Ideale ARF glow trainer ?

Discussie in 'Beginners' gestart door guy5927, 31 jul 2004.

  1. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    Jammer van je Skystar, Coolcat...Het siert je dat je je niet uit het lood laat slagen door een verkeerd gelopen Maiden Flight ...

    In afwachting van mijn Calmato ga ik proberen dit hier in de lucht te houden ...

    [​IMG]

    overgekocht van mede-lid ...Heb leren vliegen met electro-speelgoed, maar dit is een whole other ballgame ... Ik weet dat velen op dit forum niet warmlopen voor dit model, maar hij klieft als een mes door de lucht ...take-off en landing zal er nog niet direct bijhoren vrees ik met die Magnum XL 53 ( ja ik weet het, waarschijnlijk veel te veel umph voor deze kist , maar goed voor paniek-situaties) ...

    enfin, we zien wel ... iedere vlucht is er één ...

    Happy flyin'

    Guy
     
  2. Coolcat

    Coolcat Guest

    Ja, kom !! ik ben eenmaal aangestoken en dan blijf ik doorgaan ook. Je hoort me ook zeker niet zeggen dat dit de laatste kist is die de grond in gaat. Als er 1 ding is wat ik zeker weet is dat het de normaalste zaak van de wereld is als er een keer wat stuk gaat of verkeerd gaat. Maarja dat hoort er ook een beetje bij he bij een hobby met zoveel mecanica. En ja dat is ook wel een beetje de charme er van natuurlijk. Ik hoop dat ik mn Calmato een beetje snel binnen heb want dan kan ik vlug weer de lucht in.

    Coolcat
     
  3. Coolcat

    Coolcat Guest

    He He ,
    Calmato is binne. nu nog even bouwen en ontvanger weer laten maken en daar gaan we weer. Hopen dat deze niet bij les 1 probeert te testen hoe hard een boomgaard aankomt en dan komt het allemaal goed.

    Ik hod jullie op de hoogte van de vorderingen !!!
     
  4. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Guy en mede forum gebruikers.

    Ik hoor alleen maar positieve berichten over de Calmato ARF, mijn ervaring is, met ARF's, dat er nogal weleens wat vanaf waait, breekt en scheef gebouwd is, ik ga er gemakshalve vanuit dat dat ook met de Calmato het geval zal kunnen zijn, DUS neem je een ARF om mee te leren vliegen, ga dan altijd te rade bij een ervaren bouwer, die zal je op de belangrijkste kritieke onderdelen wijzen van een vliegtuig die in orde moeten zijn en ZONODIG GEMODIFICEERD om VEILIG met een ARF te gaan vliegen, niet voor niets zijn de ARF's de meest verkochte kisten van deze tijd, ze crashen nogal vaak en niet omdat er al veel vlieguren mee worden gemaakt.
    Mijnsinziens is ook de SKYSTAR van PROTECH (prijs gemiddeld 109 euro's) een hele goede trainer om mee te leren vliegen, is uit ervaring gebleken een zeer vergevingsgezinde kist en je kan er heel veel mee doen met bijvoorbeeld een L,A,tje 40 van OS.
    Ikzelf heb zo'n SKYSTAR "vliegklaar" gemaakt met een borsteloze MEGA 22/30/4 electromotor met 10 cellen 3000mAh NiMh, en een APC 11X7 electroprop en weegt vliegklaar 2300 gram, heeft totaal geen last van "nederige"vliegeigenschappen, bijvoorbeeld met drijvers (plus 300gram) geen enkel probleem om los te komen van het water, en in de winter veel plezier van gehad met ski's, ook geen enkel probleem.

    PS de beste trainer die ik heb gevlogen, vind ik,(en gebouwd) IS de FALCON 3 van Goldberg, deze trainer is nog makkelijker te vliegen dan de ouwe gouwe Charter van Robbe, maar die moet je zelf bouwen, er gaat dus tijd in zitten, en er zijn dus klaarblijkelijk steeds minder vliegers bereid om een vliegtuig zelf te bouwen,(misschien oorzaak van de nogal korte levensloop van een modelvliegtuig uit de ARF hoek).
    Hiermee bedoel ik dat je ook de nodige bouwtechnische inzichten opdoet als je een vliegtuig ZELF bouwt.
    En je kan ook erg veel opsteken van je mede clubleden, ZEKER als je net begint, tenslotte zit niemand op een crash te wachten
    Ik heb mijn zegje gedaan, hopelijk hebben jullie er wat aan.

