Icharger 106B+ cellspanning fout

Ik heb een probleem met een iCharger 106B+ versie V3.11C
Lader 106B
Wanneer ik met deze lader een Lipo batterij 3700 5S1p wil laden in balance mode, gaat deze "gevaarlijk" in onbalans omdat de individuele cellspanning van de 5de cel waarschijnlijk niet juist gelezen wordt.
De aanduiding op het scherm van de lader voor cel 5 geeft 4.13Volt , de gemeten waarde met een multimeter geeft dan 4.235V aan.
Omdat de spanning van 4.20V op de 5de cell niet bereikt wordt blijft de lader onnodig veel langer bezig met laden ( een normale lading duurt ongeveer 60 minuten ), de andere cellen 1 tot en met 4 zijn reeds geladen tot 4.20V en daardoor wordt ook de laadstroom tot het minimum gereduceerd.
In het rcgroupsforum heb ik een user calibration.pdf gevonden maar met de werkwijze beschreven in de PDF is het niet mogelijk om te calibreren.

Een mogelijke oplossing is laden in Charge mode samen met een externe balancer.

Hopelijk heeft iemand een oplossing voor dit probleem , ik geef tenslotte nog altijd de voorkeur aan Lipo's laden in balance mode

Laatst bewerkt:
Waarom werktde calibratie methode niet.
Op rcgroups zijn er een heel aantal die het wel voor elkaar gekregen hebben met die handleiding.

- Is de universeel meter goed ?
- meet je tijdens het laden of er na ?

workaround :
Je kunt in de settings menu de afslag spanning per cel in stellen. kun je in iedere geval verder.

Bij mijn 208b's staan de cellen een uur na het laden op 4.18V

Bart,

Op rcgroups zijn er een heel aantal die het wel voor elkaar gekregen hebben met die handleiding.
weet je soms op welke pagina's deze vermeld zijn ( er zijn zo'n 361 pagina's bij dit onderwerp)
je moet niet voor mij gaan zoeken hoor !

- Is de universeel meter goed ?
de gebruikt meter is zonder twijfel goed ( cel 1 tot 4 komen wel overeen met de waarde op de univ.meter )
- meet je tijdens het laden of er na ?
ik meet tijdens en na de lading, na de lading blijft de spanning op cel 5 nog altijd boveb de 4.20V staan zelfs na 2 dagen nog, nadat ik dit voor de eerste keer gemerkt heb , heb er na lading een balancer equalizer ( Shark PB-5 ) op geplaatst
tot cel 5 terug onder 4.20V staat.

Je kan idd de afslagspanning in de settings wijzigen per cel in het algemeen, maar niet bv enkel voor de 5de cel spijtig genoeg.

Het zou idd moeten zijn zoals je zegt na 1uur 4.18V.

Laatst bewerkt:
Dat stuk je dat het bij 4 cellen goed gaat had overheen gelezen.

Heb je toevallig een 6S Accu liggen ( 2x3s ) ?
Kijken of het probleem dan ook bij Cel 5 is.

loopt de spanning tot die 4.13 wel netjes op of hangt die altijd rond die koers ?
Heb je toevallig een keer kortsluiting gemaakt op de balancer print.
Ik heb dat wel gehad, waardoor er een spoor was door gefikt. wat weer als
resultaat had dat de cell spanning complete verkeert gemeten werdt ( niet 0 )

anders weet ik het ook niet, Junsi die de support op rcgroups deed, reageerd op
het moment niet meer in het forum of via mail ( had een firmware probleem met
een van de twee ). Dan wordt het in iedere geval lastig. garantie ??

Ze kampen nog steeds met een connection breakdown probleem die ze niet onder
de knie krijgen( bij volgens mij alle modelen van iCharger , waar door de lader in
een keer volledig onbruikbaar wordt.

Bart,

De test met andere 5S cellen en 2 x 3cellen had ik ook al eens getest, maar de lader geeft telkens voor cel 5 een fout welke weliswaar kleiner is naargelang de celspanning kleiner is
bv 3.80Volt celspanning is het verschil in aanduiding -0.08V op de lader en dit loopt op tot -0.12v bij 4.20V.

ter info : lader celspanning 1 tot en met 5 => 3,96 + 3,97 + 3,96 + 3,95 + 3,91=19.75V totaalaanduiding = 19.80V externe multimeter geeft ook 19.80V aan.

