Hyperion / Ultramat

Dag,

Voor mijn mp-xl-e ben ik op zoek naar een 6s lipo lader.
Ik laad vanuit huis, dus een 220V aansluiting moet hij hebben.
Ik heb er twee gevonden die me erg geschikt lijken voor mijn toepassing.

Hyperion EOS 0606i AD - 6S, 6A, 50W, 110V/220V input (96,-)
HP-EOS0606iAD.jpg

Ultramat 16 (120,-)
6441.jpg

Beide hebben een ingebouwde balancer, laden tot 6s, laad- en ontlaadprogramma's, pc connectie mogelijk, 8A laadstroom voor de ultramat 16 en 6A voor de hyperion.
Gebaseerd op een 4,5ah lipo pack en 0.5 tot 1C laden is dit dus uitstekend.

Ik denk dat ik voor de hyperion 0606i ga, maar heeft iemand misschien een argument die het (her-)overwegen waard is voor mij?
Of misschien een cruciaal gegeven die ik over het hoofd heb gezien?

Alvast bedankt,
Gr, Roy

Laatst bewerkt door een moderator:
bekijk even het maximale vermogen van elke lader.

Die 6A laadstroom is bijvoorbeeld alleen bij kleinere cellen te behalen. Als je maximaal aantal cellen wil laden, dan kan je vaak niet de max laadstroom gebruiken(doe je het wel, dan zal de lader automatisch de laadstroom verlagen)

Kijk net nog even goed naar je tekst,
ik zie dat de hyperion maar een laadvermogen heeft vab 50W. Dit betekent dat als je een 6S lipo pack wilt laden, dit slechts met een stroom van +-2A kan. Dan duurt het laden van een 4,5A accu meer dan 2 uur.

De ultramat 16 heeft een laadvermogen van 50W op 220v, sluit je de lader aan op een loodaccu van 12Vdan heeft deze een vermogen van 80W

voor een 6S lipo accu van 4,5A zou ik kijken naar een lader die Minimaal 100W laadvermogen heeft.

Ikzelf heb een robbe power peak fun duo power, Deze heeft geen ingebouwde balancer (koop je voor +-35 euro erbij) en heeft een laadvermogen van 100W op 220V en 180W op 12V. Ik ben zelf tevreden met de lader, heeft ook een heel makkelijk menu. Kan tot 8S lipo laden

Laatst bewerkt:
Hoi Roy,

Voor de MP-XL heb je twee maal 6S packs per vlucht!! oftewel je moet ook twee maal 6S laden.

Ik heb bijna alle opties bekeken en de Duo van Hyperion komt gewoon als beste uit de bus als je naar prijs / capaciteit kijkt, voor 200 euro incl. de balansers ben je dus klaar.
Ga je naar een enkele lader ben je zeker meer kwijt en dan heb je nog niet het laad vermogen van de Duo (2x 180W) of je moet wel heel diep in de buidel.

Gr,

Mario

Hey mannen,

De lader heeft idd 50W vermogen, das niet zo veel. Het zou betekenen dat ik meer dan 4 uur bezig ben om in twee keer mijn 6s paketten te laden.
Wat me een beetje in de weg zit is dat de laders met hogere vermogens geen 220V aansluiting hebben, en ik ben niet van plan om op het veld te laden.

Als ik dus de duo koop ben ik wat laden betreft het beste en het snelste klaar. Maar ja, een goede voeding moet er dan nog tussen komen, en die zijn ook niet goedkoop.

Van de andere kant, kies ik voor het beste dan ben ik 3x zoveel kwijt, maar kan in totaal ongeveer 8x sneller laden... :nosmile:
Ik zoek nog even verder naar de mogelijkheden van een externe voeding en kijk wat er uit komt...

Wordt vervolgt,
Gr, Roy

.... en ik ben niet van plan om op het veld te laden.

