Hype U can fly (aka ST Models Discovery Trainer)

Is jou lipo bol, of heb je dat ergens gelezen ? Ik heb TGS 10x5E props van 4.50 euro per stuk. Ik heb geen enkel probleem ermee. Ik denk eerder dat je een te zwakke lipo hebt, die maximaal moet ontladen. Neem anders een 10x4 prop. Ik weet ook niet waarom, maar losse delen voor de Hype toestellen zijn 3x zo duur als een nieuw toestel zo kopen. Hype verkoopt schijnbaar niet graag losse delen.

Met welke lipo vlieg je ??

Ik vlieg met een ZIPPY lipo 2200Mah 20C. Met de standaard prop had ik geen problemen met dezelfde lipo. Werd niet bol en heet dus ik verdenk de prop, maar heb het stroomverbruik niet gemeten hoor. In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Grt Helixer

MarcoFR, ik zie nu pas dat jouw toestel is gecrashed, balen man. :( Ik zie dat je op de achterbank van je auto ook nog en sky runner hebt liggen. :p Met dat toestel ben ik in januari begonnen met de vleugel toestellen. Daarvoor al een paar jaar met heli’s wezen stoeien.

Op het ogenblik bezit ik naast de SKY RUNNER en de UCF ook nog een EVOLUTION PRO(4 kanalen) en binnenkort de DOLPHIN MICRO SPORT GLIDER van HK. Ook de vleugeltoestellen zijn dus leuk, vooral een mooie landing maken vind ik een uitdaging

Grt Helixer

ook ik ben begonnen met heli vliegen. de 450 modellen. nu alleen nog 2 x blade mQx en een Blade 120sr voor in de winter periode binnen te vliegen.

verleden jaar kocht ik in een gekke bui die Sky Runner ...... tja, toen wist ik wat mijn echte passie was ..... buiten vliegen !! de Sky Runner is een grappig toestelletje dat ik nog eens wilde uitproberen na een jaar op de plank te hebben gelegen. deed het nog steeds voortreffelijk. maar staat nu wel te koop. is me nu te klein geworden, en ik wil niet meer terug naar 3 kanaals.

ik heb trouwens weer een nieuwe Hype U Can Fly. ik was aan het twijfelen voor een andere cesna achtige trainer, maar de Hype is gewoon perfect voor dit geld. in deze prijsklasse is deze niet te overtreffen. vooral door de compleetheid. mijn nieuwe Hype staat nu op de operatie tafel en krijgt gelijk weer een upgrade naar 2 lipo's parallel en een grotere motor.

info volgt ......

de nieuwe Hype heeft het luchtruim niet eens gezien en kreeg gelijk al een operatie !!

20120609_113629.jpg

met een beetje warme lucht en voorzichtigheid kwam de cowl er zo vanaf. eigenlijk best makkelijk zelfs. zonder snijwerk.

20120609_115611.jpg

zit gewoon enkel een beetje flexibele witte lijm propjes tussen, en iets wat lijkt op dubbelzijdig plak tape.

daarna gelijk de originele motor en regelaar gedemonteerd. en hier ook weer de Hobbywing regelaar. is dus de nieuwe standaard geworden. zit ook een boekwerk van bij. een flinke verbetering dus.

daarna mijn eigen 85 Amp regelaar erin gezet, en de bekabeling voor de 2 lipo's parallel. de regelaar is een Turnigy met een "aan en uit" schakelaar. die monteer ik aan de buitenkant. dan kan ik de lipo al aansluiten, en na vleugelmontage de regelaar pas aanzetten.

20120609_140333.jpg

hier de originele motor vs de NTM motor:

20120609_140428.jpg

en zo staat (en hangt) mijn hobbyruimte er nu bij:

20120610_111058.jpg

gezellig zo ..... tussen al die vliegers ..... eerlijk.

MarcoFR: Mooie ruimte heb je. :p

Gisteren mijn landinggestel op een geheel eigen wijze onder de UCF gemonteerd. Normaal zit het met een neuswiel en daarachter het landingsgestel. Nu heb ik het landingsgestel naar voren geplaatst zodat het vliegtuig wat naar achter kantelt net zoals bij mijn EVOLUTION!! Ik kan deze constructie eenvoudig verwijderen om eventueel buiklandingen te maken. Ook kan ik de originele constructie met neuswiel weer terug brengen in de oude staat zodat ik nu alle kanten op kan.

