ibm of multiplex

Beste mensen,

Ik ga morgen een nieuwe lader kopen ofwel een multiplex multicharger of een ibm 6 welke zou ong de beste zijn(ik weet niet welk type het juist is ik ga het morge in de winkel wel eens vragen maar kwa merk??)

nu deze hebben een ingangsspanning van rond de 12 volt nu zou ik men regelbare voeding (0-30v en 3 A) kunnen gebruiken om de lader aan tye hangen??

greetzzz

Ik denk dat je een BMI Pro-6 lader bedoeld (IBM maak alleen laders voor laptops e.d.) .... en Multiplex heeft drie heel verschillende "Multicharger's" in het programma .... wordt zo wel een beetje appels en peren verhaal ...

Laatst bewerkt:
DE ibm die bedoel ik ja en van de multiplex weet ik het niet ze zaten alleen rond dezelfde prijs??

Ik zal morge wel wat info vragen in de winkel

en hoe zit het met de voeding??

greetzzz

je formuleert zo onduidelijk dat we nog steeds niet weten welke lader je nou precies bedoelt, heb je bijvoorbeel een weblink waar we even kunnen kijken om welke lader het gaat?

Ik heb de lader pas vandaag in de winkel gezien en weet niet welke het juis is ik wou gewoon wat weten over het merk

maar belangrijker is dat ik men voeding zou kunnen gebruiken

Zo'n regelbare voeding is niet bepaald geschikt om als voeding voor een lader te dienen 3A is wel wat aan de krappe kant ... de meeste lader voelen zich pas echt happy met een 10A 13,8V (in "klassieke" trafo uitvoering ca. € 65,--)

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar als ik met realtief kleine stromen laadt zou de voeding van 3A dan niet volstaan?

Ik heb de bmi gekocht prachtig ladertje vind ik het,maar ik had nog eens een vraagje kan ik mijn ni-cd en ni-mh's laden met de stroom die gelijk is aan hun capaciteit? EN wat zou een goede ontlaad stroom zijn voor deze of hoe bereken ik deze??

greetzzz

raar kabeltje?

Ik heb het antwoord op mijn vraag al gevonde sorry,maar heb er wel al een nieuwe:d. Bij men lader zat een kabeltje met aan de ene zeide een servo stekker en aan de andere een verdikking met krimpkous over. Nu blijft de vraag voor wat dit dient in de handleiding is er niks over te vinden??

dit is het kabeltje;
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet eruit als een temperatuur sensor. Die kun ja als extra beveiliging op je accu plakken tijdens het laden. In de lader kun je waarschijnlijk een maximale temperatuur instellen waarbij de lader afslaat. Dit moet overigens in de handleiding staan!

In de handleiding staat het niet zeker. MAaar idd in de lader kan je een temp instellen en het stekkertje past ook in de lader maar tog staat op de doos en de site dat hij geen temperatuursensor heeft?? De 8 zou dit wel hebben

Heb het net getest en idd hij slaat af als ik de krimpkous achig ding tegen een lamp hou. Maar op welke temp zou ik em dan moeten instellen dat hij juist zou afslaan als men batt te warm word??

greetzzz

35 - 40 graden. echter hou wel rekening met warme zomerdagen (alhoewel wanneer was de laatste ook alweer?)

Een tempereratuursensor is een soort laatste redmiddel al er iets fout gaat. Bij voorbeeld het kiezen van een verkeerd laadprogramma. Een sensor kan dan misschien je accu redden van de ondergang. Zelf wel een geprobeerd met een programma voor loodaccu's een Ni-Cd accu te laden. Een temperatuur sensor had de accu gered...

ok bedankt nu voor de voeding gebruik nu een regelbare van 0-30v 3A maar deze kan het niet echt aan. Hij laad wel maar om de 1,5min valt de stroom ong 20sec weg en zie je op de lader dat hij laad met 0A dat zit dus niet echt lekker;) Nu had ik op de website van graupner deze gevondehttp://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6449 zou het met deze wel goed gaan??

En zou ik bv als ik geen 220 heb in een veld bv een 12 volt loodgelaccu van 7Ah kunnen gbruiken??

greetzzz

Die voeding levert maximaal 8,5 Ampere. Dat is ook niet bepaald veel, maar als je geen al te hoge laadstroom toepast en geen grote celaantallen laadt, dan zal het wel gaan. Staat er in de handleiding van de lader niet iets over maximale stroomsterkte die een netvoeding moet kunnen leveren?

Een lood-gel accu van 7 Ah is ook al geen geweldenaar, maar afhankelijk van wat je wilt laden, tja.

Even een aanvulling. Eigenlijk weet ik niet wat je wilt gaan laden, maar met onderstaand voorbeeld kan je zelf bepalen welke stroomsterkte de voeding aan moet kunnen.

Stel, je wilt drie in serie geschakelde Li-Po's van 3200 mAh laden. De maximale spanning is 3 x 4,2 V= 12,6 Volt. De laadstroom zal 3,2 A zijn.

Het uitgaande vermogen van je lader is dan 3,2 x 12,6= 40,3 Watt.
Omdat de lader inwendig verlies heeft tellen we om het ingaande vermogen te bepalen hier de helft bij op. Het ingaande vermogen voor de lader is dan 40,3 + 20,12= 60 Watt (afgerond).

De 12 Volt voeding moet dus 60 : 12= 5 Ampere kunnen leveren.

Dit blijft natuurlijk een beetje benaderen, maar het komt wel in de buurt. Hou er ook rekening mee dat het berekende uitgaande vermogen van de lader nooit groter kan zijn dan het maximale vermogen van je lader. Dit vind je in de handleiding.

Laatst bewerkt:
Back