Hype U can fly crashed

Hallo,

Mijn Hype is gecrashed en wil hem nu weer oplappen. Hier wat foto's van de schade:
full
full
full


Heb een nieuwe propeller besteld, de rest doet het alleen zoals op de foto te zien buigt de motor een beetje naar beneden. Wat is het beste om te doen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lullig, je eerste post en dan meteen deze schade :-)

De bovenkant is flink in elkaar gedrukt en de onderkant losgescheurd.

Zo te zien heeft het motorschot ook een flinke klap gehad. Dat die motor zo naar beneden staat kan daar mee te maken hebben.
Dus eerst die neus er af.
De neus zit met tweezijdig tape vast op de neus. De naad tussen romp en neus voorzichtig open wrikken. Af en toe gaat het makkelijk, maar met die van mij was het b.v. best lastig :-)

Als de neus er af is:
- De bovenkant ervan overgieten met heet water. Het schuim zal dan een heel eind zijn originele vorm terugkrijgen. Rustig met een klein straaltje goed heet water (b.v. uit een waterkoker) blijven gieten.

Dan de schade van de romp en motorschot bekijken en het geheel zo goed mogelijk in de originele vorm lijmen :rolleyes:
 
Bedankt voor jullie reacties! Dus eerst de neus opensnijden, moet dat bij de zwarte lijn wat voor de scheur ligt? En wat voor soort lijm is het handigst om te gebruiken? Ik heb wel is piepschuimlijm op een vorig model gebruikt en de volgende dag was de halve kist weg gesmolten!
 
Ik heb dezelfde gedachte als Dries. Stomen. Daar heb ik een vleugel van een (flut) Hype Extra 330SC weer mee in het gareel gekregen.
Werkt ook door er heet water over te gooien (dat hielp ook heel goed de vleugel recht te martelen). Net niet aan de kook, zo'n 70 a 80 graden. Of in een grote pan met heetwater te dippen en even flink met een pollepel langs te roeren, dat de warmte overal mooi langs stroomt.
Dan poft het kunststof weer. Komt er wel pokdalig uit, maar alles is dan weer recht (min of meer in het gareel). Schuren met schuurlat, en afwerken met spuitbusje.
Alle scheuren lijmen met PU bruislijm, er zijn thans ook speciale lijmpjes. CA was ik wat minder happy mee. Zware breukvlakken desnoods verstijven met balsa latten, alleen moet je dan wel rechte sleuven in het schuim vrezen. Dat vraag enige modelbouwkunde.
Ja, kan ook versterken met carbon vliegerstaf van Ø 2 mm. Ook verzonken. Vast getackt met lijm...
Heb inmiddels wel geleerd... een balsa kist laat zich eenvoudiger en netter repareren.

In eerste instantie niet alle uiteen roppen. Wel alle elektriek eruit... dat gaat met water stuk.
 
Met PU heb ik nu net minder goeie ervaringen. Zet uit, vervormt, ... Bij zuivere breuken waar je geen "bolletjes schuim" kwijt bent zweer ik bij dunne CA.
En zoals Bas zegt: soms is een extra latje nodig. Maar jouw neus is perfect herstelbaar!
 
let wel ff op (die tip mis ik iig nog): normale secondelijm vreet meestal schuim op.
Normale spuitbussen ook. Zeker bij verf altijd even goed opletten... De drijfgassen vreten schuim op, soms de verf zelf ook.
 
EPO/EPP wordt NIET opgevreten door gewone CA.

Depron bvb wel.

Ik wist dit ook niet maar kreeg hier vorig jaar de tip en sedertien gebruik ik vrij veel dunne CA om EPO te herstellen. Van iemand anders z'n toestellen he, ik crash nooit :rolleyes: (NOT!)
 
EPO is naast doping, polyethyleen. Plasticzakken en brandstoftankjes plastic... Dat is dat spul dat temidden van onze oceanen drijft... niet wil oplossen... :bye:
Zoo't ken die wel weer... haha...

Overigens, gister heerlijk vliegweertje... geen koude voeten... dus even wat baantjes getrokken.

Dit lijmpje was ik ook nog tegen gekomen... nog niet getest...

https://www.deluxematerials.co.uk/nl/rc-modelling/41-foam-2-foam-5060243900296.html

en deez...

http://www.twistedhobbys.com/Welder-Adhesive-Value-Pack-2-pcs-WELDERS-Value-Pack.htm

Gr Bas
 
Back
Top