Hallo RBRCH, dus ga je voor één vluchtje van max 10 min naar het plein? :confused:;) Zo ga je weinig plezier hebben aan je helie. Had je dan niet beter een brandstofhelie gekocht?:p
Of 't zou moeten dat je de luxe hebt om naast je woning te kunnen vliegen....

Ik kan je alleen maar aanraden om van de eerste keer een goede lader te kopen waarmee je een tijd vooruit kan.
Je krijgt er alleen maar spijt van als je dat niet doet.
Heb het ook meegemaakt: heb nu al 4 laders staan en had ik me van de eerste keer een goede/betere (met meer vermogen) gekocht dan had ik me een hoop geld bespaard...;)

Laatst bewerkt:
Ik heb de ultramat pas gekocht. Die is ook 50 Watt. Bij Shamrock in de aanbieding voor € 109,-. Ik ben er heel tevreden mee, maar kan je geen praktijk vergelijking geven met de hyperion.

Hallo RBRCH, dus ga je voor één vluchtje van max 10 min naar het plein? :confused:;) Zo ga je weinig plezier hebben aan je helie. Had je dan niet beter een brandstofhelie gekocht?:p

Hey Slomo,
Als je het zo uitdrukt geef ik je gelijk, maar de praktijk is iets anders :-)
Wat de exacte vliegtijd wordt zal straks moeten blijken, ik kan er alleen maar naar gissen.
Ik vlieg niet hard 3D dus ik verwacht iets meer uit mijn milli-amps te halen.
Maar goed, ik vlieg op een plek vijf minuten vanaf mijn huis, en die brandstof heli die is er al (hij staat beneden nog af te koelen;-) )
Dus voor tien minuten hoef ik het niet doen, ik kan me wel even vermaken.

Bij elkaar vlieg ik niet langer dan een uurtje per keer, ik vind het dus niet zo erg wanneer accu's iets langer staan te laden, ik merk daar dan niet zo heel veel van.

Maar als ik straks helemaal verknocht ben aan mijn MP (kans zit er in) dan wordt de wens voor sneller laden wel actueel.

Vandaar dat de afweging her-opend is ;-)

@kjel, gebruik je hem ook voor 6S lipo?

Gr, Roy

Maar goed, ik vlieg op een plek vijf minuten vanaf mijn huis

Hehe gelukzak...;)

en die brandstof heli die is er al (hij staat beneden nog af te koelen )

Nogmaals gelukzak: electro+brandstofhelie.;) (net als ik trouwens..:D)

Maar denk er rustig over na wat het belangrijkste is voor jou: ingebouwde 220V-voeding of een lader met méér vermogen maar dan wel alleen met een 12V aansluiting.
Momenteel is mijn Robbe Infinity 3 mijn favoriete lader (180W).
Op het vliegplein hangt die aan een losse autoaccu en thuis hangt die aan een Graupner geschakelde voeding (40-45€) van 20 A.

Nee, ik heb geen 6s, wel 3s en 2s. Ik heb dus ook geen grote vermogens nodig en ben de grenzen van de lader dus nog niet tegen gekomen. Vroeger deed ik het ook met een aparte auto accu, maar die zijn zwaar (geen issue als je met de auto bent natuurlijk) en gaan er uiteindelijk van kapot.

Ik laad thuis met drie laders. Eén daarvan heeft een voeding nodig. Voorlopig ben ik voorzien, maar als ik opnieuw keuzes moest maken zou ik zeker in een goede voeding investeren. Als je uitbreidingsplannen hebt, is dat een éénmalige, maar zeer handige uitgave.

Roy,

Ik denk dat je eerst de keuze moet maken of je 6S / 2x6S of 12S wil gaan laden? een prijs indicatie zou ook handig zijn;)

Gr,

Mario

Hey,

Nu schijnt het dat mijn vader 2 travos van 220v/24v op zolder had staan... van die zware uit schakelkasten.
Tien jaar liggen wachten op een bestemming die niet kwam en twee jaar terug toen zij verhuisden weg gedaan... 8O

Oke, tis niet anders. Het liefst ga ik natuurlijk voor het beste, de duo dus. 2x 6s laden in korte tijd is natuurlijk wel luxe!
Ik denk dus ook dat ik dat maar ga doen, alleen nog een geschikte voeding vinden.
Daar ben ik nu dus ook druk naar op zoek...

