Hype Seawind 300C

Hallo mede piloten.
Is er al iemand die vliegt met dit toestel: Hype Seawind 300C
Betreft een water/amfibie vliegtuig en ben erg benieuwd naar iemand zijn vliegervaring met dit toestel alvorens ik besluit om het aan te schaffen.
Hoor graag de reacties.
Vr Gr D

Yep!!
Bijna helemaal gestopt met Heli's.
Heb alleen de Walkera V120D02S nog.
De rest van de hand gedaan.
Dik 11 jaar lopen frutten met die heli's en de rode draad door het hele verhaal was sleutelen en geld erin blijven steken.
Ben ik onderhand wel klaar mee.
Hou het voortaan lekker bij MultiCopters en vliegtuigen.
Die vliegen doorgaans storingsvrijer dan die Heli's.
Om nog maar te zwijgen over hoe complex een doorsnee helikopter in elkaar steekt en wat eraan kapot kan gaan en slijt.
Allemaal een persoonlijke keuze natuurlijk.
Kijk, ik blijf het zeggen........als je af en toe vliegt met Heli's dan maakt het allemaal geen drol uit.
Maar ik vlieg nog steeds dagelijks en doe dat al 12 jaar lang.
Met vliegtuigen en MultiCopters toch echt veel minder gezemel en gezeik dan die Heli's.
Zo............back On Topic.
Vr Gr D

Ik was er in eens klaar mee. Het vliegen met vliegtuigen was eigenlijk mijn favoriet. Alles wat heli's aangaat is verkocht, de laatste onderdelen zijn nu de deur uit.
Heb ook de spectrum DX7s verkocht en in plaats daarvan de Graupner MX-16 HoTT.
Vario modul ( telemetrie via oordopjes ) komt er aan en dan kan ik lekker rustig met mijn easy star of Hype Relax vliegen. En kost alles bij elkaar veel minder en geen gesleutel.
Ben er blij mee. Die Hype Seawind ziet er goed uit. Ik heb de Relax II van Hype en kan niet anders zeggen, perfecte kwaliteit.
Fun met vliegen.

Gelijk heb je.
Zie om me heen nog genoeg vliegmaatjes vliegen met Heli's hoor.
Niets mis mee en moeten maar lekker doen waar zij zich lekker bij voelen, maar zie ze ook vaak lopen te kloten met die Heli's.
Dan weer dat, dan weer dit mis mee.
En het betreft toch echt geen goedkope prut Heli's die zij hebben.
Ben zo klaar met dat ge-emmer met Heli's en hoe dan ook....een heli groot of klein prak je altijd een keer.
Dan het toestel weer net zo goed vliegend krijgen als voorheen......zie te vaak dat zoiets een hele opgave is en niet altijd lukt.

Sinds ik meer met MultiCopters ben gaan vliegen een heerlijke verademing en datzelfde geldt ook voor vliegtuigen.
Wil graag die Hype Seawind proberen want vliegmaatje Brutus en ik hebben er wel oren naar.
We gaan het meemaken.
Vr Gr D

Animo voor de Hype Seawind schijnt jammer genoeg laag te zijn.
Waarom begrijp ik niet helemaal want het model schijnt volgens de You Tube filmpjes best goed te vliegen.
Ben naarstig op zoek naar een fijne Webshop die wat kan betekenen.
De prijzen voor dit toestel lopen namelijk nogal uiteen.
Van 179 euro als Hollandse prijs tot aan 145 euro bij onze oosterburen die doorgaans toch vaak goedkoper zijn in hun spullen.
En ja, ik bedoel hiermee dus de Duiste Webshops.
Ben samen met vliegmaat Brutus nog even op zoek naar de beste Deal en met wat geluk valt er goed te scoren binnenkort.
Helaas vallen de meeste Hollandse Webshops daarmee al af want er zitten er tussen die werkelijk de hoofdprijs ervoor vragen.Erg jammer (voor hun) maar mijn geluk dat deze Hype Seawind bij andere Webshops in het buitenland gelukkig wel voor nette prijzen te koop staat.
En voor de verzendkosten hoeft men het tegenwoordig ook niet meer te laten want die zijn vaak hetzelfde als in Holland of zelfs helemaal vrij van verzendkosten.
Vr Gr D

