Hyperion 0610i DUO versus 0610i NET

Nou, ik heb eens verder gezocht en toch weer naar hyperion gekeken en 3 laders vergeleken op praktisch gebruik en kosten.
Mijn bedoeling is om er (begin volgend jaar) 12s lipo's mee te gaan laden van ca. 4Ah en vandaag de dag er 5S mee te kunnen laden van 5Ah. Die 12s moet wel in 1 keer geladen kunnen worden en het liefste met meer dan 1C (voor als je op het veld bent !).
Vergelijk tussen de Hyperion 0610i NET en de 0610i Duo :

0610i net
max 250Watt , 10A 6s

12s laden met 2 laders :
6s 4Ah laden met 250/6*4.2= 10A dus in minder dan half uur vol (indien gewenst !)
5s 5Ah laden met 250/5*4.2=12A .... dat wordt dus ook 10A (lader begrenst op10A)
daaronder idem

Spanningsbron voor 2 laders :
stel efficiency = 70% , dan nodig ca. 700W
Bij 25V , stroom = 28A bv. manson sps-9602

Kosten :
2 laders = ca. 300euro
voeding = 250euro
totaal : 550euro

voordelen :
+ snel laden
+ als 1 lader stuk is, is er altijd nog 1 lader achter de hand ...

nadelen:
- kosten 2 laders
- minder praktisch, 2 laders nodig
- zware 700W voeding nodig (extra kosten)

0610i DUO
max. 2x180W=360W , 10A 6s

12s laden met 1 lader :
6s 4Ah laden met 180/6*4.2= 7A dus grofweg in 35minuten vol (indien gewenst)
5s 5Ah laden met 180/5*4.2=8.5A
daaronder idem

Spanningsbron voor 1 lader :
stel efficiency = 70% , dan nodig ca. 500W
Bij 25V , stroom = 20A bv. manson sps-9402

Kosten :
lader = ca. 220euro
voeding = 150euro
totaal: 370euro

voordelen :
+ lagere kosten
+ minder zware voeding nodig (kosten)
+ praktisch in gebruik

nadelen:
- minder snel laden
- als 1 laadeenheid stuk is, geen reserve achter de hand

__________________________________________________________________________________

Hyperion 1210i
max. 180W, 10A 12s

12s laden :
12s 4Ah laden met 180/12*4.2= 3.5A dus grofweg langer dan 1 uur laden .... mmmmm .... er zijn dus 2 laders + 2 balancers nodig om dit sneller te doen
5s 5Ah laden met 180/5*4.2=8.5A
daaronder idem

Kosten 2 laders + 2 balancers = 250 + 50 = 300euro

Dit is erg onpraktisch, je moet 2 laders + 2 losse balancers meeslepen .... dan liever 0610i NET
Kies ik niet voor ...

____________________________________________________________________________________

Enfin, beide laders hebben als ingangsspanning 11 .. 28V . Dat lijkt me een groot voordeel omdat je minder verliezen hebt bij een grotere voedingsspanning.
Als je kijkt naar bovenstaande laadvermogens en dan uitrekend wat voor stroom je nodig zou hebben bij 14V dan wordt dit toch wel groot hoor. Dus ik moet nu ook op zoek naar een spanningsbron van rond de 25V , 20A (500Watt)

Zoiets als dit lijkt me wel wat : http://www.manson.com.hk/downloads/5/SPS-9402.pdf
Kost ca. 150euro

Kortom, de Hyperion 0610i DUO is een heel mooi compromis tussen laden en kosten.

Heeft iemand nog tips voor gelijksoortige voedingen ?

iets duurdere voedingen, maar ook meer power.
Netzgerät 60A / 900W McPower MRGN-900 0-60V 19 Zoll [NE-RNG900] - 199,00*€ : lipoly.de, Alles für den Elektromodellflug.

Het nadeel van jouw voeding is dat die alleen voldoende vermogen levert op een hoge spanning. Aangezien er nog heel veel veldladers zijn die vanaf 12V laden, lijkt mij het makkelijk als die op 12V ook veel stroom kan leveren. Daarom lijkt me bovenstaande voeding ook zo leuk.

Verder heb je een mooi vergelijk gemaakt. Maar ben je nu niet bang dat je een(of 2)lader(s) koopt die vooral geschikt zijn op jouw accu's. Als dat nu over een jaar veranderd? Past dan je lader hier nog mooi op aan? (wat als je 8s wilt gaan laden)

Ik heb voor mijn Hyperion Duo een 24-28 Volt 20 A voeding van Voltcraft te verkrijgen bij Conrad. Conrad heeft af en toe aanbiedingen, heb mijne dus gekocht voor 125 euro incl verzenden (betaald met ideal=gratis verzenden)

Voeding werkt prima, stevige metalen behuizing en koelfan.

Deze staat bij de netvoedingen, Voltcraft 2420.

(ik had een linkje maar die werkt niet)

Ik heb een duo met een 40A maas (manson) SPS 9400 voeding.
Deze 600Watt voeding moet te vinden zijn voor 200 euro.

