Hype X7 plus lader geeft verkeerde waarden op display

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Unusual RC, 17 jun 2021.

  1. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik heb jaren geleden twee identieke Hype X7 laders gekocht, omdat ik samen met mijn zoon twee dezelfde auto's heb en 6 lipo accu's.
    Inmiddels is daar een berg lipo's bijgekomen omdat ik de vaar en vlieghobby ook weer opgepakt heb.

    De laders deden het altijd voortreffelijk, tot een aantal maanden geleden.
    Sinds een tijdje geeft hij bij 2s (ik heb 2s en 3s lipo's variërend van 1000mAh t/m 8000mAh) bij BALANCING laden een maximaal voltage van 8,40V, dit terwijl de spanning op beide cellen individueel bij elkaar opgeteld niet in de buurt komen van deze waarde.
    Ook geeft hij steeds aan bij iedere lipo dat de eerste cel uit balans is, ongeacht welke lipo of hoe oud die is.

    Nu heb ik er twee, de andere geeft vervolgens geen onbalans aan, en het totale voltage wel goed. Ook laadt deze lader sneller dezelfde lipo op (heb het bijgehouden in een tabel).

    Nagemeten met mijn multimeter en een simpele digitale lipo voltage meter zijn mijn lipo's ook niet uit balans, het moet wel aan de lader liggen.

    Nu had ik jaren geleden dat het balansstekkerboardje ingebouwd opeens niet meer functioneerde. Toen het meegeleverde externe balansboardje eraan gehangen, en nooit problemen ondervonden.
    20210615_142023_XS.jpg
    Nu dacht ik dat dit het probleem was, dus lader open gemaakt en een bruggetje gesoldeerd over de verbroken contacten op de PCB.
    20210615_142000_XS.jpg
    Maar dat maakt niets uit.


    Overigens is het gewoon een Imax B6 kloon, zoals zovelen, zonder koelventilatie maar met koelribben van aluminium. Lekker stil.

    Hier de lader die verkeerde waarden geeft, de eerste cel zou uit balans zijn.
    20210615_142657_XS.jpg

    Echter direct de accu aan de andere lader gehangen, en zie hier. Deze waarden meet ik ook met mijn multimeter en lipo voltage meter.
    20210615_142858_XS.jpg

    Iemand enig idee of ik nog iets kan doen, of is het gewoon enkeltje kliko?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer je kennis van de elektronica hebt, de nodige apparatuur en de juiste onderdelen is dit te repareren. Hoogstwaarschijnlijk is er een weerstand of een paar weerstanden in waarde verlopen. Welke en waar die zitten kan ik je niet vertellen, daarvoor moet ik het schema zien en dat heb ik niet.
    Die weerstand of weerstanden zijn bijna zeker SMD onderdelen. Zonder het juiste gereedschap zoals een goede soldeerbout met de juiste punt en de nodige ervaring zijn die lastig te vervangen.
    je zou Jan (Forumnaam Corrien) kunnen vragen of hij kans ziet de lader te repareren. Hij is reparateur voor veel modelbouw winkels en een paar grote merken.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Wat geeft de lader aan als je de balanceerstekker op de 4s aansluiting plaatst? Uiteraard wel zorgen dat de zwarte draad op pootje 1 (= direct naast de 3s aansluiting) terechtkomt.

    Vooraf kun je ook eerst eens Ohms gaan meten of er niet meer is dan één doorgebrand printspoor. Als ik me goed herinner brandde er in zo'n geval als regel ook aan de andere zijde van de print hetzelfde of een ander printspoor door (en dat zie je niet doordat daar de stekkers zitten). Pin 1 van de 2s aansluiting moet een 0 Ohm verbinding hebben met pin 1 van de 3s aansluiting en met pin 1 van de 4s aansluiting (de pinnen moeten dus volledig met elkaar doorverbonden zijn). Ik verwacht dat daar het probleem zit. Vervolgens moeten de pinnen 2 ook allemaal een 0 Ohm verbinding met elkaar hebben en ook voor de pinnen 3 geldt hetzelfde. Hier heb je al een reparatie uitgevoerd. Als je dan toch bezig bent kun je ook meteen meten of de pinnen 4 van de 3s en 4s aansluiting met elkaar verbonden zijn.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Excuses, ik had moeten vermelden dat ik dat al uitgevoerd had.
    Zodoende heb ik ontdekt dat er tussen de 1e pin van de 2s en 3s male stekker geen verbinding meer was.