Gr, Roy

Hey Mario,

Ik ga hem eens mailen, zo te lezen heeft hij idd genoeg.
Ik volg niet helemaal waar hij nou die 230 en 480W vandaan haalt?

Dit is een inbouwvoeding, geen ervaring mee, zitten er aan de andere zijde normaliter gewoon kabelaansluitingen voor de uitgang?

12 volt DC (10 -13.4 Volt regelbaar.) 24 Ampere ( 230 watt ) 5 volt DC ( 4.6 - 6.4 volt reg. ) / 16.4 Ampere 480 watt :confused:

Bedankt voor het meezoeken!

Gr, Roy

ondertussen nog zoekende naar een voeding...

Ik heb contact gehad met de man achter de advertentie hierboven, het zou moeten werken.

Hij heeft o.a. voedingen van 12V bij 32A. In theorie dus 384W. Dat zal in de praktijk dan wel ergens tussen de 300 en 350W liggen.
Het zijn echter inbouwvoedingen en zijn voorzien van (voor mij) exotische connectoren, en daar moet het een en ander overbrugt en gesoldeerd worden om aan de juiste spanning en stroom te komen.

Ik zit een beetje in dubio of dat een goed idee is?

Van de andere kant, laden van lipo's doe ik met maximaal 1C. Bij max. 5ah packs zal er dan 110W theoretisch in moeten, praktisch misschien 125W?
Dus de hyperion zou ik dan met 250W moeten voeden.

Als ik een standaard graupner voeding van 13,8V en 20A neem, die levert dan theoretisch 276W. Die is kant en klaar en gebruik ik dan waar hij voor bedoelt is.
6447.jpg

Dat gaat dus prima, meer vermogen gebruik je niet wanneer je met 1C laad tenzij je accu's van hogere capaciteit koopt.
In dat geval zou ik denk ik liever twee kleinere packs hebben dan een van de gezamelijke capaciteit.
Wanneer je met 1C twee accu's gelijk kan laden (de duo dus) dan heb ik mijn vliegaccu's in 60minuten weer klaar voor actie, dat vind ik prima.

Als er toch meer vermogen nodig is, bijv. omdat rendement anders uitpakt, meer dan 1C laden toch verantwoord is, of de lipo prijs daalt per capaciteit, dan zou de suggestie van Rhelie uit een ander draadje nog steeds een optie zijn;
6451.jpg

Wel duurder natuurlijk maar dan heb je 13,8V en 30A.

Wat ik ondertussen wel heb besloten is dat ik voor de duo ga ;-)

Gr, Roy

Laatst bewerkt:
Die graupner 30A voeding heb ik hier nog wel staan, die eigenlijk alleen maar stof hapt.
Dus mocht je daarvoor kiezen, stuur maar een PB. Dan kan je evt die van mij overkopen. Is pas een half jaar oud.
(ik ben wel morgen t/m zondag niet online(even hellingzweven in Duitland :) ))

Roy, hou er rekening mee dat de duo zijn max vermogen vanaf 15v geeft, het is onduidelijk hoeveel vermogen er bij 12v /13.8v uitkomt dus dat kan nog een addertje onder het gras zijn!!

Gr,

Mario

Roy, hou er rekening mee dat de duo zijn max vermogen vanaf 15v geeft, het is onduidelijk hoeveel vermogen er bij 12v /13.8v uitkomt dus dat kan nog een addertje onder het gras zijn!!

Gr,

Mario

Dat is een lastige Mario, ik heb geen idee hoeveel het zal schelen. Ze geven wel aan dat hij vanaf 11 volt gevoed kan worden.
Vanaf 15V het max. vermogen, tja, maar dan moet je ook echt het max. gaan trekken en op dat punt zit er nog wel wat marge...

Gr, Roy

Back