Hype U can fly (aka ST Models Discovery Trainer)

. ben nog opzoek naar de goedkoopste :P (is op dit moment 129€)

€ 129. Ik vermoed dat je niet veel goedkoper uit komt. Adviesprijs is € 179.
Misschien een gebruikte op dit MBF of Marktplaats.
Er zijn lieden die beginnen enthousiast maar ontdekken dat modelvliegen toch niet hun"ding" is.
Als alles er nog redelijk uit ziet kun je dat gerust kopen.
Heb je al een zender?

Je kunt er ook voor kiezen om een heel simpel ladertje te kiezen en 3 accu's.

ZIPPY_Flightmax_2200mAh_3S1P_20C

Eenvoudig ladertje
Kun je aansluiten op een 12 volts accu.
Hiermee kun je toch een aantal keren vliegen. En thuis weer opladen.

Ben je voor een goeie € 35 klaar.
 
€ 129. Ik vermoed dat je niet veel goedkoper uit komt. Adviesprijs is € 179.
Misschien een gebruikte op dit MBF of Marktplaats.
Er zijn lieden die beginnen enthousiast maar ontdekken dat modelvliegen toch niet hun"ding" is.
Als alles er nog redelijk uit ziet kun je dat gerust kopen.
Heb je al een zender?

Je kunt er ook voor kiezen om een heel simpel ladertje te kiezen en 3 accu's.

ZIPPY_Flightmax_2200mAh_3S1P_20C

Eenvoudig ladertje
Kun je aansluiten op een 12 volts accu.
Hiermee kun je toch een aantal keren vliegen. En thuis weer opladen.

Ben je voor een goeie € 35 klaar.

Mooie charger met een nog aantrekkelijkere prijs. zal er nog eens naar kijken.

Ik heb al wel een zender namelijk de spektrum dx6i die ik voor een leuk prikkie heb kunnen kopen.

dan heb ik behalve de vliegtuig alleen nog een lipo nodig. zit er veel verschil tussen de turnigy en zippy? en de nanotech series lijkt me in dit geval overbodig of niet?
 
Hoi Sethune,

Ik heb zelf ook de UCanFly, met 2200mAh lipo's. Je kunt hier ongeveer 15 minuten mee vliegen, met alleen volgas met starten en snel klimmen.

Met die 2200mAh is het zwaartepunt meteen goed. Hogere mAh lipo is zwaarder (als deze al past) en als je dan met lood in de staart moet compenseren hou je niet (veel) meer vliegtijd over.

De Turnigy accucell 6 (of vergelijkbaar de Imax B6) is een prima lader hoor, kun je eventueel ook aansluiten op de auto-accu. Is inderdaad geen vermogensmonster maar voldoet goed voor lipo's tot aan 2500mA. Verder is er met die lader echt niets mis.

De Hobbyking lipo's zijn redelijk goed, en zéker hun geld waard. Verschil tussen de Zippy en Turnigy is er nauwelijks (verschillende fabrikanten), over de Nano-Techs zijn de meningen er verdeeld. Voor een niet zo veel vermogen vragend toestel als de UCanFly zijn de Turnigy/Zippy prima hoor.

En heel veel plezier gewenst met de UCanFly. Voor die € 129 (goedkoper vind je hem niet hoor...) is dit een toptoestel.

Enig minpuntje: de servo voor het richtingsroer/neuswiel krijgt fikse klappen bij het starten en landen. Deze vervangen door bijvoorbeeld de TowerPro MG90(S) en dan vliegen ermee.

Grt Robert

Kleine aanvulling: "oudere" UCanFly's hebben de ESC in de 'motorruimte'; deze ESC is eigenlijk nét (niet) voldoende; wordt erg heet en valt vrij snel uit. De nieuwere UCanFly heeft de ESC in de liporuimte, die ESC is zwaarder en kwalitatief beter. Als je een 2e handse UCanFly vindt zou ik hier wel even op letten!!
 
Laatst bewerkt:
Hoi Sethune,

Ik heb zelf ook de UCanFly, met 2200mAh lipo's. Je kunt hier ongeveer 15 minuten mee vliegen, met alleen volgas met starten en snel klimmen.

Met die 2200mAh is het zwaartepunt meteen goed. Hogere mAh lipo is zwaarder (als deze al past) en als je dan met lood in de staart moet compenseren hou je niet (veel) meer vliegtijd over.

De Turnigy accucell 6 (of vergelijkbaar de Imax B6) is een prima lader hoor, kun je eventueel ook aansluiten op de auto-accu. Is inderdaad geen vermogensmonster maar voldoet goed voor lipo's tot aan 2500mA. Verder is er met die lader echt niets mis.

De Hobbyking lipo's zijn redelijk goed, en zéker hun geld waard. Verschil tussen de Zippy en Turnigy is er nauwelijks (verschillende fabrikanten), over de Nano-Techs zijn de meningen er verdeeld. Voor een niet zo veel vermogen vragend toestel als de UCanFly zijn de Turnigy/Zippy prima hoor.

