idle glow automatic?

Ik gebruikte iets soortgelijks (volgens mij van Jamara) in één van mijn modellen. Als de gasservo in de stationairstand stond, werd de volle spanning op de plug gezet (en kon je er dus inderdaad mee starten) Gaf je meer gas, dan nam de spanning proportioneel af. Maar dat is al iets van 15 jaar geleden denk ik.

waarom staat dat niet standaard bijna op een nitromotortje? Kan me toch voorstellen dat het veel afstelleed bespaart? Al draait je motor niet 100% in idle, kunje tenminste wel blijven rijden. Voor de meeste funrijders (incl mezelf) toch het belangrijkste?

ben ik allemaal mee akkoord natuurlijk. Maar beetje extra kost en extra accu, als daarmee de motor wat betrouwbaarder wordt (enfin het een pleister op een wondje), why not? Ik vond het gewoon raar dat het nog niet eerder gezien had. Iemand hier die ermee rijdt?

Ik ken iemand die dit in de regen gebruikt.

Continu gebruiken is geen goed plan, de motor lijkt er makkelijker op te lopen wat ook kan betekenen dat je er ook makkelijker naast kan zitten met je afstelling. Ook geeft de warmtegraad van de gloeiplug een stukje ontstekingstiming en ontstekingsvervroeging, bij een continu gloeien ben je dat kwijt.

Je ziet dit nog wel regelmatig bij de vliegtuigen.
voornamelijk bij de grotere motoren, en dan weer met name in schaaltoestellen.

motoren hangen vaak op zn kop gemonteerd, iets rijke stationairafstelling en een goede koeling "pist" dan de plug nog wel eens uit.
zeker bij de meer cilindermotoren wordt het zo'n beetje standaard ingebouwd.

stationairloop verbeterd. afstellen ff zonder dat ding om de stationairschroef goed te zetten, daarna hoef je die schroef doorgaans niet meer te gebruiken tot er rare dingen gebeuren.
of je andere brandstof gaat gebruiken..
vliegtuigen stellen we af op toptoeren, en tikkie eronder te gaan zitten.

dan kan het ding aan blijven staan, volgende keren staat de stationair en een eventuele middenschroef al "in sync"
bij meer dan ?% gas doet het ding toch niets.

Bij de kleinere motoren, waar dingen toch snel wat kritischer zijn zou je misschien inderdaad een beetje voorzichtig moeten zijn om het altijd toe te passen.
vliegtuigmotoren draaien immers in de vlucht +/- 15.000 rpm op top (wat dus normaal meestal niet gedaan wordt, zeker niet bij de schaalheren).
auto's maken wel wat meer toeren..

linkje, kan je helpen bij zoeken naar ervaringen ;-)
http://www.justengines.co.uk/acatalog/On_Board_Glow.html

Ik heb zo'n ding regelmatig zien liggen bij de lokale hobbywinkel, mooie techniek.
Er zijn mensen op de club die ermee vliegen en die zijn er zeer te spreken over.
Uiteraard blijft goed afstellen wel een noodzaak.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik deze. Werkt goed in combinatie met een 1,2 volt nicad deze bijvoorbeeld. Genoeg voor een dag vliegen. Geen geklungel meer met afvallende gloeiplug gloeiers. En lekker goedkoop ook nog eens.

Perse voor vliegen...
Er zullen zat motoren zijn die er baat bij hebben..
Alleen zijn bij vliegtuigen de motoren nog wel eens op zn kop of anders ingebouwd. De "noodzaak" doet zich daar eerder voor

Back