Allereerst weet ik niet waar ik mij moet voorstellen. Daar was ik nog niet echt uit. Hiervoor wil ik wel graag gebruik maken van ook dit topic.
Ik ben nu toch wel zo´n 15 jaar bezig met modelbouw. Ik heb behalve de modelbouw een gezin en natuurlijk net als alle andere brave burgerij in den lage landen en baan om dit allemaal van te bekostigen. Naast alle hectiek probeer ik dan ook nog een beetje ontspanning te zoeken. Dit vind ik samen mijn fretten en dan ook nog de modelbouw. Ik zal verder niet teveel schrijven over mijzelf en dus het topic openen.
-----------------------------
Een aparte keuze. Ik weet het, maar toch is dit wel één van mijn favoriete schepen. Eigenlijk heeft dit toch te maken met de avontuurlijke kan hiervan. Zo ben ik zelf ook vrij avontuurlijk en kan vaak opgaan in de verhalen zoals geschreven door Jules Verne. Maar ook in de verhalen door Piraterij en andere zaken die met de geromaniseerde scheepvaart te maken heeft.
Even over de Ictineo, dit is het tweede type. De eerste was meer een bol vorm. Maar dit schip heeft toch al de kenmerken van een onderzeeër die wij nu kennen. Even een stukje geschiedenis over de Ictinieo II zoals ik deze hier wil laten zien.
De Ictineo is de eerste echte onderzeeer ter wereld. En is uitgevonden door ingenieur Narcis Monturiol geboren te 28 sept. 1819 en is overleden 6 september 1885. Hij was ing. werktuigbouwkundige maar heeft ook de studie rechten, geografie, natuurkunde en natuurlijke historie gestudeerd.
Narcis Moturiol had destijds het idee om koraal vissers te gaan helpen met dit zware werk en heeft daarvoor de Ictineo uitgevonden. De bouw begon op 10 februari 1862. Waarna de Ictineo er 2 Oktober 1864 te water gelaten werd. Echter werd de voortstuwing nog met de hand gedaan. Door middel van een fietsende/mechanische overbrenging naar de schoef toe met wel 16 mensen.
Door de slechte prestaties destijds met de manuele aandrijving. Heeft Narcis Monturiol besloten om hier een 6 pk stoommachine in te bouwen. De stoom machine is ongeveer in 1958 in een loods van een papierfabriek geplaats. Dit gaf nogal wat problemen met zuurstof toevoer en rookgas afv oer enz. Na deze overwonnen te hebben heeft de Ictineo toch een 13 duiken uitgevoerd en heeft ook een langste duik gemaakt op 30 mtr van zo´n 7uur en 30 minuten.
Dit schip was destijds zover de tijd vooruit dat we bouwmethode van een dubbele romp en bulbsteven nog steeds uitvoeren met onze moderne onderzeeërs.
Helaas heeft het schip geen lang leven beschoren. Het is door schuld eisers in beslag genomen en deze hebben het schip gesloopt voor de onderdelen en oud materiaal. De sloopt heeft plaats gevonden ongeveer in 1868.
Maar genoeg theorie, de bouw.
Inhoud van de doos.
De doos en boxart. Deze geeft eigenlijk heel weinig weg over de moeilijkheidsgraad van het schip zelf. Wel dat het de schaal is 1/24 en dan word de totale lengte zo´n 72 cm. Toch nog een flink model.
De spanten. Voorgestanst en moeten dan wel goed gecontroleerd worden. De zouden nog wel eens krom kunnen zijn.
Heel veel metaal. Alles zit netjes verpakt en in onderdelen genummerd bij elkaar. Ik kan niets vinden dat niet goed is samen gesteld. Petje af.
En dan heel veel tekeningen. Het verbaasd mij zelfs dat er zoveel tekeningen en geschreven woord bij stond. Er zit wel een Nederlandse vertaling bijgevoegd, maar deze is zeer summier qua uitleg.
Dan nog meer metaal. Moet dan zelf nog wel helemaal gevormd worden enzo. Maar gezien de handleiding zou ik dit idd wel moeten kunnen.
En dan de foto een beetje onderste boven. Maar het idee is wel heel duidelijk. De latjes moesten op een bouw plank gemaakt worden en de tekenig zou moeten worden vast gesoldeerd. Nu met wat plakband en wat ander kust en vliegwerk is het allemaal gelukt.
De start van de bouw.
Na volledige inspectie van de inhoud en deze vergeleken te hebben met de bijgeleverde stukslijst kunnen we aan de gang.
De bouw is niet geheel traditioneel qua opbouw van een scheepsromp. De boeg en steven zijn toch heel anders. Maar dat is niet het enige omdat het maar een halve romp is eigenlijk. Dus halve spanten enzovoorts.
Het plan gaan we dan maar eens op een plank plakken zodat we de verhoudingen goed kunnen zien en gebruiken. Dit schip bouw ik maar 1 keer. Dus kan ik het plan fijn mishandelen.
Dus met latjes de zaak eerst goed uitgelijnd vast gezet. De spanten kunnen hier nog wel uit. Maar nu weet ik wel dat ze recht staan. En dus de basis is gelegd.