En heel veel plezier gewenst met de UCanFly. Voor die € 129 (goedkoper vind je hem niet hoor...) is dit een toptoestel.

Enig minpuntje: de servo voor het richtingsroer/neuswiel krijgt fikse klappen bij het starten en landen. Deze vervangen door bijvoorbeeld de TowerPro MG90(S) en dan vliegen ermee.

Grt Robert

Kleine aanvulling: "oudere" UCanFly's hebben de ESC in de 'motorruimte'; deze ESC is eigenlijk nét (niet) voldoende; wordt erg heet en valt vrij snel uit. De nieuwere UCanFly heeft de ESC in de liporuimte, die ESC is zwaarder en kwalitatief beter. Als je een 2e handse UCanFly vindt zou ik hier wel even op letten!!

Top tip over die 2ehandse. Echter zal ik hem waarschijnlijk toch nieuw aanschaffen. verklaard wel waarom ik zoveel over slechte esc's las. Bedankt!!
 
he can't fly without wings

net even gaan vliegen, klein detail vergeten, de schroeven van de vleugel:oops:. Dat vliegt toch niet zo lekker als hij die kwijt is :confused:. Recht naar beneden maar aangenaam verrast door de beperkte schade. Enkel het motorsteuntje is wat geplooid. Nu moet dus alles een keertje open en nu vroeg ik mij af of een AXI2217/12 gold line ook in de UCF kan? Deze heb ik namelijk liggen maar vraag mij af of die het wel getrokken krijgt?

Mensen met meer verstand hierover hoor ik het graag zeggen.

AXI2217/12 in UCF?:help:
 
Ik vlieg met verschillende lipo's 2200, 2650 2800mah.
UCF is een erg makkelijk kistje. hij blijft klimmen. Kwalitatief zit die goed in elkaar. Nieuwe ESC is ook prima. Je kan hem zonder problemen upgraden naar een zwaardere motor op den duur.

Grootste nadeel: reserve onderdelen => verschrikelijk duur, dus geen schade vliegen

Ik heb hem als taildragger gemaakt en met flaps. Want je hebt een redelijk veld nodig om hem aan de grond te zetten, ding blijft maar zweven.

Ik heb een Imax E6650 en ook die HK lader die hierboven beschreven wordt. Beide zijn nagenoeg gelijk qua display en software. De E6650 heeft een 220v aansluiting . Boven de 18v geeft de HK lader een melding voltage input error.
Daarnaast heb ik heb bommenluik ingebruik genomen voor mijn ontvangers en telemetry zenders.
 
Die van mij vlieg ik met flaperons, dus zonder y-kabel maar 2 aparte aileron aansluitingen in mijn RX. Flaperon instellen in je zender en zo kan je tijdens de landing je aileron roeren helemaal omhoog zetten. UCF wordt op deze manier naar beneden gedwongen en dat scheelt aanmerkelijk in de landingsweg.

Grt Helixer
 
Die van mij vlieg ik met flaperons, dus zonder y-kabel maar 2 aparte aileron aansluitingen in mijn RX. Flaperon instellen in je zender en zo kan je tijdens de landing je aileron roeren helemaal omhoog zetten. UCF wordt op deze manier naar beneden gedwongen en dat scheelt aanmerkelijk in de landingsweg.

Grt Helixer
Allebei al geprobeerd (flapperons en spoileron) maar was er niet tevreden mee. De uitslag van de ailerons op de UCF zijn erg beperkt, en de flapperons geven teveel lift in vergelijk met normale flaps (remmen)
De enige manier om snelheid er uit te krijgen is flaps (remkleppen) Dat werkt nu super. Met de flaperons creeer je lift en met de spoilerons downforce maar je snelheid gaat niet erg naar beneden
 
flaperons, spoilerons, ik gooi dat altijd door elkaar en op een grote hoop. Ik zal de term spoilerons eens uit mijn hoofd moeten gaan leren. Haha, maar het idee is duidelijk. Nou ja, met een beetje tegenwind tijdens de landing is het bij mij goed te merken.
 
Ik heb even een bank test met de NTM 35-30 1400kv (ucf upgrade) en een NTM 35-48 900 kV gedaan.

Wat mij opviel waren de grote verschillen tussen de 35-30 en 35-48...

35-48

Prop: THRUST AMP WATT

10x7/3blads 600g 27A 295w
10x5 450g 19A 219w

35-30

10x7/3 blads 450g 48A 486w
10x5. 340g 37A 387w

Voor iedere test een verse lipo gebruikt

Ook voor de sport prop en electric APC prop deze grote verschillen???? Als ik het zo bekijk dan heeft die 35-48 meer stuwkracht bij minder amp/watt.
De 35-48 is dan wel zwaarder maar trekt veel minder AMP bij wide open throttle en geeft met de 10x7 3blads bijna het dubbele aan stuwkracht.