De reden waarom ik de strips heb gebruikt om het gestel te bevestigen is omdat op de plaats waar ik het gestel wilde bevestigen een holle ruimte zit in de romp. Alleen aan de uiteinden van de strips is de romp massief, dus voldoende stevig het gestel te dragen.

Zie foto’s:

img0306hh.jpg

img0307js.jpg

Onderaanzicht:
img0309df.jpg

img0310gx.jpg

Aan de achter onderkant heb ik eenvoudig een glijder gemaakt i.pv. een wiel(Dit idee heb ik van Marc60 ;))
img0311db.jpg

Grt Helixer

Laatst bewerkt:
Helaas is mijn hype gisteren gecrasht, te weing snelheid in de bocht naar final. Aangezien het veld op een heuvel ligt resulteerde dat in een langzame draai tegen de heuvel aan. Ik probeerde nog gas bij te geven, waardoor de prop bij het raken van de grond kapot is geslagen. Verder geen schade gelukkkig;)
Ik had tegelijk met de extra accus ook al een paar props besteld, dus binnenkort weer vrolijk verder vliegen. Tot die tijd kan ik weer even verder met mn andere projecten 8)

Dat is dus ook de reden waarom ik de Hype met een sterkere motor vlieg. Bij mijn eerste vlucht had ik ook last van te weinig vermogen tijdens het te kort bochten werk. Nu is het gas geven en ik ben weer meters verder. Je kunt erg makkelijk een iets sterkere motor plaatsen met behoud van de originele regelaar en lipo. De originele motor is te klein met een te grote prop, waardoor deze veel vermogen vraagt. Als je kijkt naar een 350 / 400 watt motor, met een stroom opname kleiner als 40 amp, dan heb je al een stuk meer trust. Die zijn gewoon plug and play. Alleen effe de cowl er voorzichtig af trekken, 4 schroefjes los draaien en de motor wisselen.

Dat is dus ook de reden waarom ik de Hype met een sterkere motor vlieg. Bij mijn eerste vlucht had ik ook last van te weinig vermogen tijdens het te kort bochten werk.
Ik heb hier altijd gemengde gevoelens over. Met een sterkere motor kun je je kist uit een lastige situatie redden ja, maar de oorzaak dat je in zo`n situatie terechtkomt is dat je je vlieggedrag niet afstemt op het betreffende vliegtuig. In dit geval dus een te korte bocht met te weinig snelheid.

Vliegtuigen met een hele sterke motor zien er specatculair uit tijdens prophangen bv. Maar, hoe knap dat ook is, het heeft met `vliegen` weinig meer te maken.

Ik heb hier altijd gemengde gevoelens over. Met een sterkere motor kun je je kist uit een lastige situatie redden ja, maar de oorzaak dat je in zo`n situatie terechtkomt is dat je je vlieggedrag niet afstemt op het betreffende vliegtuig. In dit geval dus een te korte bocht met te weinig snelheid.

Ben ik het helemaal mee eens, dit was gewoon een fout van mij, te vroeg van het gas gegaan, waardoor ik in het laatste deel van de bocht gewoon wat snelheid te kort kwam, met een stall als resultaat. Moet volgende keer gewoon wat meer snelheid hebben en evt. wat hoger aanvliegen, dan had dit niet gebeurd.

Misschien dat ik er in de toekomst nog wel een sterkere motor in ga zetten, maar dat staat voorlopig nog niet in de planning.

Heb vandaag mn accus en props binnengekregen, dus nu maar weer wachten op goed vliegweer :cool:

ben ik het ook helemaal mee eens.

