Icarex vraag

Iemand vertelde mij ooit dat Icarex erg moeilijk te verwerken is als het gaat over rondingen/ buigingen bijvoorbeeld vleugeltips.
Wie heeft hier ervaring mee en kan er iets meer over vertellen?

Laatst bewerkt:
Ha! ff vlug hier: ik vind Icarex niet moeilijker dan bijvoorbeeld Oracover voor rondingen.
Opvallend ook hoe goed vouwen (van opgevouwen verzenden) zich er uit laten strijken.
Tot nu toe 4 vleugels van zo'n 60cm per vleugeldeel bespannnen, ik vind het er mooi uitzien.
Wel: te weinig gespanlakt, moet ik nog nalopen.
Onverdund spanlakken geeft snel een rommelig resultaat.
Grootste probleem tot nu toe: onderkant hol profiel vleugels.
Questie van goeie lijm, ben nog steeds op zoek naar de ultieme oplossing.: als iemand hier nog aanraders over heeft?
Desalnietemin: ik vind het mooi spul.
Goedkoop te vinden bij Ali, vooral als je bedenkt dat het 1.50m breed wordt geleverd..

Ik kende het niet, maar ziet er als een mooi materiaal uit. Hier https://icarex.nl/ staat dat het tweezijdig gecoat en luchtdicht is (weet niet wat er met de coating gebeurd als je er met de strijkbout overheen gaat.)
Hoe plak je dit vast? De vleugel insmeren met oracover warmte gevoelige lijm ?

Ik heb het heeeeel veel gebruikt en ..

- probeer dubbel gekromde vlakken te vermeiden...laat het Ikarex bv tot aan de meestal ronde tipblokken lopen en doe daar dan een kwastje verf over
- Ikarex kent geen binnen of buitenkant (zoals spanvlies) en ook geen oriëntering zoals tissue, spanvlies en zijde.. dus je kunt het in beide richtingen gebruiken.
- lijmen gaat het beste met 1:1 met thinner verdunde Pattex Transparant. Breng op de constructie en de randen van het doek een spoortje aan en laat dat 5 tot 10 minuten drogen. Bij gewelfde profielen de onderkant van de ribben een keer of 3 insmeren met de verdunde lijm want je weet niet waar het op het doek moet komen en zo heb je toch voldoende lijm aangebracht.
- dan met de strijkbout op zo laag mogelijke temperatuur de te hechten randen warm maken en aandrukken. De hechting is enorm en kan heel wat hebben.
- dan het gehele vlak spannen en ook weer een zo minimaal mogelijke temperatuur instellen want anders beschadig je de gesealde toplaag.
- ondanks die sealing hou je het doek niet helemaal waterdicht en 1 á 2 lagen spanlak maakt het wel voldoende dicht. De torsiestijfheid is een tikkie minder dan met zijde of spanvlies beklede constructies dus diagonalen (latjes of ribben) cq een (dubbele) D- doos indekking in de neus is aan te bevelen.
- indien je werkt met een deels carbon constructie dan komt de kleur beter tot zijn recht door de constructie eerst met een 2K witte spuitlak te behandelen (anders heb je door de zwarte koolstof een behoorlijk contrast met de open constructie delen)

Als voorbeeld hier mijn zuigerkist Meshack waarbij het geel Ikarex is:

20221209_094221.jpg

Veel succes!!!

Laatst bewerkt:
Het grote nadeel van SIG Koverall is dat het (bijna) nergens meer te koop is.
Ik heb het nog in Zwitserland kunnen bestellen, een rib uit je lijf iets van 115 euro voor 2x Koverall grootste afmeting inclusief verzending.
Een goed alternatief is Futterstoff (ken het Nederlandse woord niet), wat zwaarder echter de verwerking is exact hetzelfde.

Gelukkig heb ik nog een grote rol Koverall (iets van 2 x 5 m) in de goede tijd voor weinig gekocht.
Het aanbrengen is meer werk dan Oracover, maar ik vind het leuker (en makkelijker) om te doen en het blijft veel langer mooi.

Laatst bewerkt:
Back