idle-up1, idel-up2 etc

• Topicstarter Topicstarter HeliMan
  • Startdatum Startdatum
H

HeliMan

Guest
Hoi,

Naast de vele mogelijkheden om je heli te sturen (gas/pitch links gas/pitch rechts naar voren naar achteren etc), worden ook de idle-up switches door iedereen anders gebruikt. Binnen onze club zijn al verschillende varianten te vinden voor deze.
Ik ben benieuwd hoe de rest van heli vliegend Nederland deze schakelaars gebruikt...... :)

Gr.HM

Ik gebruik behoorlijk veel schakelaars, dus het is niet zo handig om dit allemaal tekstueel uit te leggen.

Een advies wat ik kan geven is het volgende: "Zorg er voor dat alle schakelaars in 1 richting moeten staan voor het starten (bijvoorbeeld naar voren)".

Op die manier is het heel eenvoudig controleren voor het starten of alle schakelaars in de juiste veilige stand staan om te starten. Op die manier maak je minder snel fouten zoals bijvoorbeeld starten terwijl hij in idle-up staat etc.

zoals ik laatst aan het doen was :oops:
het is dat het koud was en de motor niet aansloeg, dat we door het zwaardere geluid hoorden dat het das open stond.
anders had het uitkunnen draaien van uitgebrande koppeling to ernstige verwondingen aan toe :(
safety first, doe zoals john zegt, alles naar voren is safe, en check dat ook voor je start.
ik persoonlijk gebruik idle up 1&2 en een schakelaar voor throttle hold.
ook een voor de gyro en een throttle cut schakelaar.
en een voor de govenor aan en uit te kunnen zetten.

(elektroheli met govenor) Ik doe helemaal niets met de idle 1-2. gebruik alleen throttle hold om mijn motor uit te zetten, voor de rest staat m'n throttle curve op 80%,80%,80%,80%,80%
Misschien dat ik m later ga gebruiken voor m'n gyro in te stellen.
jvsjvs zei:
Een advies wat ik kan geven is het volgende: "Zorg er voor dat alle schakelaars in 1 richting moeten staan voor het starten (bijvoorbeeld naar voren)".

Op die manier is het heel eenvoudig controleren voor het starten of alle schakelaars in de juiste veilige stand staan om te starten. Op die manier maak je minder snel fouten zoals bijvoorbeeld starten terwijl hij in idle-up staat etc.
M'n zender geeft een foutmelding als hij in een van de idle modes of throttle hold staat. En gaat niet zenden eer het goed gezet is. Daarnaast armed de motorcontroller niet als hij niet eerst een paar seconde een volledig 0 signaal heeft ontvangen.

ook michel met zijn electroheli en govenor moet straks aan de idle ups als ie langer dan de val naar beneden op zijn kop wil kunnen vliegen :wink:
de idle ups maken ook een v curve in je gas/pitch zodat 0 graden in het midden ligt en je dus gelijke range hebt in pitch naar boven als naar beneden, waardoor je ook op zijn kop kan hooveren.

@michel, let toch maar op, mijn zender piept en kraait uiteraard ook als een dolle als de switches niet goed staan.
toch kan je dan na het armen wel schakelen, het ding denkt dan tenslotte dat je aan het vliegen bent.

john heeft het al 1 keer geld gekost.

Ik begrijp dat je ook gas moet geven als je op je kop wil gaan vliegen.

Maar waarom moet je die omschakelen als je wil opstijgen of landen?

normaal is je stick helemaal naar beneden, gas dicht, anders loopt het zo moeilijk met de heli om hem ergens neer te zetten om op te stijgen.
in idle up is stick naar bebenden zeg maar "vol gas naar beneden"

nee in normal (idle down zoals jij het noemt) is gas dicht, knuppel naar beneden stationar, en naar boven volgas
in idle up is je stationair helemaal weg en regel je meer gas/bladhoek, zowel naar boven als beneden

ongeveer wel ja, alleen bij zwaardere belastingen (grotere bladhoek) zal de curve toenemen en meer gas nodig zijn omdat de belasting ook toeneemt.
met een toerentalregeling (govenor) gebeurt dit automatisch, de govenor kijkt dan naar het actuele toerental, wat ergens word gemeten, kakt dit in dan geeft ie gas bij.

je uitslag van je bladen is gemixed met je gas, anders zou je nog een knuppeltje bij moeten hebben.
bij een govenor kijkt de zender helemaal niet meer naar die gascurve en regel je alleen de bladhoek, de govenor het gas.

john heeft het al 1 keer geld gekost.

Dat is niet waar. Ik heb nog nooit de heli gestart zonder dat alle schakelaars goed stonden!

Wat mij ooit gebeurd is, is het volgende. Ik had de heli gestart en op het veld gezet, en wilde mijn zender oppakken, en toen heb ik de idle-up switch per ongeluk aangeraakt. Het gevolg laat zich raden, heli gaat volgas, en viel om met een funky chicken als gevolg.

Dus ik heb nog een ander advies, zet na het starten je heli in throtle hold. Dan moet je al twee schakelaars per ongeluk verzetten voordat er iets mis gaat.

Er staan nog een paar meer tips op mijn website (http://home.tiscali.nl/john.vugts) in de Safety section.

Alweer:

Wat is het verschil tussen die Idle's en die Trottle hold ?

srry voor al mijn vragen-stellerij, maar ik ben geïnteresseert in deze tak van de modelbouw.

Alleen zijn de centen er niet om er mee te beginnen.
(en ik mag niet van m'n moeder)

Hoi Gunkes,

Je moet gewoon eens op een vliegclub gaan kijken waar met helikopters wordt gevlogen. Dat vind je vast leuk, en dan kan je nog veel meer oppikken.

Throttle-hold: Deze vlieg conditie is er voor om zonder motorvermogen te kunnen landen. De motor gaat dan naar stationair (ongeacht de positie van je collective pitch), en de meeste mensen (waaronder ik) passen de pitch curve aan zodat je iets meer pitch hebt (bijvoorbeeld 11 graden) om de heli op te vangen net boven de grond.

Hier kun je enkele voorbeelden vinden van de verschillende curven (http://home.tiscali.nl/john.vugts/Setup/SetupElements/PitchAndThrottleCurves.htm).

Ik gebruik het volgende:

Een drie punts schakelaar (midden- normal; naar me toe - idle-up1;van me af idle-up2)
Een twee punts schakelaar (over ruled de driepunts) voor throtle hold.

Een draaiknop voor het gas van throtle hold.
Een draaiknop voor het gas in het hover gebied

Een schuif voor de gyro (staat van me af (in principe op heading lock))
Een schuif voor de totale pitch (gunskes: =collectieve blad instelhoek) maar die gebruik ik eigenlik niet.

Back