Ideale ARF glow trainer ?

Discussie in 'Beginners' gestart door guy5927, 31 jul 2004.

  1. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    hallo,

    Ben Electrobelgje dat in glow wil beginnen ...

    Moet wel ARF zijn. Ik dacht aan :

    Graupner MC -12 met 4 servo's, receiver, accu voor TX en RX enz enz

    OS engine 46 Fx

    Arisng Star van Seagull

    Wat denken jullie ?
     
  2. Delcam

    Delcam Guest

    DE beste ARF die nu te koop is, is naar mijn mening, de Calmato van Kyosho. 139€ kost deze in Nederland, en is echt bijna klaar als hij uit de doos komt. Vliegt zeer goed en heeft een vleugel met een halfsymetrisch profiel waardoor hij zich veel vriendelijker gedraagt dan de trainers met een vleugel met een vlakke onderzijde. Deze laatsten hebben de sterke gewoonte bij het opbouwen van wat snelheid meteen sterk hoogte te willen winnen. Dat maakt het vliegbeeld onrustig. de Calmato is nu op onze club in meerdere varianten in gebruik en iedereen is er erg over te spreken. Het enige min punt vind ik de kwaliteit van de sierstrippen die erop zijn aangebracht. Deze laten snel los. Als je het begin van ieder stripje even vast zet met een stukje transparant Oracover wat je erover strijkt dan blijft alles keurig op zijn plaats en je vliegtuig ziet er ook na uren vliegen als nieuw uit.
    Ik doe nu meer dan 45 jaar aan modelvliegen met radiobesturing maar na de Falcon van Goldberg vind ik dit de beste trainer die ik ooit gevlogen heb.

    Hans Delemarre
     
  3. RCtechnics

    RCtechnics

    Lid geworden:
    6 mrt 2003
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Bleiswijk
    De mening van Hans wordt op onze club ook met hem gedeeld. De beste trainer aller tijden. Vliegt zeer makkelijk, kwaliteit is goed en als je een beetje kunt vliegen is hij geschikt voor de gekste stunts!!
     
  4. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    Bedankt voor uw fel gewaardeerde in put, heren.... bij het lezen van verschillende threads viel het mij al op dat die kist op veel bijval kan rekenen..

    Ik heb nog een vraagske als u het mij toestaat :

    Onze piste wordt helaas niet al te vaak afgereden, waardoor het gras soms redelijk lang wordt .... als ik mij een trainerke koop met een voorwiel (zoals hierboven) , zal dat geen flip-overs opleveren, met beschadigde staart en prop tot gevolg ?
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Meer kans op flip-over bij toestellen zonder neuswiel.

    Ook handig om alle wielen een flink stuk groter kiezen.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarom van elektro naar brandstof ;)? De tendens is van brandstof naar elektro.
     
  7. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    Meer kans op flip-over bij taildraggers , Harold ? hoe rijm je dat ??? 8O

    Ron,

    Gewoon uit nieuwsgierigheid en omdat 90 procent bij ons glow vliegt ...

    hier een foto van mijn electro-trainer-eskader : was best leuk maar nu op naar het echte werk ...

    [​IMG]
     
  8. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Is al een tijdje door HobbyIn in prijs verlaagd naar 119E
     
  9. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    De toelstelletjes die je laat zien hier hebben eigenlijk 2 neuswielen, want ze staan heel ver naar voren.

    Bij echte taildragers zoals pipercub, spitfire etc... zitten de wielen niet ver voor het zwaartepunt. Dan wel makkelijk flipover.

    Vandaag geprobeerd een motor van 2e hands vliegtuig van een nieuweling te starten.
    TIP: Haal het dopje van de uitlaat! Start een stuk beter. Smerige zooi :x
     
  10. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    Oké Heren...

    Jullie en nog een massa andere mensen op allerlei fora ( ook amerikaanse ! ) hebben mij overtuigd : CALMATO !

    Ik gooi daar een OS 46 Fx in , dan nog een graupner MC-12 zender-ontvangerkit , accu pack , 4 servo's, remote glow , een 10x6, ...

    Dat zou een pretty good starterspakket zijn voor iemand met al enige vliegervaring, niet ?
     
