idee? "rijbewijs modelbouw"

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Sjors Euser, 27 mei 2003.

  1. Guest

    Guest Guest

    :(

    Dit soort ideeën wakkert mijn verlangen naar emigreren weer sterk aan

    :(
     
  2. Sjors Euser

    Sjors Euser Guest

    Daar heb je opzich wel gelijk in, ik bedoel het alleen meer voor de mensen die het niet goed kunnen.
    de normale mensen zie je toch wel rijden. ik bedoel echt voor de rampgevallen.

    zoals mijn vriendin.

    enne, over die persoon met dat emigeren: ik wil het echt niet als een officieels iets maken hoor. gewoon dat als je er duidelijk niks van bakt dat er dan gewoon iemand helpt zodat het WEL goed gaat en ook leuk word.

    een soort van zeildiploma die je ook krijgt bij schoolkamp. als je tenminste bent gaan zeilen.

    als je rijd dan letten de instructeurs denk ik zowieso wel op of je het niet te bont maakt.
    alleen de echte rampgevallen rustig begeleiden bedoel ik meer.
    en niet van schreeuwen en zenuwachtig doen. gewoon rustig leren rijden en tips geven.
     
  3. RiLe

    RiLe Guest

    mee eens
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Vliegbewijs? Rijbewijs? Vaarbewijs?

    Typisch staaltje van regelwoede. :evil: Zijn we in Nederland zóóóó goed in!
    Kijk naar de Wet Milieubeheer de Arbowet of de HACCP-richtlijnen.
    Op zich goede wetten, maar de handhavers maken er af en toe een potje van. Handelen meer naar de letter van de wet dan naar de geest van de wet. :twisted: Ditzelfde zie ik hier weer gebeuren. Het is redelijk logisch dat de vliegers regels opgesteld hebben. Als een kist of een heli uit de lucht komt vallen, kunnen er inderdaad dodelijke ongevallen gebeuren. Maar als doot té strakke doorvoering van die regels ze vervolgens aan onze laars gelapt worden, en mensen gaan "ergens op een veldje" wildvliegen, is dat vragen om problemen. En het imago van modelbouwers krijgt weer een knauw. :cry:
    Bij rijders en vaarders kan hetzelfde gebeuren. Een brandstofspeedboat gaat even crossen op openbaar water. Ruzie met vissers, overtreding van de plaatselijke milieu-verordeningen, (bijna-) ongevallen met de 1 op 1 vaart... Een race-auto gaat even proefrijden in de straat: enfin dit scenario heb ik al in een ander draadje geschetst.... :x

    WAAR GAAT HET OM? Het gaat erom dat je veilig en plezierig je hobby kan uitoefenen, zonder dat anderen daar last van hebben. Dus: eerst informeren wáár je kan varen of rijden, wie zijn andere belanghebbenden, zijn er alternatieven....
    En binnen een vereniging: Hou elkaar in de gaten! als één lid het te bont maakt, spreek hem/haar erop aan, op een normale manier. Wij hebben binnen de vaargroep het begrip 'walkapitein'. Als er meer dan 5 schepen op het water zijn, legt één van de schippers zijn zender neer, en houdt een oogje in het zeil. Op het vaargedrag, frequentiemanagement enz.
    Tot nu toe gaat dat uitstekend, en hoeft de walkapitein niet of nauwelijks in te grijpen.

    Bij een open dag spreken we mensen aan die bijv in de haven met grote boten aan het 'rauzen' zijn. De eerste keer even apart (niet iedereen hoeft daarbij te zijn) maar gaat met door met asociaal gedrag, dan wordt de schipper van de betreffende boot verzocht zijn zender in te leveren. En vervolgens krijgt hij nog een keer te horen dat hij 'normaal' moet varen. Een derde keer kan hij zijn zender permanent inleveren, of vertrekken.
    Is één keer gebeurd :cry: maar helpt prima.

    Opgelegde regels? Alsjeblieft niet. Laten we elkaar in de gaten houden, elkaar aanspreken op een stukje verantwoordelijkheid. Doen we dan niet zelf, ja, dan volgen de regels van bovenaf vanzelf...
    Dan heb je zelfs voor een Nikko bootje nog een 4-weekse cursus "Varen op schaal" nodig. :roll:
    Lang verhaal, ik hoop dat de strekking duidelijk is.
    Roel
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    het is te hopen dat dat een geintje is he :(
    als dat zo is dan zegen ik het feit dat wij van de mvsb geen knvvl lid zijn.
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Bij de grote vliegerij kan ik me het voorstellen,
    bij modelvliegen zijn de brevetten gratiz!

    Maar ze moeten wel gehaald worden wil je solo vliegen.
     
  7. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Roel schreef:

    De waarheid als een koe! Met een paar simpele regels in je achterhoofd kan je al veel ellende voorkomen.
    Een statement als deze verdient een applaus! :yes:

    Groet

    Droopy
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dank, dank...
    :oops: Ook modelschippers hebben hun verstandige momenten...
    (al zijn ze zeldzaam) :wink:
     
  9. No1Uno

    No1Uno Guest

    Volledig met je eens.....

    Alleen jammer dat het, over het algemeen genomen, alleen op de clubs en verenigingen zo werkt. Realistisch gezien, denk ik dat er niet alleen op dit forum, maar in het algemeen genomen, weinig mensen zijn die in deze tijd van masaal zinloos geweld, iemand aan spreken als die met dat autootje, met die speedboot, of met wat dan ook aan het crossen is.

    Echter vind ik persoonlijk dat de EIGENAAR van het desbetreffende voer/vaartuig OOK een grote mate van verantwoordlijkheid heeft. Dit bedoel ik dan meer m.b.t. het uitlenen van de zender. Ik bedoel, hoevaak gebeurt het niet dat er schade wordt gereden/gevaren of "ongelukjes" gebeuren doordat er een "maatje van" aan de controls staat? Kijk, we hebben het hier niet over een pakje boter wat je even snel bij de Edah haalt als het kapot is. Het gaat hier over suffisticated equipmemt wat over het algemeen klauwen vol met geld kost. Als dat van jezelf is, denk je wel 2 keer na over wat je doet. Als je je zender uitleent, weet je maar nooit hoe gek er mee om wordt gesprongen.

    Wettelijk gezien kan je trouwens volgens mij, als je je aan de regels die er reeds zijn zou houden weinig ongelukken moeten kunnen maken. Ik bedoel, max snelheid is 50 km per uur, tegenwoordig vaak zelfs 30. Ook je nitro autootje moet zich daar aan houden. Motorbootjes zijn in de meeste slootjes niet toegestaan.

    Nou wil ik niet zeggen dat dat dus inhoudt dat er niet meer kan worden gevaren en gereden, maar aan deze regels houdt ook niemand zich. Of je nou in je 1 op 1 auto zit, of aant "spelen" bent. Voor die auto heb je ook een rijbewijs moeten halen, en daar houd je je ook nie aan de regels.
    Het verplichten van een klein rijbewijs maakt de drempel voor de hobby inderdaad alleen maar hoger, en ik denk persoonlijk dat het geen moer zal veranderen, behalve dat de kas van de overheid wederom maar weer door ons gespekt kan worden. (En nou maar hopen dat Balkenende niet aan modelbouw doet, anders hebben we hem nog op ideen gebracht :wink:

    And thats how the cookie crumbles.....

    Marco.
     
  10. Kingpin

    Kingpin

    Lid geworden:
    18 nov 2003
    Berichten:
    686
    Locatie:
    omgeving Twente
    Mee eens, bekijk m'n filmpjes maar eens, die wil je zeker niet tegen je benen aan krijgen!
    Blijft trouwens een leuk gezicht wanneer mensen het veld over steken wanneer ik aan het rijden ben ... lijken wel hazen die de snelweg proberen over te steken hihi.

    Ik kan me voorstellen dat je regels oplegt bij een club wat wel en niet kan, maar voor de mensen die voor de fun rijden zoals ik op een grote parkeerplaats lijkt me dit geen goed idee. Over het algemeen weet men wel waar men mee rijd en de meesten zijn zeker wel voorzichtig (een enkeling daargelaten).
     
  11. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    het lijkt mij niet nodig om iets van een rijbewijs in te voeren,
    je kan alleen zoveel als je wilt aankloten met een rc auto op bv een parkeerplaats ofzo, zolang de schade die je rijd maar voor jezelf is heb je alleen jezelf ermee,

    hij is volgens mij wel een idee om dat als je met meerdere mensen en auto's aan het rijden bent een aantal regeltjes af te spreken.

    bijvoorbeeld hoe en of je aan de kant moet gaan voor de snellere deelnemers, als je 1:10 en 1:5 tegelijk aan het rijden hebt.

    een ander punt wat van belang kan zijn is de plek waar de rijders zich bevinden op je parkeerplaats ed.
    als je met zijn allen aan een kant staat is de weg die je auto's rijden ongeveer hetzelfde, daarmee bedoel ik dat als je een iemand in de ene hoek hebt, en een ander in de andere hoek je problemen van kruisende wegen hebt, wat tot frontale botsingen kan leiden.

    het voordeel van het bij elkaar staan is ook nog dat je lekker kunt buurten :proost:

    verder is het nuttig om voor het inschakelen van je zender te vragen of het kanaal niet al in gebruik is....

    het zijn maar een paar regeltjes die het rijden veel aangenamer maken...
     

Deel Deze Pagina