Ideeenbus.....?

• Topicstarter Topicstarter icewim
  • Startdatum Startdatum
I

icewim

Guest
Hoi; niet dat ik nou de Willie Wortel wil gaan uithangen hoor, maar ik had een ideetje en wilde dat delen; misschien dat iemand er een aanvulling of andere kritiek op heeft of dat iemand het zelf wil proberen.
Misschien ook wel een leuk idee dat als iemand anders ideeen heeft om die dan hier te posten en dus een soort ideeebus te creeren?

Okee dan, het ideetje wat ik had;

vaak moet je een gat in het dak van je kap maken om je gloeiplugdriver op je gloeiplug te kunnen zetten toch?
Ik heb bij mijn vorige auto een driver gehad die bediend werdt door een enkele batterij; halve engelse staaf. Dat zegt mij dat zo'n batterij genoeg is om te gloeien (duh).
Ook heb ik auto's gezien waar de gloeiplug direct met een stekker verbonden is en via (in dat geval) de zender bediend werdt.
Dat valt wel te combineren; een batterij op je auto plaatsen, een stekker op je gloeiplug klemmen en dan moettie nog aangestuurd worden. Dat kan met een schakelaartje die je zo kan plaatsen dat je erbij kan via de opening voor de trekstarter, maar ook via een microschakelaar. Als je geen zender hebt waar het bij kan iig.
Die microschakelaar kan je zo zetten dat hij aanschakelt bij vol remmen op je servo; dan kan je je zender zo zetten als je gaat starten. Ook is het volgens mij nooit weg dan als je volgas gereden hebt en je remt vol, dat er even gegloeid wordt; het valt mij erg vaak op dat het motortje het dan toch even zwaar heeft (of dat is alleen bij mij natuurlijk).

Tja; zeg het maar.......lijkt het wat of is het om de een of andere reden die ik over het hoofd gezien heb onuitvoerbaar?

Meer ideeen zijn uiteraard welkom!

ik weet niet in hoeverre dit uitvoerbaar is hoor... want ten eerste heb je dan een 3 kanaals zender nodig, en dat heeft niet iedereen, dan ook nog iets, hoe wil je het schakelen.

een ander idee is om gewoon een overloop stekkertje te maken;
je sloopt je glowstarter uit elkaar en haalt het draadje met het 'busje' aan het einde eruit en zet die op de gloeiplug (wel vast zetten) vervolges laat je het draadje aan de andere kan door lopen naar je kap en door een klein gaatje. nu maak je iets wat lijkt op de binnekant van glowstarter (dus simpelgezegt een plus en een min) werkt het netjes af en klaar...

nu hoef je alleen een batterij op je kap te zetten en hij gaat gloeien, lijkt mij wel netjes.

Dat systeem wat jij bedoelt wordt door een aantal vliegers al jaren gebruikt. Er is zelfs een electronica uitvoering van te verkrijgen. De eenvoudigste oplossing is met een microswitch op je gas servo die bij minder dan halfgas ervoor zorgt dat je gloeiplug stroom krijgt zodat hij gaat gloeien. De benodigdheden om dit te maken zijn een redelijke accucel en een microswitch met bekabeling. Wel is het aan te raden om ergens een kleine schakelaar te monteren om als je niet rijdt het stroomcircuit te onderbreken.

bij een 2 kanaals zender is het naar mijn mening ook gewoon mogelijk, gewoon ergens een Y-kabel voor de servo halen, een tak gaat dan naar de servo en de ander naar een schakelaar die de gloeiplug gewoon aan of uit schakelt bij een bepaalde uitslag.

of zoals theo zegt gewoon een microschakelaar gebruiken, zolang je maar goed oplet dat deze schakelaar de uitslag van de servo niet beinvloed.

Het zou wel kunnen ja, Maar om het af te maken kun je een elektriche start kopen en ook met je zender bedienen :lol:

Rick

NMTRacer; sorry, maar hoe ik het zou willen schakelen zonder 3 kanaals zender heb ik echt uitvoerig beschreven........beetje laat geworden gisteravond? ;)

Maargoed; met die mocroschakelaar dacht ik zelf aan een directe verbinding met de gasservo en het zo plaatsen dat hij de maximale remuitslag voelt en dan inschakeld.

Gewoon een draadje naar buiten is inderdaad een stuk minder omslachtig.

Die dingen zijn inderdaad al in de handel, onder de naam gloei-automaat. Ze kosten iets van 40 euro kant en klaar.
Hier kan je er eentje bekijken:

Klik op het plaatje voor meer info....

Maar het idee wat de Topic starter oppert is indcerdaad vrij eenvoudig uit te voeren door middel van een klein electronisch schakelingetje.... stel:

Je plaatst een kleine verfstip op he vliegwiel. Dan plaats je een kleine lichtsluis zo dat ie je vliegwiel kan 'uitlezen', en daarmee het toerental kan bepalen. Dit lichtsluisje kost 1 of 2 euro bij een electrozaak (Conrad?). Met een counter IC (een 4093 ofzo) kan je dit signaal uitlezen en met een simpele drempel schakeling kan je dan onder een bepaald toerental de glowplug 'automatisch' aan laten schakelen.

Als er echt interesse voor is zal ik na de kerstdagen wel even een simpel printje met zo'n schakelingetje ontwerpen en plaatsen, maar in principe is met een handvol onderdelen, wat weerstandjes, condensatoren, standaard ICtjes en een of twee transistoren wel wat te fabriceren! Voor een tientje kan je klaar zijn waarschijnlijk!

maar wat is dan de reactietijd van zo'n ic als je nagaat dat een vliegwiel nogal toeren maakt? en een microschakelaar met zo'n schakellipje is dan denk ik wel makkelijker, een servo loopt ook gelijk aan het toerental?

en een 4093 is meen ik een schmitt-trigger- kijk eens naar een 7490 binaire counter....
hoe wil je dan de rest van die schakeling maken?

nou en of :lol:

maarre is geloof ik niet echt bevorderend voor je gloeiplug niewaar?

Bart; sorry, maar ik zat op een schema te wachten en zie eigenlijk nu pas dat er stond "als er echt intresse voor is"..........is er dus!
Heb je wat te doen komende week? ;)

Ha; das geen probleem voor mij; ik rijdt alleen rechte stukken ;)
Grapje natuurlijk, ik bedoel dat wij alleen op een parkeerplaats aan het raggen zijn.......dat gewicht is voor ons dus niet zo belangrijk.

Back