    Groet Ger Kovacs (voornamelijk BOUWER en DAN vlieger).
     
  5. Coolcat

    Coolcat Guest

    Hey Ger,
    bedankt voor de tips. Ik heb eerst een Skystar gehad en heb nu inmiddels mijn Calmato. De rede hiervoor is omdat mijn mooie Skystar ter arde is gestort door inderdaad afbraak door een windvlaag. Nu moet ik wel zeggen dat mijn nieuwe Calmato een heel stuk steviger aanvoel en dat voornamelijk het staart gedeelte heel solide aanvoelt (fabriek af gelijmt en hoogte roer vast met 2 schroeven). Op de club hebben de meeste mensen inderdaad ook wel tips om het een en ander te verstevigen of aan te passen om soortgelijke problemen zoals ik heb gehad met mijn Skystar te voorkomen. Ik heb nog niet met de Calmato gevlogen maar ben benieuwd hoe hij het zal doen. Als hij zn eerste vlucht gehad heeft laat ik zeker weten hoe hij aanvoelde. Misschien kan ik er wel wat zinnigs over zeggen omdat ik nog niet zo veel ervaring heb met vliegen en dan nog vrij neutraal reageer en niet veel heb om mee te vergelijken.

    Ja en het bouw gedeelte... naar mijn idee kopen veel mensen een ARF kist omdat je met een hobby wil beginne. Je hebt besloten om te willen vliegen en dan wil je dat wel snel kunne. Ik heb zelf ook om deze rede voor ARF gekozen.
    Wel is het zo dat als je meer ervaren bent en je wil een mooie nieuwe kist hebbe je al sneller voor een geheel zelfbouw kiest omdat je al kan vliegen en je die nog steeds hebt en dus alle tijd hebt om te bouwen en nog met je trainer of welke kist je ook al hebt gewoon lekker kan vliegen.

    Coolcat
     
  6. guy5927

    guy5927

    Lid geworden:
    14 apr 2004
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Gistel België
    Ger,

    Ik denk dat de meerderheid van de mensen die voor een arf kiezen wel weten dat een zelf gebouwde kist beter in elkaar zit....Bovendien klopt het (denk ik ) ook dat je veel meer affectie en "bezieling" hebt voor een kist waar je zelf lang aan gewerkt hebt dan voor een vliegtuig die je effe 1-2-3 in elkaar klikt....Bottomline is dat er veel (vooral jonge) mensen zijn die dolgraag willen vliegen, maar niet de hele (voor mij althans ) slopende procedure van bouwen willen ondergaan...zoals je het zelf aangaf : bij sommigen is het bouwen zeker even veel lol (of zelfs meer) dan het vliegen zelf...

    Een ding weet ik zeker : mijn Ibis ( géén arf maar gebouwd gekocht wegens totale doe-het-zelf-kluns, sorry !) vliegt als een zonnetje en is voor mij ( niet helemáál noob maar toch serieus onervaren) ) een ideale starterskeus gebleken ...

    Coolcat, succes met je maiden en laat ZEKER weten hoe het gegaan is !

    [​IMG]
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik heb ook een calmato gekocht, en ik heb op de plank een OS 2T .61 of een OS 4T .40. Welke motor zal ik op de calmato zetten ?
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    De .40 4takt is hier de beste keus. De .60 2takt is veel te zwaar (lees te veel vermogen). De 4takt heeft iets minder vermogen dan een .40 2takt maar daar zal je niet veel van merken. Je kan (moet) bij een 4takt een grotere prop gebruiken. Die zal ook langzamer draaien dit alles samen zal een groter rendament hebben zodat het netto resultaat maar weinig minder zal zijn dan bij een .40 2takt.
    Een bijkomend voordeel is dat een 4takt een veel aangenamer geluid maakt en minder brandstof gebruikt. De uitlaat kan over het algemeen simpeler blijven en vrij makkelijk verlengt worden zodat hij onder de romp uitkomt zonder dat het vermogen zal kosten. Hierdoor komt er ook nog eens minder vette troep op je model.
     
  9. Kelvin

    Kelvin Guest

    Hoi,

    ik hebeen collega op de vliegclub die een calmato heeft en die heeft een 7,5cc supertigre erop zitten en dan heb je genoeg vermogen om er mee de lucht in te gaan.