Even een detail van de bouwhelling. De spanten worden dus tussen twee latjes geklemd om zo mooi uitgelijnd en loodrecht gezet kunnen worden. Nu gelijk de halve spanten voorzien van een schuin vlak, let op de kopse kanten van het hout. Straks met beplanken zal hierdoor alles mooi vloeiend zonder knikken in één lijn lopen.
Het midden spant is ook nu het grootst. Dit opgemeten en verdeeld onder het aantal te gebruiken latjes. Ook in het midden van de halve spant een tijdelijke steun lat aangebracht. Deze zorg ervoor dat alle spanten mooi haaks blijven. Deze word er na een aantal huidgangen weer afgehaald. Ik werk nu wel net als met traditionele bouw wel weer aan beide kanten tegelijk en werk van beneden af naar het midden toe. Ik wil proberen om zo weinig mogelijk aan vulhout te gebruiken en zal hiervoor de latjes flink moeten verjongen. Maar ook afschuinen over de gehele lengte om een mooie aansluiting te krijgen.
Beetje rommelige foto. Maar het idee van onder en boven tegelijk beplanken. Dit zorgt voor een evenwijdige druk en zal hierdoor het krom trekken van het model tegen gaan. De nagels die we zien zijn niet in de huidgangen zelf geprikt maar net daaronder en zorgen ervoor dat de latjes tijdens het drogen mooi blijven waar ze moeten blijven. Ik wil geen gaatjes in het hout nog. Dat komt later als ik kan zien waar de planken komen te zitten. Dit schip heeft geen planken over de gehele lengte en zal dus hier en daar onderbroken zijn. Hoe dit gaat worden en volgens welke methode, daar ben ik nog niet geheel uit. Er zijn meerdere theorieën over de beplanking van dit schip destijds.
Het geheel geprobeerd weer te geven. Een volledige foto nemen van de bouw tot zover die duidelijker is dan dit en niet echt mogelijk op dit moment. Lichtinval enz... Dus daar meer later over.
Ik ben nu toch wel zo´n 15 jaar bezig met modelbouw. Ik heb behalve de modelbouw een gezin en natuurlijk net als alle andere brave burgerij in den lage landen en baan om dit allemaal van te bekostigen. Naast alle hectiek probeer ik dan ook nog een beetje ontspanning te zoeken. Dit vind ik samen mijn fretten en dan ook nog de modelbouw. Ik zal verder niet teveel schrijven over mijzelf en dus het topic openen.
-----------------------------
Een aparte keuze. Ik weet het, maar toch is dit wel één van mijn favoriete schepen. Eigenlijk heeft dit toch te maken met de avontuurlijke kan hiervan. Zo ben ik zelf ook vrij avontuurlijk en kan vaak opgaan in de verhalen zoals geschreven door Jules Verne. Maar ook in de verhalen door Piraterij en andere zaken die met de geromaniseerde scheepvaart te maken heeft.
Even over de Ictineo, dit is het tweede type. De eerste was meer een bol vorm. Maar dit schip heeft toch al de kenmerken van een onderzeeër die wij nu kennen. Even een stukje geschiedenis over de Ictinieo II zoals ik deze hier wil laten zien.
De Ictineo is de eerste echte onderzeeer ter wereld. En is uitgevonden door ingenieur Narcis Monturiol geboren te 28 sept. 1819 en is overleden 6 september 1885. Hij was ing. werktuigbouwkundige maar heeft ook de studie rechten, geografie, natuurkunde en natuurlijke historie gestudeerd.
Narcis Moturiol had destijds het idee om koraal vissers te gaan helpen met dit zware werk en heeft daarvoor de Ictineo uitgevonden. De bouw begon op 10 februari 1862. Waarna de Ictineo er 2 Oktober 1864 te water gelaten werd. Echter werd de voortstuwing nog met de hand gedaan. Door middel van een fietsende/mechanische overbrenging naar de schoef toe met wel 16 mensen.
Door de slechte prestaties destijds met de manuele aandrijving. Heeft Narcis Monturiol besloten om hier een 6 pk stoommachine in te bouwen. De stoom machine is ongeveer in 1958 in een loods van een papierfabriek geplaats. Dit gaf nogal wat problemen met zuurstof toevoer en rookgas afv oer enz. Na deze overwonnen te hebben heeft de Ictineo toch een 13 duiken uitgevoerd en heeft ook een langste duik gemaakt op 30 mtr van zo´n 7uur en 30 minuten.
Dit schip was destijds zover de tijd vooruit dat we bouwmethode van een dubbele romp en bulbsteven nog steeds uitvoeren met onze moderne onderzeeërs.
Helaas heeft het schip geen lang leven beschoren. Het is door schuld eisers in beslag genomen en deze hebben het schip gesloopt voor de onderdelen en oud materiaal. De sloopt heeft plaats gevonden ongeveer in 1868.
Maar genoeg theorie, de bouw.
Inhoud van de doos.