Animo voor de Hype Seawind schijnt jammer genoeg laag te zijn.
Waarom begrijp ik niet helemaal want het model schijnt volgens de You Tube filmpjes best goed te vliegen.
Ben naarstig op zoek naar een fijne Webshop die wat kan betekenen.
De prijzen voor dit toestel lopen namelijk nogal uiteen.
Van 179 euro als Hollandse prijs tot aan 145 euro bij onze oosterburen die doorgaans toch vaak goedkoper zijn in hun spullen.
En ja, ik bedoel hiermee dus de Duiste Webshops.
Ben samen met vliegmaat Brutus nog even op zoek naar de beste Deal en met wat geluk valt er goed te scoren binnenkort.
Helaas vallen de meeste Hollandse Webshops daarmee al af want er zitten er tussen die werkelijk de hoofdprijs ervoor vragen.Erg jammer (voor hun) maar mijn geluk dat deze Hype Seawind bij andere Webshops in het buitenland gelukkig wel voor nette prijzen te koop staat.
En voor de verzendkosten hoeft men het tegenwoordig ook niet meer te laten want die zijn vaak hetzelfde als in Holland of zelfs helemaal vrij van verzendkosten.
Vr Gr D

Kijk hier maar eens https://www.freakware.de/shop/artikeldetails.php?show_artikel=74957&wgruppe=4427 :D

Jan

De stoute schoenen toch maar aangetrokken en daarnet de Seawind 300C besteld.
Ben erg benieuwd hoe dat zal gaan vliegen.
Zal mijn allereerste watervliegtuig gaan worden sinds ik deze hobby beoefen.
Er zijn bij mij in de buurt een aantal locaties met water waar ik dit toestel kan laten opstijgen en landen op water.
Zal straks een nieuw deurtje voor mij opengaan op hobbygebied.
Vr Gr D

Zal de vliegervaring straks delen met je Bernard.
Hoop het toestel aankomende week woensdag of uiterlijk donderdag binnen te krijgen.
Dan even op m'n gemak in elkaar bouwen en afstellen.
Als het droog blijft hoop ik volgend weekend de Maiden te kunnen maken.
Gisteren op het veldje al een nabij gelegen meertje ontdekt en bekeken.
Ruimte genoeg om te kunnen starten en landen vanaf het water.
Ook het grasveld is een mooie plek om deze Seawind 300C te kunnen neerzetten en van de winter op sneeuw.
Vliegmaatje Brutus heeft voorheen ook een Seawind gehad en mee gevlogen en die was er content mee.
Alleen was dat toestel er toen eentje van het merk Great Planes.
Zat net effe anders in elkaar op sommige punten.
Volgens hem net effe iets minder doordacht dan deze Hype Seawind.
Met name de motormount.

Hoop dat ze bij Hype hebben gekeken naar die Seawind van Great Planes zodat ze hebben geleerd bij de bouw ervan.
Hype kennende vast wel.
Heb er veel zin in want starten en landen op water zal een nieuwe dimensie gaan worden voor mij.
Van wat ik zie op You Tube filmpjes kan dat heel mooi gaan.
Mede omdat deze Seawind terecht een soort van amfibietoestel kan worden genoemd is het vliegen ermee hopenlijk erg leuk.
Landen kan op water, gras en sneeuw.
Een gemiddeld toestel heeft die eigenschap niet zonder schade erbij te krijgen.
We gaan het beleven straks.
Vr Gr D

Hoi en bedankt voor het plaatsen van dat filmpje.
Ziet er goed uit.
Ik kreeg gisteren mijn bestelde Hype Seawind 300C binnen.
In Duitsland besteld en voor een hele nette prijs.
Was met verzenden nog geen 144 euro kwijt.
Voor die prijs gaat het echt niet lukken in Holland. (helaas)

Ben zeer tevreden over de kwaliteit van het toestel.
Was al bekend met meerdere modellen van Hype en wist eigenlijk al wat te verwachten van deze Seawind.
Ben bezig om het toestel in elkaar te steken en vliegklaar te maken.
Er moeten wel wat zaken gelijmd worden, iets wat ik doorgaans niet gewend was van Hype toestellen maar mag geen naam hebben.
Moet nog de ontvanger installeren en toestel afstellen.
De stock 40A regelaar die bewezen goed is heb ik gelijk uitgewisseld voor een 60A HiModel ESC.
Wil graag iets overkill wat regelaars betreft en de ruimte is genoeg voorhanden in het toestel.
De stock 10x5 prop laat ik ook in de verpakking zitten en zet er gelijk een kwalitatief betere prop op.
Hoop gauw de Maiden vlucht te kunnen maken met dit toestel want het ziet eruit alsof het goed gaat vliegen.
Vr Gr D