    Groeten Kelvin
     
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Maakt het uit of de viertakt hangend of staand gemonteerd is ?
    Hangend past ie net wat mooier.
     
  11. Coolcat

    Coolcat Guest

    Hey allemaal,

    het duurd ff maar dan heb je ook wat.
    vandaag de maiden gehad met mijn Calmato en ik heb gevlogen met een lach op mn gezicht en ook niet onbelangrijk........hij is nog heel!!!

    heb niet veel met de Protech gevlogen maar kon na een paar rondjes al merken dat de Calmato vele malen lekkerder vliegt en dan stond er vandaag nog relatief veel wind.

    Maarja leren vliegen met wind is alleen maar mooi, dan is het zonder deste makkelijker. Nu weer ff lekker volhouden en weer regelmatig naar het veld en vliegen maar.
     
  12. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Skystar :banana:
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Mensen toch, zijn we dan de trainer der trainers vergeten? Dé kist waar meer dan 100,000 modelpiloten les hebben gehad?
    juist, de charter!!!!!
    ik roep iedereen met een charter of die een charter heeft gehad op om de calmato te boycotten!!!!!!! :lol:
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Iemand die nu begint met het modelvliegen weet niet wat een charter voor model was.
    Je moest eerst weken gaan bouwen en kon dan als hij klaar was gaan vliegen.
    Tegenwoordig koop je zaterdag´s een ARF en kun je zondag´s hem al in de lucht hebben.
    Voor iemand die alleen vliegen wil en niet bouwen is de Calmato een van meerdere optie´s om snel in de lucht te komen.
    Ik zelf heb altijd een bouwprojekt op de tafel om dat Ik het bouwen van vliegende modelle interessant vinde.
    En als ze dan vliegen zo als het hoort is het geweldig.
    Laaste projekt was de Depron (Extra) vlieger die beter vliegt als gedacht.
    Volgende projekt word de Zagi

    Mvg Johan
     
  15. CV-peet

    CV-peet Guest

    Graag haak ik even in op dit onderwerp.

    De club waarbij ik binnenkort vliegles krijg vliegt alleen met 4-takt (of 2 Takt vanaf 20cc).

    Ook ik heb mijn oog op een Calmato laten vallen, echter om te mogen vliegen dient deze dan wel te worden voorzien van een 4-takt motor.
    Op het forum kom ik veel lovende kritiek tegen over de Saito motoren. Ik denk zelf dan aan b.v. de Saito 56 motor.

    Kan iemand mij vertellen of dit een goede keus is?
    Heb ik buiten deze motor ook een brandstofpomp nodig?
    Welk propmaat heb ik nodig?

    P.S. mijn keus voor een ARF berust inderdaad op het feit dat je graag van start wilt met de Hobby. Heb vroeger veel gebouwd maar nooit gevlogen. Het bouwen is prachtig, maar ik kan heel goed begrijpen waarom ARF 'hot' is. Ik denk wel dat een ieder die de hobby serieus oppakt uiteindelijk het ultieme model toch zelf zal bouwen.
     
  16. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Die saito 56 is een uitstekende keus :thumbsup:
    Prop: iets van 11x7 ofzo
     
  17. CV-peet

    CV-peet Guest

    Bedankt voor je reactie.
    Weet jij wellicht ook of hier nog een brandstofpomp bij moet?
    Misschien een stomme vraag, maar dacht die combinatie ergens gezien te hebben.
     
  18. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Hoogstens om je tank vol te krijgen.

    Mvg Johan
     
  19. CV-peet

    CV-peet Guest

    Bedankt Johan :fadein:
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Ik heb gevlogen met zowel de IBIS van protech als met de Calmato en de Calmato is domweg beter.

    De IBIS is heel strikt genomen een betere trainer misschien, want hij is nog stabieler. De reden dat ik de Calmato beter vind, is dat je er naar mijn idee verder mee kunt doorgroeien. Ook als je het vliegen zelf redelijk in de vingers hebt, blijft de Calmato leuk. Ik denk dat een IBIS dan snel saai wordt.

    De Charter heb ik 1 keer mee gevlogen. Ik weet dat het 'de' beginnerskist van oudsher is, maar in deze tijden nog een charter kopen/bouwen is gekkenwerk. Een charter is een enorme dweilbak vergeleken bij bv. een Calmato of zelfs de IBIS.
     

Deel Deze Pagina