De spanning blijft niet altijd 4.13V zoniet zou dit inderdaad wijzen op een slechte verbinding met de cel.Bij mijn weten is er geen kortsluiting geweest en het inwendig ruikt ook niet aangebakken, het kan idd gebeuren dat doordat de print verbrand er door carbonisatie nog een zekere weerstands geleiding is en er toch een spanning gemeten wordt.

Ik denk dat ik de lader eens zal openen en een visuele inspectie doen & eventueel nameten van de weerstanden op de balancer ingang + desnoods eens testen of ik met parrallel bijplaatsen van van een externe weerstand de aanduiding kan corrigeren.
Wanneer ik de calibration ( volgens bovenstaande PDF ) uitvoer krijg ik enkel 3 beeps en op het scherm verschijnt er dan JUN-SI.COM en op de tweede lijn een 15 cijfers lang nummer. en verder krijgt men geen enkele reactie meer wanneer men stap 3 doet in de manual.

Bart ( alleszins bedankt voor uw recaties ) heb jij enig idee wat ze in de PDF met 4.1/2 Digital multimeter bedoelen ( ik denk een multimeter welke minstens 4.5V kan meten )

Een vaste voeding van 12 Volt heb ik niet beschikbaar wel 13.70Volt

Bij warning punt 1 "when calibrating you need clear the voltage source" vertaald met een translator betekent dit "Wanneer kalibreren u de spanningsbron moet opklaren" ik versta het niet in het engels maar nog minder na vertaling

Laatst bewerkt:
heb je de lader wel geupdate naar nieuwste software anders werkt kalibratie niet

These steps are suitable for 1010B+, 1010B, 106B+, 106B and 208B, but only useful for 3.09 version and further version in the future.

hier vind je alle files: 10S 10A 300W charger/discharger ( iCharger 1010B+) --206B, 208B release! - RC Groups

Calibrating steps: 1. Press <Stop><Dec><Inc><Start> these 4 buttons together, then electrify the iCharger; loose the
buttons when hearing 3 beeps from the buzzer.
2. Connect the battery to the iCharger charging port and the balance port.
3. After starting the charger, hold <Stop> button for 3 seconds to the monitor interface.
4. Press <Inc> or <Start> button to choose your "need-to-be calibrated" voltage screen, then hold <Dec>< Inc ><Start> three buttons for 3 seconds at the same time to calibration state.
5. The "need-to-be calibrated" voltage begins blink (the voltage value and the calibrate value showed on the screen alternatively). At this time, you can calibrate the iCharger by the value your digital multimeter reads, pressing <Inc> to increase and <Dec> to decrease. Press <Start>, then you can switch the calibrated voltage; press <Stop> to quit from calibration state. The step 3 and 4 can be repeated several times to calibrate all the voltage.
6. Press <Stop> to quit and if you need to calibrate next time, you need begin from the 1st step.

de door U vermelde Calibrating steps staan in de User calibration-1.pdf
wanneer ik deze volg kom ik niet verder dan stap 2 en dan staat er op het scherm op de eerste lijn "http://www.jun-si.com" en op de tweede lijn een nummer 510108750706153
Verder kom ik niet meer : uitvoeren van punt 3 geeft geen enkele reactie meer m.a.w. je kan geen calibratie uitvoeren.
Op maandag 7 december 2009 12:29:39 heb ik nog een mailtje gestuurd naar szjunsi@163.com maar tot op heden nog geen antwoord.
Ik heb er mijn twijfels over dat de firma welke de Icharger maakte ( waarschijnlijk niet meer maakt ) geen enkele support meer levert in verband met hun laders op gebied van SW etc maar je kan ze nog wel kopen bij HC.

hallo retlaw,

je drukt dan te lang op de 4 knoppen in stap 1 ( dan heb ik ook serie nr als jij )
zodra je de piep hoort direkt loslaten dan stopbutton 3sec indrukken

ik stuur je even mijn mail per pb

gr marc

Hallo Marc
BEDANKT !!!! na zoveel maand laden met een externe balancer eindelijk is het probleem opgelost. Het komt gewoon op snelheid aan.
Ik heb de calibratie nu kunnen uitvoeren en alles blijkt naar behoren te werken.

Back