Idle instelling in DX6i

Ik zit met een probleemje. Hoe stel ik correct the IDLE-UP mode in in een DX6i? Ik heb de handleiding bekeken maar ik kom er niet uit. Ik moet nu terug de flybar en andere instellen om de Esky maar ik krijg de IDLE-UP niet geactiveerd. Heb in de TX de throttle en ptich curve bij stunt op positie 4 gezet maar als ik de schakelaar F-mode verzet gebeurd er niets.

Grtn,

Kenneth

Idle up schakelaar zit linksvoor bovenop je zender. Eerst throttle curves instellen bijv. NORM. 0-30-60-80-100
STUNT(idle-up) 80-80-80-80-80 (of andere waarde zolang ie maar 'vlak' is)
HOLD(schakelaar rechtsachter bovenop) 0 (nul)
Dan pitchcurves bijv.
NORM 10-30-60-90-100
STUNT altijd 0-25-50-75-100
HOLD 0-25-50-75-100.

Schakel de heli enkel in met linkerstick vol omlaag en schakelaar op NORMAL (indien mode 2) en met alle bladen eraf als je geen ervaring hebt en lees je goed in.
Uit je verhaal krijg ik t idee dat je niet veel ervaring hebt maar je handtekening spreekt dit tegen.

Nee dat klopt. Heb niet veel ervaring maar de handtekening klopt wel ;-)

Ik probeer eerst de techniek volledig onder controle te krijgen want dat is toch heel belangrijk om goed je toestel af te stellen om een zo goed mogelijk uitgebalaceerd toestel te krijgen niet?

Ik heb altijd gewerkt met de originele TX van Esky maar met de DX kan je een pak meer en beter instellen maar het is me niet altijd duidelijk.

:thumbsup:
Safety first!! Wat je ook doet, zolang je er maar voor zorgt dat die wieken niet ineens gaan draaien wanneer dat niet de intentie is. Handigst is om 2 van de 3 kabels van ESC naar motor los te koppelen, pinion erafhalen of een accupakketje in een vrij kanaal van je ontvanger (5V, zoals een scorpion backup guard, maar NIET in je bind kanaal) te pluggen zonder de hoofdlipo aan te sluiten. Daar kan je alles mee instellen/afstellen terwijl je hoofdas buiten spel staat (behalve t programmeren van de ESC, hier is t het handigst als je de pinion erafhaalt/ losmaakt van de hoofdgear).
Veel plezier!!!

Ik ben volledig op de hoogte van de gevaren van de heli. Ik sluit enkel de motor aan om de instellingen te testen. Voor de rest wordt de de motor afgekoppeld. De ESC is voorlopig de originele dus standaard ingesteld. Ik heb wel een zwaardere liggen maar die monteer ik achteraf. Op het ogenblik probeer ik throttle, pitch, swash... af te stellen zowel mechanisch als in de DX en daar loopt het mis (in de DX). Dit is de ervaring die ontbreekt vandaar mijn ' simpele vragen '. Ik probeer gewoon aan de hand van het zelf proberen en de ervaring van mensen die hierin uitblinken mijn toestel op een deftige manier van de grond te krijgen.

Morgen zal ik enkele foto's plaatsen hoe ik de alles rond de hoofdrotor heb afgesteld in normale mode. 1 beeld zegt meer dan 1000 woorden niet? ;-)

Veel dank voor uw steun en hulpvolle antwoorden!!

De 'simpele vragen' zijn idd de beste manier om volledige antwoorden te krijgen.
Ik snap alleen niet wat je bedoelt met 'idle up werkt niet' . Bedoel je daarmee dat de heli niet aanslaat of de indicatie er niet naar is op je TX?? Want als je de schakelaar omzet terwijl je op t schermpje de thr. curve ziet is er alleen maar n pijltje dat aangeeft dat je de modus hebt gewijzigd, de waarde (%) verandert niet op het scherm.

Dan pitchcurves bijv.
NORM 10-30-60-90-100
STUNT altijd 0-25-50-75-100
HOLD 0-25-50-75-100.

Dat lijkt me niet handig want als je dan van idle naar normal schakelt dan springt je heli omhoog en als je van normal een auto maakt spring die omlaag.

Dat je eventueel in normal je curve wat verlegt voor wat minder negatief, prima, maar vanaf punt 3 gelijk laten dus gewoon 50,75,100

Gr. Remco

Dat lijkt me niet handig want als je dan van idle naar normal schakelt dan springt je heli omhoog en als je van normal een auto maakt spring die omlaag.

Dat je eventueel in normal je curve wat verlegt voor wat minder negatief, prima, maar vanaf punt 3 gelijk laten dus gewoon 50,75,100

Gr. Remco

Goed lezen Remco....er staat BIJV. Bij! Het gaat niet om de waarden maar de instelmogelijkheid op de dx6i waarbij de schakelaar geactiveerd moet/kan worden. Zelf werk ik op de dx6i nooit met n 'NORMAL' curve maar met 2x vlak.