    De 1e pin van 3s gaat naar 4s, en die deed het dus ook niet meer (maar laadt nooit 4s cellen en meer).
    Het is een meerlaags PCB, en toevallig is de eerste laag zichtbaar waar de verbindingen naartoe lopen, en waar hij is doorbroken.

    Door de aangebrachte brug krijg ik met mijn multimeter op alle 3 de pinnen (ik heb die in verband allemaal nagemeten, van 2s t/m de 6s male stekkers op de PCB) netjes 0 Ohm weerstand.
    Ter controle ook bewust tussen twee verkeerde pinnen gemeten, en dan krijg ik meer dan 1500 Ohm weerstand. Dus ik neem aan dat de multimeter goed functioneerd?

    Helaas is dat beveiligd door de tanden op de female stekkers. Evt. kan ik de tanden van een 2S stekkertje afslijpen, heb er genoeg liggen.
    Maar is dat de moeite na het doormeten van de weerstanden?


    Wat voor mij echt onbegrijpelijk is de verkeerde optelsom die de "defecte" lader doet.
    Voordeel van twee gelijke laders is direct vergelijk met dezelfde lipo accu, en die telt tot de honderdste volt gewoon wel accuraat.

    Bijvoorbeeld 2S:

    cel 1: 3,78V
    cel 2: 3,79V

    Volgens de lader is de totale spanning 8,40V....

    De andere lader doet dat wel goed optellen, dit is bijvoorbeeld het storage programma.
    Maar ook bij balansladen geeft hij deze fout.
    Op 3S geeft hij ook deze fout:

    Lader gegevens tijdens laden (balans):

    totaal: 12,11V
    cel 1: 3,92V
    cel 2: 3,86V
    cel 3: 3,87V

    Dat zou dus 11,65V moeten zijn.

    met de multimeter mat ik per cel (inmiddels niet meer verbonden met de lader)
    cel 1: 3,80V
    cel 2: 3,79V
    cel 3: 3,80V

    totaal 11,40V

    Afwijkingen daargelaten is een halve volt best wel veel.
    Echter bij 2S dus nog veel meer
     
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Unusual RC vindt dit leuk.
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Waanzinnig dit soort initiatieven!
    Echter ik heb twee gelijke, ook uit dezelfde serie en hier in NL gekocht een jaar of 5 a 6 geleden.
    De ene doet het voortreffelijk, deze dus niet.
    Callibratie (wat standaard op de betere laders zit begrijp ik) kan mogelijk een oplossing zijn, maar ik heb de spullen niet om zo te flashen helaas.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Je maakt 1 foute aanname: De totale spanning wordt gemeten op de aansluit bussen en is niet de optelsom van de balanceer spanningen. In rust zouden deze in de buurt moeten komen maar tijdens het laden kan je hier grotere afwijkingen in verwachten. Tijdens het laden heb je verliezen in de kabels en is de spanning op de hoofd aansluiting (totaal spanning) hoger dan de optelsom van de balanceer spanningen.

    Maar daar zit ook ergens het probleem vermoed ik. Als je totaal spanning niet correct is kan deze lader nooit goed werken. Ergens in het spannings meter circuit zit een probleem. Afhankelijk van hoe deze is opgebouwd kan er 1 ADC in zitten welke schakelt tussen verschillende punten. Als dit circuit kapot gegaan is door verkeerd aansluiten (doorgebrande banen is een indicatie dat er iets niet goed was een keer) dan heb je een leuke uitdaging. Het enige wat je kan doen is proberen dat circuit op te sporen en uit te tekenen zodat je onderdelen kan gaan testen en hopelijk een defecte diode / transistor kan identificeren.

