Idle up stript mijn main gair

Type heli: KDS450SV
Zender: DX6I
Throttle curve: 100-97.5-95-97.5-100
Pitch curve: 0-25-50-75-100

Vandaag voor de eerste keer een idle up poging gedaan. Dit deed ik terwijl de heli op de grond stond (ik had het zo goed voor met de heli). Dit eindigde helaas in een gestripte main gear. Wat ging hier fout? Dient de hel eerst te hoveren voor een idle up? In normal mode vloog de heli prima, het was ook net een nieuwe main gear die ik er op had gezet.

Tips zijn welkom!

Heb je een softstart? Zo nee, de normal curve ook vrij hoog maken, bijv 0-75-80-85-90 en daarmee eerst zachtjes optoeren., dan is de sprong in toeren niet zo hoog.

Hey, als je naar idle schakelt op het moment dat de heli nog niet draait met de throttle stick op 0, dan gaat in jouw geval de motor ineens van stilstand naar 100%. Hierdoor kan het tandwiel strippen. Normaal begin je met hoveren in normal mode en dan schakel je over naar idle. Als je pitch en throttle curves in normal en idle mode goed op elkaar afgesteld zijn dan zal de heli slechts een klein beetje stijgen of dalen bij het overschakelen.
Het is toch mogelijk om van op de grond al over te schakelen naar idle. Zorg dan dat je ofwel "soft start" mode van je ESC ingeschakeld hebt ofwel moet de heli al opgetoerd worden in normal mode tot hij net niet opstijgt en dan overschakelen.

Bedankt allen!

Throttle curve in normal mode heb ik staan op: 0-40-50-60-100
Pitch curve gewoon 0-25-50-75-100.

Als ik dus hoveren ga in normal mode bij midstick zit ik op ongeveer 50 throttle. Zal dit problemen geven wanneer ik in idle up ga? (95). Geen idee of ik een softstart functie heb trouwens, ga ik even nakijken.

@jjdehaan: met gearmesh bedoel je de aansluiting van de gear en de pinion?
Deze probeer ik niet te strak en niet te los te stellen.

Ohja is de spartan quark in combinatie met een ds420 staart servo geschikt? Futaba is me net iets te duur...

Groet!

... dan gaat in jouw geval de motor ineens van stilstand naar 100%. Hierdoor kan het tandwiel strippen. ...
EN de stroom kan erg hoog worden, stuk hoger dan de stroom tijdens heftige 3D maneuvres
EN regelaar kan synchronisatie verliezen waardoor magneten je om de oren vliegen, en regelaar in de hens kan gaan.

E.e.a. is afhankelijk van merk/type regelaar, welke beveiligen in de firmware zijn geïmplementeerd.

Laatst bewerkt:
..

Ohja is de spartan quark in combinatie met een ds420 staart servo geschikt? Futaba is me net iets te duur...

Groet!

Nee.
de ds 420 zie je erg veel verhalen over
en allemaal zijn ze negatief zodra ze op een staart gezet worden.

Pak dan de ds 520, dat gaat wel goed op een 450.

Een electromotor heeft bij 1 toer per minuut zijn volle koppel al.
dus als jij opeens van halfgas volgas geeft, knalt hij al het geweld wat hij heeft door het tandwiel heen.
En die kan dit dus niet aan, dat kan bij bijna niet 1 electroheli.

Dus moet je de soft start instellen
en je moet zowieso zorgen dat de sprong gewoon niet zo absurd groot is.
en als je in normal hooft rond de 60% gas en je vind dat best, zet dan de idle up curve op 70 of 75%.
Niet alles hoeft volgas...
scheelt ook tandwielen.

Softstart helpt alleen als de motor stilstaat. Ben je al een het hooveren en je schakelt dan van 50% naar 95% gas dan vliegen de tanden je idd om de oren. Zorg dan bijv dat je 75% gas hebt tijdens het hoveren en 85% voor idle up. Dat zou goed moeten gaan.

Softstart helpt alleen als de motor stilstaat. Ben je al een het hooveren en je schakelt dan van 50% naar 95% gas dan vliegen de tanden je idd om de oren. Zorg dan bijv dat je 75% gas hebt tijdens het hoveren en 85% voor idle up. Dat zou goed moeten gaan.

Bij een goede regelaar zit er tussen de gas percentages hoger dan X procent ook een soort delay.

Back