Ictineo II

Allereerst weet ik niet waar ik mij moet voorstellen. Daar was ik nog niet echt uit. Hiervoor wil ik wel graag gebruik maken van ook dit topic.
Ik ben nu toch wel zo´n 15 jaar bezig met modelbouw. Ik heb behalve de modelbouw een gezin en natuurlijk net als alle andere brave burgerij in den lage landen en baan om dit allemaal van te bekostigen. Naast alle hectiek probeer ik dan ook nog een beetje ontspanning te zoeken. Dit vind ik samen mijn fretten en dan ook nog de modelbouw. Ik zal verder niet teveel schrijven over mijzelf en dus het topic openen.
-----------------------------

Een aparte keuze. Ik weet het, maar toch is dit wel één van mijn favoriete schepen. Eigenlijk heeft dit toch te maken met de avontuurlijke kan hiervan. Zo ben ik zelf ook vrij avontuurlijk en kan vaak opgaan in de verhalen zoals geschreven door Jules Verne. Maar ook in de verhalen door Piraterij en andere zaken die met de geromaniseerde scheepvaart te maken heeft.

Even over de Ictineo, dit is het tweede type. De eerste was meer een bol vorm. Maar dit schip heeft toch al de kenmerken van een onderzeeër die wij nu kennen. Even een stukje geschiedenis over de Ictinieo II zoals ik deze hier wil laten zien.

De Ictineo is de eerste echte onderzeeer ter wereld. En is uitgevonden door ingenieur Narcis Monturiol geboren te 28 sept. 1819 en is overleden 6 september 1885. Hij was ing. werktuigbouwkundige maar heeft ook de studie rechten, geografie, natuurkunde en natuurlijke historie gestudeerd.

Narcis Moturiol had destijds het idee om koraal vissers te gaan helpen met dit zware werk en heeft daarvoor de Ictineo uitgevonden. De bouw begon op 10 februari 1862. Waarna de Ictineo er 2 Oktober 1864 te water gelaten werd. Echter werd de voortstuwing nog met de hand gedaan. Door middel van een fietsende/mechanische overbrenging naar de schoef toe met wel 16 mensen.

Door de slechte prestaties destijds met de manuele aandrijving. Heeft Narcis Monturiol besloten om hier een 6 pk stoommachine in te bouwen. De stoom machine is ongeveer in 1958 in een loods van een papierfabriek geplaats. Dit gaf nogal wat problemen met zuurstof toevoer en rookgas afv oer enz. Na deze overwonnen te hebben heeft de Ictineo toch een 13 duiken uitgevoerd en heeft ook een langste duik gemaakt op 30 mtr van zo´n 7uur en 30 minuten.

Dit schip was destijds zover de tijd vooruit dat we bouwmethode van een dubbele romp en bulbsteven nog steeds uitvoeren met onze moderne onderzeeërs.

Helaas heeft het schip geen lang leven beschoren. Het is door schuld eisers in beslag genomen en deze hebben het schip gesloopt voor de onderdelen en oud materiaal. De sloopt heeft plaats gevonden ongeveer in 1868.

Maar genoeg theorie, de bouw.
Inhoud van de doos.

160820102478.jpg

De doos en boxart. Deze geeft eigenlijk heel weinig weg over de moeilijkheidsgraad van het schip zelf. Wel dat het de schaal is 1/24 en dan word de totale lengte zo´n 72 cm. Toch nog een flink model.

150820102474.jpg

De spanten. Voorgestanst en moeten dan wel goed gecontroleerd worden. De zouden nog wel eens krom kunnen zijn.

150820102473.jpg

Heel veel metaal. Alles zit netjes verpakt en in onderdelen genummerd bij elkaar. Ik kan niets vinden dat niet goed is samen gesteld. Petje af.

150820102475.jpg

En dan heel veel tekeningen. Het verbaasd mij zelfs dat er zoveel tekeningen en geschreven woord bij stond. Er zit wel een Nederlandse vertaling bijgevoegd, maar deze is zeer summier qua uitleg.