    Edit: https://newtravelers.ru/en/d-link/b...itaniya-ustroistva-s-sovmestimostyu-lipo.html
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2021
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dat vermoeden had ik al, dat de totale spanning over de "laadkabels" wordt gemeten, en niet via de aansluiting van de individuele cellen.

    Dat gezegd, bij de correct werkende lader is de optelsom altijd correct, op enkele honderden volts verschil.

    Uiteraard laadt de "defecte" lader veel langzamer. En na het laden zijn de accu's gewoon goed in balans. Echter altijd maximaal 4,16V per cel ipv de andere lader die nog steeds minstens elke cel tot 4,19V weet te krijgen.

    Dat doorbranden was voor mij ook een hersenkraker. Hoe kan het, ondanks dat de stekkers maar op 1 manier gemonteerd kunnen worden, dat de boel doorbrand? Ik weet nog dat dit tijdens het laadproces is gebeurd, wat al een tijdje op gang was. Tevens controleerd de lader de poling voordat hij gaat laden...

    Afijn, dit is jaren geleden gebeurd, net na garantie. En hij heeft via het balansboord nog lang prima geladen. Ik controleer vaak en om de zoveel tijd schrijf ik de waarden per lipo op. Zodoende kwam ik er ook achter.
    Nadat ik de lipo aan de andere lader hing was de conclusie duidelijk dat er wat mis is.

    Een nieuwe Imax B6 van 80W AC is ongeveer €45,- ten tijde van dit schrijven. Kortom, teveel moeite is ook niet wijs. Echter modelbouw is techniek, en tot op zekere hoogte is dit leuk als het nog te repareren is.

    Indien conclusie enkeltje kliko wordt, dan zal ik overwegen om iets meer serieus te kopen, nu ik ze steeds vaker begin te gebruiken. Met externe voeding.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Kijk dan naar een ISDT lader. Enorm veel lader voor je geld en ik zie ze erg veel om mij heen.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2021
    Unusual RC vindt dit leuk.
  10. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Inmiddels begint ook de tweede lader dezelfde problemen te geven.
    Kortom, hoogste tijd voor een nieuwe.
    Helaas gooit de pandemie nog steeds roet in het eten wat betreft beschikbaarheid.

    De ISDT laders zijn vrijwel niet verkrijgbaar.
    Via China kopen wil ik niet meer, nu je een naslag gaat krijgen is het ook helemaal niet meer rendabel.
    Tevens is de garantie...geen garantie!

    Ik wil nog steeds AC gebruiken, daar een voeding mij teveel kost. Althans, die ik kan vinden.
    Dan blijft er op het gebied van ISDT weinig meer over.
    Tevens zijn de mooiste laders voor een voeding (DC) lokaal uitverkocht.

    Ik de voorkeur aan twee accu's tegelijk opladen.

    Verder kwam ik van HOTA de D6 PRO en DE D6 plus tegen.
    Beide lijken goed te zijn, en zijn gewoon verkrijgbaar.
    Echter ik lees ook veel klachten over deze laders m.b.t. betrouwbaarheid.
    Nu is het zo klagers die posten, mensen waarbij het goed werkt hoor je meestal niet.

    Wie kan mij goed advies geven wat te doen?

    Bij de grote winkels in NL zie ik ook weinig interessants te koop op lader gebied.

    Lipo's 2 t/m 6S, 1000-10.000mAh is wat ik heb.
     
  11. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
  12. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    K2 is ook top als je snel van AC wilt kunnen laden. 10 euro meer...
     
  13. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Bedankt!
    Ik kende de winkel wel, maar niet op gekeken :oops:

    Inderdaad zijn de D2 en K2 interessante laders.
    Eigenlijk valt de D2 al af omdat het maximaal balanceervermogen op 1,0A ligt, en bij de K2 is dat 1,5A. Dat scheelt met opladen nogal wat.

    HOTA krijg je nog meer snelheid voor dat bedrag, alleen ik maak me een beetje zorgen over de betrouwbaarheid.
     
  14. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Bedankt Ruud!