De doos en boxart. Deze geeft eigenlijk heel weinig weg over de moeilijkheidsgraad van het schip zelf. Wel dat het de schaal is 1/24 en dan word de totale lengte zo´n 72 cm. Toch nog een flink model.

De spanten. Voorgestanst en moeten dan wel goed gecontroleerd worden. De zouden nog wel eens krom kunnen zijn.

Heel veel metaal. Alles zit netjes verpakt en in onderdelen genummerd bij elkaar. Ik kan niets vinden dat niet goed is samen gesteld. Petje af.

En dan heel veel tekeningen. Het verbaasd mij zelfs dat er zoveel tekeningen en geschreven woord bij stond. Er zit wel een Nederlandse vertaling bijgevoegd, maar deze is zeer summier qua uitleg.

Dan nog meer metaal. Moet dan zelf nog wel helemaal gevormd worden enzo. Maar gezien de handleiding zou ik dit idd wel moeten kunnen.

En dan de foto een beetje onderste boven. Maar het idee is wel heel duidelijk. De latjes moesten op een bouw plank gemaakt worden en de tekenig zou moeten worden vast gesoldeerd. Nu met wat plakband en wat ander kust en vliegwerk is het allemaal gelukt.
De start van de bouw.
Na volledige inspectie van de inhoud en deze vergeleken te hebben met de bijgeleverde stukslijst kunnen we aan de gang.
De bouw is niet geheel traditioneel qua opbouw van een scheepsromp. De boeg en steven zijn toch heel anders. Maar dat is niet het enige omdat het maar een halve romp is eigenlijk. Dus halve spanten enzovoorts.
Het plan gaan we dan maar eens op een plank plakken zodat we de verhoudingen goed kunnen zien en gebruiken. Dit schip bouw ik maar 1 keer. Dus kan ik het plan fijn mishandelen.
Dus met latjes de zaak eerst goed uitgelijnd vast gezet. De spanten kunnen hier nog wel uit. Maar nu weet ik wel dat ze recht staan. En dus de basis is gelegd.
Even een detail van de bouwhelling. De spanten worden dus tussen twee latjes geklemd om zo mooi uitgelijnd en loodrecht gezet kunnen worden. Nu gelijk de halve spanten voorzien van een schuin vlak, let op de kopse kanten van het hout. Straks met beplanken zal hierdoor alles mooi vloeiend zonder knikken in één lijn lopen.
Het midden spant is ook nu het grootst. Dit opgemeten en verdeeld onder het aantal te gebruiken latjes. Ook in het midden van de halve spant een tijdelijke steun lat aangebracht. Deze zorg ervoor dat alle spanten mooi haaks blijven. Deze word er na een aantal huidgangen weer afgehaald. Ik werk nu wel net als met traditionele bouw wel weer aan beide kanten tegelijk en werk van beneden af naar het midden toe. Ik wil proberen om zo weinig mogelijk aan vulhout te gebruiken en zal hiervoor de latjes flink moeten verjongen. Maar ook afschuinen over de gehele lengte om een mooie aansluiting te krijgen.
Beetje rommelige foto. Maar het idee van onder en boven tegelijk beplanken. Dit zorgt voor een evenwijdige druk en zal hierdoor het krom trekken van het model tegen gaan. De nagels die we zien zijn niet in de huidgangen zelf geprikt maar net daaronder en zorgen ervoor dat de latjes tijdens het drogen mooi blijven waar ze moeten blijven. Ik wil geen gaatjes in het hout nog. Dat komt later als ik kan zien waar de planken komen te zitten. Dit schip heeft geen planken over de gehele lengte en zal dus hier en daar onderbroken zijn. Hoe dit gaat worden en volgens welke methode, daar ben ik nog niet geheel uit. Er zijn meerdere theorieën over de beplanking van dit schip destijds.
Het geheel geprobeerd weer te geven. Een volledige foto nemen van de bouw tot zover die duidelijker is dan dit en niet echt mogelijk op dit moment. Lichtinval enz... Dus daar meer later over.
Laatst bewerkt: