Ibis laser model

• Topicstarter Topicstarter Sjaak Trekhaak
  • Startdatum Startdatum
S

Sjaak Trekhaak

Guest
Goeiedag beste mensen,

Onlangs heb ik heel goedkoop (vandaar dat ik m gekocht heb) een ibis (van laser models) overgekocht van mn oom met een os max 40 (6,5cc) motor en futaba f14 35mghz. Nu heb ik hier een aantal vragen over welke ik hoop op deze site beantwoord te krijgen.

Mijn oom heeft de ibis gebouwd en er enkel een keer mee getaxied en een een hopje van een meter mee gemaakt. Ook moet de ibis nog uitgetrimd worden.

- Hoort bij dit trimmen ook de zwaartepuntsbepaling? of is dit totaal niet nodig bij modelvliegtuigen.

- Ook kwam ik er achter dat de linker aileron wat speling heeft. Niet veel maar wel iets. Kan dit kwaad?

- Verder vroeg ik me af, aangezien ik een beginner ben, of de ibis wel een goed vliegtuig is om mee te starten (zeker door de 6,5cc motor)?

- Wat is jullie algemene mening over de Ibis? goeie kist?

- En ik woon midden in amsterdam sinds een paar weken (das dan wel weer een beetje jammer..) en ik ben druk op zoek naar een club hier in de buurt. Weet iemand een of andere club in de buurt van Amsterdam?

Alvast bedankt!

Ha Sjaak Trekhaak :P ,

Juist zwaartepunt is essentieel. Daar zorg je als eerste voor, tijdens de eerste vlucht volgt het trimmen.

Speling hoort er niet in. Moet je eigenlijk herstellen. Komt waarschijnlijk door de aileronhaken die niet in een kokertje zitten of in zijn geheel los zitten. Mogelijk is de verlijming van de haak in het hout niet in orde. Te veel speling kan je de kist kosten.

Grootte van de motor is geen probleem. De Ibis vind ik zelf niet zo'n prettige kist. Met bijvoorbeeld een Calmato heb ik de ervaring dat velen veel sneller leren vliegen. Mixen van richtingsroer met je ailerons verbetert het gedrag van de Ibis aanzienlijk.

Veel plezier verder toegewenst met deze fantastische hobby.

Hoi Hans,

Tnx voor de info. Dat je de Ibis niet zo prettig vond, is dat gewoon je persoonlijke mening (uiteraard..) of wordt deze ook door veel anderen gedeeld?

En het mixen, hoe gaat dat in zn werk?

Uiteraard is het mn bedoeling om bij een club te komen, zodat me het niet alleen uitgelegd kan worden (zoals op inet), maar zodat ik het ook fysiek kan zien. Maar dat komt vanzelf nog.

Groeten!

ps tja sjaak, dat was het eerste wat me te binnen schoot, en vraag me maar niet waarom.. :P

Clubs in de buurt van Amsterdam: FMS (Federatie Modelvliegers Spaarnewoude), en in Almere zit een club. Zij kunnen wellicht je kist eens keuren om teleurstelling te voorkomen (bijv. hoe dat zit met die speling in het aileron).

Vwb trimmen: eerst kist statisch trimmen (zowel dwarsas als langsas) tijdens de vlucht dynamisch trimmen, als je dit nog nooit gedaan hebt, laat dan iemand op een vliegclub je kist aftrimmen.

Ik heb zelf nooit een Ibis van dichtbij gezien, maar er staat me iets van bij dat de romp redelijk kort is wat wat nadelig was voor de vliegeigenschappen of juist de taxi eigenschappen (ivm staartwiel). Maar misschien ben ik ook wel in de war met die andere laser trainer...ik kan even niet op de naam komen :oops: .

Ga dus eerst langs een club, dit soort vliegtuigen zijn ook niet echt geschikt om even mee wild te vliegen. Maar laat ik die discussie maar niet oprakelen :wink:

Yo!

Ik ben zeker niet van plan om er wild mee te gaan vliegen, zeker niet omdat ik het niet kan en totaal geen ervaring mee heb. Ook heb ik geen geldpakhuis achter in de tuin staan... maar inderdaad zal ik zien dat ik bij een club wat ga rondvragen. Dat is wel het meest verstandige. Bedankt!

Sjaak Trekhaak zei:
Dat je de Ibis niet zo prettig vond, is dat gewoon je persoonlijke mening (uiteraard..) of wordt deze ook door veel anderen gedeeld?
Dat vinden meerdere. Het zit gewoon in de aard van het beestje. Het kleine broertje, de Colibri, heeft er ook last van.

Sjaak Trekhaak zei:
En het mixen, hoe gaat dat in zn werk?
Dat kan je bij de wat betere zenders instellen.

Ik vind de Ibis en Colibri ook niet zo'n super toestelletje, maar je kan er wel prima mee leren vliegen hoor. Ik zou je daar geen zorgen over maken

Noodzakelijke wijzigingen Ibis:
Rolroeraansturing veranderen. Standaard heeft deze zoveel speling dat je al snel last van flutter krijgt. Bij voorkeur 2 servo's in de vleugels monteren, is het probleem opgelost.

Stabilo beter vastzetten op de romp. (Bijvoorbeeld met driehoekslatjes).

Op zich wel een vrij goed toestel.

Groeten,
Gerben

Back