    Wellicht wel, maar heb mij nog niet ingelezen in de materie. Ik zie 12v x 2, kun je die zomaar in serie schakelen voor 24v?

    Dan is 1000W op 24v ongeveer 40 ampere, ruim voldoende lijkt me.

    Overigens is de K2 ook min of meer afgevallen. Hij is op AC niet krachtiger dan de D2, maakt enorm veel meer herrie t.o.v. de D2. Alleen het balanceren gaat sneller. En op DC meer vermogen.

    Ik heb wat reviews bekeken van bronnen die ik betrouwbaar acht, en die kiezen toch de D2 boven de K2.

    En zoals met alles op internet lees ik ook veel spookverhalen over de betrouwbaarheid van IDST...kortom, daar hecht ik niet al teveel waarde aan.

    Dan komt de HOTA ook weer in zicht.

    Gelukkig wat keuze, maar heel veel andere laders in deze prijsklasse niet leverbaar, al minstens een paar maanden zolang ik zoek.
     
  16. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    B6 laders zijn meuk. Gisteren viel mijn veld ladertje ook constant uit. Was met het laden van een 4s op 2.2 ampère. 1.8 ampère trok de voeding net.

    Wat is je budget? 6s 10 000mah zijn behoorlijke lipo's. Daar heb je wel een krachtige lader voor nodig.
     
  17. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Zeker, zijn voor een flinke boot!
    Wel 3x 2S in serie geschakeld met de balanceerstekkers zoals een 6s pakket. Heb gemerkt dat balanceren als "1 pakket" betere resultaten geeft dan alle accu's separaat opladen.

    Overigens kunnen al mijn lipo's laden op maximaal 1C. Voor 6S 10Ah zou dat minimaal 240W moeten zijn. Echter dit zal de grootste capaciteit zijn die ik ga gebruiken. Dus dat die (net) niet 1C kunnen laden is geen probleem.

    Voor de autootjes hobby is parallel laden ook fijn, dus 2 lipo's 2S tegelijkertijd. Allebei eigen aansluiting, duo dus.

    Ik heb geen behoefte om op het veld te laden.

    Verder zou een beetje discharge optie fijn zijn. Komt gewoon voor door het weer dat je toch niet kunt varen/rijden/vliegen. Merkte dat dit een zwak punt is van veel laders. Alleen de HOTA laders hebben hier een extra optie voor.

    Budget zo rond de €150,-
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb evt nog een revolectrix powerlab 8v2. 1344watt. Voeding 2000 watt.

    Ik heb er 4 van. Mag evt wel eentje van weg.

    Zijn zeer goede laders. Maar moet je maar eens googlen.
     
  19. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Even wat huiswerk gedaan, en inderdaad een superkrachtige lader!

    Alleen daarvoor heb ik een voeding nodig en een board erbij om parallel te kunnen laden begrijp ik? Is DC en een laaduitgang zover ik kan zien.

    En wat mij verbaasd is dat de balanceerstroom maximaal 1A is voor zo'n soort lader. Of is dit een fout op de site van heligear.nl?
     
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Je krijgt er een 2000watt voeding bij. Kan ook 1500 zijn. Dat weet ik zo niet meer.

    Je hoeft er geen parallel board bij te nemen. Dit is een zeer krachtige lader die het kan.

    1 ampère is zat. Hij trekt de cellen eerst gelijk alvorens hij begint met laden. Dan keuze uit tig laad programma's ivm het starten van het balanceren bij een bepaald voltage. Accurate. Normal. Fast. High power.

    Dit is 1 van de beste laders verkrijgbaar.

    Balanceren doet hij veel beter dan bijvoorbeeld een B6.

    Heli vliegers bij ons op de club gebruiken hem. Te samen met grote serie packs. Zodoende ook eentje aangeschaft. Hands down beste lader die ik ooit heb gehad.

    Je kan ook bijvoorbeeld auto accu weer terug laden door de lipo's via je lader te ontladen. Regenerative charging.

    De lader zelf kan max 10 ampère Ontladen. Snel weer alles op storage.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina