idee voor nieuwe (wa)sub?

beste allemaal,

voor wie zit te twijfelen wat voor boot deze komende wintermaanden te gaan maken maar er niet uitkomt, hier een simpele (rotatie symmetrische) rompvorm welke (naar mijn idee) openbaar beschikbaar is.

Een aantal jaren terug is er een rompvorm optimalisatie gedaan aan de universiteit van Stuttgart voor zeppelins. Deze rompvorm is o.a. door Wasub gebruikt en voor wie allemaal een beetje het nieuws heeft bijgehouden de afgelopen maand, moet dit bekend voorkomen. Helaas hebben we wat pech gehad en het zelfs voor elkaar gekregen om de canopy aan stukken te varen, de boot zelf is echt tot meer in staat.

Maar goed, de rompvorm is een lijstje van coordinaten (x-positite en radius) welke ik nu niet bij de hand heb maar stuur mij een PB. Ik zelf zit al een tijdje met de gedachten te spelen om een model te maken maar ik weet nog niet of ik er aan toe kom. Als er mensen geinteresseerd zijn om bijvoorbeeld een mal te maken om meerdere rompen te kunnen maken, dan ben ik zeker geinteresseerd.
Er is voor dit model een voorgeschreven snelheid welke afhankelijk is van schaal en afmetingen. Als er mensen daadwerkelijk interesse hebben om hier aan te beginnen, ben ik bereid om hiervoor het een en ander uit te rekenen en een schatting te geven van benodigd vermogen voor de voortstuwing e.d. Dit zal uiteindelijk relatief weinig zijn.
Het model is denk ik het beste te vergelijken met de 'Kugelfisch' van Norbert Bruggen (waarvan de vorm overigens ook voor een mensaangedreven onderzeeboot gebruikt is),

groeten,

Christiaan

en omdat plaatjes meer zeggen dan zo'n lap tekst, hier een rendering en een foto van wat het uiteindelijk geworden is.

Ik heb verder een zip gemaakt met daarin de lijst met coordinaten als txt-bestand, hetzelfde maar dan in excel en een Free!Ship bestand.

more to come!

render6.jpg

6B5V5343.jpg

Bedankt voor de bestanden.

Ik denk niet dat er veel mensen zullen zijn hier die een dergelijk ontwerp zullen gebruiken voor hun sub. Het is gewoon TE gestroomlijnd. Als er in een model met deze vorm een iets te sterke motor wordt gezet dan heeft de bestuurder aardig sterke zenuwen nodig, doordat het ding gewoon bloedsnel wordt. Kan ook erg leuk zijn, maar met een duur model tegen de kant, of een andere boot op knallen is niet echt een prettige ervaring :lol: .

Hallo,
wat vinden jullie van dit model?
Deze "Boot" heeft jet aandrijving en kan ook duiken.

206695116_687924993a.jpg

Hij vliegt door het water.
Wie kan dit maken zodat er meerdere gemaakt kunnen worden?
Via scannen, via laser of zo iets.
Ik heb meer foto's.
Werkt met 2 stabilisators, dus is mooi recht te houden
en ook nog mee te sturen.

Hein

Carlo,
hij gaat wel door en onder water!
Vliegt door het water!
Tja als ik niet beter wist zou ik zeggen dat het heel sterk op een F16
lijkt met ingekorte vleugels.
Het model was in Keulen dit jaar.

Hein

Kloppertjes zei:
Bedankt voor de bestanden.

Ik denk niet dat er veel mensen zullen zijn hier die een dergelijk ontwerp zullen gebruiken voor hun sub. Het is gewoon TE gestroomlijnd. Als er in een model met deze vorm een iets te sterke motor wordt gezet dan heeft de bestuurder aardig sterke zenuwen nodig, doordat het ding gewoon bloedsnel wordt. Kan ook erg leuk zijn, maar met een duur model tegen de kant, of een andere boot op knallen is niet echt een prettige ervaring :lol: .

dat klopt, ik heb het meer gepost omdat het alleen een rompvorm betreft en iedereen vrij is om hier zijn/haar eigen invulling aan te geven. Als je wat wil experimenteren met verschillende manieren om een romp te maken (iemand al eens vacuumvormen zelf gedaan?) heb je hier genoeg aan. Verder hoef je je ook niet druk te maken om detailering/afwerking als dat niet jouw ding is.
De nadruk ligt dan meer op het technische gedeelte, je zult inderdaad met een kleine motor al een behoorlijke snelheid halen (kun je leuke capriolen uithalen) en om dat bestuurbaar te houden kun je eigenlijk al niet zonder elektronische diepteregeling (iemand al eens geprobeerd dit zelf te maken ipv te kopen?). Verder is zo'n ei-vorm als dit redelijk 'indestructible' ;)

hallo

ik heb die bood inderdaads in keulen gezien

daar is maar een woord voor dat ding

nietnormaal

snelheid was geen probleem
hairpin bochten op een metertje of minder

ik dacht elke keer nu scheuren de duiken richtingroeren er vanaf
maar niets was minder waar
in de romp een brusshles met een jetaandrijving en lipo tjes als voeding
er waren er een paar dezelfde dus de ene uitvoering verschilt van de andere

ze zijn wel te koop ik heb ze eens ergens tegen gekomen op het net maar ik ben nu in verlof en zit niet op me eigen pc dus geen url op dit ogenblik

groeten raf

Wat mij opvalt aan die Wasub is dat er maar een 2 blads prop onder zit.
Iemand een iedee waarom dat zo is?

