan vast zat!

    Verder waren de nylon touwtjes nu écht te kort (ze zitten normaal al verdikkemus strak) en ipv nieuwe te knopen heb ik er een verlengstukkie tussen gemaakt van dun staaldraad. (oogjes zijn makkelijk te maken met een rondbektang). Maar misschien is een nieuw nylon draadje net zo gemakkelijk...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als laatste een paar stripjes lood op de drijvers gelijmd, omdat ik het ZPT wat te ver naar achteren von liggen. Ik maak nu gebruik van een 1200 Mah Lipo (er komt een iets grotere, ik denk dat de 1800 precies past)

    [​IMG]

    Tzt wil in nóg een modje toepassen, nl de drijvers een licht "toespoor" geven, ofwel de voorkant en iets naar elkaar toe brengen, zodat ze nét als de hoofdwielen van een staartwielkist, iets naar binnen wijzen.
    Dit vermindert het slingeren in de start, hij wordt dus richtings stabieler.
    Maar eerst maar eens een daggie afwachten met rustig weer en wat gaan proefvliegen...
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2011
  19. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ik heb er nog niet mee gevlogen, maar hij is wel al helemaal af. Heb alleen de nijlon draden niet gespannen, maar als ik het zo lees is het standaard allemaal wat zwakjes en durf ik er zo ook niet mee te testen. Stort het echt in elkaar???
     
  20. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Olaf,
    Die lijnen kun je gewoon spannen, het is even hard aantrekken (ik dacht vroeger ook dat ze te kort waren). Ik denk dat ze na een tijdje wel iets slapper komen te staan. Ze verstevigen de boel echt wel.
    Ik heb de indruk dat als je mooie landingen maakt, het wel gaat, mja, je verkijkt je allemaal wel es, niet? Ik heb de struts al zien doorbuigen bij landingen die echt niet slecht waren, gewoon iets harder.

    De modificaties kosten slechts een uurtje of twee werk denk ik, ik zou het nu doen, nu er nog niks verbogen is.
    Enneeuuuh, morgen met windkracht 8 kun je er toch niet mee vliegen!
     

Deel Deze Pagina