maar hier een toelichting:

dit toestel is uitgerust met een ietwat klein motortje met een te grote prop. deze setup trek derhalve ook veel vermogen weg omdat de prop eigenlijk te groot is voor dit klein motortje. Hype is begonnen met een 25amp regelaar, deze branden letterlijk uit de toestellen, te vinden op youtube en andere forums, daarna een 30amp regelaar, ook net niet genoeg, en nu zelf al best een goed merk 40amp regelaar. niet dat ik nou hype ga afzeiken, want dat wil ik ook niet, ik heb nu mijn 2e toestel gekocht, en hier hangt nog een 3e, maar juist omdat dit trainers zijn, mogen ze (naar mijn mening) een beetje meer vermogen hebben om als beginner niet snel in zo'n lastige situatie te komen. en elke beginner maakt juist deze fout ....... en niet 1 keer .... bij de meeste andere trainer toestellen, zoals een Mentor en Apprentis spreken zo over betere set-ups. ik heb vliegmaten met een mentor, en die gaan met de origineel voorgeschreven setup beter als de Hype. vandaar dat ik ook schrijf om een iets sterkere motor te monteren. de vliegtijd blijft gelijk, omdat de motor beter afgestemd is op de prop, de acceleratie verbeterd, en het plezier is uiteindelijk groter.

niet dat ik nu een 100% waterdicht verhaal heb, maar dat is mijn ervaring met origineel, en upgrade. ;)

ieder zijn ding .................

ik vlieg nu met een über setup van 740 watt, en het bevalt super !!
niet dat ik veel vol gas vlieg, want meestal tuf ik lekker op half gas, wat al veel sneller is dan vol gas met originele motor, en bij een gekke bui gaat die ook als een speer er vandoor !!

gr,
Marco

Marco,

Dank voor je toelichting!
Je hebt zeker een punt en je spreekt uit eigen ervaring. Ik kijk het nog even aan zo, maar misschien dat ik toch binnenkort een andere motor ga bestellen en dan zet ik die er op het gemak in binnenkort. Extra thrust beschikbaar hebben is nooit weg natuurlijk, je hoeft het niet te gebruiken, maar het kan handig zijn in bepaalde situaties (of om gewoon effe lekker te klooien :rolling:).

Inmiddels staat de UCF weer klaar om het luchtruim te kiezen, nu het weer nog....

vanaf donderdag hoor ik weer betere weer voorspellingen .... nu een beetje duimen dat het komend weekend ook zo zal zijn ......

Vanavond tussen de buien door was het ook nog wel te doen, het was windstil. Heb even een nieuwe accu uitgeprobeerd en dat beviel prima ;-)
Heb ook nog even een paar 72mm rubber wielen eronder gezet.

Naderhand wel even het toestel goed schoonmaken, want het blijft een grasmaaier, het natte gras zat werkelijk overal :D

Heb ook nog even een paar 72mm rubber wielen eronder gezet.

heb je een foto van je vlieger met die wielen ?? ik heb toevallig gisteren een setje 100mm rubber wielen besteld. het grasveld waar wij vliegen is nogal erg hobbelig. ik denk dat ik heb overdreven, maar moet het nog zien.

Zal morgen even een paar foto's maken, ga zo eerst even een paar uurtjes plat ;). Ze zijn net iets groter dan de standaard wielen die erop zitten.

Hier zijn wat foto's van de 'nieuwe' wielen. Ze komen van een Cessna Birddog model, wat in de toekomst helemaal opgeknapt wordt en voorzien zal worden van een elektro motor.

UCF-001.jpg

Met het originele wiel ernaast:
UCF-002.jpg

Neuswiel, met extra ring ertussen, zodat het wiel niet vast kan lopen op het gebogen metaal:
UCF-006.jpg

UCF-003.jpg

Vorige maand zijn we verhuisd naar Vlaardingen; uiteraard heb ik gelijk een kamer geclaimd voor de modelbouw, gelukkig met goedkeuring van m'n vriendin :smile:

UCF-005.jpg

UCF-004.jpg

UCF-007.jpg

De wielen die er nu onder zitten zijn een stuk zachter dan de originele wielen, op wat hobbelig terrein merk ik zeker wel verschil. Het vliegtuig stuitert minder alle kanten op.

De grijze prop zal ik maar niet op de UCF doen, dan is ie gelijk plat, hahaha. De prop is afkomstig van een gecrashte landbouwsproeier.

Goedemiddag,

Ik denk er ook sterk over om een Hype U Can Fly te kopen. Weet iemand of de stekkers van de servo's en de regelaar in een Futaba ontvanger passen en of de kabels van de servo's in de vleugels lang genoeg zijn of verlengt moeten worden. Ook zou ik graag willen weten wat voor steker er aan de regelaar zit voor connectie met de Lipo. Zelf gebruik ik de groene MPX stekkers maar op de foto's zie ik gele stekkers.

Alvast bedankt.

Back