Batt-mann.de heeft een gelijkwaardige SPA 8400 (analoge meters) voor 119,-

12-15V is handig om andere laders aan te hangen

Ik heb 2 voedingen van het type SPS9400, het is in feite een MAAS voeding, maar ze worden ook onder diverse andere namen verkocht. Type blijft echter hetzelfde ... ik heb namelijk 1x Manson en 1x K-PO. Ik heb beide voedingen splinternieuw op Ebay gekocht voor 100 euro, dus als het niet zo'n haast heeft gewoon af en toe in Ebay "SPS9400" of "SPS 9400" intypen. Batt-mann heeft deze voeding voor 150 euro en 135 euro is beursprijs. ;)

Als je maar 20 Amps nodig hebt voldoet de Graupner 20 Amps voeding prima en hij is compact en goedkoop (45-50 euro).

Grtz,
Emile :cool:

Laatst bewerkt:
Let wel dat volgens de handleiding van de Hyperion hij zijn volle laadvermogen bij 15+ Volt kan leveren, 13,8 zou niet voldoende zijn.

@michiel:
mooie spanningsbron, zeker omdat je verschillende spanngsranges in kunt stellen met een gelijkblijvend vermogen. De prijs is er ook naar.

@jp73 :
ook een mooie voeding , helaas beperkt regelbaar

@emile/harold :
ik had ze al gezien . De maas 9400 levert 40A bij15V, is ook een mogelijkheid. Gevoelsmatig zou ik echter een hogere voedingsspaning kiezen. 15V is voor de 0610i DUO aan de krappe kant wil je het maximale laadvermogen gaan halen met veel cellen.
Wat is jouw ervaring ?

Verder heb ik reeds de graupner 20A voeding en een aantal laders waaronder een ultra duo plus 30, goed tot10s lipo bij maximaal 7A.

Dus de voeding is echt bedoelt voor de 0610i DUO icm 12s lipo.

ps. de manson sps-9402 levert 20A bij alle voedingsspanningen tot 30V

Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat je wilt kunnen regelen aan de voeding maar je stelt hem eenn keer in op 28 Volt en dat is het. Laden

Ik weet niet of je die 12S als een pack of als 2packs wilt laden, ik heb begrepen dat de duo geen pack groter dan 6S kan laden. Las hierover iets op rcgroups je zou dit even kunnen checken voordat je de duo koopt.

Ik had eigenlijk dezelfde keuze, ik koos voor de 0610i NET.

Ik ga daarnaast voor 2X Maas Fixed switching power supply 13,8V - 20A in serie zodat het ook nog mee te slepen is naar een meeting. (7Kg ipv 14Kg) Kost zoon 180€

Je kunt trouwens ook voor geen directe voeding gaan en 2 12V lood accu's is serie zetten en die altijd laden/druppel-laden met een klein 3A ladertje. Lijkt mij de goedkoopste optie maar neemt wel wat ruimte in. En een beetje onderhoud.

Ik weet niet of je die 12S als een pack of als 2packs wilt laden, ik heb begrepen dat de duo geen pack groter dan 6S kan laden. Las hierover iets op rcgroups je zou dit even kunnen checken voordat je de duo koopt.

De DUO kan maximaal twee 6s packs gelijktijdig laden, vandaar de naam ;-)
Hier kun je de manual en technische gegevens bekijken : http://media.hyperion.hk/dn/eos/EOS0610iDUO-MAN-EN.pdf

@nando :
manson heeft 1 enkele voeding die hetzelfde doet als de door jou genoemde twee samen : SPS-9402 . Van 0 tot 30V bij 20A .... kost 150euro

Zie deze link : http://www.manson.com.hk/downloads/5/SPS-9402.pdf

Leuke voeding, waar in Europa kun je die bestellen?

Toch vreemd dat er geen VA out word gegeven, moet je er gewoon vanuit gaan dat het 20A@3-30V is...?

Laatst bewerkt:
ja klopt, vind ik ook zeer vreemd (verdacht.... ?). Maar goed, het is wel aannemelijk , dat wel, als een voeding bij 15V , 20A kan leveren, dan zal hij dat zeker kunnen bij 3V ....

Ik zal het voor de zekerheid toch nog even navragen

Ik heb vandaag mijn Hyperion Duo binnengekregen .
Ben alleen nog op zoek naar balanceer kabeltjes met FP connectoren .

Weet er iemand of de Robbe ballanceer printjes ( die met FP connectoren ) ook gewoon met dezelfde connector als Hyperion werken , dus waarmee de balanceerkabel aan de lader wordt aangesloten .

Alle info welkom , ik moet tot 6S FP ( dus 2 connectoren ) per zijde kunnen balanceren

Ik weet niet of de Robbe printjes met dezelfde connector werken als Hyperion, maar de juiste printjes zijn gewoon los te bestellen voor de Hyperion lader.

John

Ik heb vandaag mijn Hyperion Duo binnengekregen .
Ben alleen nog op zoek naar balanceer kabeltjes met FP connectoren .

Weet er iemand of de Robbe ballanceer printjes ( die met FP connectoren ) ook gewoon met dezelfde connector als Hyperion werken , dus waarmee de balanceerkabel aan de lader wordt aangesloten .

Alle info welkom , ik moet tot 6S FP ( dus 2 connectoren ) per zijde kunnen balanceren

Ja

ik heb een robbe adapter voor de flightpoweraccu, deze past gewoon op het kabeltje van de adapter die bij de Hyperion word geleverd.

Back