Alles gemeten bij WOT.

Alleen de 3 blads op de 35-30 niet (dat heeft me nml al een motor gekost (Max 41 amp nml)

Ik heb de meting verricht met een huis tuin en keuken opstelling mbt de stuwkrachtmeting. Weegschaaltje met daarop hout en de props. Dus die 600g kan in het echt meer of minder zijn maar de relatieve onderlinge verschillen zijn wel correct
 
Eenvoudige aanpassing dubbele accu (2x2200mah)

Dag Hype vliegers,

Ik heb redelijk wat gelezen van dit draadje en met name over het gebruik van accu's.
Zelf wilde ik mij vliegtijd verlengen en las hier veel over het plaatsen van een 2e lipo.

Nu Zie ik mensen die heel veel moeite hebben genomen om een 2de 2200mah lipo kwijt te kunnen in bijvoorbeeld het bommenluikje.

Ik snap alleen niet waarom dat zo moeilijk moet.

Zelf heb ik nu 2x 2200 mah in het batterijcompartiment voorin zitten. Met slecht één hele kleine aanpassing past dit perfect!

I heb met een scherp mesje ongeveer 3mm schuim aan de binnen kant (beide kanten) weggesneden. Hierdoor wordt de binnen ruimte net iets breder. Hierdoor passen er meteen 2x 2200 mah zippy compacts naast elkaar in. Alsof het ervoor gemaakt is!
Dit lost meteen het probleem van de schuiven lipo omdat de ruimte nu goed gevuld is.

Tevens heb ik de 60 gram lood die in de neus zit verwijderd.
Met een extra 160 grams zippy levert dit slechts 100 gram extra gewicht in de neus op.
Daar de hype eigenlijk al meer gewicht in zijn neus kon gebruiken is dit verre van hinderlijk.

Dus slechts met een kleine aanpassing heb je zo 4400mah voor in de neus zitten.
20 minuten vliegen is dan makkelijk haalbaar!

je moet dan alleen nog even een Y-kabeltje solderen. Maar dat is ook geen hoge wiskunde.

Een bijkomend voordeel is dat je accu's ook langer mee gaan omdat ze half zo snel worden leeggetrokken. Dus geen hoge C-rating meer nodig.
En met 14,- per accu (dus 28,- voor 4400mah) kun je lekker goedkoop lang vliegen :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu nog aan het trainen op een club met een bix3, maar hierna wil ik op iets 'meer' vliegtuig overstappen. Een funcub is een aardige kandidaat, maar ook een (multiplex) mentor. Nu zie ik bij Stauffenbiel een Hype U can fly II voor 109 euro staan (PNP). Is dat vergelijkbaar met een funcub of een mentor? De hype is een stuk goedkoper.
 
Aangezien de hype u can fly niet meer leverbaar is heb ik de T2M Explorer. Dit is precies hetzelfde vliegtuig. De 2 in parallel gezette 2200mAh zippy's zoals hierboven beschreven passen precies zonder enige aanpassing. Ik heb een klein beetje lood op de staart toegevoegd ipv lood voorin verwijderen. Bedankt voor de tip ;). Ik kan zo ong. 18 min vliegen met behoorlijk wat gas.

Ter info voor anderen die een explorer kopen: vandaag is na <20 vluchten in totaal de ESC doorgebrand (was een 40A ESC in het LIPO compartiment - dus versie 2 regelaar?).
 
Ik ben nu nog aan het trainen op een club met een bix3, maar hierna wil ik op iets 'meer' vliegtuig overstappen. Een funcub is een aardige kandidaat, maar ook een (multiplex) mentor. Nu zie ik bij Stauffenbiel een Hype U can fly II voor 109 euro staan (PNP). Is dat vergelijkbaar met een funcub of een mentor? De hype is een stuk goedkoper.

Hey,
De U can fly is redelijk veel vliegtuig voor je geld. Ik heb het ervaren als een leuk toestel om mee te lessen op de club en vervolgens als 'gooi en smijt' vliegtuig om leuk mee rond te raggen. Op grotere roeruitslagen vlieg je alle basis acrobatische figuren met gemak. Rollen/Loopings/Rugvlucht, combinaties hiervan. Maar uiteindelijk zeer stabiel, mogelijk langzaam en erg relaxed om mee te vliegen.

Toch zou ik nu voor de funcub willen gaan omdat deze nog een stuk acrobatischer is aangelegd. Vooral omdat je hier nog ' gekker' mee kunt doen. Het is maar wat je wilt van je vliegtuig :)
 
Bedankt, maar inmiddels heb ik de UCF al gekocht en ik vlieg (train) er naar volle tevredenheid mee. Zelfs bij windkracht 4 of zo lukt het nog om tegen de wind in te ploegen: een minuut lang een leg vliegen tegen de wind in en in vijf seconden weer terug ;-)

Die FC komt er misschien in de toekomst nog wel een keer.
 
Back
Top