idle-up1, idel-up2 etc

• Topicstarter Topicstarter HeliMan
  • Startdatum Startdatum
mag je zelf weten.

Bij mij is het enige verschil tussen normal en idle1 dat de gascurve bij het hovergebied iets vlakker is (bij idle1 dan). Vliegt wat prettiger met veel wind. Idle2 is bij mij voor inverted (niet dat ik dat al gedaan heb :roll: ).

maar stel dat je nooit vliegt bij veel wind kom je toe met 1 idle-up (voor inverted).

Dus normaal gebruik je alleen maar om op te stijgen. Landen doe je met een throttle-hold en hoveren met idle-up 1.

Ik lees hier net was 'heading lock' is.

Handig ding zou ik zo zeggen.

dat is dus zoiets als een gyro maar een die onthoud waar je staart stond, en deze daar ook altijd wil houden.

petje af voor wie het uitgevonden heeft :worship:

mijn gascurves zijn gelijk in idleup 1 en 2, alleen 2 ligt iets hoger, daardoor hoger toerental op de kop in idle up 2.
vlieg meestal met govenor, 1650 rpm in normal, 1750 in idle 1, en 1850 in idle2 voor het echte ragwerk.
hoe meer toeren hoe feller het allemaal stuurt, maar het word ook alemaal wat "kriebeliger"
in normal vliegt ie met 1650 mooi rustig.

inverted gaat net zo prima in idle 2 als in 1
voordeel van een idle up2 is dat je bv meer toeren op de kop kan zetten voordat je een autorotatie gaat maken (jaja idd met de throttle hold switch)

@ john, over de switch, doelde er eigenlijk op wat er gebeurt als je de switch omgooit per ongeluk, niet dat je gestart hebt in idle2 ofzo.

Ik vlieg met een fc18 die kent geen kurve in normal flight. Dus ik gebruik idle up 1 voor normal flight. En straks de idle up 2 voor de v curve. Ik heb net als Elwin een 3 punts schakelaar. Naar me toe is 1 en van me af is 2. In het midden is normal. Ik vlieg alleen met het gas anders om dus van me af is negatief en naar me toe is positief. Ook heb ik een aparte schakelaar voor trottle hold. Ja idle up 2 zover ben ik nog niet. Eerst maar een die verdomde noise in onder de knie krijgen.

gr Remco

wazig, nog nooit gezien dat je geen curves kan plaatsen voor een normal mode.
heeft iemand een link naar een manual van dat ding? dat wil ik eens met eigen ogen lezen.

Ik vlieg met een JR PCM10 X, één van de voordelen van deze is wanneer er een schakelaar niet goed staat en de zender wordt aangezet deze een akoestisch signaal geeft. :)

Zelf gebruik ik drie standen tw. normal / idle up 1 en 2 tevens heb ik de mogelijkheid om idle up 3 en 5 te programmeren. Dit gebruik ik om mijn GV-1 te activeren met 1500 rpm en 1750 rpm. Daarnaast maak ik ook gebruik van mijn thro. Hold switch.

Gr. Ronald

Ronald Haan zei:
...Zelf gebruik ik drie standen tw. normal / idle up 1 en 2 tevens heb ik de mogelijkheid om idle up 3 en 5 te programmeren. Dit gebruik ik om mijn GV-1 te activeren met 1500 rpm en 1750 rpm. ...

Wat is en doet een GV-1 ?

Op je hoofdtandwiel plaats je een magneet. Met een sersor kan je nu meten hoevaak die magneet nu langkomt. En meet je dus het toerental. Een gouvener regelt de carbarateur van de motor zo dat het toerental bij wisselende belasting (meer of minder pitch) toch gelijk blijft. Je hoeft dus minder in de zender te programmeren.
Toch moet je dat wel doen om te voorkomen dat als het ding faalt je toch kan blijven vliegen/landen.
Ook heeft het ding een klein nadeel je merk minder snel dat je motor niet goed loopt omdat het ding het bijregeld, tot de motor afslaat natuurlijk.
Maar als je de boel goed afsteld is het een stuk makelijker en beter vliegen.

gr Remco

"Landen" is altijd mogelijk :wink: . Misschien koop ik er 1 tegen de tijd dat ik mn helibrevet heb. Het klinkt heel handig.

Groeten Laurens

Back