Hype Fox

Een paar weken terug had ik bij Staufenbiel een Hype Fox gekocht.
040018-1560_b_0.JPG

Gewoon leuk voor erbij dacht ik gezien de prijs van 99,- euro (incl. motor, regelaar, servo's) en nadat ik op een paar Duitse fora positieve berichten had gelezen.

Fox von Hype - RC-Network

en

RCLine Forum - Hype Fox

Ik heb er zelf geen foto's van gemaakt maar deze incl. een filmpje zijn te vinden in 1 van de Duitse threads.
Nu ik er een paar keer mee ben wezen vliegen leek het me wel nuttig om mijn eigen mening/oordeel over te geven.

1e indruk die ik kreeg van het toestelletje toen ik de doos open maakte en de onderdelen bekeek was: "Nou, je krijgt precies waarvoor je betaald als je maar 99,- euro uitgeeft.....een hoog speelgoedgehalte maar het ziet er niet verkeerd uit." en "Kijk, in China hebben ze dus ook maandagochtenden :nosmile:".
Bij 1 vleugel was aan de onderkant een vlak netjes ingelijmd, bij de ander steekt een rand van 1-2 mm op.
Zal voor het vliegen niet veel uitmaken maar voor het zicht hé.
Daarnaast ontbrak er aan 1 zijde een clip van de cockpitvergrendeling (a la Multiplex oud model) dus die bleef niet goed dicht.
Afijn, mailtje naar Staufenbiel en die stuurde zonder morren een setje nieuwe Multiplex clips en gelukkig gelijk het verbeterde nieuwe type.
OUD:
mpua2502big.jpg

NIEUW:
072513601.jpg

Goed, kleine set back maar zeer goed opgevolgd door Staufenbiel.

Montage van deze ARF;
Kan ik heel kort over zijn, het opplakken van de stickers neemt nog de meeste tijd in beslag :mrgreen:
Als alles goed is ben je in totaal nog geen half uurtje bezig om hem vliegend te krijgen. :cool:
Echterrr........het stabilo maak je vast d.m.v. een schroefje M3x30.
Vervelend dat ze dan een schroefje M3x25 meeleveren ! :nooo:
Nu heb ik die op de plank liggen dus blij weer verder.
Hmmm, wat nu weer............stabilo staat er scheef op :confused:
Afijn, aan 1 kant ondervullen en dat probleem is ook weer opgelost.
Als je de Duitse links doorleest zijn deze laatste 2 probleempjes vaker gehoorde klachten.
Niets ernstigs maar wel irritant.
Daarnaast staat er in de bouwhandleiding 3 zwaartepunten op: 46 mm in het Duits, 53mm in het Italiaans en 60mm in ik meen het Engels.
De Italianen hebben gelijk, zo'n 53-55 mm blijkt heel goed te werken.

Daarnaast heb ik de rolroerservo's niet met de Y-kabel gemonteerd maar op 2 aparte kanalen (dan kan ik de rolroeren gebruiken als spoilers).

En dan nu het belangrijkste, het vliegen.
Verleden week was het windkracht 4 en vandaag heb ik 4-5 meegemaakt en vrijwel windstil.

Als accu heb ik overigens een Dymond 3S1700mAh LiPo.
Deze helemaal voorin en dan moest ik er nog 10 gram lood aan toevoegen (redelijk peanuts dus).

Afijn, verleden week een redelijk stabiele windkracht 4.
Alles gecontroleerd, vol gas en tegen de wind in.
Motortje draait goed en hij gaat goed omhoog, ong. 45gr. maar ik heb het beter gezien. Is het slecht? Nee, het volstaat gewoon best.
Weinig aan moeten trimmen dus je kan best zeggen dat hij recht vanuit de doos gevlogen wordt.
Het vliegbeeld is goed, glijhoek is prima zeker als je de wind gebruikt of hele flauwe bochten draait.
Kleine roeruitslagen zijn maar nodig want hij is een tikkeltje nerveus op de randjes.
De glijhoek is i.i.g. stukken beter als bijv. de CM Pro Discus serie.
Door het profiel komt hij best door de wind heen dus ook bij hardere wind hoef je niet bang te zijn dat hij achteruit gaat vliegen.
Viel me gezien het gewicht van 650gr. reuze mee.
Sterker nog..........soms moet je hem echt naar de grond vliegen als je wilt landen anders blijft 'ie doorgaan :cool:
Bochtengedrag is precies wat bij het profiel en negatieve V-stelling hoort; flauwe bocht prima, scherpe bocht duikt die in. Maar allemaal goed controleerbaar en aangenaam.
Het richtingroer kun je net zo goed vastplakken want die zit er alleen op voor de sier.......die doet echt helemaal geen ene mallemoer :mrgreen: Ik heb hem alleen een keer gebruikt hij een crosswind landing want je kan er alleen een beetje mee haken want de kist blijft gewoon vlak en rechtdoor gaan.