  11. Delcam

    Delcam Guest

    Waarom remote glow? Jaagt alleen de kosten maar op en je kan er makkelijk bij omdat de motor rechtopstaat en vrij toegankelijk is. De wielen kun je het best vervangen door 76 mm schuim wielen van Robbe, dat werkt een stuk beter vanuit gras. OS fx-46? Dan een 11x6 gebruiken. 10x6 is meer voor een 0.40.
    Verder een prachtig starters pakket!

    Hans Delemarre
     
  12. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Als je nog iets aan extra Euro's over hebt zou ik meteen gaan voor een zender die wat ruimer in de mogelijkheden zit. Bijvoorbeeld een FX-18
     
  13. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    Hans D. ,

    Point taken ... thanx

    Hans M. ,

    3 vliegtuigen op 7 maand : neen dus ...

    Bovendien vliegt onze halve club op MC-12... allemaal zeer tevreden...
    Dat ding ZIET er onnozel en basic uit, maar er zit MEER dan genoeg op om jaren zoet te zijn ...checl out all the features

    Wel jammer dat ie eruit ziet als een Atari-spelconsole uit de 70'er jaren :lol:
     
  14. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    De MC-12 met 1 servo C577 en 3 servo's HS 311, en zend en ontvangstaccu schakelaar en quartsen komt op 235,00....

    prijsopgave nieuw van DE RC winkel in België ... toch niet slecht ?
     
  15. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    OOOPS .... vleugels worden aan romp vastgezet in plaats van samengehouden met elastieken, zie ik net .....

    Is dit wel een oké idee ?
     
  16. Delcam

    Delcam Guest

    Volgens mij de enige goede manier.....vlug, en altijd recht. Het enige is dat er stalen bouten m4 (of m5?) gebruikt worden om de vleugel op de romp te fixeren. Die zou je kunnen vervangen door nylon bouten.
    Ik gebruik overigens gewoon de onderdelen uit de kit.

    Hans Delemarre
     
  17. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    hmm...major problem ...

    in de club waar ik mij bij aangesloten heb geraakt GEEN ENKELE trainer met neuswiel van de grond ....heb ik deze middag vernomen ...

    OFWEL : Calmato into taildragger omturnen ... ( is blijkbaar al eerder gedaan )

    OFWEL : ik kan van een medeclublid een 2dehands IBIS met 2 MAGNUM motoren + de servo's kopen voor 250 euro ....

    wat is jullie opinie ?
     
  18. Delcam

    Delcam Guest

    Ik zou uitzoeken waarom dat zo kan zijn. grotere schuimwielen van Robbe maken het al een stuk beter......Taildragers hebben het in moeilijk terrein altijd lastiger dus er klopt m.i. iets niet.....

    Hans Delemarre
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ofwel kunnen ze niet vliegen :roll: of ze willen die Ibis kwijt.

    Een grondstart is niet altijd nodig, je kan het model ook netjes gooien.

    Die Calmato hoef je echt niet om te turnen in een taildragger om los te komen van de grond.

    Een 3 bener kan iets lastiger te starten zijn als het gras iets langer is omdat dan de neuspoot iets naar achteren gebogen wordt. Ook de motor domping werkt dan een beetje tegen, maar dat is als je goed bent te omzeilen. Let maar eens goed op wat er gebeurt als een 3 bener bij het niet loskomen het gas dicht trekt om de start af te breken. Meestal komt het model dan net los van de grond. Vele piloten hebben het dan moeilijk om het model netjes weer aan de grond te zetten.

    Met een taildragger loop je dan het risico dat je tijdens de start op je neus gaat of in overtrokken toestand los komt van de grond met alle gevolgen van dien.
     
  20. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Als je met een Calmato niet kan opstijgen omdat het terrein te slecht is, dan lukt dat met een Ibis zeker niet. Als het niet lukt om op te stijgen kan je hem nog altijd gooien.
    Volgens mij willen ze je die Ibis gewoon verlappen.
    Ga gewoon die Calmato met 46Fx (en 11x6 of 11x7) halen, dat vliegt trouwens stukken beter dan een Ibis.
    Welke club is dit?
     

Deel Deze Pagina