150820102476.jpg

Dan nog meer metaal. Moet dan zelf nog wel helemaal gevormd worden enzo. Maar gezien de handleiding zou ik dit idd wel moeten kunnen.

150820102477.jpg

En dan de foto een beetje onderste boven. Maar het idee is wel heel duidelijk. De latjes moesten op een bouw plank gemaakt worden en de tekenig zou moeten worden vast gesoldeerd. Nu met wat plakband en wat ander kust en vliegwerk is het allemaal gelukt.
De start van de bouw.

Na volledige inspectie van de inhoud en deze vergeleken te hebben met de bijgeleverde stukslijst kunnen we aan de gang.

De bouw is niet geheel traditioneel qua opbouw van een scheepsromp. De boeg en steven zijn toch heel anders. Maar dat is niet het enige omdat het maar een halve romp is eigenlijk. Dus halve spanten enzovoorts.
Het plan gaan we dan maar eens op een plank plakken zodat we de verhoudingen goed kunnen zien en gebruiken. Dit schip bouw ik maar 1 keer. Dus kan ik het plan fijn mishandelen.

SANY3022.JPG

Dus met latjes de zaak eerst goed uitgelijnd vast gezet. De spanten kunnen hier nog wel uit. Maar nu weet ik wel dat ze recht staan. En dus de basis is gelegd.

SANY3023.JPG

Even een detail van de bouwhelling. De spanten worden dus tussen twee latjes geklemd om zo mooi uitgelijnd en loodrecht gezet kunnen worden. Nu gelijk de halve spanten voorzien van een schuin vlak, let op de kopse kanten van het hout. Straks met beplanken zal hierdoor alles mooi vloeiend zonder knikken in één lijn lopen.

SANY3024.JPG

Het midden spant is ook nu het grootst. Dit opgemeten en verdeeld onder het aantal te gebruiken latjes. Ook in het midden van de halve spant een tijdelijke steun lat aangebracht. Deze zorg ervoor dat alle spanten mooi haaks blijven. Deze word er na een aantal huidgangen weer afgehaald. Ik werk nu wel net als met traditionele bouw wel weer aan beide kanten tegelijk en werk van beneden af naar het midden toe. Ik wil proberen om zo weinig mogelijk aan vulhout te gebruiken en zal hiervoor de latjes flink moeten verjongen. Maar ook afschuinen over de gehele lengte om een mooie aansluiting te krijgen.

SANY3025.JPG

Beetje rommelige foto. Maar het idee van onder en boven tegelijk beplanken. Dit zorgt voor een evenwijdige druk en zal hierdoor het krom trekken van het model tegen gaan. De nagels die we zien zijn niet in de huidgangen zelf geprikt maar net daaronder en zorgen ervoor dat de latjes tijdens het drogen mooi blijven waar ze moeten blijven. Ik wil geen gaatjes in het hout nog. Dat komt later als ik kan zien waar de planken komen te zitten. Dit schip heeft geen planken over de gehele lengte en zal dus hier en daar onderbroken zijn. Hoe dit gaat worden en volgens welke methode, daar ben ik nog niet geheel uit. Er zijn meerdere theorieën over de beplanking van dit schip destijds.

SANY3026.JPG

Het geheel geprobeerd weer te geven. Een volledige foto nemen van de bouw tot zover die duidelijker is dan dit en niet echt mogelijk op dit moment. Lichtinval enz... Dus daar meer later over.

Laatst bewerkt:
onderzoek van beplanking.

Het origineel
Omdat ik nu uiteindelijk gevonden heb hoe de beplanking zal gaan komen zal ik dit even uitleggen aan de hand van de foto´s van de replica die op dit moment nog in Barcelona staat.

barcelona-export-12.jpg

Deze foto is vanuit een mooie hoek genomen. We zien hier heel goed dat de huidgangen vanaf de neusaf richting staart van dun naar breed verlopen. Ook is hier goed te zien dat de neus een losse kegel is die er als het ware op zit. Dat is vanwege de stevigheid zo gedaan. de patrijspoorten hebben als het ware een stel buizen die in de massieve kogel zitten. Zo zal ook dit op die van mij als model worden weergegeven.

72988074_fbb4a6d067_b.jpg

Heel goed te zien dat er dus vanuit de achterkant, de staart zeg maar de planken van dun naar dik verlopen en dus evenwijdig van elkaar naar de neus blijven lopen. In het midden zitten dus evenveel gangen als voor op de neus als op de staart.

72987902_72f204f1ba_b.jpg

Dan de zij koepels. Deze zitten op het model toch anders. Natuurlijk is het model niet altijd even goed te maken als het origneel, maar het model heeft de patrijspoorten boven de huidgangen. Ik ben nu aan het uitzoeken of het ook zo mogelijk is met het model. Ook deze bollen zijn massief hout waarna de tunnels gemaakt zijn waarop de patrijs poorten zitten.

Helaas heb ik de bron niet meer van de foto... Als iemand die nog weet, heel graag. Ik heb voor onderzoek deze foto´s destijds opgeslagen. En niet overal de bron vermeld.

Wat een apart model, erg leuk, is weer eens iets heel anders, heb zoiets nog niet eerder gezien.

En uw foto's zijn duidelijk hoor:)
Succes ermee.

Hey Rik, ik heb hier dezelfde typfout gelezen als op het belgisch forum.
De datum van de stoommachine ;)

Ook hier wens ik je veel succes en plezier ermee!

Ha Rik, dit is wel een heel bijzonder project; ik heb ik er alle vertrouwen in dat je het tot een goed einde gaat brengen. Als statisch bouwer ga ik dit kritisch volgen :).
Groet, Wim

Hoi Rik,

ook via deze weg wil ik je veel suc 6 wensen met je bouw aan toch speciaal exemplaar!!
Je laat ons al direct in spannig naar het verder verloop van je bouw, door er al vast mooi foto's van een replica!
Ga het zeker van op de eerste rij volgen hoor!!
En ik denk dat ik niet de enige ga zijn???

Hallo Rik,

Blij je hier te mogen aantreffen en laat ik je alvast van harte welkom heten op het forum.

Zoals ik reeds van je gewoon ben weet je met je uitzonderlijk mooie modellen ons steeds weer opnieuw te boeien. Nu ook deze keer... .

Als er op de eerste rij nog plaats is dan ga ik me daar gezellig nestelen en dit bouwverslag met de groooooooooooootste interesse volgen want dit verslag boeit me nu al.

Heel veel succes toegewenst en maak er iets moois van.

Droop

* thanx Droop, natuurlijk is er een mooie plaats voor je bezet.
* John. Ja ook hier maar neer gestreken. Eens kijken hoe het wederzijds bevalt tussen dit forum en mij.
*Wim, ik had niet anders verwacht.
*Michel. Ik weet het. Zal het aanpassen. Een kritisch oog.... :p
*Stefan, thanx.. Idd het is een bijzonder scheepje.

Verder voor het verslag.

220820102591.jpg

De huid is gelegd. Nu loshalen. Heel voorzichtig. Er kan natuurlijk per ongeluk iets van lijm ondergelopen zijn op plaatsen waar we dit niet willen hebben.

220820102590.jpg

En dat lukt goed. Gellukig geen vreemde dingen.

220820102595.jpg

Gelukt. Alles schoon en netjes. Geen overtollige lijm aan de binnenkant. Gelukkkig maar. Hier is het echt lastig om dit te verwijderen tussen de spanten allemaal. Maar ook de binnenzijde komt dus in het zicht en zal dan ook voorzien worden van een mooie laklaag en dus netjes afgewerkt moeten worden.

220820102629.jpg

Nu het grote schuren. Enne dan mag het straks nog een keer. Omdat de binnen kant ook op dezelfde wijze word gemaakt.

En wederom tot de volgende keer....

Thanx... Het valt wel mee hoor met de snelheid. Zo heel veel bouwuren zitten er niet in.

Als we alles bij elkaar optellen komen nog niet op de twee volle dagen. :p

En weer wat verder.... :rolling:

SANY3177.JPG

Een tooltje gemaakt voor het schuren aan de binnenzijde. Deze is dus vanuit een polijst watje opgebouwt. Zo´n watje dat je bij een vollige set krijgt en de grootste maat heeft in twee gezaagd. Dan hebben we twee dunne schijfje. Daarop een schuupapiertje en klaar. Daarmee kan het schuurpiertje goed en vrij bewegen en geeft ook aan holle oppervlakken mooi resultaat.

SANY3184.JPG

De lak. licht eiken.

SANY3180.JPG

Mooi te zien dat het nu op kleur komt.

SANY3192.JPG

Dan het resultaat van de buitenkant. Mooi egaal. De binnekant krijgt ook op de spanten een rode kleur.

Dan nog een probleem het metaal in de kit, is niet goed. Gewoon gescheurd.
SANY3185.JPG

De achterzijde. Hier in zit de schroef en is gelijk de bevestiging van het roer... Zie het midden van het dichte vlak, gescheurd. Dan ook nog eens alles krom. Maar eens testen of het met hitte nog eens gebogen kan worden. Dit is waarschijnlijk het resultaat van te snel afkoelen na het gieten.

Volgende keer weer meer..

En we hebben weer een stukje gedaan. Wel niet echt heel veel maar toch...

SANY3193.JPG

De romp nu ook aan de binnenzijde gelakt dus. Deze is eerst goed geschuurd zoals ik eerder aangaf. Ik heb ervoor gekozen om dit in stapjes te doen. Dus een stukje schuren en dan een laagje lak. Dan weer een stukje schuren om zo weer een laagje lak te doen straks. Waarom, het de lak is een kleur lak. Die steeds donkerder word. Dus de kieren worden donkerder en de planken blijven dus lichter. Door het schuren zal dit niet egaal zijn. Let wel. Dit is de tussenliggende ruimte voor waterbalast. Dus hierin stroomt het water in en uit. Dat laat zo zijn sporen na. Dat is wel wat ik wil laten zien. Niet te strak dus.

SANY3201.JPG

Dan de spanten in de kleur. Goed te zien hoe de lak in de binnenkant is geworden. Dat zal nog eens een keertje gedaan worden. Dan is de binnenzijde redelijk glad en niet overal helemaal de zelfde egale kleur.

SANY3213.JPG

En natuurlijk de kleur voor de spanten.

SANY3206.JPG

Zo laatste foto. Weer wat schilderen. Dan weer beginnen aan de binnenhuid.

En weer bedankt voor het kijken. Tot de volgende update....

Zo weer een vrije dag gehad. En dus weer wat kunnen bouwen.

Allereerst heb ik gezocht naar bouwverslagen. maar helaas. Die heb ik niet kunnen vinden. Misschien dat iemand van jullie een verslag weet?

Maar goed, iemand moet dit als eerste doen he, zo´n verslag maken.

SANY3220.JPG

Tja, daar zal iets niet helemaal goed zijn De spanten zijn genummerd en vandaar uit op de plank gezet. Helaas zitten niet alle spanten op de juiste breedte. Hoe zit dit nu?
Het blijkt dat de dit wel zo hoort te zijn. De planken moeten dus deze vorm volgen. Dit word later duidelijk. Helaas is het zo dat de spanning van de latten ervoor zorgen dat de spanten bij loshalen iets uitwijken. Hierdoor gaat het effect weg.

SANY3237.JPG

Hier komt dan alles op zijn plaats. De kiel er onder gelegd om even te zien hoe dit nu moet gaat worden. En jawel, goed te zien dat de bovenstaande spanten wel kloppen.

SANY3241.JPG

Eenmaal de binnenhuid gemaakt en wat blijkt. Deze past niet goed. Hoe goed ik de spanten ook gevolgd heb met het bouwen. Raar eigenlijk op de doos en bijgevoegde folder werkt het wel. Ook zit er een foto handleiding bij. Wel een handleiding?? Daar kunnen we nog wel eens over discussieren. Maar daar heeft de bouwer het zelfde probleem lijkt wel. :neutral:

SANY3240.JPG

Ook de metaalwaren die passen dus niet. De gaten zie onderste passen niet op de spanten. En de bovenste, die heeft een probleem met de hoek voor de aansluiting van de binnenste huid.

SANY3244.JPG

Hmmm.. Toch blijk ik niet de enige met het probleem te zijn. Hiervoor blijkt de bouwer van het bootje voor de boxart ook hetzelfde probleem te hebben. Die heeft het verzaagt om het te laten passen. En ook de gaatjes kloppen niet met de spanten. :rolling:

Maar goed. Eens zien wat we kunnen doen hiermee. Zal vast wel een oplossing bedenken hiervoor.

Tot de volgende klus maar weer.

De oplossing om alles passend te krijgen. :p

Men neme een kraan waar water uit komt. Houde het model daar onder. En zorgt voor de nattigheid van het hout. Flink heet dus.
Dan even drogen op een warme plaats. Het was met de regen hier zo koud dat de verwarming inmiddels weer eens aan kon. Dus op de verwarming even rusten. Dan nog eens herhalen zodat het vocht redelijk ingetrokken is.

SANY3246.JPG

En dan als je zeker weet dat alles lekker buigbaar is. Het geheel in de klemmen en laten drogen voor een aantal dagen.

SANY3247.JPG

SANY3249.JPG

SANY3248.JPG

Nu nog een paar dagen drogen en mag het geheel los van elkaar. Dan kunnen we ervoor zorgen dat de spanten die nu roodgeverfd zijn dus ook op maat geschuurd/slepen en past het allemaal wel. Dat op maat schuren doen we met een reliëf meter. Hierover de volgende keer meer.
:D

We hebben weer wat gedaan. En ook op de gevoelige plaat kunnen zetten.
happy.gif

Even voor iedereen die bang is geweest dat het helemaal mis zou gaan met al die klemmen.
wink.gif

SANY3320.JPG

Hier is nu goed te zien dat alles redelijk naadloos aansluit. En ik denk dat de operatie zoals ik deze dus heb voorgesteld goed heb gedaan.

Alleen komt er nu weer iets anders om de hoek heen kijken. Maar dat is natuurlijk zo opgelost.

De sokkel waar hij op komt te staan heb ik nu ook gemaakt. Deze bestaat uit een aantal onderdelen. Er zit ook een naam plaatje bij. En een mooi schuin stukje hout waar deze dan op komt te zitten.

SANY3314.JPG

Dit is de bedoeling zoals de fabrikant het wil hebben. (sorry voor de wat wazige foto)

SANY3315.JPG

Dit is dan zoals ik het nu ga doen. En ik denk dat ik hiervoor toch een best aardig idee heb.
De sokkel zelf word gelakt met donkere beits. Zoals de romp gedaan is.
Dan het deel waar de kiel in komt word mooi zwart of donker/bordeaux rood. We zien wel.

SANY3343.JPG

We maken gelijk een nieuwe kiel. Waarom.. De fabrikant heeft niet gedacht aan de lengte van de kiel. Die komt nu dus iets onder de romp uit. Dat is leuk en zo hoort het ook, maar er is nu niet voldoende om de Ictineo mooi recht op te houden. Dus daarvoor zit er nu een soort veer onder die dus in de sokkel komt te zitten en zo de Ictineo vast en overeind zal houden. Zie de bovenste op de foto.

SANY3342.JPG

De veer van de kiel die in onderliggende sokkel gaat passen.

SANY3341.JPG

En zo moet het dus wel gaan lukken.
biggrin.gif

Back