Vanochtend vroeg (07.00 uur) de Maiden gemaakt met de Hype Seawind 300C.
Wilde het toestel niet uit de hand laten starten en maakte dus een start vanaf het natte gras.
Dat starten vanaf gras ging amper.
Met wat hulp bij het staartje pakken en iets op weg helpen ging het toestel Airborn.
Merkte al snel dat het vermogen niet overhield.
Toestel had ondanks het korte natte gras toch behoorlijk wat baan nodig om in de lucht te geraken en op doorvlucht WOT was het niet bepaald een snel toestel.
Niet dat ik dat wenste maar wil toch graag wat extra vermogen achter de hand hebben in geval van gevalletje: ongewenste capriolen waarbij het vermogen dan de redding kan zijn.

Het was windstil en het toestel vloog voorbeeldig.
Mooi en net vliegbeeld en daar ben ik zeer content mee.
Geluid zeer beschaafd en landen was een eitje.
Heb nog een handstart geprobeerd maar dat viel me tegen omdat het toestel dus underpowered is en bij het weggooien iets doorzakte.
Nee, dit is geen beginnerskistje.
Vond ook dat dit toestel graag gevlogen wil worden.
En daarmee bedoel ik dat het toestel een ervaren piloot achter de knuppel wenst om lekker gevlogen te worden.
Een beginnend piloot zal in het bochtenwerk en weinig vliegen met rudder vast nat/crashen gaan met dit toestel.
De Parkzone kistje die ik voorheen gevlogen heb vliegen een stuk makkelijker als deze Hype Seawind.
Voordeel is wel dat je met dit toestel meer bezig bent om het mooi te laten vliegen en dat heeft ook wel z'n charme.

Afgelopen middag weer gevlogen met de Seawind.
Stond iets meer wind en daarmee ging het opgooien makkelijker dan vanochtend toen het windstil was.
Starten vanaf het droge gras kon ik wel vergeten.
Zelfs met handje helpen van een kollega piloot ging em dat echt niet worden.
Viel me tegen en zou vast met het weinig voorhanden hebben aan vermogen te maken kunnen hebben.
Waarom ik ze het op You Tube filmpjes dat wel zie doen en lukken begrijp ik niet.Maar oke.....
De wind was een 2+ en het toestel had iets last van waggel de waggel.
De meesten kennen het fenomeen wel.

Voor de rest weer een schitterend vliegbeeld en landen ging smooth.
Thuisgekomen gelijk maar de motor en regelaar uitgewisseld want was dat weinig vermogen in het voorronder hebbende echt zat.
Heb er nu een RC Timer 1450kv Brushless Outrunner inzitten met 9x5 prop die hetzelfde formaat en gewicht was als de stock Hype motor.
De 40A Hype regelaar werd me behoorlijk warm tijdens de vluchtjes afgelopen middag en daarmee was ik dus ook niet content.
Er zit nu een HiModel 60A regelaar in en heb gelijk de rem op de prop gezet op het moment dat ik het gas dichtgooi.
Ga zo naar het veld om het toestel met ge-upgrade set up te gaan testen en heb hoge verwachtingen.
Ik zal mijn relaas vanavond posten.
Vr Gr D

En hier dan toch mijn final post over de Hype Seawind 300C.
Inmiddels de nieuwe set up kunnen uittesten.
Starten vanaf droog gras gaat em niet worden.( of je moet golfbaan gras hebben)
Zelfs met hulp van het handje en het veel meer hebbende vermogen lukt het voor geen meter.(maar is het toestel eigenlijk uiteindelijk ook niet voor bedoeld)
Handstarten dmv gooien gaat daarentegen veel makkelijker omdat het toestel nu zat vermogen heeft.
Ik heb nu zeker 2 keer mee snelheid als met de stock set up.
Lipo verbruik gaat daarmee ook omhoog en met normaal rondvliegen haal ik nu zo'n 6 a 7 minuten.
Dat was met de stock set up wel 10 minuten.

Geluid is met de iets kleinere 9x5 prop ietsje meer maar nog steeds zwaar binnen de normen en mede doordat dit toestel voorzien is van een heuse trekprop is dat absoluut vele malen beter dan het geluid van een Parkzone Icon A5 (ook een watervliegtuig) die ik ooit heb zien vliegen waarbij het geluid producerende door de duwprop behoorlijk lawaaiig was.
Noem het maar gerust irritant en al helemaal als je met zo'n toestel de hele middag rondfladdert.
Nee, deze Hype Seawind is een lekkere stille.