Maar héé, het is een stuntvliegert.......dan ff stunten toch?
Allereerst een rol.........dat werd dus een omgekeerde Immelman waarbij ik aan het eind gelijk de vleugels kon testen op sterkte :mrgreen:
Ik rolde hem op zijn rug en hij viel er dwars doorheen dus ik moest redelijk vol up geven om hem uit de aardappels te houden.
De vleugeltips leken wel winglets zoveel kwamen die naar boven.
Maar eind goed al goed, ging best leuk. Kistje heeft down nodig op zijn rug, rolt niet al te graag en je kan precies zien waar de koolstofstaaf eindigt in de vleugels ;)
Stall, kistje valt heel voorspelbaar over een vleugel weg en heeft niet veel snelheid nodig om te hervatten.
Looping, aanduiken en best wat snelheid oppikken ander draait hij niet door maarrrrr als je aanduikt begint die zelf mee te fladderen :mrgreen:
Van de week dus maar even versterkte tape over de vleugels plakken om het iets stijver te krijgen want als je even snelheid oppikt ziet het er echt niet uit zo'n fladderbak (eerst beginnen de tips en na korte tijd komt de romp ook in resonans).

Turbulentie; Door zijn lage gewicht heeft hij best last van turbulente lucht.
Bij het passeren van een sterke thermiekbel wil die best omgeduwt worden.
Allemaal niets ergs maar je moet er wel bij blijven.

Thermiek; Het profiel en het kistje zelf zou een acrobatisch toestel moeten nabootsen dus met thermiek kan hij niet al te gek veel en ik ben geneigd te zeggen dat hij daalwinden beter 'oppikt' dan stijgwinden :rolleyes:
Voor thermiek moet je deze dus niet nemen.
Moet er bij zeggen dat de thermiek de laatse tijd snel wegdreef en los was dus ik heb er niet uitgebreid op kunnen 'testen'.
Vanmiddag ook nog even een klein momentje windstil weer gehad maar hij doet het beter met iets wind dan bijna helemaal zonder.

Bij zo'n 5 minuten motorlooptijd verbruik ik iets meer dan 500mAh dus met een 1700mAh accu kan je best vooruit.

Al met al,
Voor het geld een heel leuk ding, vliegt heel behoorlijk en beter dan ik had verwacht (fluit i.i.g. lekker :cool:).
De vleugels ga ik wel iets stijfer maken want dat is echt niet goed bij sneller vliegen (rolroeren zitten ook aan het uiteinde wat flext en zijn uitgeperst in het Hydropor dus als die te ver ombuigen kun je niet of nauwelijks je rolroeren gebruiken ;))
Is het iets voor beginners? Niet als allereerste kist / als je 0,0 vliegervaring hebt, daar zijn er betere voor. Idem voor thermiek. Zeker de negatieve v-stelling en het vrij nerveuze gedrag op z'n tijd is niet iets voor complete beginners.

Een leuk ding voor erbij waar je best wat lol aan kan hebben? Ja, dat zeker. En zeker als je onthoudt wat die maar heeft gekost :cool:
Het is net een 4-seasons autoband, nét niet goed genoeg in de zomer en nét niet goed genoeg in de winter.

Ook ik ben al enige tijd in het bezit van deze Fox die ik gekocht heb als zweef model.
Dit omdat ik nog een Emax 1400 buitenloper had liggen. In combinatie met en echte klapprop( de originele witte is wat fragiel) gaaat hij oneindig recht omhoog.
alle acro kan er mee gevlogen worden tot 5 baufort nog geen problemen mee gehad.
Wel een elastiekje om de cocpitkap omdat bij een reverse loop deze terug kunt zoeken.
Ja de vleugels gaan voorbij de carbonstaaf erg krom maar tot op heden gaat het nogsteeds goed.
Het is gewoon een lekkere ragbak om je reflexen goed mee te oefenen.
Ik neem hem graag mee op vakantie omdat hij handzaam is en makkelijk te repareren wat tot op heden nog niet nodig was.
Bij een te sterke motor de neus versterken met saté stokjes of met ijslolie stokjes :D

Zelf zou ik het niet beter kunnen zeggen.
Heb em vandaag getest met redelijk wat wind en je beschrijving klopt
Volledig.

En zoals Willem ook al schreef, gooi die yoghurtklopper er af en vervang hem door een echte klapprop (10x7 meen ik zo uit mijn hoofd).