Goed lezen Remco....er staat BIJV. Bij! Het gaat niet om de waarden maar de instelmogelijkheid op de dx6i waarbij de schakelaar geactiveerd moet/kan worden. Zelf werk ik op de dx6i nooit met n 'NORMAL' curve maar met 2x vlak.

Dan had je moeten schrijven Bijv: 20-35-50-75-100 en geen 10-30-60-90-100.. wat sowieso een rare curve is omdat je met minder stick sneller bij volpitch komt?:rolleyes::confused:

Klopt maar ik wil alleen aangeven dat je moet zorgen dat ze het zelfde zijn vanaf midstik en gewoon linear houden.

Gr. Remco

Gewoon niet schakelen...
op de grond in normal ff optoeren, meteen door naar de idle 1 (of 2, wat je wilt en wat er maar op de zender zit)
Vliegen doe je toch in 1 stand. Doorgaans de idle up als je wat verder komt
Als je constant gaat zitten wisselen tussen normal en idle krijg je altijd een sprong in de heli (gas is doorgaans ook wat hoger in idle), en je moet heel erg op de timer gaan letten (in idle verbruik je doorgaans meer als in normal)

wil je een auto maken, knal je gewoon de hold erop.
wil je de auto afbreken, haal je gewoon de hold eraf.

Ook 1 van de redenen dat ik mn pitchcurves bij voorkeur altijd gewoon lineair hou, dus ook in alle vliegmodussen hetzelfde.
van idle naar hold geeft dan geen verschil.

Gewoon niet schakelen...
op de grond in normal ff optoeren, meteen door naar de idle 1 (of 2, wat je wilt en wat er maar op de zender zit)
Vliegen doe je toch in 1 stand. Doorgaans de idle up als je wat verder komt
Als je constant gaat zitten wisselen tussen normal en idle krijg je altijd een sprong in de heli (gas is doorgaans ook wat hoger in idle), en je moet heel erg op de timer gaan letten (in idle verbruik je doorgaans meer als in normal)

wil je een auto maken, knal je gewoon de hold erop.
wil je de auto afbreken, haal je gewoon de hold eraf.

Ook 1 van de redenen dat ik mn pitchcurves bij voorkeur altijd gewoon lineair hou, dus ook in alle vliegmodussen hetzelfde.
van idle naar hold geeft dan geen verschil.

2 dingen. schakelen moet gewoon kunnen, en het tweede.. niet veel verschil in curves maken.. 5 a 10 procent is zat...;) t gas is van een dermate laag verschil in lift dat t bijna niet merkbaar is.

vliegen kan ook prima in Normal, en als je dan gaat autoroteren, zit je hele pitch range ineens verkeerd...;) zet je dan op de grond hold er vanaf na n auto springt je heli ineens omhoog(bij fbl dondert ie dan om)... :rolleyes:

mijn gascurves tussen de verschillende idles verschilt idd ook niet zo extreem veel...
Bij de 600 is het maar een verschil van 100 toeren, maar dit vind ik persoonlijk erg goed merkbaar tijdens het vliegen

En bij mn 450 scheelt het wel aardig wat, maar doordat de motor toch ff twee tellen nodig heeft om op te toeren, vind ik de "sprong" die hij maakt echt geen probleem

En als men autoroteerd, ga ik er toch van uit dat men even een beetje op de knoppen let voor men de hold eraf gooit ;-)
Ik kijk zelf altijd al een keer of wat, gewoon om zeker te zijn dat dat ding niet opeens omhoog springt :mrgreen:

Maar ik zie ook wel s mensen voor iedere looping even naar idle up schakelen (met een veeeeel hogere gascurve), om na de looping weer naar normal te schakelen
persoonlijk vind ik dat niet echt de manier, gaat je een keer een warm moment opleveren
vandaar de opmerking dat je beter in 1 modus kan vliegen..

Ik ga het dit weekeind uittesten daar ik voorlopig geen tijd heb. Ik zal zeker het resultaat posten.

Allen dank hiervoor!

Grtn,

Kenneth

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: kopieren van andermans instellingen kun je vrijwel nooit geheel straffeloos doen.

ALS je het doet, kijk dan 3 keer goed na of alles ook werkt zoals je wilt
zeker omdat je helemaal geen blade heli in wilt stellen, maar waarschijnlijk de trex.
dus de reversings zullen anders zijn, misschien swash instelling (hr3), mixwaardes, gain

dus neem het nooit klakkeloos over, eerst checken of het klopt.
zeker de gain is absoluut geen waarde die overgenomen kan worden, dit is per heli anders

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: kopieren van andermans instellingen kun je vrijwel nooit geheel straffeloos doen.

Daarom stond er ook dat je de instellingen uit de handleiding van de Blade 450 niet zomaar mag/kan overnemen... Altijd zelf vooraf beredeneren of wat je instelt ook wel klopt.

Het ging om het idee wat erachter zit, hoe je specifiek bij een DX6i idle up instelt.

Back