Ik zou toch eerder een 3, 4 of zelfs nog meer blads prop verwachten.
Volgens mij varen de meeste subs met 7 (?) blads Sikkel schroeven. Het TU blad is Recht. (Weer een verschil.)

Wim

De (Wa)sub van de TU is een mens-aangedreven sub. Er ligt een duiker op zijn buik in te pedellen op een soort ligfiets.

Een tweeblads prop heeft minder rotatieweerstand als een meerblads prop, waardoor er meer energie van het pedellen direct in de aandrijving gestopt kan worden ipv in het overwinnen van de weerstand van de prop.

De pitch van de propeller wordt aangestuurd door een computer, om de meest optimale bladhoek te hebben bij de snelheid van dat moment.

Tis niet zomaar inmekaar geflanst die sub :P .

Die "Fantasie" modellen vindt ik wel mooi.
Dat model uit Keulen wat op een F16 lijkt is niet te koop.
Ik ben zelfs iemand aan het zoeken die een mal zou kunnen maken.
Dat schreef ik ook.
Wie kan dit maken zodat er meerdere gemaakt kunnen worden?
Via scannen, via laser of zo iets.
Men schijnt het origineel te kunnen in scannen in 3 demensies of zoiets en dan later laten uitvrezen.
Hoe dat precies gaat weet ik niet.
Zal wel een c en c draaifrees bank zijn
En ze zijn suppersnel onder water.
Hier in Nederland kun je boven water en onder de waterspiegel varen.
En die door een mens aangedreven sub stond bij de Nederlandse Marine tijdens het 100 jarig bestaan van de onderzee dienst in Den Helder tijdens de vlootdagen.

Hein

Hoi Hein.

Dat scannen kan mischien wel werken. Maar dan heb ik wel het orgineel nodig. Mijn vrouw is in het bezit van een 3D scan ( dit vanwege haar werk). Deze gegevens stuurt ze door naar een lab, die er vervolgens weer een model uitfrezen van een bepaald soort schuim. Dit uitgefreest model moet dan nog wel ff nabewerkt worden ivm oneffenheden.
En dan mag het model niet te groot zijn, ivm schoenen toepassingen.
Anders word het model in 2 delen geleverd. Maar dan heb je tenminste wel een mal waar je me verder kan. Voor ons is dit dan ook experimenteren, maar naar ons idee zou het moeten kunnen!

Groetjes Douglas

Kloppertjes zei:
Een tweeblads prop heeft minder rotatieweerstand als een meerblads prop, waardoor er meer energie van het pedellen direct in de aandrijving gestopt kan worden ipv in het overwinnen van de weerstand van de prop.
Dat is dus gedaan om efficient met de energie om te gaan. Maar een sub moet toch ook efficient met z'n energie omgaan? Meer dan ze bij zich hebben is er niet en ze willen er zo lang mogelijk mee doen.

Kloppertjes zei:
De pitch van de propeller wordt aangestuurd door een computer, om de meest optimale bladhoek te hebben bij de snelheid van dat moment.
Zou dat tegenwoordig ook al niet met de echte schepen gebeuren :wink:

Kloppertjes zei:
Tis niet zomaar inmekaar geflanst die sub :P .
Maar DAT heb ik niet gezegd. JUIST omdat er over nagedacht wordt kwam ik hiermee. Wij gebruiken 3, 4 enz. gebogen schroeven. Zij gebruiken 2 blads schroeven die veel op vliegtuig propellors lijken. Doen wij wat fout?

Wim

Dat is dus gedaan om efficient met de energie om te gaan. Maar een sub moet toch ook efficient met z'n energie omgaan? Meer dan ze bij zich hebben is er niet en ze willen er zo lang mogelijk mee doen.

Wim

Nope, die echte subs zijn er om oorlog te voeren, die vinden stil zijn ook zeer belangrijk, en ene meerbladsschroef met lagere pits maakt minder geluid dan 2 blads met hogere pits, iig zover ik het begreep :D

Dat is ook wat ik heb begrepen. De sikkelbladen van moderne subschroeven hebben een veel lagere geluidsproductie dan "standaard" scheepsschroeven. Ook zijn ze veel minder gevoelig voor cavitatie dan standaard schroeven.

Het is inderdaad zo dat bij sommige moderne oppervlakteschepen de pitch van de prop instelbaar is, maar verreweg de meeste boten hebben zover ik weet gewoon een vaste pitch.

Het is inderdaad zo dat een "gewone" sub efficient moet zijn met zijn aandrijving, maar de aandrijving van een gewone sub wordt niet moe naargelang hij meer vermogen moet leveren over een bepaalde tijd. Een mens wel. Dus als een sneldraaiende 2 bladsschroef de meest efficiente verhouding tussen het geleverde vermogen en kracht levert, is het logisch dat er daarvoor gekozen wordt.

Een reden dat er denk ik ook voor een 2 blads schroef is gekozen is juist de variabele bladhoek. Als er 3 bladen zouden zijn is er nog meer instelrommel die in die kleine schroefnaaf moeten passen. Het wordt dan nog meer priegelen.

Back