Uiteindelijk is hierdoor mijn Fox afgeschreven. :mrgreen:

1 blad brak af, hierdoor behoorlijke onbalans en als gevolg verkoos de accu om via het kapje afscheid te nemen van de Fox. :bye:
Nadeel van BEC en het gebruiken van een accu voor het zwaartepunt:
- Is de accu weg...............dan werkt het allemaal niet meer zo toppie :nooo:

Dus vanuit een goede 100 meter dwarrelde het onbestuurbaar naar beneden.
Hij kwam netjes neer dus schade viel me reuze mee (wel het motorschot aan puinpoeier maar verder eigenlijk niets).

Ergo, het is M3 draad op de motoras en een juiste prop zou de 10x7 moeten zijn.

lekker helling ragbakje is het ( die van mij heeft bij een negatieve loop , de accu gezegd nu is het genoeg ,ik ga er uit du vollidiot , en toen was het neusje dermate krom en vervormd ,dat de kliko er meer geluk van had dan ik )

maar o wat heb ik genoten van dat ding op de helling , wel de rolroeren op maximale uitslag gezet en dan is rollen opeens heel erg leuk mogelijk , wel vond ik de standaard servo's te zwak .

maar mocht ik ooit tegen een tekening aanlopen van zo'n fox in houtbouw ..............op een 2meter span ...............

En dat is nu net het probleem met die Chinese brol.
Het komt uit de lengte of uit de breedte.

Veel spul (niet alles) vliegt best aardig, is heel leuk maar is het het eigenlijk nét niet.

De Hype Fox:
- waardeloze Klapprop
- nét te zwakke motor

De HK Fox (2,3 mtr), vliegt prima maar faalt ook nét op de kleine puntjes.

Laat dat ding dan 2 tientjes meer kosten en zorg dan dat het het nét wel is.

Mja, prijs zegt: Klant moet er nét van kunnen genieten en daarna moet het kapot zodat klant weer iets nieuws moet kopen of de prijs moet zo laag zijn dat als de klant het k-ut vind het hem niet zo in de portemonee raakt :???:

ik had er wel direct ander klapblaadjes opgezet . die toysarus blaadjes vond ik niet wat . ik da toevallig nog 11x5 liggen en dat deed het motortje niks ,maar je zat zo boven .

Nog even verder aanvullen
Motor is een EMAX 2215/20 met een 30a regelaar en een 9x5 proppeller
Als lippo een 3S 2200 30C zovermogelijk naar achteren geschoven.
Zoals gezegt loodrecht omhoog.
Als je de vleugel tegen een sterke lamp houd zie je dat in het verlengde van de carbonstaaf ook een versteviging is aangebracht. zoals eerder aangegeven is er nog niets afgebroken.

lekker helling ragbakje is het ( die van mij heeft bij een negatieve loop , de accu gezegd nu is het genoeg ,ik ga er uit du vollidiot , en toen was het neusje dermate krom en vervormd ,dat de kliko er meer geluk van had dan ik )

maar o wat heb ik genoten van dat ding op de helling , wel de rolroeren op maximale uitslag gezet en dan is rollen opeens heel erg leuk mogelijk , wel vond ik de standaard servo's te zwak .

maar mocht ik ooit tegen een tekening aanlopen van zo'n fox in houtbouw ..............op een 2meter span ...............

Om dit te voorkomen heb ik dwars door de romp een saté stokje gestoken zodanig boven de lipo dat deze opgesloten zit en NOOIT los kan komen. daarnaast nog een veiligheidselastiek rond de cannopy en de romp.
Hij heeft er lekker de snelheid in en daardoor een verrassende glijhoek die al gauw een doorstart vereist om te voorkomen dat ie in de mais ligt

Een echte termieker is het niet maar als er goed thermiek is gaat alles dus ook deze Fox lekker omhoog :D
Soms vlieg ik samen met mijn neef die de standaard uitvoering heeft, Dan pas merk je het grote verschil tussen zijn set up en die van mij :D
Wat lastig is...... om hem weg te gooien. Door de dikke romp en de positie van de vleugels heb je bijna geen grip om weg te gooien dit kan verrassen. dus direct volgas weg.....

Laatst bewerkt:
Hallo heren,

heeft iemand misschien ervaring met een grote Fox? Span van rond de 3-4 mtr en geen schuim?
Ik ben van plan om mij misschien een grote Fox aan te schaffen dus vandaar...
Alvast bedankt!

Groeten,

Paul.

Hallo heren,

heeft iemand misschien ervaring met een grote Fox? Span van rond de 3-4 mtr en geen schuim?
Ik ben van plan om mij misschien een grote Fox aan te schaffen dus vandaar...
Alvast bedankt!

Groeten,

Paul.

Onze buurtjes bij RC network kunnen jou op je wenken bedienen. ;)

Back