Er stond met het testvliegen iets meer wind.
Denk een krappe windkracht 3 en moet zeggen dat ondanks het veel meer hebbende vermogen en snelheid het toestel toch nog wat last had van waggel de waggel gedrag.
Zekers met wat crosswind erbij had het toestel daar last van.
Wellicht kan een 3-assige Gyro die alle roeren bijstuurd uitkomst bieden, maar dat is iets wat ik later nog zal proberen.
Over het algemeen vind ik het toestel nu na zo'n 10 vluchten te hebben gevlogen erg fijn en zeker een heel mooi vlieggedrag hebben.
De upgrade van andere motor en regelaar is geslaagd en op WOT joekelt zij er behoorlijk overheen.
Rustig en bedaart rondvliegen is al zeg ik het zelf nog het mooiste om te zien en al helemaal met windstil weer en lage lange fly by's.

Ik merkte overigens wel dat zelfs mijn 60A regelaar behoorlijk warm werd.
De koeling in dit toestel voor de regelaar is eigenlijk fabrieksaf nihil.Of beter gezegt: NIET.
De motor daarentegen zit super goed in de wind met de nodige koelgaten in de Cowl.
Ik heb gisteren daarom zelf maar een geforceerde luchkoeling aangebracht om de regelaar maximaal te laten voorzien van frisse wind.
Op het dak van de Canopy net achter het raam heb ik een uitsnede gemaakt en daarop een halve spinner van een ander toestel opgeplakt.
De lucht wordt op deze manier geforceerd door het gat naar binnen gestuurd en via een ander gat rechtstreeks op de regelaar geblazen.
Ik ga dit vanmiddag eens goed uittesten maar heb er goede hoop op dat de regelaar door deze modificatie beter gekoeld zal blijven.
De geforceerde luchtinlaat op de voorzijde van het dak van de Seawind ziet er ook nog eens gelikt uit.
Wordt vandaag een pracht vliegdag dus kan deze dame eens flink aan de tand voelen.
En dan binnenkort het toestel eens op water proberen maar daarvoor kies ik een mooi meer uit en windstil weer.
Want landen op water met golven en veel wind erbij zal een beste uitdaging zijn waarbij ik liever eerst op kalm water het wil gaan uitproberen.
Fijn weekend allen.
Vr Gr D

Even een update:
Gistermiddag met de vliegmaatjes op het grote veld gevlogen.
De Hype Seawind kunnen testen met de zelf gemaakt Air-intake boven op de Canopy om de regelaar maximaal te koelen.
De koeling werkte perfect want zelfs met veel op WOT vliegen bleef de regelaar koel na het vluchtje.
Maar het bleek ook dat ik de luchthapper te hoog had gemaakt waardoor tijdens het vliegen er een soort van flubber geluid werd geproduceerd die scheen van de prop vandaan te komen.
Net alsof er iets loszat.
Bij inspectie van het toestel op de grond kwam het flubber geluid te komen door windturbulentie die de te hoge luchthapper veroorzaakte met de daarachter liggende prop.

Overigens had ik de luchthapper gemaakt van een door midden gesneden Spinner van een Parkzone P51D Mustang.
Vliegmaat op het veld bood aan om de luchthapper te verwijderen en er een andere/plattere van aluminium materiaal op te maken.
Dat is inmiddels gelukt en ga het vanmiddag weer uittesten of het flubber geluid verdwenen is doordat de Air-intake nu lager is geworden op de bovenzijde van de Canopy.
Ik heb ook gelijk 2 Air-outtake gaten gemaakt in de romp net waar de regelaar zit.
Wilde geen overdruk in de cabine realiseren omdat de lucht er niet uitkon en wellicht de Canopy in volle vluchte er vanaf kon worden geblazen.
Hiervoor heb ik netjes 2 schuine gaten geboord en daarin 2 aluminium buizen gezet die net iets uit de rompzijde steken waarop het lijkt alsof ze fabrieksafaan daar horen.
Ziet er echt gelikt uit zal zeg ik hetzelf.
De aluminium buizen zijn groot genoeg van diameter om de lucht af te laten voeren en komen van landings-skids die op een T-rex 600 helikopter zaten.

Oja.........
Gisteren weer geprobeerd om het toestel met veel meer vermogen voorhanden dan de stock motor toch vanaf het droge gras te laten opstijgen.
Met wat hulp en even mee op weg helpen ging dat helemaal super.
Op nat gras zal het zekers een makkie zijn maar ben heel blij dat het nu ook op droog gras lukt om deze mooie kist te laten doen opstijgen.
Handstarten blijft toch een beetje tricky met dit toestel merkte ik gisteren.
Tijdens een handstart worp kwam de wind er plots wat op vanaf de zijkant en greep ik naast mijn zender stick waarmee ik de elevator en ailerons bedien.
Gevolg: vlak na de worp rolde het toestel naar 1 kant weg doordat de wind er zijdelings op kwam.
Ik greep op dat moment met mijn duim naast de knuppel en drukte per ongeluk de hele stick naar links waardoor het toestel dus erg overcompenseerde met rollen naar de andere zijde.
Dat ging maar tenauwernood goed en zag haar al een flinke crash maken.
De vliegmaatjes die erbij stonden hielden hun adem in.Ha ha ha.
Zelf dacht ik op dat moment ook: potdomme, hier gaat het flink mis want een crash had geheid zware schade opgelevert.
Maar het ging net goed en mede daarom ben ik zo verdomd blij dat ik nu ook vanaf droog gras kan opstijgen met de Seawind.Handstart worpen zijn verleden tijd.
Fijne zondag en hoop dat jullie allemaal net zo enorm genieten van de hobby als ik.
Vr Gr D

HYPE-Seawind-300C-1-2-m-with-BL-motor-ESC-servos-ARF-040028-1000_b_0__00631.JPG

Erwin, bij het eerste aanblik van dit fraaie toestel was mijn gedachte: Oei, dat kan wel eens een windgevoelig toestel zijn met al die krommingen er in en zeker het grote staart vlak met motor. En het blijkt uit jouw verhaal ook zo te zijn. Ik denk dat een 3 assen gyro(HK Orange bijvoorbeeld) een uitkomst kan zijn, zeker als je hem wilt vliegen met een stevig briesje. Ik heb deze gyro voor de gein op mijn Dolphin micro gezet en gaat als een speer. Met windkracht 4 houdt hij hem nog in bedwang. Je kan deze gyro ook gewoon uitzetten als je hem op een AUX kanaal zet.

Enfin, kijk maar, ik weet dat jij toestellen hebt met een 3 assen gyro, dus je weet waar ik over praat. Bij mij gaat deze er niet meer vanaf, want het zit niemand in de weg.

Maar zeker in de winter met sneeuw en op het water is het natuurlijk een leuk toestel. Leg wel alvast een opblaasbootje klaar om het toestel binnen te hengelen als je water maakt.

Veel plezier ermee.

Grt Helixer

Dankje Helixer voor je verhaal en ook bedankt voor het plaatsen van de foto.
Je hebt helemaal gelijk wat die 3-assen Gyro betreft en dat zou nog wel eens een goede keuze kunnen zijn.
Moet je wel bekennen dat ik mijn Hype Seawind met name ga inzetten voor het synchroon vliegen samen met het Twin toestel van Kasper en kan je zeggen dat als die twee toestellen kort bij elkaar vliegen dat een verdomd mooi vliegbeeld geeft.
De afgelopen 2 dagen namelijk vele vluchtjes synchroon gevlogen en de Seawind doet keurig haar werk.
Afgelopen middag ook weer een stuk of 15 Lipo packs leeggevlogen en de Seawind gaat steeds beter bevallen.
Het waggel de waggel gedrag valt me overigens alleszins mee en is nog niet storend genoeg om er nu al een 3-assen Gyro in te steken.
Ik heb trouwens nog een 3-assen Gyro/Spektrum ontvanger liggen van een Parkzone VisionAire en die zou er zo inkunnen.
Maar ik laat het nog even voorlopig zo.

Wat ik binnenkort wel wil gaan proberen is deze Hype Seawind te laten doen waar zij oorspronkelijk voor gemaakt is: namelijk starten en landen op water.
Heb inmiddels zo'n krappe 30 vluchtjes gedraaid met deze Seawind en durf het wel aan om dit toestel te laten starten en landen op water.
Nu alleen nog even een geschikte plas secu meer vinden.
Ik zit te denken aan het grote meer dat bij Harderwijk ligt waar ze ook vaak surfen.
Ik weet dat het daar goed vliegen is en de ruimte voorhanden om dit toestel netjes te kunnen starten en landen op het wateroppervlak.
Kijk er naar uit om dat eens te gaan proberen.
Keep you posted.
Vr Gr D

Back